• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM - kolej miejska czy wiejska?

Wojciech
16 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak. Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak.

Szybka Kolej Miejska staje się bardziej koleją "regionalną" niż miejską. Czy nie powinna skupić się na obsłudze Trójmiasta, zamiast dalszych tras? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Wojciech.



Mieszkam w okolicach stacji SKM - Gdynia Leszczynki. Posiadam bilet metropolitarny SKM+ZKM Gdynia i często korzystam z przesiadek. Niestety, mogą to robić jedynie w szczycie porannym lub popołudniowym, gdyż pociągi SKM, poza godzinami szczytów, kończą swój bieg na stacji Gdynia Główna. W godzinach 9-14 pozostaje jedynie trolejbus i autobus, bo nie ma sensu czekać 15 minut na SKM.

Kiedy w gęsto zabudowanym Trójmieście pociągi kursują rzadko, część z nich wyjeżdża do Słupska czy Lęborka. Gdyby ten sam pociąg skierować na krótszą trasę Wejherowo-Gdańsk (lub Pruszcz Gdański), można by zapewnić normalną częstotliwość SKM w terenie zabudowanym - czyli tylko do Wejherowa (maksymalnie Luzino jako stacja końcowa). Słupsk, Lębork - one powinny być obsługiwane przez PKP lub prywatnego przewoźnika. Niech SKM zapewni odpowiednią częstotliwość na linii 250 (Gdańsk - Rumia), a nie bawi się w przetargi na obsługę miast, odległych o ponad 100 km. SKM to Szybka Kolej Miejska - no właśnie - miejska - a nie regionalna.

Druga sprawa, którą chciałbym poruszyć - integracja SKM z ZTM i ZKM. A może raczej ich brak. Wspólny bilet SKM+ZKM/ZTM w sensownej cenie oraz akceptowanie przez kolej miejską zniżek i przejazdów bezpłatnych jak w komunikacji miejskiej, pozwoli zaoszczędzić wiele kilometrów pokonywanych przez pojazdy.

Jest wiele linii autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych dublujących się z SKM. Konieczna jest odpowiednia częstotliwość kursowania SKM oraz budowa węzłów integracyjnych, ale zyski były by o wiele większe. "Wolne" autobusy, trolejbusy i tramwaje mogłyby obsługiwać inne, bardziej zapełnione lub oddalone od komunikacji miejskiej trasy. Ważne role mogłyby spełniać stacje Chylonia (ruch z Pustek i Demptowa oraz część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Grabówek (część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Oliwa (przejęcie pasażerów z linii 169,171,179), Wrzeszcz (niestety tu jest problem z doprowadzeniem tramwajów, ale Gdańsk jest dużym miastem i stać go na jakieś trudniejsze rozwiązania). Podoba mi się wizja węzła "Czerwony Most", który obsługiwałby cały ruch z południa Gdańska.

Także kolej metropolitarna przez górny taras powinna być zrealizowana wraz z węzłami przesiadkowymi. Jest ona budowana "od nowa" więc nie ma większych przeszkód w integracji systemów komunikacyjnych na Wielkim Kacku, Osowej itd.

Mam nadzieję, że Trójmiasto rozwinie transport kolejowy w mieście. Może metra się nie doczekamy, ale na pewno można lepiej wykorzystać SKM. Trolejbusy i tramwaje są idealną komunikacją dla centrów miast (widziałbym tramwaj na Podwalu Staromiejskim i Łąkowej) oraz osiedli tuż przy nich. Pomagać mogą też w dojazdach do stacji kolejek (trolejbus z Pustek Cisowskich na Chylonię).

Życzę lepszej komunikacji w trójmieście!
Wojciech

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • Nie Zgadzam się (3)

    SKM jeździ co 7 minut, owszem co drugi pociąg kończy bieg w Gdyni Głównej ale to wkońcu kolej 3miejska dotyczy tylko stacji głównych Gdańsk, Sopot, Gdynia. To jest tochę czepianie się, ponieważ jak SKM należało w 100% do PKP to nie dość, że nie zarabiała na siebie to jeszcze w dni powszednie jeżdziła co 15 min., a teraz mamy zmodernizowane składy i dwa zupełnie nowe. Problem jest innego typu i tu powinniśmy się zgodzić wszyscy; MASZE 3CITY METRO JEŹDZI ZA "WOLNO". Te pociągi są zbyt masywne i przez to jak sie rozpędzą to mają potem problem z hamowaniem no i głośno jest w środku i te opłaty w pociągu dodatkowe 2,80 , a czasem jest sytuacja, że automat nie działa więc nie ma wyjścia. Pozdrawiam was :)

    • 2 0

    • a ja proponuje (2)

      zdecydowanie wiecej kursow skm do luzina. moze zamiast stacji koncowej w wejherowie zrobic ja na stale w luzinie.

      • 2 0

      • do samego luzina bez sensu (1)

        już lepiej pociągnąc od słupska do malborka, wtedy zrobimy konkurencje dla pkp przewozy regionalne olsztyn

        • 0 1

        • To już nie są konkurenci. Odkąd pośpieszne poszły do IC, to Przewozy Regionalne stały się spółkami, gdzie więcej do powiedzenia mają włodarze województw niż sami kolejarze.

          • 1 0

  • Lębork(Moje miasto)

    Dla mnie SKM śmiało może zrezygnować z trasy Wejherowo - Lębork - Słupsk i wprowadzić jakiegoś prywatnego przewożnika (tylko nie PKP). SKM niech się skupi na Trójmieście i tam się rozwija.

    • 3 1

  • SKM nie powinno się rozwijać.Jak jeżdziły MODRAKI 800 wolt jeszcze na trasie GDAŃSK-GDYNIA CHYLONIA , to był odjazd co 6 minut i jeżdziły dużo szybciej.Obecnie taki przejazd jest dłuższy o około 15 minut.Dlatego obecne SKM jest dużo gorsze jak w roku 1980.Powinni ogłosić przetarg , a tych co teraz nas wożą rozpędzić na cztery wiatry za syf w wagonach ina peronach,za niepunktualność.

    • 2 0

  • Jestem mieszkańcem Luzina i korzystam z biletu metropolitalnego. Nie wyobrażam sobie teraz dojazdów do szkoły pociągami spółki PKP Przewozy Regionalne, ponieważ nie honoruje ona biletów metropolitarnych. Ponadto zatrzymuje sie tylko na większych stacjach, co powoduje więcej przesiadek i więcej czsy i pieniędzy zmarnowanego na poszukaniu odpowiedniego połączenia.

    Pozdrawiam!

    • 1 1

  • KIEDY W KONCU BEDA BRAMKI PRZY WEJSCIU NA PERON.??

    Wchodzisz na peron atam brudno smierdzi wszedzie pety itp. Totalny syf idziesz do findy a tam sie własnie jakic menel załatwia i mieszka.!!
    Zwolnic dzikusów Kanarów i kase przenaczyc na porzadek czystosc w kolejkach na peronach.Na peron powinni miec wstep tylko ci z biletami..I jeszcze jedno przedziały dla rowerów tylko dla rowerzystów wchodzisz do przedziału rowerowego a tam pełno pijaczków .

    • 1 2

  • (1)

    Totalny egoizm.
    Bo Panu wtedy bedzie wygodniej, pff...

    • 1 2

    • A Ty co, ze Słupska jesteś?

      • 0 0

  • Kolejka na zdjęciu

    Jak oni to "odnawiali"? Czy ten dach tak pomalowali tylko dookoła, tam gdzie widać z perspektywy pasażera? A dziś w superodnowionej kolejce zacięły się superodnowione drzwi (tak naprawdę tylko machnięte farbą), nie można było przejść do przodu aby kupić bilet. Każdy próbował otworzyć drzwi, musieli się trochę poszarpać aż prawie spadł z góry superwyświetlacz.

    • 0 1

  • O jejku czekanie 15 min na SKMkę to dużo??? Ludzieom się w glowach poprzewracało, pewnie powinna jeździć co minute i z prędkością 100km/h.

    • 2 1

  • (1)

    ciekawe jaki pkt. widzenia miał by pan jak by mieszkał za trójmiastem. wtedy by panu przeszkadzało ze skm ma tylko 5 połączeń.

    • 0 1

    • Nie, jeździłby PKP, a nie koleją miejską... zresztą - SKM to nie kolej miejska, a wiejska ;]

      Autor ma racje!

      • 1 1

  • W wg mnie powinno się zlikwidować kilka stacji

    Co to za Szybka Kolej Miejska jak ja z Oliwy do Wejherowa godzinę jade. W Gdyni jest 11 stacji a w Gdańsku 9. Zlikwidować Przymorze-Uniwersytet(można w Oliwie wsiadać) , Gdynia Stocznia(bo i tak stocznia upada) i jeszcze ze dwie stacje w Gda i Gdy usunąć i będzie się szybciej jeździło

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane