- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (466 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (228 opinii)
- 3 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (10 opinii)
- 4 Rekordzista dostał 5 mandatów (75 opinii)
- 5 Były senator PiS trafił do więzienia (351 opinii)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (58 opinii)
SKM kupi dwa fabrycznie nowe pociągi
Szybka Kolej Miejska jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na dwa zupełnie nowe pociągi, które w przyszłym roku wyjadą na trójmiejskie tory. To wynik porozumienia z bankiem i odroczenia spłaty na zmodernizowane wcześniej pojazdy.
W piątek trójmiejska SKM poinformowała jednak, że do grona zmodernizowanych pociągów dołączą już wkrótce dwa fabrycznie nowe pojazdy.
- O zakupie nowych pociągów myśleliśmy już od dłuższego czasu. Udało nam się dojść do porozumienia z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie odroczenia spłaty obligacji wyemitowanych na potrzebę modernizacji EZT-ów. Pieniądze te wraz ze środkami przez nas już zgromadzonymi oraz przy dofinansowaniu ze środków unijnych przeznaczymy na zakup dwóch nowych pociągów - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Na razie kolejarze nie chcą ujawniać, o jakiego rzędu kwoty chodzi, ale trzeba się liczyć ze sporym wydatkiem.
Przykładowo, Koleje Wielkopolskie na zakup 22 pociągów Pesa Elf wydały aż 470 mln zł (zamówienie realizowane było w latach 2012-14). SKM Warszawa, zamawiając w 2012 r. trzy pociągi Newag Impuls, płaciła za każdy ok. 27 mln zł.
Dla porównania, modernizacja jednego ze starych pociągów SKM kosztowała między 5,9 a 6,1 mln zł. Różnica w cenie wynika z faktu, że pierwotnie zadanie miały wykonywać zakłady Taboru Szynowego w Opolu, które jednak popadły w tarapaty finansowe i zadanie przejęły kontrolowane przez Pesę Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego. Obecnie wszystkie zakontraktowane pojazdy, zgodnie z umową, znajdują się na stanie SKM-ki.
Trójmiejska spółka kolejowa nie chce na razie też ujawniać, w jaki sposób w nowych pojazdach zostanie wyeliminowany problem dużego odstępu od peronu - czy będzie to odpowiednio skonstruowany pojazd czy może pociąg zostanie wyposażony w wysuwany stopień.
- Będą to z pewnością pociągi typowo miejskie z dużą liczbą drzwi oraz bardzo przestronne - zapowiada Głuszek.
Jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na zakup taboru (co jest ponoć już niemal pewne), to nowymi dwoma EZT-ami będziemy podróżowali już pod koniec przyszłego roku. Będą one kursowały na trasie Gdańsk-Wejherowo.
Miejsca
Opinie (271) 4 zablokowane
-
2014-11-07 22:36
PESA jest najpiękniesza !!! (1)
- 1 2
-
2014-11-07 22:58
Ten z newagu dużo ładniejszy
No i ta pesa to raczej do ruchu regionalnego a nie miejskiego
- 1 0
-
2014-11-07 23:01
Zmieńcie te paskudne kolory SKM ek
Ohydne.
- 5 8
-
2014-11-07 23:04
2 nowe pociągi....
XXI wiek.... No szał jak nic!!!
- 9 2
-
2014-11-07 23:22
ALE JAJA (3)
Sierpień 80, stan wojowniczy, Magdalenka, NATO, EU, 7 mieszkań Adamowicza, 25 lat wolności... i w końcu są albo będą: 2 nowe składy SKM. Sam nie wiem, śmiać się czy płakać. Chyba jednak płakać bo nie ma pewności czy będą dopasowane do peronów. Dokładnie jak to mówił minister: kij d*pa i kamieni kupa.
- 18 4
-
2014-11-07 23:26
Kup bilet na Włoszczową Północ,stań na końcu peronu,głęboko odetchnij i wspomnij dobre czasy 2005-2007 (2)
To se ne vrati
- 3 2
-
2014-11-07 23:29
I Zimnego Lecha łyknij we mgle (1)
- 2 3
-
2014-11-08 00:07
Fajnie wam zryli mózgi.
Nie, nie jestem z PIS, dla mnie oni wszyscy jedna swołocz.- 2 3
-
2014-11-08 00:46
Narzekacie i gledzicie
Przyjzycie sie zdjeciom tego skladu,chodzi mi o drzwi.Przeciez w remontowanych,a wlasciwie przebudowywanych SKM EN57Ak wystarczyloby porawic troche projekt modernizacji starych EN nek i zamontowac na hydrulicznym rozpieraku dodatkowy stopien po obu stronach wagonu z ta roznica ze stopnie te moglby wysuwac lub wsuwac zaleznie od potrzeb np. na trasie Gdansk Wejherowo stopnie wysuniete czyli wysokie perony,Wejherowo Slupsk stopnie wsuniete czyli niskie perony ;reka maszynisty z kabiny sterowania.Kazdy inzynier potrafi cos takiego zaprojektowac,oczywiscie inzynier z branzy
- 5 1
-
2014-11-08 06:23
PESA jest najładniesza.
- 1 2
-
2014-11-08 06:44
(2)
Powinny dawno temu byc wszystkie stare eymienione na nowe a nie jak w 3 swiecie .
- 2 1
-
2014-11-08 07:26
Ile jesteś gotów zapłacić?
- 0 2
-
2014-11-08 07:58
Znaczy gdzie? Po Berlinie i Londynie jeździ sporo składów z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, i jeszcze pojeżdżą.
- 2 0
-
2014-11-08 07:21
Kupi, kupił to dwie różne sprawy
- 3 0
-
2014-11-08 07:36
Głuszek nie czyta dokumentów spółki?
Głuszek mówi, że o zakupie nowych pociągów myśleli od dłuższego czasu, a przecież wymiana taboru na nowy jest wpisana w strategię rozwoju tej firmy od początku jej powstania. Do tej pory olewali tę strategię, a nieformalnie realizowali inną, wymuszaną przez ich związki zawodowe (głównie maszynistów), a władze trójmiejskie dawały się robić w balona, a rada nadzorcza spółki chyba spała przez tyle lat, albo była niekompetentna.
- 4 0
-
2014-11-08 08:13
Ankieta do artykułu (1)
Samochód powinien przede wszystkim posiadać: a) koła b) karoserię c) kierownicę. Głosuj.
- 10 0
-
2014-11-09 15:47
Ubezpieczenie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.