• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM kupi dwa fabrycznie nowe pociągi

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jeden pociąg Newag Impuls dla SKM Warszawa kosztował ok. 27 mln zł. Warszawa posiada dziewięć pociągów tego typu z dwóch zamówień. Jeden pociąg Newag Impuls dla SKM Warszawa kosztował ok. 27 mln zł. Warszawa posiada dziewięć pociągów tego typu z dwóch zamówień.

Szybka Kolej Miejska jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na dwa zupełnie nowe pociągi, które w przyszłym roku wyjadą na trójmiejskie tory. To wynik porozumienia z bankiem i odroczenia spłaty na zmodernizowane wcześniej pojazdy.



Nowe pociągi SKM powinny przede wszystkim...

Dotychczas tabor SKM składał się wyłącznie ze starych wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które w ostatnim czasie były masowo modernizowane. Nikt jednak oficjalnie nie mówił o zakupie nowych pociągów, budowanych od podstaw z myślą o ruchu typowo miejskim (modernizowane EZT-y były projektowane w okresie PRL jako pociągi regionalne).

W piątek trójmiejska SKM poinformowała jednak, że do grona zmodernizowanych pociągów dołączą już wkrótce dwa fabrycznie nowe pojazdy.

- O zakupie nowych pociągów myśleliśmy już od dłuższego czasu. Udało nam się dojść do porozumienia z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie odroczenia spłaty obligacji wyemitowanych na potrzebę modernizacji EZT-ów. Pieniądze te wraz ze środkami przez nas już zgromadzonymi oraz przy dofinansowaniu ze środków unijnych przeznaczymy na zakup dwóch nowych pociągów - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Na razie kolejarze nie chcą ujawniać, o jakiego rzędu kwoty chodzi, ale trzeba się liczyć ze sporym wydatkiem.

Przykładowo, Koleje Wielkopolskie na zakup 22 pociągów Pesa Elf wydały aż 470 mln zł (zamówienie realizowane było w latach 2012-14). SKM Warszawa, zamawiając w 2012 r. trzy pociągi Newag Impuls, płaciła za każdy ok. 27 mln zł.

Dla porównania, modernizacja jednego ze starych pociągów SKM kosztowała między 5,9 a 6,1 mln zł. Różnica w cenie wynika z faktu, że pierwotnie zadanie miały wykonywać zakłady Taboru Szynowego w Opolu, które jednak popadły w tarapaty finansowe i zadanie przejęły kontrolowane przez Pesę Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego. Obecnie wszystkie zakontraktowane pojazdy, zgodnie z umową, znajdują się na stanie SKM-ki.

Trójmiejska spółka kolejowa nie chce na razie też ujawniać, w jaki sposób w nowych pojazdach zostanie wyeliminowany problem dużego odstępu od peronu - czy będzie to odpowiednio skonstruowany pojazd czy może pociąg zostanie wyposażony w wysuwany stopień.

- Będą to z pewnością pociągi typowo miejskie z dużą liczbą drzwi oraz bardzo przestronne - zapowiada Głuszek.

Jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na zakup taboru (co jest ponoć już niemal pewne), to nowymi dwoma EZT-ami będziemy podróżowali już pod koniec przyszłego roku. Będą one kursowały na trasie Gdańsk-Wejherowo.

Miejsca

Opinie (271) 4 zablokowane

  • (1)

    Produkujemy takie ładne kolejki. Dlaczego nie możemy robić swojego "Pendolino"? Nie wierzę żeby brakowało polskich inżynierów i innych speców.

    • 3 5

    • ekhm

      Mamy, ale niekoniecznie mają oni doświadczenie w tworzeniu rozwiązań które będą dobre dla użytkowników. Przyjmą się zwyczajnie. Zyska ten co kupił i ten co używa.

      Dwa - nawet jeśli mamy speców to powszechna praktyka jest by podpłacić tego co zamawia. Zwłaszcza gdy wiadomo, że rozwiązanie się nie obroni przed konkurencją.

      • 0 0

  • A ja wiem dlaczego tylko 2

    Do folderów, na www i na jakieś okazje, żeby pokazywać jaki to skm jest nowoczesny i wogóle.
    To nazywa się marketingowa megalomania.
    Reszta nieważna - stare wagony i ludzie trenujujący crossfit pomiędzy peronem a stopniem.

    Zresztą - siedząc w biurze gdzieś w szerokim polu pośród torów na Leszczynkach niewiele można chwycić ludzkich potrzeb. Dla Was - SKM, my to zupełnie inna planeta, wręcz kosmos.

    • 9 1

  • dd

    ta i mala iloscia miejsc siedzacych skmka odchodzi od wygody pasazerow do ilosci przewozonych pasazerow a pasazerowie dalej jak sardynki w puszce

    • 1 0

  • Lepiej późno jak później ;)

    • 1 0

  • Ankieta (1)

    Pytanie do tworzącego ankietę:

    Czy jedno rozwiązanie wyklucza kolejne?
    Dwa pierwsze rozwiązania są przy obecnych peronach SKM niezbędne.
    A przy za wąskich peronach można zbudować szersze kolejki z siedzeniami 3 osobowymi. Jak np w Kopenhadze:

    Linków dodawać nie można? No szkoda. Hasło wyszukiwania google:
    copenhagen s-bahn

    • 3 1

    • Poczytaj co to jest skrajnia taboru

      a nie posługuj się fotkami

      • 0 1

  • Rozumiem, ze beda to Impulsy Newagu (1)

    jako Sprintery, na wspomnianej linii Wejherowo-Gdansk, po torach PLK i SKM.
    Wtedy to faktycznie bedzie mialo sens, wtedy to faktycznie bedzie mala rewolucja w przewozach aglomeracyjnych - piekny prezent dla Nas od SKM

    • 0 1

    • to pojdzie na tczew

      kible beda za wolne na pendolino, ktore bedzie na e65 i mogloby powodowac niebezpieczne sytuacje. d*pa a nie zobaczycie to w sopocie albo rumi

      • 0 0

  • Regularne Wejherowo - Gdansk w ok. 45 minut, bezcenne !!!

    Wejehrowo - Reda - Rumia - Chylonia - Glowna - Orlowo - Sopot - Oliwa - Wrzeszcz - Glowny.

    • 5 0

  • 45 min - nigdy w życiu, nie tej epoce

    • 1 0

  • Super (1)

    No w końcu!!!
    Oby tylko bilety nie poszły do góry.

    • 0 0

    • optymista.......... :D

      • 0 0

  • (4)

    Nie lepiej za cenę jednego nowego wyremontować 4 stare składy? Po remoncie poprzednich nic im chyba nie brakuje?

    • 2 7

    • PROWOKATOR !!

      • 0 1

    • (2)

      poloneza też cały czas remontujesz?

      • 0 0

      • ...... ja bym poszedł dalej ...

        co najmniej sirenea .... albo jakis inny trabantololo :) - cóż ! ....

        • 0 1

      • A skumaliście chociaż o co chodzi i jechaliście kiedykolwiek jakąkolwiek skm-ką?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane