• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM kupi dwa fabrycznie nowe pociągi

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jeden pociąg Newag Impuls dla SKM Warszawa kosztował ok. 27 mln zł. Warszawa posiada dziewięć pociągów tego typu z dwóch zamówień. Jeden pociąg Newag Impuls dla SKM Warszawa kosztował ok. 27 mln zł. Warszawa posiada dziewięć pociągów tego typu z dwóch zamówień.

Szybka Kolej Miejska jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na dwa zupełnie nowe pociągi, które w przyszłym roku wyjadą na trójmiejskie tory. To wynik porozumienia z bankiem i odroczenia spłaty na zmodernizowane wcześniej pojazdy.



Nowe pociągi SKM powinny przede wszystkim...

Dotychczas tabor SKM składał się wyłącznie ze starych wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które w ostatnim czasie były masowo modernizowane. Nikt jednak oficjalnie nie mówił o zakupie nowych pociągów, budowanych od podstaw z myślą o ruchu typowo miejskim (modernizowane EZT-y były projektowane w okresie PRL jako pociągi regionalne).

W piątek trójmiejska SKM poinformowała jednak, że do grona zmodernizowanych pociągów dołączą już wkrótce dwa fabrycznie nowe pojazdy.

- O zakupie nowych pociągów myśleliśmy już od dłuższego czasu. Udało nam się dojść do porozumienia z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie odroczenia spłaty obligacji wyemitowanych na potrzebę modernizacji EZT-ów. Pieniądze te wraz ze środkami przez nas już zgromadzonymi oraz przy dofinansowaniu ze środków unijnych przeznaczymy na zakup dwóch nowych pociągów - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Na razie kolejarze nie chcą ujawniać, o jakiego rzędu kwoty chodzi, ale trzeba się liczyć ze sporym wydatkiem.

Przykładowo, Koleje Wielkopolskie na zakup 22 pociągów Pesa Elf wydały aż 470 mln zł (zamówienie realizowane było w latach 2012-14). SKM Warszawa, zamawiając w 2012 r. trzy pociągi Newag Impuls, płaciła za każdy ok. 27 mln zł.

Dla porównania, modernizacja jednego ze starych pociągów SKM kosztowała między 5,9 a 6,1 mln zł. Różnica w cenie wynika z faktu, że pierwotnie zadanie miały wykonywać zakłady Taboru Szynowego w Opolu, które jednak popadły w tarapaty finansowe i zadanie przejęły kontrolowane przez Pesę Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego. Obecnie wszystkie zakontraktowane pojazdy, zgodnie z umową, znajdują się na stanie SKM-ki.

Trójmiejska spółka kolejowa nie chce na razie też ujawniać, w jaki sposób w nowych pojazdach zostanie wyeliminowany problem dużego odstępu od peronu - czy będzie to odpowiednio skonstruowany pojazd czy może pociąg zostanie wyposażony w wysuwany stopień.

- Będą to z pewnością pociągi typowo miejskie z dużą liczbą drzwi oraz bardzo przestronne - zapowiada Głuszek.

Jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na zakup taboru (co jest ponoć już niemal pewne), to nowymi dwoma EZT-ami będziemy podróżowali już pod koniec przyszłego roku. Będą one kursowały na trasie Gdańsk-Wejherowo.

Miejsca

Opinie (271) 4 zablokowane

  • Panie Krzysztowfie !

    TAKIE SKŁADY POWINNE juz jeździc w Trójmieście..... od czasu kiedy zaczęto produkcję takowych !! Pozdrawiam. ..... ale TROJMIASTO - wiadomo !!! - KOLEBKA WSZELKIEGO ZŁA i SAMI WYWROTOWCY !!! - stąd te "klapsy" - i pan mniemam DOBRZE o tym wie !

    • 3 0

  • wiekszosc bogatych miast ma nowe pociagi miejskie, zerknijcie Warszawa, Wroclaw.... (3)

    a w Trojmiescie maja byc dopiero dwa pierwsze jak dobrze pojdzie... :((

    • 12 0

    • (2)

      ECS, teatr, napis im. lenina... to przecież kosztuje.

      • 4 2

      • A o "złotym nocniku" zapomniałeś?

        Jak tam spółka bieg dwa miliony sześćset ?*

        * cyfra z dnpy* wzięta.

        * nie będziecie mi tu autopoprawiać.

        • 1 1

      • doklsdnie stadionik 40 milionów straty kolejne 200milionów na jego dokapitalizowanie

        mozna tak długo wymieniac nam stary złom tramwajowy i kolejowy oni dla siebie nowe auta słuzbowe

        • 1 1

  • GDYNIANIN (1)

    DLACZEGO TYLKO DWA ?

    • 8 0

    • Chmm, może dlatego, żeby nie był jeden, taki samotny... :)

      • 1 2

  • Bzdura

    Wprowadzić tempo 30 km i już będzie bezpiecznie! Samochodziarze mają jeździć coraz wolniej to i kolej powinna się dostosować !!!!! Albo zlikwidować i zbudować drogę rowerową!

    • 1 5

  • I będą bez klimy !! i jako kaszubowozy ekspresy kaszubskie NIE BĘDĄ woziły ludzi z trójmiasta ale z wejerowa sdupska (3)

    itp. Aha i pewnie do Malborka pojadą w sezonie.

    • 2 6

    • ..... klima ! ...:D! - kuśwa ... (1)

      MYDŁO !! - woda - recznik !! - i nie potrzeba klimy.... - wystarczy lekki nawiew i wymiana powietrza :D

      • 0 2

      • mucie nie skróci mi cierpień pryz +30 w cieniu, nie każdy lubi się smażyć w słońcu

        albo siedzieć w ogrzewanej skm +30 w zimie w kurtce (to dopiero musi walić spod pach itp po takiej saunie)

        • 0 0

    • Jakieś kompleksy widać... Od 5 lat w Trójmieście czy krócej jeszcze?

      • 0 0

  • SKM musi być nowoczesna.

    Stare pociągi sprzedajcie na Białoruś.

    • 5 2

  • będą w miejsce dwóch nowoczesnych pociągów Pafawag 6WE (bez schodków!)
    które najpierw SKM zdewastowało poprzez kanibalizację
    a następnie sprzedało Kolejom Mazowieckim gdzie jeżdżą do dziś...

    • 3 0

  • Dobrze ze nie kupja tyko jednego wagonu

    • 3 0

  • uwaga!...2

    slownie: DWA. wow

    • 4 1

  • Noo tak.

    Daję 150% pewności,że te nowiutkie pociągi nie będą takie piękne za jakiś czas. Kibice pewnie je wymażą sprayami,menele wożący za darmo d*pę je zanieczyszczą i tyle tego będzie. Kto jeszcze zauważył,że karki z Renomy mijają menelów w pociągu jak powietrze? A normalni ludzie są traktowani warczeniem "bilet do kontroli". Niech ten Syldatk z wiochy,wieeelki prawnik weźmie pościga menelską ekipę.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane