• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM kupi dwa fabrycznie nowe pociągi

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jeden pociąg Newag Impuls dla SKM Warszawa kosztował ok. 27 mln zł. Warszawa posiada dziewięć pociągów tego typu z dwóch zamówień. Jeden pociąg Newag Impuls dla SKM Warszawa kosztował ok. 27 mln zł. Warszawa posiada dziewięć pociągów tego typu z dwóch zamówień.

Szybka Kolej Miejska jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na dwa zupełnie nowe pociągi, które w przyszłym roku wyjadą na trójmiejskie tory. To wynik porozumienia z bankiem i odroczenia spłaty na zmodernizowane wcześniej pojazdy.



Nowe pociągi SKM powinny przede wszystkim...

Dotychczas tabor SKM składał się wyłącznie ze starych wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które w ostatnim czasie były masowo modernizowane. Nikt jednak oficjalnie nie mówił o zakupie nowych pociągów, budowanych od podstaw z myślą o ruchu typowo miejskim (modernizowane EZT-y były projektowane w okresie PRL jako pociągi regionalne).

W piątek trójmiejska SKM poinformowała jednak, że do grona zmodernizowanych pociągów dołączą już wkrótce dwa fabrycznie nowe pojazdy.

- O zakupie nowych pociągów myśleliśmy już od dłuższego czasu. Udało nam się dojść do porozumienia z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie odroczenia spłaty obligacji wyemitowanych na potrzebę modernizacji EZT-ów. Pieniądze te wraz ze środkami przez nas już zgromadzonymi oraz przy dofinansowaniu ze środków unijnych przeznaczymy na zakup dwóch nowych pociągów - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Na razie kolejarze nie chcą ujawniać, o jakiego rzędu kwoty chodzi, ale trzeba się liczyć ze sporym wydatkiem.

Przykładowo, Koleje Wielkopolskie na zakup 22 pociągów Pesa Elf wydały aż 470 mln zł (zamówienie realizowane było w latach 2012-14). SKM Warszawa, zamawiając w 2012 r. trzy pociągi Newag Impuls, płaciła za każdy ok. 27 mln zł.

Dla porównania, modernizacja jednego ze starych pociągów SKM kosztowała między 5,9 a 6,1 mln zł. Różnica w cenie wynika z faktu, że pierwotnie zadanie miały wykonywać zakłady Taboru Szynowego w Opolu, które jednak popadły w tarapaty finansowe i zadanie przejęły kontrolowane przez Pesę Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego. Obecnie wszystkie zakontraktowane pojazdy, zgodnie z umową, znajdują się na stanie SKM-ki.

Trójmiejska spółka kolejowa nie chce na razie też ujawniać, w jaki sposób w nowych pojazdach zostanie wyeliminowany problem dużego odstępu od peronu - czy będzie to odpowiednio skonstruowany pojazd czy może pociąg zostanie wyposażony w wysuwany stopień.

- Będą to z pewnością pociągi typowo miejskie z dużą liczbą drzwi oraz bardzo przestronne - zapowiada Głuszek.

Jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na zakup taboru (co jest ponoć już niemal pewne), to nowymi dwoma EZT-ami będziemy podróżowali już pod koniec przyszłego roku. Będą one kursowały na trasie Gdańsk-Wejherowo.

Miejsca

Opinie (271) 4 zablokowane

  • PESA jest najpiękniesza !!! (1)

    • 1 2

    • Ten z newagu dużo ładniejszy

      No i ta pesa to raczej do ruchu regionalnego a nie miejskiego

      • 1 0

  • Zmieńcie te paskudne kolory SKM ek

    Ohydne.

    • 5 8

  • 2 nowe pociągi....

    XXI wiek.... No szał jak nic!!!

    • 9 2

  • ALE JAJA (3)

    Sierpień 80, stan wojowniczy, Magdalenka, NATO, EU, 7 mieszkań Adamowicza, 25 lat wolności... i w końcu są albo będą: 2 nowe składy SKM. Sam nie wiem, śmiać się czy płakać. Chyba jednak płakać bo nie ma pewności czy będą dopasowane do peronów. Dokładnie jak to mówił minister: kij d*pa i kamieni kupa.

    • 18 4

    • Kup bilet na Włoszczową Północ,stań na końcu peronu,głęboko odetchnij i wspomnij dobre czasy 2005-2007 (2)

      To se ne vrati

      • 3 2

      • I Zimnego Lecha łyknij we mgle (1)

        • 2 3

        • Fajnie wam zryli mózgi.
          Nie, nie jestem z PIS, dla mnie oni wszyscy jedna swołocz.

          • 2 3

  • Narzekacie i gledzicie

    Przyjzycie sie zdjeciom tego skladu,chodzi mi o drzwi.Przeciez w remontowanych,a wlasciwie przebudowywanych SKM EN57Ak wystarczyloby porawic troche projekt modernizacji starych EN nek i zamontowac na hydrulicznym rozpieraku dodatkowy stopien po obu stronach wagonu z ta roznica ze stopnie te moglby wysuwac lub wsuwac zaleznie od potrzeb np. na trasie Gdansk Wejherowo stopnie wysuniete czyli wysokie perony,Wejherowo Slupsk stopnie wsuniete czyli niskie perony ;reka maszynisty z kabiny sterowania.Kazdy inzynier potrafi cos takiego zaprojektowac,oczywiscie inzynier z branzy

    • 5 1

  • PESA jest najładniesza.

    • 1 2

  • (2)

    Powinny dawno temu byc wszystkie stare eymienione na nowe a nie jak w 3 swiecie .

    • 2 1

    • Ile jesteś gotów zapłacić?

      • 0 2

    • Znaczy gdzie? Po Berlinie i Londynie jeździ sporo składów z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, i jeszcze pojeżdżą.

      • 2 0

  • Kupi, kupił to dwie różne sprawy

    • 3 0

  • Głuszek nie czyta dokumentów spółki?

    Głuszek mówi, że o zakupie nowych pociągów myśleli od dłuższego czasu, a przecież wymiana taboru na nowy jest wpisana w strategię rozwoju tej firmy od początku jej powstania. Do tej pory olewali tę strategię, a nieformalnie realizowali inną, wymuszaną przez ich związki zawodowe (głównie maszynistów), a władze trójmiejskie dawały się robić w balona, a rada nadzorcza spółki chyba spała przez tyle lat, albo była niekompetentna.

    • 4 0

  • Ankieta do artykułu (1)

    Samochód powinien przede wszystkim posiadać: a) koła b) karoserię c) kierownicę. Głosuj.

    • 10 0

    • Ubezpieczenie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane