• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM co 3 minuty i tramwaj wodny na Oksywie

Michał Sielski
21 lutego 2024, godz. 13:00 
Opinie (369)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni

SKM jeżdżąca w szczycie co 3 minuty niczym metro, dodatkowe autobusy dowożące mieszkańców do węzłów i nowe przystanki PKM w Gdyni oraz tramwaj wodny między Oksywiem a Śródmieściem. Na to wszystko jeden bilet miesięczny - to pomysł Tadeusza Szemiota, kandydata PO i koalicji na prezydenta Gdyni na poprawę komunikacji w mieście. Skąd pieniądze na zmiany? - Z ustawy metropolitalnej, którą moje środowisko polityczne wprowadzi w życie - podkreśla Tadeusz Szemiot.



Czy SKM powinna jeździć co 3 minuty w szczycie?

Nikt nie ma wątpliwości, że problemem mieszkańców Gdyni jest brak szybkiej, punktualnej i niezawodnej komunikacji publicznej. To przekłada się na większy ruch samochodów, bo autem w wiele miejsc można dotrzeć prędzej, wygodniej, a czasem nawet taniej.

Samochodów przybywa, więc tworzą się korki, trzeba więcej wydawać na naprawę dróg, a czas podróży wszystkich - także wybierających komunikację publiczną - się wydłuża. I koło się zamyka.

Rozkład jazdy SKM



SKM co 3 minuty i więcej autobusów



Próby rozwiązania problemu są różne: jedni domagają się szerszych dróg, inni węższych. Jedni chcą buspasów, inni może nie są przeciwni, ale tylko wtedy, gdy nie są wydzielane na istniejących pasach, dostępnych dotąd dla wszystkich. Polityk PO ma swój pomysł.

- Rozwiązaniem może być wydajna, szybka i pewna komunikacja publiczna. Dlatego mamy pomysł na to, by SKM jeździła w szczycie co 3 minuty. Do stacji i węzłów przesiadkowych dojeżdżać będzie więcej autobusów - podkreśla Tadeusz Szemiot, kandydat KO i ruchów miejskich na prezydenta Gdyni.


Bilet miesięczny także na tramwaj wodny



Chce też, by jeden bilet miesięczny obejmował wszystkie publiczne środki transportu: ZKM, SKM, PKM, a nawet nowy pomysł, czyli tramwaj wodny, który miałby kursować pomiędzy Oksywiem a Śródmieściem. W przyszłości bilet miesięczny miałby też obejmować system roweru miejskiego Mevo.

Aby to wszystko się udało, konieczne będzie większe zaangażowanie kapitałowe choćby w spółkę SKM, która od lat ma być skomunalizowana, ale niewiele z tego wychodzi.

- To ważne, żeby samorządy stały się gospodarzem, właścicielem decydującym choćby o standardach usług, jakie są świadczone przez SKM. Gdynia nie może stać - jak dotąd - tyłem do kolei, bo nikt na tym nie korzysta. A już na pewno nie mieszkańcy miasta - dodaje Tadeusz Szemiot.
Skąd na to wszystko pieniądze? Samorządowiec ma odpowiedź: z ustawy metropolitalnej. Wedle jego wiedzy Platforma Obywatelska, z której się wywodzi, z pewnością przegłosuje ten czekający już od lat projekt. Da to Gdyni zastrzyk ok. 65 mln zł rocznie.

Więcej przystanków PKM. Miały już być



Dopełnieniem osi transportowej ma być budowa kolejnych przystanków PKM. I infrastruktury, która pozwoli na korzystanie z nich.

- Na pewno nie będziemy zajmować się takimi inwestycjami, jak "węzeł Karwiny", który z węzłem nie ma nic wspólnego oprócz nazwy. Będziemy musieli je jednak naprawić, by spełniały swoją rolę, a nie pozwalały jeździć sobie tylko w kółko bez większego celu - podkreśla Tadeusz Szemiot.

Opinie (369) ponad 10 zablokowanych

  • ...i średnia hawajska dla każdego ! (1)

    • 14 1

    • ...I to jest argument który do mnie przemawia :D

      • 1 0

  • Większa częstotliwość SKM to jedno ale optymalizacja komunikacji miejskiej (1)

    musi polegać na tym, żeby to SKM była szkieletem, od którego odchodzą linie autobusowe czy trolejbusowe/tramwajowe

    i**otyzmem, którego nikt nie likwiduje, jest powielanie linii SKM przez komunikację miejską na ulicy. Nie wiem kto to wymyślił i dlaczego to nadal istnieje.

    • 13 2

    • i to samo z PKM - nie dojeżdżać jednym składem wszędzie, ale wyższa częstotliwość

      bo to ludziom jest potrzebne

      • 1 0

  • widze ze w gdyni kandydaci aktywni. w gdansku juz wszystko ustawione pod wygrana olusi wiec nie ma co pokazywac kontrkandydatow

    • 20 0

  • Gdańsk

    A tymczasem w Gdańsku brak reaktywacji kolejki SKM do Brzeźna,promu w Nowym Porcie,tramwaju wodnego.Zaden z kandydatów nawet już tego nie obiecuje.!

    • 13 0

  • Miesięczny w Gdyni kosztuje stówkę (2)

    I ja naprawdę wolałbym zapłacić np 120 ale mieć w tej cenie choćby mały odcinek kolejki w granicach miasta. Jakoś w Gdańsku jest taka opcja dla posiadaczy Karty Mieszkańca i miasto o dziwo przez to nie zbankrutowało
    A samo MZK musi przede wszystkim mieć w końcu jakiś sensowny plan, bo to co jest teraz to jakaś komedia. Nic nie jest ze sobą skomunikowane, linie przebiegają absurdalnymi trasami, a autobusy jeżdżą jak chcą nawet w sobotę rano gdy nie ma korków. To jest przede wszystkim do naprawy, bo nawet milion wypasionych elektrobusów i zasypanie miasta buspasami nic nie dadzą jeśli siecią zarządzą ktoś komu nie zależy na tym by była konkurencyjna względem samochodów. Uczcie się od innych miast.

    • 16 1

    • Ja bym wolała zapłacić 300 zł za miejski w Gdyni

      Tylko autobusy mają być wszędzie, przez całą dobę, co 5-10 minut

      • 2 0

    • naprawdę dorzuciłbyś 20zł?

      nie bądź taki hojny

      • 1 0

  • A w Moskwie metro jeżdzi co minutę (4)

    Jeden skład odjeżdża, a za 55 sekund przejeżdża następny

    • 8 7

    • (1)

      Moskwa ma 11 milionow mieszkańców, całej Trójmiasto mei ma nawet 1 miliona . Wystarczy jakby skm -ka jeździła co 4 minuty w szczycie i co 12 poza szczytem tak jak to było jak jeździły jeszcze poniemieckie składy na 800 V

      • 3 1

      • I metra też nie ma

        Ani jednego

        • 0 0

    • a w Moskwie jest wiele ,,fajnych miejsc''. Zapytaj opozycjonistów i tamtejsze wolne pisowskie sądy. (1)

      • 4 2

      • ich czlowiek w Warszawie,pokaze ci takie miejsca ,ze az ruda czupryna zafaluje...

        • 0 0

  • A skąd dwa razy więcej maszynistów?

    Już dziś ledwo obsługują to co mają.

    • 18 1

  • Czy ktoś sprawdził czy to jest w ogóle możliwe, biorącp od uwagę podział trasy pociągów na odcinki, sterowanie ruchem itp? (5)

    Czy po prostu ktoś palnął "SKM co 3 minuty" i jazda?

    • 30 2

    • kiedyś było możliwe, bo tak już było (3)

      • 1 3

      • (2)

        nigdy tak nie było

        • 3 2

        • 3 czy 5 to i tak żadna różnica, a tyle przecież było (1)

          • 1 1

          • To jest gigantyczna różnica.

            Czasem 2-3 min to wsiada pasażer na wózku. A potem wysiada...

            • 1 0

    • Na odcinku do Rumii SKM może jeździć co 3 minuty od lat 70.

      • 1 1

  • Prezydent Gdyni jest na nie od wielu lat?

    że tak się nie stało?

    • 9 0

  • Obietnice ambitne...

    W każdym razie zastanawiam się, czy kandydat na prezydenta skonsultował swój pomysł z kilkoma zarządami na kolei, czy ułożenie takiego rozkładu jest w ogóle możliwe, przy tej infrastrukturze, która jest. Czy ruch pociągów SKM nie będzie blokować ruchu innych pociągów ?

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane