• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM - kolej miejska czy wiejska?

Wojciech
16 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak. Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak.

Szybka Kolej Miejska staje się bardziej koleją "regionalną" niż miejską. Czy nie powinna skupić się na obsłudze Trójmiasta, zamiast dalszych tras? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Wojciech.



Mieszkam w okolicach stacji SKM - Gdynia Leszczynki. Posiadam bilet metropolitarny SKM+ZKM Gdynia i często korzystam z przesiadek. Niestety, mogą to robić jedynie w szczycie porannym lub popołudniowym, gdyż pociągi SKM, poza godzinami szczytów, kończą swój bieg na stacji Gdynia Główna. W godzinach 9-14 pozostaje jedynie trolejbus i autobus, bo nie ma sensu czekać 15 minut na SKM.

Kiedy w gęsto zabudowanym Trójmieście pociągi kursują rzadko, część z nich wyjeżdża do Słupska czy Lęborka. Gdyby ten sam pociąg skierować na krótszą trasę Wejherowo-Gdańsk (lub Pruszcz Gdański), można by zapewnić normalną częstotliwość SKM w terenie zabudowanym - czyli tylko do Wejherowa (maksymalnie Luzino jako stacja końcowa). Słupsk, Lębork - one powinny być obsługiwane przez PKP lub prywatnego przewoźnika. Niech SKM zapewni odpowiednią częstotliwość na linii 250 (Gdańsk - Rumia), a nie bawi się w przetargi na obsługę miast, odległych o ponad 100 km. SKM to Szybka Kolej Miejska - no właśnie - miejska - a nie regionalna.

Druga sprawa, którą chciałbym poruszyć - integracja SKM z ZTM i ZKM. A może raczej ich brak. Wspólny bilet SKM+ZKM/ZTM w sensownej cenie oraz akceptowanie przez kolej miejską zniżek i przejazdów bezpłatnych jak w komunikacji miejskiej, pozwoli zaoszczędzić wiele kilometrów pokonywanych przez pojazdy.

Jest wiele linii autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych dublujących się z SKM. Konieczna jest odpowiednia częstotliwość kursowania SKM oraz budowa węzłów integracyjnych, ale zyski były by o wiele większe. "Wolne" autobusy, trolejbusy i tramwaje mogłyby obsługiwać inne, bardziej zapełnione lub oddalone od komunikacji miejskiej trasy. Ważne role mogłyby spełniać stacje Chylonia (ruch z Pustek i Demptowa oraz część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Grabówek (część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Oliwa (przejęcie pasażerów z linii 169,171,179), Wrzeszcz (niestety tu jest problem z doprowadzeniem tramwajów, ale Gdańsk jest dużym miastem i stać go na jakieś trudniejsze rozwiązania). Podoba mi się wizja węzła "Czerwony Most", który obsługiwałby cały ruch z południa Gdańska.

Także kolej metropolitarna przez górny taras powinna być zrealizowana wraz z węzłami przesiadkowymi. Jest ona budowana "od nowa" więc nie ma większych przeszkód w integracji systemów komunikacyjnych na Wielkim Kacku, Osowej itd.

Mam nadzieję, że Trójmiasto rozwinie transport kolejowy w mieście. Może metra się nie doczekamy, ale na pewno można lepiej wykorzystać SKM. Trolejbusy i tramwaje są idealną komunikacją dla centrów miast (widziałbym tramwaj na Podwalu Staromiejskim i Łąkowej) oraz osiedli tuż przy nich. Pomagać mogą też w dojazdach do stacji kolejek (trolejbus z Pustek Cisowskich na Chylonię).

Życzę lepszej komunikacji w trójmieście!
Wojciech

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • Oczywiście że SKM jest dla Trójmiasta a nie dla okolicznych wiosek. Wioski mają PKP i tyle w temacie.

    • 2 2

  • SKM TO DNO

    TABOR ZASYFIAŁY AZ STRACH TYM JEZDZIC,W INDIACH MAJA NOWSZE KOLEJE,NIE WSPOMNE JUZ O SPOCONYCH ROBOTNIKACH Z WĄSISKAMI I WIELKIMI BRZUCHAMI CO PIJA PIWSKO W PRZEDZIALACH DLA ROWERZYSTOW-SKANDAL!!!ZROBCIE COS Z TYM PROCEDEREM BO KIBICE W 2012 POUCIEKAJĄ Z TEGO PASTWISKA O NAZWIE S K M

    • 4 2

  • Jestem na Nie jesli chodzi o treść art. (1)

    Cała ta gadanina – pisanina nie ma sensu. Jakie to ma znaczenie czy SKM jeździ do Słupska, Tczewa, Malborka. Przecież ktoś zamawia kursy na tej trasie. Pojawiły się głosy aby SKM nie jeździła na trasach poza trójmiastem bo zatrzymuje się na wszystkich stacjach pośrednich poza trójmiastem. Co za problem zamówić od SKM przewóz pasażerów z pominięciem mniej ważnych stacji. Tyle że wtedy i tak ktoś się będzie musiał na tych mniej ważnych zatrzymać – kto to będzie robił czy PKP czy SKM, czy też Arriva nie ma znaczenia. Ktoś tych pasażerów musi zabrać. Powinien zostać ogłoszony przetarg i byłby spokój. Jeśli będzie przetarg na obsługę linii do Słupska, Malborka, Olsztyna lub gdziekolwiek to SKM spokojnie sobie zamówi nowe pojazdy o ile będzie to dla tej firmy rentowne. Co to za myślenie że SKM to tylko trójmiasto. Jak byłbym szefem firmy i opłacałoby mi się jeździć po Warszawie to stratuję do przetargu i zarabiam. Tak naprawdę nie ważny jest przewoźnik tylko organizator przewozu. Co do wyłączenia 20 pojazdów do remontu to ja się pytam kto od razu przyjmie tyle pojazdów. Przecież to jest nieekonomiczne. Najpierw dajemy dwa, trzy, pojazdy i kolejno podsyłamy nowe po powrocie wyremontowanych składów. Problem widzę tutaj inny – dlaczego SKM może jeździć z Pruszcza do Gdańska za 3,10 zł, a konkurent który dzięki monopolowi wycina SKM z tej linii jeździ za 4 zł. Wcześniej było jeszcze taniej bo SKM jeździł za 2,80. Kolejny problem to idiotyczne rozkłady jazdy w godzinach popołudniowych w kierunku Tczewa. Po pierwsze w kierunku Pruszcza, gdzie mieszkam, prawie o identycznym czasie wyjeżdża autobus i pociąg z Gdańska Głównego. Później trzeba czekać 1h na kolejny autobus lub około 45 – 50 min na kolejkę – kto zarabia? Busiarze którzy zamiast zabierać pasażerów zgodnie z tym co mają wpisane do dow. rejestracyjnego jadą obładowani pasażerami do granic możliwości. Drugi problem to brak całkowitej wyobraźni organizatora przewozu. Jak może się opłacać dwóm przewoźnikom kolejowym wyjazd z Gdańska Głównego pojazdów które dublują się na tej samej trasie w kierunku Tczewa? Dotyczy to pociągów wyjeżdżających o godz. 20.21 i 20.24 z Gdańska. Kolejny pociąg pojawi się w kierunku Pruszcza o godz. 21.07. Ktoś kto wybrał taką porę dla odjazdu dwóch przewoźników musi być niezłym analfabetą w dziedzinie tworzenia rozkładów jazdy. Jeszcze inny problem zbliżony do poprzedniego również dotyczy rozkładów jazdy ale tym razem tymczasowych. Po co się je tworzy skoro wiadomo o remontach torowisk z dużym wyprzedzeniem. Nie można od razu zaplanować zmiany rozkładu w trakcie sezonu skoro zmiana nie dotyczy jednego czy dwóch dni ale kilku miesięcy. Teraz w Pruszczu wiszą na gablocie przystankowej 4 rozkłady jazdy dla kolejek jadących do Gdańska Głównego. Po dwa dla SKM i PKP. Dodatkowo w budynku peronowym jest też inny rozkład jazdy odmienny od tych 4 na peronie. W Internecie znajdziemy również inny rozkład. Wychodzi zatem, że należy wyjść z domu z dużym wyprzedzeniem bo nie wiadomo o której odjedzie nasza kolejka do Gdańska. Pisał też tutaj ktoś o przedziałach służbowych w SKM – kach, ze są brudne, że siedzą w nich menele pijący alkohol i palący papierosy. Pisać to każdy potrafi, ale zwrócić uwagę na miejscu to nie łaska. Nie trzeba bezpośrednio pasażerowi, wystarczy konduktorowi który widząc wsparcie pasażera łatwiej taki problem rozwiąże. To tyle. Pisać można dużo o kolei. Od wczoraj mam autko bo miałem dosyć braku taniego biletu metropolitarnego na trasie Pruszcz – Gdańsk Główny z wykorzystaniem dodatkowego przewoźnika jakim jest ZKM. Taniej i szybciej będzie mi się jeździło samochodem.

    • 2 1

    • Ale przecież kierownik pociągu ma absolutnie w dupie melinę na końcu składu!!!!!

      A z tym "samochodem szybciej do Pruszcza" chyba przesadziłeś. Akurat czas jest (jedyną) zaletą PKP na tej trasie.

      • 0 0

  • leszczynki to przeciez tez wiocha

    kilka lat temu odbywaly sie tam dozynki

    • 2 2

  • Dosyć często korzystam z skm'ek pokonując trasę z Gdańska Głównego do Słupska. I szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie teraz nagłego odebrania tego połączenia i w zamian korzystania z dużo droższych pociągów pośpiesznych.
    Pan Wojciech podsunął bardzo dobre pomysły, jednak one i tak nie rozwiążą wszystkich problemów komunikacji miejskiej, a dodatkowo mogłyby ją utrudnić tym, którzy korzystają z dotychczasowych rozwiązań .

    • 1 0

  • zycie jest pelne wyzwan nazekamy na kolej nazekamy na policje ze zachowuje sie jak mafia sycylijska w 80 latach bili ludzi po glowie strzelali bo od walesy zmiana transformacja systemu nazekamy ciagle i wszedzie na rzad przeklinamy rencisci sa wykonczeni setkami placa za to panstwo a przecierz klos byl sowieckim agentem u firera w rajstagu wisiala bialoczerwona flaga to juz wogule a stalina matka,ciocia ,siostra ,byli polakami spod jawozno wsie pole

    • 0 1

  • wykolejeniec

    ogolnie firma dno i bez poziomu jakiegokolwiek,nawet p.....w nie stac na zwrot 40 złotych:(

    • 1 0

  • Beznadzieja

    Skm Trójmiasto to syf. Dzisiaj czekałem 30 minut na SKM podczas gdy naprawdę się spieszyłem. Nie zamierzam dawać tym pajacom dać więcej na sobie zarobić. Odradzam każdemu ten środek transportu.

    • 1 0

  • Wieczne awarie

    Jeżeli lubisz średnio raz w tygodniu spóźnić się do pracy przez losową sytuację/awarię to SKM działa specjalnie dla Ciebie!

    • 3 1

  • A może tak więcej kursów o 7??? (1)

    Właśnie nie zmieściłam się do pociągu. Zabawne? Nie, tragiczne. Kolejka zapełniona ludźmi aż od Wejherowa czy innej wsi do Gdańska, jestem spóźniona na zajęcia dzięki wspaniałej jednej skmce co 10 minut plus opóźnienia o 7 rano w środę. Apeluję o dodatkowe składy w kolejkach, częstsze kursy i o kilka osobnych kursów startujących wyłącznie z Gdyni Głównej.

    • 2 2

    • Inna wieś

      Paniusiu, bierz d.pe w troki i za.dalaj na pieszo jak masz problem do mniejszych miejscowości

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane