• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka daleko od peronów. Można temu zaradzić

Karol
27 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Nasz czytelnik podpowiada SKM-ce rozwiązania, które mogą zmniejszyć odwieczny problem trójmiejskich kolejek, czyli 20-centymetrową przestrzeń między drzwiami a peronem.



Pragnę zwrócić uwagę na problem, z którym Szybka Kolej Miejska boryka się od 1976 roku, czyli od czasu, kiedy wycofano z eksploatacji jednostki, które niegdyś służyły berlińskiej S-Bahn. Mam na myśli ogromną przestrzeń pomiędzy jednostką a peronem, której pokonanie wiąże się z nie lada problemem, szczególnie dla osób starszych, z wózkami, rowerami oraz dla dużej części osób pełnosprawnych.

Czytaj także: Problem nie do rozwiązania? Dziura między peronem i kolejką

Jak wiemy z racji ogłoszenia wniosku o upadłości firmy modernizującej tabor SKM prawdopodobnie konieczne będzie ogłoszenie ponownego zamówienia publicznego. W związku z tym możliwe jest wprowadzenie zmian w projekcie przebudowy jednostek, polegające na usunięciu uciążliwego progu w drzwiach wejściowych, tak aby przylegał on do peronu.

Czytaj także: SKM powtarza przetarg na modernizację składów

Wielokrotnie powtarzane przez zarząd SKM argumenty, które mówią o tym, że jest to niemożliwe, gdyż pociągi spółki kursują również do Słupska, gdzie wysokość peronów jest niższa, co uniemożliwiałoby wsiadanie i wysiadanie, nie są prawdziwe. Dzisiejsza technologia pozwala na zastosowanie wysuwanych stopni w przypadku znacznej różnicy poziomów i jest powszechnie stosowana zarówno w Polsce, jak i w Europie.

Czy SKM-ki powinny dojeżdżać bliżej krawędzi peronu?

Kolejnym argumentem przeciwko, jaki wysuwa SKM, jest to, że byłoby to zbyt duże naruszenie konstrukcji jednostki. Również nie można się z tym zgodzić, gdyż w ramach modernizacji, poprzez wycięcie starej i wstawienie nowej, wymieniana jest cała przednia część pociągu, czyli obszar kabiny maszynisty.

Ponadto inni przewoźnicy ingerują w liczbę drzwi i okien w jednostkach tego samego typu, m.in. poprzez zaspawanie ich. Tak więc są to prace wymagające jeszcze większej ingerencji w konstrukcję jednostek, a pomimo tego są z powodzeniem wykonywane.

Jednostki te tak naprawdę są pozbawiane całego wyposażenia wewnętrznego i bazą do modernizacji jest tylko gołe "pudło", czyli tylko metalowe poszycie. Problemem pokrewnym jest również technologia wykonania drzwi wejściowych. Obecnie drzwi otwierając się wtłaczane są do tzw. "kieszeni", czyli przestrzeni umieszczonej w ścianie pociągu. Jest to w dzisiejszych czasach nieużywane rozwiązanie, gdyż posiada ono wiele wad. Do szczelin przedostają się zanieczyszczenia, które utrudniają prawidłową pracę drzwi. Ponadto zimą wtłaczany jest do nich śnieg, który topnieje, a następnie, marznąc, zamienia się w lód, całkowicie uniemożliwiając pracę drzwi, z czym często mamy do czynienia w codziennym użytkowaniu pociągów.

Usterki te uznano za wady konstrukcyjne jednostek EN57 (obecnie eksploatowanych w SKM). Z tego też powodu Urząd Transportu Kolejowego nakazał wycofanie z eksploatacji kilkanaście jednostek tego samego typu na Mazowszu. W obecnie modernizowanych pociągach w innych województwach w Polsce instaluje się drzwi odskokowo-przesuwne, które otwierają się na zewnątrz składu. Ich zastosowanie wiąże się z o wiele niższym współczynnikiem awaryjności niż w obecnym rozwiązaniu, a także ma wpływ na szybkość otwierania się drzwi, co jest ważnym czynnikiem przy obsłudze tak dużych potoków pasażerskich.

Proszę o interwencję w tych sprawach. Nie możemy zgadzać się na powielanie błędów z przeszłości, aby towarzyszyły nam przez kolejne kilkadziesiąt lat. Posiadając jedyny tak rozwinięty system kolei miejskiej w Polsce, powinno się dążyć do ciągłego jego rozwoju.

Zastosowanie wymienionych przeze mnie rozwiązań na pewno przyczyni się do szybszej i bezpieczniejszej wymiany pasażerów na stacjach, a co za tym idzie do wzrostu atrakcyjności SKM jako szybkiego i niezawodnego środka transportu w Metropolii Trójmiejskiej.
Karol

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (192) 7 zablokowanych

  • Proponuję przysunąć peron lub tory jak jest problem ze schodami i po problemie :)

    • 0 0

  • W 1973 nie dość że mieli kilka centymetrów to jeszcze wszyscy pomykali w gajerach...co za czasy:)

    • 5 0

  • EN57 na złom

    Po co ta cała dyskusja, sprawa jest prosta, jak taki tabor który nie był przewidziany dla SKM ani metra po co próbować reanimować trupa.
    Pamiętam te kolejki z berlińskiego metra które obsługiwały SKM - były o niebo lepsze zgrabniejsze dobre przyśpieszenie.Uważam że należałoby zakupić nowy tabor przewidziany dla SKM wiadomo,że będzie drożej ale w dłuższej perspektywie na pewno się opłaci- może spróbować powalczyć o środki unijne.

    • 2 0

  • Ludzie naprawdę tam wpadają

    Raz wyciągałem z kumplem starszą panią, która wpadła w tę szczelinę na Politechnice. To jest kwestia życia i śmierci. Na zatłoczonych stacjach ten koleś co zamyka drzwi mógłby tego nie zauważyć

    • 3 1

  • Patrzcie, ludzie elegancko ubrani, z ekierką, cyrklem, piórem.

    A nie tępaki dzis w dresach, lumpach z chin z tabletami. masakra

    • 0 0

  • dziura ta to pół metra

    W styczniu mąż z wnuczkiem na ręku w czasie wsiadania/wysiadania o mało nie wpadł między peron a wagon.Te bezmózgowce bo inaczej nie można ich nazwać kompletnie nie myślą o bezpieczeństwie pasażerów,ale pieniądze za bilety wiedzą jak brać, SKANDAL !!!!!!
    Jak SKM czy Regionalne Przewozy jak zwał tak zwał śmią brać pieniądze - nie gwarantując bezpieczeństwa!!

    • 1 1

  • Czy portal trojmiasto poprosi SKM o ustosunkowanie sie do artykulu?

    • 2 0

  • Oznacza to ze SKM jest nieprzystosowana do obslugi osob na wozkach inwalidzkich

    osob starszych mających problemy z chodzeiem i matech z dziecmi .CZEKAM KIEDY KTOS Z WAS ZALOZY SKM SPRAWE W SADZIE .nie piszcie skarg do SKM jak dzieci w przedszkolu tylko do pozew sadu jak profesjonaliści .Zacofanie techniczne SKM ogranicza prawa ludzi wiec dostana za to kare i będą musieli się dostosować.

    • 1 1

  • ale kogo obchodzi w Trójmieście Słupsk?

    Gdzie najczęściej jeździ SKMka?
    Kto najczęściej korzysta z SKMki?
    Na jakim terenie jest 95% peronów SKMki?

    Kogo obchodzi peron w Słupsku? Dla jednego peronu w mieście oddalonym o ponad 100km od trójmiasta wszystkie pozostałe perony mają być niedopasowane?

    Oj, słaby argument. Wstyd się przyznać że na wszystko brakuje pieniędzy.

    • 1 1

  • zdjęcie 1973

    marynarki
    porządne buty
    sami mężczyźni?
    nie, jest ładna babka w garsonce, z kręconymi blond włosami
    odbita w szybie

    żadnych meneli i dresów

    komu to przeszkadzało?
    komuno, wróć!!!

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane