• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM - kolej miejska czy wiejska?

Wojciech
16 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak. Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak.

Szybka Kolej Miejska staje się bardziej koleją "regionalną" niż miejską. Czy nie powinna skupić się na obsłudze Trójmiasta, zamiast dalszych tras? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Wojciech.



Mieszkam w okolicach stacji SKM - Gdynia Leszczynki. Posiadam bilet metropolitarny SKM+ZKM Gdynia i często korzystam z przesiadek. Niestety, mogą to robić jedynie w szczycie porannym lub popołudniowym, gdyż pociągi SKM, poza godzinami szczytów, kończą swój bieg na stacji Gdynia Główna. W godzinach 9-14 pozostaje jedynie trolejbus i autobus, bo nie ma sensu czekać 15 minut na SKM.

Kiedy w gęsto zabudowanym Trójmieście pociągi kursują rzadko, część z nich wyjeżdża do Słupska czy Lęborka. Gdyby ten sam pociąg skierować na krótszą trasę Wejherowo-Gdańsk (lub Pruszcz Gdański), można by zapewnić normalną częstotliwość SKM w terenie zabudowanym - czyli tylko do Wejherowa (maksymalnie Luzino jako stacja końcowa). Słupsk, Lębork - one powinny być obsługiwane przez PKP lub prywatnego przewoźnika. Niech SKM zapewni odpowiednią częstotliwość na linii 250 (Gdańsk - Rumia), a nie bawi się w przetargi na obsługę miast, odległych o ponad 100 km. SKM to Szybka Kolej Miejska - no właśnie - miejska - a nie regionalna.

Druga sprawa, którą chciałbym poruszyć - integracja SKM z ZTM i ZKM. A może raczej ich brak. Wspólny bilet SKM+ZKM/ZTM w sensownej cenie oraz akceptowanie przez kolej miejską zniżek i przejazdów bezpłatnych jak w komunikacji miejskiej, pozwoli zaoszczędzić wiele kilometrów pokonywanych przez pojazdy.

Jest wiele linii autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych dublujących się z SKM. Konieczna jest odpowiednia częstotliwość kursowania SKM oraz budowa węzłów integracyjnych, ale zyski były by o wiele większe. "Wolne" autobusy, trolejbusy i tramwaje mogłyby obsługiwać inne, bardziej zapełnione lub oddalone od komunikacji miejskiej trasy. Ważne role mogłyby spełniać stacje Chylonia (ruch z Pustek i Demptowa oraz część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Grabówek (część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Oliwa (przejęcie pasażerów z linii 169,171,179), Wrzeszcz (niestety tu jest problem z doprowadzeniem tramwajów, ale Gdańsk jest dużym miastem i stać go na jakieś trudniejsze rozwiązania). Podoba mi się wizja węzła "Czerwony Most", który obsługiwałby cały ruch z południa Gdańska.

Także kolej metropolitarna przez górny taras powinna być zrealizowana wraz z węzłami przesiadkowymi. Jest ona budowana "od nowa" więc nie ma większych przeszkód w integracji systemów komunikacyjnych na Wielkim Kacku, Osowej itd.

Mam nadzieję, że Trójmiasto rozwinie transport kolejowy w mieście. Może metra się nie doczekamy, ale na pewno można lepiej wykorzystać SKM. Trolejbusy i tramwaje są idealną komunikacją dla centrów miast (widziałbym tramwaj na Podwalu Staromiejskim i Łąkowej) oraz osiedli tuż przy nich. Pomagać mogą też w dojazdach do stacji kolejek (trolejbus z Pustek Cisowskich na Chylonię).

Życzę lepszej komunikacji w trójmieście!
Wojciech

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • bo to mocher i dupe wszedzie chcialby wozic ale na ryneczek to nawet caly dzien da rade na pieszo

    • 2 3

  • Nie zapominajmy też i o innych ludziach a nie myślmy tylko o sobie. (5)

    Uważam że to plus iż SKM jeździ od Słupska po Tczew. Z tego co doszły mnie słuchy ma być linia przedłużona do Malborka - to tez plus. Ciekaw jestem co powie owy autor tekstu jak niebawem zacznie się budowa nowej linii SKM z Gdańska przez Wrzeszcz do Żukowa, Kartuz, Kościerzyny i Bytowa (fajnie by było gdyby reaktywowali linie do Lęborka przez Sierakowice i do Kartuz przez Pruszcz Gdański i Kolbudy). Czy też wtedy nie będzie autorowi pasowało to że SKM jeździ tak daleko a nie zawęża swoich linii w obrębie Trójmiasta. Przecież ludzie do Trójmiasta dojeżdżają też i z ościennych miast i wsi naszej aglomeracji z różnych powodów. Nie zapominajmy też i o Nich a nie myślmy tylko o sobie. Uważam że kursowanie linii co 15 minut w szczycie a co 30 minut poza szczytem to nie dramat.

    • 6 1

    • skąd Ty się urwałeś? (3)

      kursowanie SKM co 15 minut w szczycie to nie dramat? w tej chwili kursują co 7,5 minuty i jest dramat.

      • 1 2

      • (1)

        Skąd Ty się urwałeś? Chyba mało korzystasz z ZTM albo mieszkasz na bardzo ruchliwej trasie. Spróbuj dojeżdżać np do Nowego Portu albo na Wyspę Sobieszewską. Proszę, obejrzyj sobie rozkład jazdy z którym ja się przez pięć lat studiów zdążyłam oswoić. http://ztm.trojmiasto.pl/rozklad-015-6-2.html godziny szczytu ok, ale co z tego, jeśli ten tramwaj często i gęsto nie przyjeżdża? Zimą zdarzyło mi się czekać na przystanku ponad godzinę. To jest norma i jakoś nie robię z tego dramatu a dla Ciebie 7,5 min to problem.

        • 0 2

        • ale ja mówię o SKM, a nie ZTM - o ZTM mam już wyrobioną negatywną opinię. SKM kursuje co 7,5 minuty i jest OK, dramat jest jeśli chodzi o ścisk jaki panuje w środku (lepiej jest tylko w tych kolejkach które kursują z/do Gdyni)

          • 0 0

      • Ta a moze jeszce skm do warszawy bedzie albo zakopanego:)

        hahah tak najlepiej do Krakowa albo Białegostoku?:) amoze jeszcze lepiej do Berlina zachodniego w koncu granic niema:)

        • 1 4

    • Dużo ludzi wyprowadza się z Trójmiasta.

      • 0 0

  • łąkowa

    ten tramwaj to by raczej nie wyjechał w całości z Łąkowej hehe

    • 7 0

  • Ale to chyba nie kwestia tego, że gdyby jeździły na krótsze trasy, to częściej. xd gdyby jeździły na krótsze trasy, to tak samo.. Nie wiem czy autor artykuły myśli, że to kwestia braku taboru, że jeżdżą rzadko ( 15 minut rzadko, a ode mnie autobus co godzinę.. ;] ), ale to kwestia rentowności.. I chyba dobrze, jeśli komunikację raczej rozszerza na region, a nie trzyma się ściśle w mieście. ;]

    • 5 2

  • dawno takich bzdur nie czytałam

    • 5 3

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Nie musi się pan Wojciech tłumaczyć. O rozsądek byśmy pana nie podejrzewali. Od razu wiadomo, że ktoś się podszył.

        • 2 2

    • Proszę się podemnie nie podszywać !
      To ja , prawdziwy Wojciech autor artykuła

      • 0 1

  • Zgodzić się trzeba (3)

    Niestety kwestia połączeń SKM i ZKM jest tragiczna. Nigdy nie mam idealnego połączenia. A wydawać by mi się mogło że 28 właśnie po to przejeżdża przez dworzec na Chyloni, by dowieźć pracujących i studiujących na przesiadkę... kiedyś nawet pofatygowałam się napisać do ZKM, czemu te połączenia nie są kompletnie dostosowane? Pani kulturalnie mi napisała, że są, ale z Gdynią Główną... ręce mi opadły. Więc mam wyjeżdżać z domu pół godziny szybciej by dopasować sobie połączenie pół miasta dalej :) Czy to nie ironia? Podobnie ma się sprawa w drodze powrotnej, tylko co niektórzy kierowcy trajtków widzą biegnących z dworca niedoszłych pasażerów i na nich czekają... reszta ma to w głębokim poważaniu. Skoro posiadamy bilety metropolitalne, skoro od wakacji mamy mieć wspólne bilety na całe Trójmiasto, to może by było warto pomyśleć o rozsądnych połączeniach i przesiadkach?

    Chyba podsumowując zacytuję:
    "Życzę lepszej komunikacji w trójmieście!".

    Reszcie polecam pójść po rozum do głowy, albo ciut bardziej rozsądne opinie, bo czemu przypuszczam że wożą swoje kulturalne siedziska za kołem swoich aut?

    • 7 3

    • (2)

      Droga M. jestem jedną z osób, która nie zgadza się z opinią autora artykułu i zaskoczę Cię - nie mam prawa jazdy a po mieście poruszam się bardzo dużo, właśnie komunikacją miejską. Chyba właśnie dlatego śmieszą mnie takie problemy, każdego dnia sporo czasu schodzi mi na przystankach. Trzeba zacząć chodzić piechotą albo robić coś mądrego na przystankach - np czytać. Jak dzieje się coś dobrego - np rozszerzenie tras skm to trzeba się cieszyć, że ktoś kto nie miał jak dojechać do pracy czy szkoły wreszcie ma a nie robić aferę o 15 min.

      • 0 2

      • Rozszerzenie tras SKM nie jest dobre (1)

        Od przewozów regionalnych jest PKP Przewoz Regionalny. A że grupka ze Słupska wozi swoje cztery litery SKMkami to patologia

        • 1 1

        • oj zdziwiłbyś się

          Ciekawe czy kiedykolwiek jechałeś SKM do Słupska. Gdybyś jechał zauważyłbyś rotację pasażerów. Ci którzy jadą z Gdyni lub Gdańska przeważnie jadą do Wejherowa. W Wejherowie wsiadają pasażerowie, którzy jadą w stronę Słupska. Lębork, Luzino itd. Dla nich SKM jest tak samo ważna jak w Trójmieście. I mieliby jeździć tam PKP PR?
          Dla mnie to, że SKM jeździ przez takie "wsie" jest piękne, bo widać, że coś się rozwija w tamtych regionach i nie czyni z nich już takiego "zadupia".

          Co do synchronizacji autobusów z SKM z Gdyni Głównej, to jest w tym trochę racji, ponieważ w Gdyni Głównej jest więcej pasażerów (SKM, PKP) niż na Chylonii.

          • 0 0

  • Ja mysle sobie tak

    Mieszkańcy dzielnicy pogórze i Obłuże zamiast jeździć autobusami aż do Gdyni głównej mogą przesiadali sie na skm w chyloni jadąc autobusami po ulicy Puckiej. Myśle ze korek w godzinach szczytu na janka Wiśniewskiego byłby znacznie mniejszy a komunikacja między dwoma sąsiadującymi dzielnicami Chylonią i Pogórzem znacznie łatwiejsza.

    • 4 0

  • (1)

    proszę się pode mnie nie podszywać!! to, że wygłupiłem się powyższym artykułem, wcale nie znaczy, że nie mogę zmienić zdania!
    jeszcze raz, dziękuję czytelnicy!

    • 3 2

    • proszę się nie podszywać , to ja , rpawdziwy Wojciech
      i zdanie nie zmieniem

      • 0 1

  • racja poco skm kursuje na takie zadupie jak Słupsk itp!! do Wejcherowa wystarczy!! (1)

    Wystarczy ze z panoramy Gdańskiej w TVP Gdańsk zrobili nam TVP Słupsk bo z Trójmiasta jest minutka informacji a z wiochy słupska całe 20minut!!

    • 4 6

    • Zgadzam się. Słupsk to, Słupsk tamto. a kolej jest miejska a nei wiejska!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane