• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM - kolej miejska czy wiejska?

Wojciech
16 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak. Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak.

Szybka Kolej Miejska staje się bardziej koleją "regionalną" niż miejską. Czy nie powinna skupić się na obsłudze Trójmiasta, zamiast dalszych tras? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Wojciech.



Mieszkam w okolicach stacji SKM - Gdynia Leszczynki. Posiadam bilet metropolitarny SKM+ZKM Gdynia i często korzystam z przesiadek. Niestety, mogą to robić jedynie w szczycie porannym lub popołudniowym, gdyż pociągi SKM, poza godzinami szczytów, kończą swój bieg na stacji Gdynia Główna. W godzinach 9-14 pozostaje jedynie trolejbus i autobus, bo nie ma sensu czekać 15 minut na SKM.

Kiedy w gęsto zabudowanym Trójmieście pociągi kursują rzadko, część z nich wyjeżdża do Słupska czy Lęborka. Gdyby ten sam pociąg skierować na krótszą trasę Wejherowo-Gdańsk (lub Pruszcz Gdański), można by zapewnić normalną częstotliwość SKM w terenie zabudowanym - czyli tylko do Wejherowa (maksymalnie Luzino jako stacja końcowa). Słupsk, Lębork - one powinny być obsługiwane przez PKP lub prywatnego przewoźnika. Niech SKM zapewni odpowiednią częstotliwość na linii 250 (Gdańsk - Rumia), a nie bawi się w przetargi na obsługę miast, odległych o ponad 100 km. SKM to Szybka Kolej Miejska - no właśnie - miejska - a nie regionalna.

Druga sprawa, którą chciałbym poruszyć - integracja SKM z ZTM i ZKM. A może raczej ich brak. Wspólny bilet SKM+ZKM/ZTM w sensownej cenie oraz akceptowanie przez kolej miejską zniżek i przejazdów bezpłatnych jak w komunikacji miejskiej, pozwoli zaoszczędzić wiele kilometrów pokonywanych przez pojazdy.

Jest wiele linii autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych dublujących się z SKM. Konieczna jest odpowiednia częstotliwość kursowania SKM oraz budowa węzłów integracyjnych, ale zyski były by o wiele większe. "Wolne" autobusy, trolejbusy i tramwaje mogłyby obsługiwać inne, bardziej zapełnione lub oddalone od komunikacji miejskiej trasy. Ważne role mogłyby spełniać stacje Chylonia (ruch z Pustek i Demptowa oraz część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Grabówek (część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Oliwa (przejęcie pasażerów z linii 169,171,179), Wrzeszcz (niestety tu jest problem z doprowadzeniem tramwajów, ale Gdańsk jest dużym miastem i stać go na jakieś trudniejsze rozwiązania). Podoba mi się wizja węzła "Czerwony Most", który obsługiwałby cały ruch z południa Gdańska.

Także kolej metropolitarna przez górny taras powinna być zrealizowana wraz z węzłami przesiadkowymi. Jest ona budowana "od nowa" więc nie ma większych przeszkód w integracji systemów komunikacyjnych na Wielkim Kacku, Osowej itd.

Mam nadzieję, że Trójmiasto rozwinie transport kolejowy w mieście. Może metra się nie doczekamy, ale na pewno można lepiej wykorzystać SKM. Trolejbusy i tramwaje są idealną komunikacją dla centrów miast (widziałbym tramwaj na Podwalu Staromiejskim i Łąkowej) oraz osiedli tuż przy nich. Pomagać mogą też w dojazdach do stacji kolejek (trolejbus z Pustek Cisowskich na Chylonię).

Życzę lepszej komunikacji w trójmieście!
Wojciech

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • a ja mam rade dla "marudziarza" - tzn. autora tekstu (1)

    jak sie nie podoba SKM to polecam samochod:) widac autor pozjadal wszystkie rozumy i wie jak usprawnic funkcjonowanie trojmiasta, z tego co sie orientuje to SKM na trasie gdansk - gdynia kursuje nawet co 7min. i to jest calkiem dobry wynik, a to ze akurat autorowi sie nie chce czekac 15min. to juz jego problem, najlepiej zeby wszystko bylo cacy, no nie? wysiadam z SKM i podjezdza autobusik, nie no bez jaj, tak to sie nie da...

    • 8 3

    • W Berlinie, a nawet Poczdamie się da....

      • 0 0

  • zomg

    oj ... 15 minut czekać :((((((((((

    ale biedny :(((((((

    • 4 1

  • Zamiast pisać artykuły na portalikach proszę wysłać CV do ZTM

    Tak narzekać to każdy potrafi. Ale chyba połączenia poza Trójmiasto są potrzebne, bo mnóstwo ludzi dojeżdża. Ja osobiście chyba mam jakieś szczęście, zawsze mi SKMka przyjedzie w ciągu max. 5 minut od przyjścia na przystanek, przesiadając się z autobusu..i na odwrót też pasuje. I nawet się specjalnie nie staram żeby tak było. To naprawdę tylko mi się tak zgrało?

    • 4 0

  • moje zdanie (3)

    SKMki kończące trase w Gdyni Głównej to paranoja. przecież to jedej z głównych punktów wymiany ludzi w samym Trójmieście (na reszcie trasy sie nie znam), masa ludzi wsiada tam,zeby jechać do domu- głównie w Rumii, Redzie, Wejherowie. ktoś naprawdę nie pomyślał wymyślając kolejki do/z Gdyni Gł.
    Ale co do kolejek do Słupska to uwazam,ze są potrzebne. Nie ukrywam,ze wolę jechać kolejką konczącą bieg w Cisowej czy Redzie i najczęściej pięknie usiade i jadę w dobrych warunkach, ale nie jestem sama na tym świecie. Dla ludzi z tamtych okolic to tańsze, dla kolei korzystne prawdopodobnie. a ludzi tych przyjeżdża coraz wiecej. i ze Słupska i z Leborka. tak, to spory kawałek, ale z jakiegoś powodu gdy wysiadam w Cisowej a kolejka jest tak długodystansowa często jest nadal tłum ludzi-wlaśnie wracajacych z pracy, lub którzy przyjechali na większe zakupy czy żeby coś załatwić. A sprintery to moim zdaniem super pomysł ! dzięki temu wszystkiego nasze skupisko wielu miast się integruje komunikacyjnie.
    Kolejki o skróconej trasie do Gdyni Gł-nie. do Slupska i Leborka- tak.

    • 6 0

    • (1)

      Ze Słupska powinny jeżdzić tylko i wyłącznie Sprintery. Pociągi osobowe zatrzymywały się tylko na głównych stacjach w Trójmieście, a te SKM-ki robią przystanki wszedzie, przez co czas jazdy jest maskrycznie długi. Ostatnio czekając w Gdańsku na pociąg do Słupska o 4:45, przespacerowałem się na dworzec PKS, gdzie podjeżdżał autobus do Kołobrzegu. Skorzystałem oczywiście, bo nie chciało mi się tam dłużej czekać (była 4:20). Co zabawne - czas przejazdu porannym autobusem na odcinku Gdańsk - Słupsk zajął 2 h 20 min, a ten pociąg z godz. 4:45 jedzie 25 min dłużej.
      Do czego to doszło!

      • 1 0

      • I po co pisać

        o tym co być powinno skoro i tak za naszego zycia to nie nastąpi?

        • 0 1

    • apelujemy o wiecej sprinterow

      sprinter do slupska co 45 minut.

      • 1 0

  • opinia, która jest podstawna (1)

    Ja uważam, że Pan Wojciech ma rację. To tak jakby puścić SKM częściej tylko do Wrzeszcza, a do politechniki i dalej co 15 min oraz co 30 min poza szczytem.

    Gdynia to też miasto, które w całości wchodzi w skład Trójmiasta. Wcześniej jeździły normalnie kolejki do Chyloni czy Cisowej, a teraz Gdynia Główna, a dalej sobie radź.

    • 2 0

    • Bo o 11 w dzień do Chylonii co 7 minut nie opłaca się puszczać pociągu bo jest zwyczanie pusty.

      • 0 0

  • Ale bzdury, problemem nie jest brak taboru a słaba przepustowość tras.

    • 0 2

  • Następny zwolennik PIS

    który zamiast wziąć się za robotę to zadaje takie debilne pytania a wszyscy się zastanawiają nad sensem SKM poza 3miastem. Typowe odwracanie uwagi od tego co istotne...
    idę sobie rzygnąć na całą tą bandę

    • 0 2

  • Calkiem niedawno czytalem ze obecnie z przyczyn technicznych i tak nie da sie zwiekszyc czestotliwosci kursowania pociagow, ponad ta czestotliwosc ktora wystepuje w szczycie.

    • 0 0

  • (2)

    Jeżeli czytam o synchronizacji autobusów z SKM to jest problem bo co będzie jak autobus będzie stał w korku? Nie da się. Dlaczego w SKM nie ma monitoringu? Nie może tak być że 90% SKMek jest w środku cała pomazana i na każdej szybie jakieś napisy powydrapywane, a sprawcy dewastacji są bezkarni bo nie wiadomo kiedy i kto to robi. Jak jest monitoring to hamuje takie zapędy co z resztą widać w dwóch wyremontowanych składach gdzie on jest. Jeżdżą już prawie rok i jakoś nikt nie maluje po ścianach, suficie i szybach!

    • 3 0

    • EN571107 też ma monitoring ale ją pomazali łobuzy.

      • 1 0

    • Park&Ride

      Zastanawiam sie czemu nikt u nas nie mysli o rozwoju modelu poruszania sie po miescie zwanego Park&Ride.

      To by moglo rozwiazac sporo problemow komunikacyjnych np. na poludniu Gdanska.
      Moznaby np. zrobic porzadny strzezony parking przy stacji Gdansk-Orunia i mamy niezly wezel przesiadkowy (oczywiscie pod warunkiem ze przy okazji zapewni sie jeszcze bezpieczenstwo na tej stacji i odpowiednia ilosc pociagow).

      • 1 0

  • uwazam że to był dobry pomysł

    by SKM jeździła do Lęborka, Słupska i Tczewa :)
    nawet jeżeli by zlikwidowali te parę pociągów to częstotliwość jazdy SKM Gdynia - Wejherowo by się nie zmniejszyła a SKM zaszkodziłaby samej sobie

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane