• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ce stuknęła sześćdziesiątka!

Katarzyna Moritz
2 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu. 2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu.

2 stycznia 1952 roku dokładnie o godzinie 11 z Gdańska Głównego do Sopotu ruszył pierwszy pociąg kolei miejskiej. "Dzieło, którego wielkość określić mogą tylko cyfry - 216 tys. m. sześc. ziemi, 15 tys. m kw. peronów, 11 tys. m sześc. betonu i ponad 35 km torów - zostało wykonane" - donosiło w klimacie PRL "Życie Warszawy".



31.12.1957 - pierwszy pociąg elektryczny wjeżdża do Wejherowa. 31.12.1957 - pierwszy pociąg elektryczny wjeżdża do Wejherowa.
Pierwszy pociąg na napięcie 3kV wjeżdża na stację Gdynia Główna Osobowa - 14.09.1969. Pierwszy pociąg na napięcie 3kV wjeżdża na stację Gdynia Główna Osobowa - 14.09.1969.
Tabor SKM. Tabor SKM.

Często podróżujesz SKM?

Widok żółto - niebieskiego pociągu mknącego przez Trójmiasto wydaje się tak oczywisty, że zupełnie nam spowszedniał. Powstanie 60 lat temu SKM dało nam jednak nie tylko naziemne metro, którego do tej pory zazdrości nam wiele aglomeracji w Polsce.

"Zauważmy, że termin Trójmiasto(...) zrodził się dla aglomeracji gdańskiej niemal równocześnie (rzecz sprawdzałem u autorytetów) z uruchomieniem kolejki elektrycznej w latach pięćdziesiątych" - pisał w latach 70. tygodnik "Czas". "Kto wie, czy ów kolejarski trud nie sprawi, że w przyszłości Gdańskiem, Gdynią i Sopotem zarządzać będzie jeden prezydent i jedna rada miejska..." - wtórował mu "Głos Wybrzeża".

Zanim jednak 60 lat temu ruszyło pierwsze po II wojnie światowej połączenie Gdańska z Sopotem, pojawiły się podwaliny pod przyszłą SKM. Kolej żelazna dotarła do Gdańska w dniu 19 lipca roku 1852. Do I wojny światowej na trasach biegnących z Gdańska do kurortu Sopot i do Nowego Portu kursowało nawet kilkanaście par pociągów dziennie. W 1895 roku było to 20 pociągów, a już w 1907 roku - 90.

Dlatego już w 1912 roku rozpoczęto budowę osobnych torów położonych wzdłuż linii kolejowej Gdańsk - Wejherowo, przeznaczonych do ruchu podmiejskiego na odcinku Gdańsk Główny - Sopot. Prace przerwał wybuch I wojny światowej, a ambitna inwestycja sfinalizowana została dopiero w latach 50.

Druga wojna światowa przyniosła ogromne zniszczenia, a także likwidację granic dzielących obecne Trójmiasto. Już 29 maja 1947 roku minister komunikacji powierzył prof. Politechniki Warszawskiej i zarazem pionierowi elektryfikacji PKP, Romanowi Podoskiemu opracowanie wstępnego projektu elektryfikacji od Pruszcza Gdańskiego do Wejherowa. W 1950 roku gdański wydział warszawskiego Biura Elektryfikacji Kolei ściągnął do pracy specjalistów z całego kraju oraz koordynował pracę ekipy inżynierów z Wielkiej Brytanii - przedstawicieli dostawcy wyposażenia elektrycznego linii. Do budowy nasypów, torowiska, sieci trakcyjnej i 14 nowych peronów zatrudniono brygady pracy Służby Polsce. Najpierw 4 marca 1951 roku, jako pierwszą do ruchu oddano lokalną linię Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port.

"Na tydzień przed uruchomieniem odcinka linii do Sopotu zbyt mocno naciągnięto nadziemne przewody, w efekcie czego "poszły" fundamenty pod słupami trakcyjnymi. (...) Na tym kłopoty się nie skończyły. Ledwo naprawiono sieć i wyruszył pierwszy próbny pociąg, zupełnie nieoczekiwanie zabrakło prądu. Spowodowało to dodatkowo spalenie urządzeń zabezpieczających. Błyskawiczna analiza sytuacji, kontrola całej sieci i obiektów zasilających - wszystko w porządku! Telefony, gońcy, no i okazało się że to, również nieoczekiwane, kłopoty zakładu energetycznego. Po godzinie prąd był, a na wymianę spalonych elementów pozostały zaledwie dwie godziny..." - opisywał emocje związane z uruchomieniem połączenia "Głos Wybrzeża".

2 stycznia 1952 roku otworzono dla ruchu jedynie dwa tory do stacji Wrzeszcz i jeden (bliższy torów dalekobieżnych) na dalszej drodze do Sopotu. Drugi tor do Sopotu oddano do użytku 22 czerwca 1952 roku. Wtedy też częstotliwość ruchu pociągów mogła wzrosnąć do 10 minut.

60 lat temu tabor SKM stanowiło, otrzymane w ramach reparacji wojennych, m.in. 189 wagonów berlińskiej kolei miejskiej (Berliner S-Bahn), należących do trzech serii: ET165, ET166 i ET167. U nas pociągi szybko zyskały własną nazwę: Modraki.

Szybko się okazało, że pociągi jeździły przeludnione. Widok wiszących w drzwiach lub jeżdżących na dachu pociągów pasażerów wcale nie należał do rzadkości. Już w 1953 roku z połączeń SKM skorzystały 22 mln pasażerów, w 1959 roku kolejkami jeździło już 50 mln osób rocznie.

Rekordowe przewozy osiągnięto w latach 70-tych - było to ponad 100 mln osób rocznie, zaś dzienne przekraczały nawet liczbę 300 tys. (obecnie SKM przewozi 38 mln pasażerów rocznie). Z tego powodu w końcu po latach postanowiono wymienić poniemiecki tabor i zmienić zasilanie z 800 V na 3000 V. Stare wagony ostatecznie wycofano 19 grudnia 1976.

Kalendarium dalszej budowy linii:
22 lipca 1953 r. otwarto oba tory do stacji Gdynia Orłowo i jeden do Gdyni Gł. Osobowa;
01 maja 1954 r. ruch po obu torach prowadzono już do Gdyni Gł. Osobowa;
od 15 stycznia 1956 r. pociągi dojeżdżały do stacji Gdynia Chylonia;
31 grudnia 1957 r. pociągi elektryczne dotarły pierwszy raz do Wejherowa.


W artykule wykorzystałam informacje zawarte w najnowszej publikacji wydanej z okazji zarówno 60 rocznicy powstania SKM i 10 rocznicy utworzenia spółki PKP SKM w Trójmieście pt. "Z dziejów Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście", pod redakcją Bartłomieja Buczka, członka zarządu oraz dyrektora ds. przewozów w SKM. A także z informacji ze strony internetowej SKM.

Miejsca

Opinie (334) 5 zablokowanych

  • Jedna z nielicznych pozytywnych rzeczy, którą dała komuna. Fakt, ma wady, ale bez SKM, ta aglomeracja nie funkcjonowałaby. (5)

    Szkoda, że nie pomyśleli też o innych miastach. Warszawska SKM pojawiła się dopiero XXI wieku. I nadal te dwie są jedynymi w Polsce. Kraków, Wrocław, Poznań, Szczecin, Łódź, oraz ich przyległości poczekają do dnia, w którym galaktyka Andromedy zderzy się z Drogą Mleczną.

    • 6 3

    • (4)

      Warszawska Kolej Dojazdowa jako spółka powstała w tym samym czasie, co spółka SKM w Trójmieście.

      • 1 1

      • (1)

        tak - WKD jako spółka powstała w okresie rozpoczynającego się burdelu na PKP, trwającego z resztą do dziś, spółki, spółeczki, natomiast SKM w Warszawie powstała w wyniku hucpy podczas nieudolnego zarządzania miastem przez Lecha Kaczyńskiego w 2002, mimo sprzeciwów ekspertów, zakupiono za niebotyczną sumę składy 14WE i do tej pory zasady funkcjonowania SKM W-wa nie są jasne

        • 1 1

        • WKD powstało jak jeszcze nikt nie myślał że coś takiego jak trójmiasto powstanie bo tylko gdynia była w granicach polski...
          WKD powstało 1927 roku i wtedy nie miało nic wspólnego z PKP...

          • 0 0

      • Z perspektywy pasażera naszej SKM to po prostu zmiana nazwy przewoźnika.

        Liczy się od kiedy funkcjonuje jako taki.

        • 1 1

      • ale na lotnisku Okęcie wsiedliśmy do SKM

        w kolejce w biletomatach kupiliśmy bilety i wysiedliśmy w centrum koło dworca centralnego. A w naszych kolejkach tylko u konduktora tak jak w 1957r,

        • 0 0

  • skm zbudował hitler (2)

    Pani dziennikarko! musi się Pani jeszcze długo dokształcać i odkryć wiele kart historii.A jeżeli tak się nie stanie to proszę nie wypisywać bzdur i nie wprowadzać ludzi w błąd!!

    • 4 4

    • bombka weź się wysadź

      • 1 2

    • To jeszcze nic! Jedyną w czasach PRL autostradę (fragment obecnej A4) otworzył właśnie ten głupek ze świńskimi oczkami.

      Można ją nazwać prezentem od Stalina, wybranym pośród łupów wojennych. Tyle, że Polska także była jego łupem...

      Cały okres PRL nie powstała żadna autostrada, bo nie było towarów do rozwożenia.

      • 3 0

  • gratulacje

    wszystko pieknie tylko wielka szkoda ze SKM nie inwestuje w jakis nowy tabor tylko robi modernizacje ktory i tak długo moze nie wytrzymać

    • 3 0

  • Wszyscy narzekają... (1)

    ale nie można tylko narzekać. Osobiście jestem fanką instytucji kolejki, to teraz najszybszy sposób przebycia Trójmiasta. Biorąc pod uwagę trendy ekologiczne - na pewno najbardziej sprzyjające ochronie środowiska. Ale fakt, również załamana jestem odrażającym brudem, stanem technicznym zarówno kolejek, jak i peronów... jak się marzy czysty pociąg i estetyczny peron tak zbudowany, zeby człowiek nie walczył o życie wysiadając z pociągu i spoglądając w dziurę między peronem a schodkami... i żeby jeżdziły co 4-5 minut... Państwo od zarządzania kolejkami, weźcie sobie to do serca... częstsze kursy to dużo więcej ludzi... najgorsze jest to czekanie. I żeby tak jeszcze chociaż co kilka stacji były przy kolejce parkingi dla dojeżdżających z peryferii, gdzie można by odstawić auto i jechać do miasta pociągiem...

    • 2 1

    • mozna

      bo koniec tej spolki sie zbliza.

      • 0 0

  • A najlepsze jest to

    że piali o wielkości komuny, partii i innym syfie a jak przyszło co do czego to ściągnęli inżynierów z UK ;)

    • 3 0

  • "(...) otworzono dla ruchu (...)"

    Nie "otwarto"?
    A może jednak - miast usuwać opinie wytykające językowe paskudztwa czynione przez panią M - przynajmniej sprawdzać wytwory tejże?

    • 2 0

  • W skmce stuka się w kanarówie po parę pięćdziesiątek z kielich dziennie, niekiedy też może stuknie się 15 w kiblu, a wy sie podniecacie jakimiś sześćdiesiątkami,,

    • 1 0

  • dobrze, że jest (1)

    Nasze naziemne metro :) i przestańcie narzekać, dopiero byście płakali gdyby JEJ zabrakło.

    • 0 1

    • guwno

      nie metro. zygam w kolejce

      • 0 0

  • KOMPROMITACJA SKM !!!

    NIE BĘDZIE ZMODERNIZOWANYCH SKŁADÓW NA EURO 2012 !!!1

    • 2 0

  • Ivona

    A mi strasznie nie podoba się ten komputerowy głos na stacjach. Jeszcze mogę zrozumieć że na dworcu może być, ale jak w SKM komunikuje że dojeżdżamy do takiej i takiej stacji to przecież można nagrać żywego człowieka z odpowiednią dykcją i miłym tembrem głosu. A tu czasami niestety iwonka nie wyrabia się z wymową nazw niektórych stacji :/
    Niby nowocześnie, ale chyba nie tędy droga ...

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane