- 1 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (253 opinie)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (57 opinii)
- 3 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (67 opinii)
- 4 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (34 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (127 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (413 opinii)
SKM kupi dwa fabrycznie nowe pociągi
Szybka Kolej Miejska jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na dwa zupełnie nowe pociągi, które w przyszłym roku wyjadą na trójmiejskie tory. To wynik porozumienia z bankiem i odroczenia spłaty na zmodernizowane wcześniej pojazdy.
W piątek trójmiejska SKM poinformowała jednak, że do grona zmodernizowanych pociągów dołączą już wkrótce dwa fabrycznie nowe pojazdy.
- O zakupie nowych pociągów myśleliśmy już od dłuższego czasu. Udało nam się dojść do porozumienia z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie odroczenia spłaty obligacji wyemitowanych na potrzebę modernizacji EZT-ów. Pieniądze te wraz ze środkami przez nas już zgromadzonymi oraz przy dofinansowaniu ze środków unijnych przeznaczymy na zakup dwóch nowych pociągów - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Na razie kolejarze nie chcą ujawniać, o jakiego rzędu kwoty chodzi, ale trzeba się liczyć ze sporym wydatkiem.
Przykładowo, Koleje Wielkopolskie na zakup 22 pociągów Pesa Elf wydały aż 470 mln zł (zamówienie realizowane było w latach 2012-14). SKM Warszawa, zamawiając w 2012 r. trzy pociągi Newag Impuls, płaciła za każdy ok. 27 mln zł.
Dla porównania, modernizacja jednego ze starych pociągów SKM kosztowała między 5,9 a 6,1 mln zł. Różnica w cenie wynika z faktu, że pierwotnie zadanie miały wykonywać zakłady Taboru Szynowego w Opolu, które jednak popadły w tarapaty finansowe i zadanie przejęły kontrolowane przez Pesę Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego. Obecnie wszystkie zakontraktowane pojazdy, zgodnie z umową, znajdują się na stanie SKM-ki.
Trójmiejska spółka kolejowa nie chce na razie też ujawniać, w jaki sposób w nowych pojazdach zostanie wyeliminowany problem dużego odstępu od peronu - czy będzie to odpowiednio skonstruowany pojazd czy może pociąg zostanie wyposażony w wysuwany stopień.
- Będą to z pewnością pociągi typowo miejskie z dużą liczbą drzwi oraz bardzo przestronne - zapowiada Głuszek.
Jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na zakup taboru (co jest ponoć już niemal pewne), to nowymi dwoma EZT-ami będziemy podróżowali już pod koniec przyszłego roku. Będą one kursowały na trasie Gdańsk-Wejherowo.
Miejsca
Opinie (271) 4 zablokowane
-
2014-11-07 20:23
Odpowiedni człowiek powinien negocjować
Sławek "zegarmistrz" Nowak by się nadał,ma doświadczenie w zakupie Pendolino.
- 16 3
-
2014-11-07 20:27
no aż niemożliwe! (1)
długo im to zajęło, czemu tak od razu nie mogli tylko te rzęchy remontowali?
- 6 1
-
2014-11-07 23:45
Bo lepiej niech jezdzi wyremontowany co 10 minut,niz nowy raz na godzine
Kapuje niedźwiedź?
- 1 6
-
2014-11-07 20:34
Za wcześnie na prima aprilis. (1)
Ten zakup zeżarłby kilkuletni budżet firmy. A jeśli nie, dużo pilniejsze jest przedłużenie linii kolejowej nr 250. Do diabła z głupimi windami.
- 10 3
-
2014-11-07 21:43
Co do tego wszystkiego mają windy? Nikt w artykule nie wspomina o piętrowych zestawach trakcyjnych...
- 1 3
-
2014-11-07 20:36
Czy będzie to 35WE?
Bo inne raczej nie nadają się dla SKM
- 0 3
-
2014-11-07 20:36
Mogliby próbować umowyramowej. (4)
Na powiedzmy 20 pociagów w ciągu 5-6 lat. Oczywiście z opcją rezygnacji zakupu, żeby się nie władować w kupsko. DB tak ma na ponad 400 pociągów PESY.
- 2 1
-
2014-11-07 20:50
tylko 400? (3)
ja myślałem że 1000000...
a PESA zaopatruje cały świat co minutę z taśmy zjeżdża nowy pociąg...- 3 6
-
2014-11-07 21:01
(2)
Kontrakt Pesy dla DB opiewa na 470 pociągów. Łatwo można sprawdzić.
- 4 1
-
2014-11-07 21:13
olej pustaka, on ma swoje pindolino którego będzie bronił bo tak mu każą idole
- 0 4
-
2014-11-07 21:18
to są tzw. einteiligen LINK-Triebwagen
czyli jednoczęściowe wagony spalinowe PESA LINK serii 631 (DB) o długości 28,65 m i mocy 565 kW, 470 takich wagonów ma być docelowo dostarczone do końca roku 2017 dla potrzeb DB,
- 2 1
-
2014-11-07 20:40
nowe składy w SKM-T (1)
Wszystko fajnie ale szerokość i profil siedzenia w pociągach poddanych modernizacji woła o pomste .Jestem realista-pesymistĄ ,LEPSZE JUTRO BYŁO WCZORAJ dlatego obawiam się o czy czasem ktoś w SKM-T nie wymyśli np pojedynczych składanych siedzeń w układzie metro tj równolegle do ścxiasn wagonu,bo przeciez ludzie jeżdzą góra 3-4 przystanki,a miejsca siedzące tylko blokują powierzcxhnie na której przrzeciez mogą S T A C !!!!! podróżni ....
- 6 4
-
2014-11-08 10:40
Szerokosc? Nie musisz siadac zeby siegac do torebki z mcdonalda.
- 0 0
-
2014-11-07 20:53
(2)
O Q....wa!
Jeśli to prawda to koniecznie trzeba wybudować pomnik z tej okazji, ustanowić ten dzień świętem narodowym, zrobić hasło w wikipedi, o nagrodach dla prezesów nie wspomnę.
Pan prezydent Adamowicz również powinien mieć zdjęć na tle nowych składów, do tego wycieczki z przedszkoli i szkół.
Tak to widzę.- 24 1
-
2014-11-08 20:27
(1)
A ksiądz i święcenie? O tym zapomniałeś.
- 2 0
-
2014-11-10 13:32
A przywitać nowy skład chlebem i solą też by wypadało
- 1 0
-
2014-11-07 20:56
W końcu ktoś poszedł po rozum do Głowy!!! (1)
Tak od razu trzeba było zrobić a nie złomy modernizować.Mam nadzieje ze kupicie polskie pociągi od Pesy lub Newagu.
- 8 2
-
2014-11-07 21:47
Gdyby pójść tym tropem, zmodernizowany park (przynajmniej w połowie) SKM miałaby za około 30 lat...
- 1 2
-
2014-11-07 20:57
Sokistów ze 20 niech kupią bo bezpieczenstwo spadło((
- 9 0
-
2014-11-07 20:58
(1)
Aż dwa? No szał.
- 14 0
-
2014-11-08 20:30
Jak dwa, to mogą w liczbie mnogiej mówić, że mają nowe pociągi.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.