• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM kupi dwa fabrycznie nowe pociągi

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jeden pociąg Newag Impuls dla SKM Warszawa kosztował ok. 27 mln zł. Warszawa posiada dziewięć pociągów tego typu z dwóch zamówień. Jeden pociąg Newag Impuls dla SKM Warszawa kosztował ok. 27 mln zł. Warszawa posiada dziewięć pociągów tego typu z dwóch zamówień.

Szybka Kolej Miejska jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na dwa zupełnie nowe pociągi, które w przyszłym roku wyjadą na trójmiejskie tory. To wynik porozumienia z bankiem i odroczenia spłaty na zmodernizowane wcześniej pojazdy.



Nowe pociągi SKM powinny przede wszystkim...

Dotychczas tabor SKM składał się wyłącznie ze starych wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które w ostatnim czasie były masowo modernizowane. Nikt jednak oficjalnie nie mówił o zakupie nowych pociągów, budowanych od podstaw z myślą o ruchu typowo miejskim (modernizowane EZT-y były projektowane w okresie PRL jako pociągi regionalne).

W piątek trójmiejska SKM poinformowała jednak, że do grona zmodernizowanych pociągów dołączą już wkrótce dwa fabrycznie nowe pojazdy.

- O zakupie nowych pociągów myśleliśmy już od dłuższego czasu. Udało nam się dojść do porozumienia z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie odroczenia spłaty obligacji wyemitowanych na potrzebę modernizacji EZT-ów. Pieniądze te wraz ze środkami przez nas już zgromadzonymi oraz przy dofinansowaniu ze środków unijnych przeznaczymy na zakup dwóch nowych pociągów - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Na razie kolejarze nie chcą ujawniać, o jakiego rzędu kwoty chodzi, ale trzeba się liczyć ze sporym wydatkiem.

Przykładowo, Koleje Wielkopolskie na zakup 22 pociągów Pesa Elf wydały aż 470 mln zł (zamówienie realizowane było w latach 2012-14). SKM Warszawa, zamawiając w 2012 r. trzy pociągi Newag Impuls, płaciła za każdy ok. 27 mln zł.

Dla porównania, modernizacja jednego ze starych pociągów SKM kosztowała między 5,9 a 6,1 mln zł. Różnica w cenie wynika z faktu, że pierwotnie zadanie miały wykonywać zakłady Taboru Szynowego w Opolu, które jednak popadły w tarapaty finansowe i zadanie przejęły kontrolowane przez Pesę Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego. Obecnie wszystkie zakontraktowane pojazdy, zgodnie z umową, znajdują się na stanie SKM-ki.

Trójmiejska spółka kolejowa nie chce na razie też ujawniać, w jaki sposób w nowych pojazdach zostanie wyeliminowany problem dużego odstępu od peronu - czy będzie to odpowiednio skonstruowany pojazd czy może pociąg zostanie wyposażony w wysuwany stopień.

- Będą to z pewnością pociągi typowo miejskie z dużą liczbą drzwi oraz bardzo przestronne - zapowiada Głuszek.

Jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na zakup taboru (co jest ponoć już niemal pewne), to nowymi dwoma EZT-ami będziemy podróżowali już pod koniec przyszłego roku. Będą one kursowały na trasie Gdańsk-Wejherowo.

Miejsca

Opinie (271) 4 zablokowane

  • A ja w prezencie

    KUPIĘ dla SKM 10 nowych składów.

    Jest różnica,Kupi a kupiła?

    • 0 0

  • w ankiecie jeszcze powinno być

    powinien posiadać dużo miejsc siedzących.
    ja nie wiem co to za nowa moda, że w nowych tramwajach, pociągach jest więcej miejsc stojących a mniej siedzących niż w w tych starych. W końcu m.in. komfortem można ludzi zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej a nie jak sardynki w puszce prze 40 minut na stojąco w kolejce/tramwaju

    • 0 0

  • a co z rąbanymi wandalami dalej będą demolkę robić w nowych SKM

    • 0 0

  • Witam

    O której pociąg do Torunia. Pozdrawiam

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane