• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM - kolej miejska czy wiejska?

Wojciech
16 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak. Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak.

Szybka Kolej Miejska staje się bardziej koleją "regionalną" niż miejską. Czy nie powinna skupić się na obsłudze Trójmiasta, zamiast dalszych tras? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Wojciech.



Mieszkam w okolicach stacji SKM - Gdynia Leszczynki. Posiadam bilet metropolitarny SKM+ZKM Gdynia i często korzystam z przesiadek. Niestety, mogą to robić jedynie w szczycie porannym lub popołudniowym, gdyż pociągi SKM, poza godzinami szczytów, kończą swój bieg na stacji Gdynia Główna. W godzinach 9-14 pozostaje jedynie trolejbus i autobus, bo nie ma sensu czekać 15 minut na SKM.

Kiedy w gęsto zabudowanym Trójmieście pociągi kursują rzadko, część z nich wyjeżdża do Słupska czy Lęborka. Gdyby ten sam pociąg skierować na krótszą trasę Wejherowo-Gdańsk (lub Pruszcz Gdański), można by zapewnić normalną częstotliwość SKM w terenie zabudowanym - czyli tylko do Wejherowa (maksymalnie Luzino jako stacja końcowa). Słupsk, Lębork - one powinny być obsługiwane przez PKP lub prywatnego przewoźnika. Niech SKM zapewni odpowiednią częstotliwość na linii 250 (Gdańsk - Rumia), a nie bawi się w przetargi na obsługę miast, odległych o ponad 100 km. SKM to Szybka Kolej Miejska - no właśnie - miejska - a nie regionalna.

Druga sprawa, którą chciałbym poruszyć - integracja SKM z ZTM i ZKM. A może raczej ich brak. Wspólny bilet SKM+ZKM/ZTM w sensownej cenie oraz akceptowanie przez kolej miejską zniżek i przejazdów bezpłatnych jak w komunikacji miejskiej, pozwoli zaoszczędzić wiele kilometrów pokonywanych przez pojazdy.

Jest wiele linii autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych dublujących się z SKM. Konieczna jest odpowiednia częstotliwość kursowania SKM oraz budowa węzłów integracyjnych, ale zyski były by o wiele większe. "Wolne" autobusy, trolejbusy i tramwaje mogłyby obsługiwać inne, bardziej zapełnione lub oddalone od komunikacji miejskiej trasy. Ważne role mogłyby spełniać stacje Chylonia (ruch z Pustek i Demptowa oraz część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Grabówek (część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Oliwa (przejęcie pasażerów z linii 169,171,179), Wrzeszcz (niestety tu jest problem z doprowadzeniem tramwajów, ale Gdańsk jest dużym miastem i stać go na jakieś trudniejsze rozwiązania). Podoba mi się wizja węzła "Czerwony Most", który obsługiwałby cały ruch z południa Gdańska.

Także kolej metropolitarna przez górny taras powinna być zrealizowana wraz z węzłami przesiadkowymi. Jest ona budowana "od nowa" więc nie ma większych przeszkód w integracji systemów komunikacyjnych na Wielkim Kacku, Osowej itd.

Mam nadzieję, że Trójmiasto rozwinie transport kolejowy w mieście. Może metra się nie doczekamy, ale na pewno można lepiej wykorzystać SKM. Trolejbusy i tramwaje są idealną komunikacją dla centrów miast (widziałbym tramwaj na Podwalu Staromiejskim i Łąkowej) oraz osiedli tuż przy nich. Pomagać mogą też w dojazdach do stacji kolejek (trolejbus z Pustek Cisowskich na Chylonię).

Życzę lepszej komunikacji w trójmieście!
Wojciech

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • a co do wrzeszcza (3)

    to tramwaje już tam jeżdziły i jezdzą dłuzej niż gdynia istenieje i stała się miastem z wioski rybackiej

    • 8 8

    • (1)

      Widzisz, takiemu marudzie jak autor artykułu za daleko od dworca do tramwaju.

      • 2 5

      • tak bo nie można przejść 100 góra 150 metrów z skm wrzeszcz na przystanek tramwajowy w okolicy rossmana i dawnej galeii centrum, a co do tramwajów to się zgodzę ,że jeździły już po wrzesczu wtedy kiedy gdynia była wioską rybacką

        • 2 1

    • Ba, powiedziałbym nawet, że jeżdżą wciąż TE SAME tramwaje...

      • 2 0

  • skm do słupska (3)

    no wiesz, generalnie pkp jeździ do słupska, ale jest prawie 2 razy droższy niż skm. i tak do słupska pociągi jeżdżą rzadko.

    • 8 5

    • (2)

      Dawno nie było równie głupiego i egoistycznego artykułu czytelnika jak ten.

      • 7 4

      • Do Słupska nie jeżdzą pociągi osobowe! (1)

        Jedynie pospieszne, a umowa między pkp i skm spowodowała zastąpienie osobówek składami skm. Proste!

        A artykuł pisała straszna maruda, która 15 minut nie poczeka na skm!

        • 4 1

        • niech maruda kupi sobie auto i narzeka na korki:)

          • 2 1

  • POPIERAM (4)

    tak ! pozbawmy ludzi z lęborka mozliwości doajzdu do pracy !
    Panie Wojciechu nie jest Pan pępkiem świata , a 15 min to wcale nie jest strasznie dużo. Pozdrawiam i zachęcam czasami o pomyśleniu o bliźnim

    • 16 6

    • Obawiam się, że pomyślenie o innych przekracza możliwości niektórych ludzi

      • 4 5

    • Ktoś chce usunąć pociągi z Lęborka? Nie! (2)

      Chcę tylko, aby pociągi na trasie Lębork-Gdańsk obługiwała inna firma, byle nie SKM! SKM ma tylko 65 pociągów... 20 mają pójść do remontu. Nie będzie miało co obsługiwać kolejnych linii. Skoto Szybka Kolej Miejska tak chce obsługiwać trasę do Lęborka to proszę, ale może jakaś nowa firma obsłuży trasę Wejherowo-Gdańsk!

      Poza tym PKP z Lęborka usprawni dojazd. Pociąg nie będzie się zatrzymywał niepotrzebnie na stacjach takich, jak Reda Pieleszewo czy Gdynia Cisowa. Dojazd dla mieszkańców Pomorza poprawi się!

      • 2 7

      • no chyba cie człowieku pogieło??? idąc takim tokiem myślenia to po co wogóle SKM. o tym, że przy takim rozwiązaniu wielu ludzi miałoby utrudnione życie to nie pomyślisz ale o to co zrobi skm jak 20 składów bedzie w remoncie to ci spędza sen z powiek??

        • 1 1

      • A na Politechnice postój dla mieszkańców Lęborka też jest niepotrzebny? Albo na Maksymilianie?

        • 1 0

  • wróćmy do starego...

    kiedyś były osobowe PKP PR do Koszalina ... A słyszeliście kiedyś o "Bilecie turystycznym" ?! Teraz raczej do Szczecina się nie uda, bo tylko SKM na trasie Gdynia (Gdańsk)-Słupsk... :-) A do Iławy to nawet osobowym nie dotrzemy, poza rannym i po południowym, ale w dziwnych godzinach:-)

    • 5 0

  • komu przeszkadza że pociąg jedzie do Słupska? (1)

    PKP przewozy regionalne to złodzieje i bulą 100x drożej za bilet. Ja do Tczewa zawsze jeżdżę SKM. Może by tak stworzyć wspólny bilet na SKM i PKP - osobowe?

    • 5 3

    • jest takie coś ale jak kupujesz miesięczny na osobowe to dopłacasz

      grosze i możesz jeździć i na tych i na tych. pozdro

      • 2 0

  • Hahaha, Pan Wojciech, główny strateg SKM. Najwyraźniej mocno mu się nudzi.

    • 6 5

  • Pruszcz sypialnia gdańska

    Dobrze aby SKM dojeżdżał do pruszcz gdańskiego dlatego ponieważ dużo osób z gdańska mieszka teraz w pruszczu a do pracy śmiga do Gdańska i ogromne korki się robią a SKM by to naprawiło

    • 15 1

  • a kiedyś skm jeździły co pół godziny (2)

    a nie co 7 min i jakoś wszyscy sobie wtedy radzili, mimo, że nie każdy miał samochód jak teraz

    • 5 4

    • (1)

      Co półgodziny :D? W byłym systemie (oby nie wrócił) jeździły do 10 minut do Wejherowa i co 5 do Chyloni!

      • 2 1

      • A teraz każdy ma samochód w Trójmieście? Znam takich co nie mają

        • 3 0

  • Panie Wojciechu!

    Dziękuję panu naprawdę za ten głos! Jako mieszkaniec Słupska, który zdążył już przez kilka lat znienawidzić SKM, w pełni Pana popieram. Jakość usług tego PeKaPowskiego przewoźnika jest żenująco niska. Bilety niedrogie, ale to nie usprawiedliwia wysyłania do Słupska wagonów z plastikowymi siedzeniami, bez drzwi pomiędzy przedziałami (polecam jazdę tym czymś zimą) i z zamkniętymi toaletami. Do Sławna jeździ PKP PR i ich składy są znacznie lepiej utrzymane, a te po modernizacjach - super wygodne. Dodatkowo, ze Słupska kiedyś PKP PR oferował bezpośrednie połączenia do Elbląga, Laskowic Pomorskich oraz Bydgoszczy. Teraz nie dość, że SKM najdalej dowiezie do Gdańska, to jest jedynym przewoźnikiem w kierunku wschodnim i na domiar złego - nie honorującym biletów PKP PR, więc do Bydgoszczy trzeba jechać na 2 biletach!!! Skandal i żenada.
    Popieram Pana w pełni - wywalić SKM ze Słupska i przywrócić nam Przewozy Regionalne.
    A samą SKM to najlepiej jakby kupiła Arriva PCC - świetny przewoźnik. Jechałem z nimi w rel. Bydgoszcz - Chojnice i zarówno stan pociągów, jak i jakość obsługi bije SKM na głowę.

    • 8 5

  • Oj Panie Wojciechu, istny z Pana Prezes :) (2)

    O ile pamiętam, struktura kapitałowa ZKM to niezła składanka. Jest tam na pewno Skarb Państwa, reprezentowany przez PKP SA i jest samorząd wojewódzki. A priorytetem Zarządu ZKM jak sądzę, jest optymalny wynik finansowy, bo misja tej spółki jest przegadanym sloganem. Brzmi to szczytnie, ale wg mnie nie tak się określa misję. No i jest sobie Zarząd i stara się jeździć tam, gdzie spółka dobrze na tym wyjdzie. A samo zdanie nawet tysięcy pasażerów, że SKM ma jeździć w Trójmieście, a np. zniżki i uprawnienia powinny w niej być respektowane tak jak komunikacji miejskiej, niestety nie wystarczy. Szara i brutalna rzeczywistość jest taka, że SKM podlega przepisom dotyczącym transportu kolejowego, a przy tym żaden prezes nie zgodzi się niczego robić za darmo ani po obniżonej cenie, poza dwoma przypadkami - albo ktoś to jego firmie zrefunduje, albo Zarząd postanawia czasowo wprowadzić promocję. Co do mnie, bardzo szanuję SKM, ale nie mam złudzeń co do dosłownego traktowania tej nazwy. Ani z tą szybkością nie jest tak, jak mogłoby być, ani z miejskim jej charakterem. Winna jest infrastruktura, finansowanie, pewnie że nie my, mieszkańcy Trójmiasta, ale zmiana tego stanu nie jest taka prosta z prostego powodu - PIENIĄDZE, Panie Wojtku. W sprawie integracji systemu transportowego podzielam Pana zdanie. Sam często wysiadam z SKM we Wrzeszczu i jasny szlag mnie trafia na widok majestatycznie odjeżdżającego właśnie autobusu. Myślę, że nowy Prezes ZTM w Gdańsku - jest też takie miasto oprócz Gdyni, zauważył Pan? :) - coś na to poradzi, bo to jest możliwe. No a z tymi tramwajami, które do Wrzeszcza trza by doprowadzić, doprowadził mnie Pan do ataku śmiechu! :) Zapraszamy na wycieczkę po Gdańsku, niech Pan zobaczy, o czym Pan pisze! :) Pozdrawiam serdecznie Pana i wszystkich Klientów transportu miejskiego w Trójmieście! :)

    • 2 1

    • Oczywiście miałem na myśli SKM, a nie ZKM! (1)

      Pomyłka,a poza tym miasto Gdańsk też ma udziały w SKM. Kajam się z pokorą :)

      • 0 1

      • Bywam w Gdańsku raz na tydzień. Integracja Wrzeszcza jest według mnie średnia. O ile autobusy - bardzo dobrze, to tramwaje już gorzej. Taka jest moja opinia, cóż, można się z nią nie zgadzać

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane