• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM na Euro 2012 - idzie nowe, ale nie wszędzie

Michał Sielski
14 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012. Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012.

Turyści i kibice, którzy przyjadą do Trójmiasta w 2012 roku, zobaczą wyremontowane przystanki i pojadą nowocześnie wyposażonymi SKM-kami. Ale mogą też trafić na stary tabor i perony bez wiat i wyświetlaczy, które nie będą dobrą wizytówką.



Nowoczesny skład z miękkimi fotelami, drzwiami otwieranymi przyciskiem i cicho pracującym silnikiem, a obok stara kolejka z plastikowymi siedziskami, niedomkniętymi drzwiami i głośno buczącą instalacją pod podłogą? Tak może wyglądać tabor SKM w czasie piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Na szczęście nowych pociągów będzie zdecydowanie więcej niż teraz.

Wyremontowane zostaną również niektóre przystanki. W lutym 2010 roku zakończą się prace na peronie Sopot-Wyścigi, który zyska nowe wejścia, nawierzchnię, windę i, przede wszystkim, wiatę. Podobne zmiany widać już na także remontowanym przystanku w centrum Sopotu.

Czy nowoczesne pociągi przekonają kierowców do przesiadki na SKM?

Na początku lata odnowiony będzie przystanek Gdańsk-Politechnika, który nie będzie jednak gruntownie zmodernizowany. Wyremontowane zostaną jedynie najbardziej zniszczone fragmenty wejścia i samego peronu. Zmiany czekają również Gdynię Wzgórze św. Maksymiliana, remontowaną w ramach przebudowy całego węzła Wzgórze.

W ramach ogólnopolskiego programu renowacji dworców kolejowych, przebudowana zostanie również stacja w Wejherowie, a władze Redy planują wyremontowanie dworca w swoim mieście.

- Do 2012 roku przeprowadzone zostaną jeszcze remonty przystanków na Żabiance i we Wrzeszczu. Czekają nas też spore zmiany w taborze - mówi Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM chce przeprowadzić generalny remont 22 z 65 swoich pociągów. - Nowa jednostka kosztuje ok. 20 mln zł. Modernizacja już istniejącej nie przekracza siedmiu mln zł. Efekt jest niemal identyczny, a możemy zrobić niemal trzykrotnie więcej - tłumaczy dyrektor ds. marketingu SKM, Marcin Głuszek.

Dlatego pociągi będą remontowane, pojawią się w nich nowe siedzenia, okna, wnętrze będzie wyciszone, a drzwi - zarówno wyjściowe, jak i pomiędzy wagonami - będą otwierane przyciskiem. W 2010 roku powinny być gotowe dwa całkowicie zmodernizowane pociągi i kolejne 10, w których wymienione zostaną najważniejsze dla pasażerów elementy - m.in. siedziska i okna, nastąpi też regulacja zasilania. Przed Euro 2012 ma również zostać zbudowany całkowicie nowy przystanek - Gdańsk Śródmieście.

- Przedłużenie linii SKM i wybudowanie przystanku Gdańsk Śródmieście nie będzie kolidować z przyszłymi planami zagospodarowania tego terenu przez miasto Gdańsk. Projekt SKM, z uwagi na jego powiązanie z EURO 2012, został wpisany na listę projektów kluczowych programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Dlatego zrobimy wszystko, aby to przedsięwzięcie zostało zrealizowane jeszcze przed tą najważniejszą dla Gdańska i Pomorza imprezą - zapewnia Marcin Głuszek.

Tę informację potwierdza Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miejskiego: - Najpierw powstanie przystanek SKM, a "nad nim" kolejne budowle. SKM musi wykorzystać środki unijne do 2015 roku, a inwestycja zagospodarowania Targu Siennego i Targu Rakowego powinna rozpocząć się od zabudowy torów i potrwa około ośmiu lat - mówi Iwona Bierut.

Miejsca

Opinie (251) 2 zablokowane

  • spółka IC ładnie maluje swoje wagony,może SKM powinny też przyjąć nowe (4)

    ciekawe barwy przy okazji modernizacji wagonów.

    • 2 2

    • Tak - koniecznie pomalować na biało zielono (1)

      • 0 1

      • Na biało-zieloni sa Koleje Mazowieckie malowane, mnie tam pasują niebieske z żółtym - To barwy Sopotu :P

        • 0 0

    • żółty jest ok - optymistyczny kolorek.

      • 0 0

    • Malowanie TLK by IC

      to przykre doznanie estetyczne

      • 0 0

  • Gdańsk Politechnika

    A te budy przed wejściem na peron (jak na arabskim targowisku) i niby chodnik, na którym można połamać nogi , albo zamoczyć nogawki?

    • 2 1

  • Po cholerę te przyciski w drzwiach wejściowych? Tylko będzie spowalniać wchodzenie/wychodzenie ludzi. (1)

    Jesłi by jeszcze klima była w składach to może ma sens, ale też niewielki. Ogrzewanie zimą i tak ucieka jak drzwi pasażerowie otworzą. No może na stacjach gdzie mało ludzi wsiada przed Wejcherowem skm-ka "zaoczczędzi" na kilku niotworzonych drzwiach nieco ale to mizerny zysk!

    • 3 6

    • Spokojnie. Jechałem kiedyś paryskim metrem.

      Nie spadnij z krzesła, ale pociągi były w gorszym stanie niż SKM! Multikulti... Tam w drzwiach nie było przycisków, tylko jakieś dźwignie. Zwykle tylko w połowie drzwi, ludzie otwierali. To nie tylko oszczędność ciepła, ale i mechanizmu i części zamiennych, smarów...

      • 1 0

  • No i do przodu

    wazne ze cos sie dzieje

    • 1 2

  • hmmm

    Obawiam się, że jeśli remonty odbywać się będą w takim tempie, jak w Sopocie, to nie zdążycie i za 10 lat :P:P:P

    • 3 1

  • dobrze, że te drzwi pomiędzy wagonami będą wreszcie normalnie otwierane, bo przy tych starych to czasem nawet silny chłopina musiał się wysilić żeby je otworzyć.

    • 2 2

  • Taa... (2)

    Co z tego że teraz zamiast 20mln wydają 7mln na remont składów, jak za góra 15 lat będą one nie warte już nawet pół miliona, bo się poprostu rozlecą ze starości; a nowe składy by pojeździły z jakieś nawet 40 lat. Moze i dobre rozwiązanie ale krótkotrwałe, w dodatku i tak nie będą tak szybkie jak metro, bo sie do tego poprostu nie nadają.
    W zwiazku z czym SKM jadę tylko wtedy, kiedy muszę dojechać do Gdyni, po Gdańsku się nie opłaca.

    • 4 2

    • Nic się nie rozleci (1)

      Wymienia się części zużyte, zostawia dobre. Jak choćby szkielet, koła... Spokojnie! Klocki hamulcowe wymienia się co tydzień! Jeśli masz stuletni samochód, o który dbałeś i będziesz dbać, będzie ci służył drugie tyle.

      Gdyby kupiono nowe pociągi, a dziennikarze wykazaliby, że za cenę można by mieć trzy tak samo dobre, byłaby afera. Forsa nie rośnie na drzewach.

      • 3 0

      • czy ty pracujesz w lub dla SKM?

        • 0 0

  • A co z peronami w Gdyni Orłowie kiedy remont?????????????

    • 5 1

  • "...drzwiami otwieranymi przyciskiem..."

    Czy ktokolwiek miał okazję go użyć? Bo chyba przez ten czas, odkąd niektóre składy go mają, ani razu prowadzący kolejką ich chyba nie udostępnili...

    • 2 2

  • jakoś inni sie nie przejmują

    na całym swiecie jeździłem starymi pociagami i to w krajach jak stany czy hiszpania i nie narzekałem wiec nie ma sie czego wstydzić

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane