• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM co 3 minuty i tramwaj wodny na Oksywie

Michał Sielski
21 lutego 2024, godz. 13:00 
Opinie (369)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni

SKM jeżdżąca w szczycie co 3 minuty niczym metro, dodatkowe autobusy dowożące mieszkańców do węzłów i nowe przystanki PKM w Gdyni oraz tramwaj wodny między Oksywiem a Śródmieściem. Na to wszystko jeden bilet miesięczny - to pomysł Tadeusza Szemiota, kandydata PO i koalicji na prezydenta Gdyni na poprawę komunikacji w mieście. Skąd pieniądze na zmiany? - Z ustawy metropolitalnej, którą moje środowisko polityczne wprowadzi w życie - podkreśla Tadeusz Szemiot.



Czy SKM powinna jeździć co 3 minuty w szczycie?

Nikt nie ma wątpliwości, że problemem mieszkańców Gdyni jest brak szybkiej, punktualnej i niezawodnej komunikacji publicznej. To przekłada się na większy ruch samochodów, bo autem w wiele miejsc można dotrzeć prędzej, wygodniej, a czasem nawet taniej.

Samochodów przybywa, więc tworzą się korki, trzeba więcej wydawać na naprawę dróg, a czas podróży wszystkich - także wybierających komunikację publiczną - się wydłuża. I koło się zamyka.

Rozkład jazdy SKM



SKM co 3 minuty i więcej autobusów



Próby rozwiązania problemu są różne: jedni domagają się szerszych dróg, inni węższych. Jedni chcą buspasów, inni może nie są przeciwni, ale tylko wtedy, gdy nie są wydzielane na istniejących pasach, dostępnych dotąd dla wszystkich. Polityk PO ma swój pomysł.

- Rozwiązaniem może być wydajna, szybka i pewna komunikacja publiczna. Dlatego mamy pomysł na to, by SKM jeździła w szczycie co 3 minuty. Do stacji i węzłów przesiadkowych dojeżdżać będzie więcej autobusów - podkreśla Tadeusz Szemiot, kandydat KO i ruchów miejskich na prezydenta Gdyni.


Bilet miesięczny także na tramwaj wodny



Chce też, by jeden bilet miesięczny obejmował wszystkie publiczne środki transportu: ZKM, SKM, PKM, a nawet nowy pomysł, czyli tramwaj wodny, który miałby kursować pomiędzy Oksywiem a Śródmieściem. W przyszłości bilet miesięczny miałby też obejmować system roweru miejskiego Mevo.

Aby to wszystko się udało, konieczne będzie większe zaangażowanie kapitałowe choćby w spółkę SKM, która od lat ma być skomunalizowana, ale niewiele z tego wychodzi.

- To ważne, żeby samorządy stały się gospodarzem, właścicielem decydującym choćby o standardach usług, jakie są świadczone przez SKM. Gdynia nie może stać - jak dotąd - tyłem do kolei, bo nikt na tym nie korzysta. A już na pewno nie mieszkańcy miasta - dodaje Tadeusz Szemiot.
Skąd na to wszystko pieniądze? Samorządowiec ma odpowiedź: z ustawy metropolitalnej. Wedle jego wiedzy Platforma Obywatelska, z której się wywodzi, z pewnością przegłosuje ten czekający już od lat projekt. Da to Gdyni zastrzyk ok. 65 mln zł rocznie.

Więcej przystanków PKM. Miały już być



Dopełnieniem osi transportowej ma być budowa kolejnych przystanków PKM. I infrastruktury, która pozwoli na korzystanie z nich.

- Na pewno nie będziemy zajmować się takimi inwestycjami, jak "węzeł Karwiny", który z węzłem nie ma nic wspólnego oprócz nazwy. Będziemy musieli je jednak naprawić, by spełniały swoją rolę, a nie pozwalały jeździć sobie tylko w kółko bez większego celu - podkreśla Tadeusz Szemiot.

Opinie (369) ponad 10 zablokowanych

  • Ponoc Polska zbliza sie wielkimi krokami do top 20 najbogatszych krajow (1)

    dlaczego wiec nie mowi sie u nas o oczywistej konieczosci budowy metra w kilku miastach? Przynajmniej Krakow i Gdansk potrzebuja kolei podziemnej jak tlenu.

    • 11 2

    • Podziemne odcinki metra buduje się tylko wtedy, gdy na powierzchni nie ma miejsca na tory o wielki ty znawco tematu.

      Co da schowanie obecnych torów SKM do tunelu dla komunikacji szynowej? Nic.

      • 0 0

  • Pan Szemiot jest kandydatem na prezydenta Gdyni czy Polski? (1)

    • 10 2

    • Galaktyki.

      • 4 1

  • Bzdety (3)

    Niech się zastanowi ten kandytat co mówi.To nie jest realne SKM co trzy minuty.Nie ma tyle taboru a druga sprawa to koszty wiążące się z cenami biletów.Bajki ten Pan opowiada i nierealne

    • 17 2

    • SKM jeździła już co 3 minuty. (2)

      W godzinach szczytu i tylko przez kilka miesięcy. Kiedy to było? Ano, w czasach tego wrednego, znienawidzonegi PRLu. Krótko i eksperymentalnie, ale było.

      • 2 2

      • Bzdura. (1)

        W szczycie jeździła co 5 min.

        • 0 1

        • Co 6 minut w godzinach szczytu.

          • 0 0

  • Obiecać coś na co nie ma się bezpośredniego wpływu.

    Pan Szemiot obiecuje gruszki na wierzbie, jednocześnie mając na liście wyborczej syna prominentnego dewelopera. Jak chce coś obiecać to niech załatwi ustawę aglomeracyjną dla Trójmiasta w swojej partii.

    • 19 0

  • ale ci aktywiszcze lewicowi z KO i innymi miejskimi rowerzystami sa odrealnieni - co 3 minuty nawet fizycznie nie ma takiej (1)

    na Szczurka w zyciu tez nie zaglosuje

    • 14 5

    • Co ty gościu się ośmieszasz? Jest możliwe, ale po modernizacji i zakupie nowego taboru. I ty jesteś kolejarzem? Od czego?

      Do odczepiania i przyczepiania jedynie wagonów towarowych.

      A wspomnieniem o rowerzystach to już totalnie się skompromitowałeś. Wielki prawak z pkp się znalazł w twojej żałosnej osobie.

      • 0 0

  • (2)

    A co ile mają jeżdzic te PKM? Nadal co godzinę?

    • 9 2

    • Tak. (1)

      Ponieważ ważniejsze połączenie jest Gdynia-Sopot-Gdańsk.

      • 1 3

      • Świetnie, czyli nikt nie zauważył ile ludzi mieszka na górnym tarasie i jakie tłumy jeżdżą pkm? Nadal żyjecie w latach 80tych?

        • 3 1

  • SKM co 3 minuty? (1)

    Pytanie do pomysłodawcy: ile dodatkowych składów trzeba kupić?
    Ile czasu trwa ich wyprodukowanie?
    Jak do tak gęstego taktu dostosować stare EN-57?

    Ostatnie najważniejsze pytanie - pod kogo podlega transport metropolitalny i co ma z tym wspólnego prezydent miasta?

    • 17 1

    • EN57 do tego się nie nadają. Warszawa ma jakieś problemy z kolejnymi zakupami taboru dla swych linii metra?

      UE już nie istnieje że nie daje kasy na to?

      • 0 0

  • przez kolejne 25 lat będą nas pucować w wyborach wspólnym biletem? (2)

    ludzie kto się jeszcze nabiera na obietnice tych manipulatorów?

    • 12 1

    • bilet, metro i lotnisko

      • 1 0

    • Ja kiepie żałosny. Coś ci nie gra pisowski niedowiarku?

      • 0 0

  • Przeraża mnie pustosłowie i brak konkretów w kampanii.... (3)

    Odkrycie że dobrze byłoby mieć SKM/PKM na Oksywie - pobożne życzenia, konkretnych planów działania brak.

    Teraz opowieści o trzyminutowym takcie - które mogłyby być interesujące gdyby padły z ust kandydata na marszałka a nie prezydenta zafłużonej po uszy Gdyni.

    Słowa, słowa, słowa....

    • 19 1

    • Akurat konkretne plany na kolej na Oksywie są, potrzebna jest kasa z UE. (2)

      • 1 1

      • Jakoś pan kandydat nie zająknął się o jego planach pozyskania tych funduszy. (1)

        • 0 1

        • A musi być taki szczegółowy? Ma pisać dokładne elaboraty na to?

          • 0 0

  • Demiurg po prostu! Uchwali ustawę metropolitalną i kasa z niej wyskoczy niczym dżin z lampy Alladyna. (1)

    Czekam kiedy jeszcze rozpali atomowe słońce i zawróci bieg rzek.
    A tak na serio, Gdynia nie ma takiej siły sprawczej, żeby SKMki jeździły co 3 minuty, nie zbuduje samodzielnie nowych przystanków kolejowych, i nie przebuduje wiaduktów na Karwinach po to żeby nieba przychylić spółce PLK.
    SKMka miała być skomunalizowana jeszcze za poprzednich rządów PO i jakoś do tego nie doszło, i jakoś się na to nie zanosi.
    Takt 3 minuty na SKM jest obecnie nieuzasadniony.
    Przystanki na linii kolejowej 201 (a nie na PKM) musi wybudować PLK, bo to jej linia.
    Wiadukty na Karwinach powinna przebudować PLK, bo to leży w jej, a nie Gdyni interesie. Co więcej, PLK ma na to pieniądze w projekcie europejskim. Inaczej może to pachnieć niegospodarnością.
    A jeden bilet na wszystko to kwadratura koła, bo jak rozdzielać przychody na dostawców usług? Nie takie umysły połamały sobie zęby na politycznych aspektach sprawy. Tutaj skuteczny będzie właśnie system Fala, na który wszyscy nieporadni myślowo plują na potęgę.
    Szkoda, bo w kampanii wyborczej lepsze są wiarygodne, rzeczowe i rozsądne propozycje, zamiast baśni z tysiąca i jednej nocy.

    • 7 6

    • Co ma mieć wspólnego PKM że tak ją często wspominasz do taktu co 3 minuty na SKM? I ten takt jest nieuzasadniony?

      Czym? Bo ludzie autami jeżdżą? Jeżdżą, bo jak widać krótkie składy i takt co 7/8 minut w szczycie to dla nich za mało.

      Popełniasz błąd jak np. przy budowie dróg rowerowych, gdzie na Zachodzie Holandia na początku lat 70 zmieniła do nich swą filozofię - władze dały się przekonać aktywistom, że rowerzyści zjawią się jedynie po wybudowaniu dla nich dróg - nie wcześniej. I tak się stało.

      Wiesz dlaczego jest tak dużo aut? Bo buduje się dla nich coraz to nowe drogi, co powoduje napływ nowych klientów do salonów samochodowych ("kupuję auto, bo wybudowano nową drogę koło mojej miejscowości" itp.) co kończy się tym, że dalej drogi mimo poszerzenia korkują się.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane