• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM na Euro 2012 - idzie nowe, ale nie wszędzie

Michał Sielski
14 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012. Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012.

Turyści i kibice, którzy przyjadą do Trójmiasta w 2012 roku, zobaczą wyremontowane przystanki i pojadą nowocześnie wyposażonymi SKM-kami. Ale mogą też trafić na stary tabor i perony bez wiat i wyświetlaczy, które nie będą dobrą wizytówką.



Nowoczesny skład z miękkimi fotelami, drzwiami otwieranymi przyciskiem i cicho pracującym silnikiem, a obok stara kolejka z plastikowymi siedziskami, niedomkniętymi drzwiami i głośno buczącą instalacją pod podłogą? Tak może wyglądać tabor SKM w czasie piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Na szczęście nowych pociągów będzie zdecydowanie więcej niż teraz.

Wyremontowane zostaną również niektóre przystanki. W lutym 2010 roku zakończą się prace na peronie Sopot-Wyścigi, który zyska nowe wejścia, nawierzchnię, windę i, przede wszystkim, wiatę. Podobne zmiany widać już na także remontowanym przystanku w centrum Sopotu.

Czy nowoczesne pociągi przekonają kierowców do przesiadki na SKM?

Na początku lata odnowiony będzie przystanek Gdańsk-Politechnika, który nie będzie jednak gruntownie zmodernizowany. Wyremontowane zostaną jedynie najbardziej zniszczone fragmenty wejścia i samego peronu. Zmiany czekają również Gdynię Wzgórze św. Maksymiliana, remontowaną w ramach przebudowy całego węzła Wzgórze.

W ramach ogólnopolskiego programu renowacji dworców kolejowych, przebudowana zostanie również stacja w Wejherowie, a władze Redy planują wyremontowanie dworca w swoim mieście.

- Do 2012 roku przeprowadzone zostaną jeszcze remonty przystanków na Żabiance i we Wrzeszczu. Czekają nas też spore zmiany w taborze - mówi Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM chce przeprowadzić generalny remont 22 z 65 swoich pociągów. - Nowa jednostka kosztuje ok. 20 mln zł. Modernizacja już istniejącej nie przekracza siedmiu mln zł. Efekt jest niemal identyczny, a możemy zrobić niemal trzykrotnie więcej - tłumaczy dyrektor ds. marketingu SKM, Marcin Głuszek.

Dlatego pociągi będą remontowane, pojawią się w nich nowe siedzenia, okna, wnętrze będzie wyciszone, a drzwi - zarówno wyjściowe, jak i pomiędzy wagonami - będą otwierane przyciskiem. W 2010 roku powinny być gotowe dwa całkowicie zmodernizowane pociągi i kolejne 10, w których wymienione zostaną najważniejsze dla pasażerów elementy - m.in. siedziska i okna, nastąpi też regulacja zasilania. Przed Euro 2012 ma również zostać zbudowany całkowicie nowy przystanek - Gdańsk Śródmieście.

- Przedłużenie linii SKM i wybudowanie przystanku Gdańsk Śródmieście nie będzie kolidować z przyszłymi planami zagospodarowania tego terenu przez miasto Gdańsk. Projekt SKM, z uwagi na jego powiązanie z EURO 2012, został wpisany na listę projektów kluczowych programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Dlatego zrobimy wszystko, aby to przedsięwzięcie zostało zrealizowane jeszcze przed tą najważniejszą dla Gdańska i Pomorza imprezą - zapewnia Marcin Głuszek.

Tę informację potwierdza Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miejskiego: - Najpierw powstanie przystanek SKM, a "nad nim" kolejne budowle. SKM musi wykorzystać środki unijne do 2015 roku, a inwestycja zagospodarowania Targu Siennego i Targu Rakowego powinna rozpocząć się od zabudowy torów i potrwa około ośmiu lat - mówi Iwona Bierut.

Miejsca

Opinie (251) 2 zablokowane

  • a Rumia ???

    mam nadzieje ze i w Rumi odnowia peron dworzec, gdyz wladze miasta Rumia niestety nic z tym nie robia czemu? Burmistrz Miasta niestety nie jezdzi pociagami nie ma stycznosci i krotko mowiac olewa sprawe!a ludzie musza sie tulac, dojezdzac w normalnych chyba warunkach,a niestety dworzec w Rumi jest straszny.Brudny zaniedbany smierdzacy odstrasza ludzi niestety taka jest prawda!

    • 0 1

  • wyswietlacze

    w Ggyni Redłowie wyświetlacze niedzialają już od tej pory jak rematowali peron pare lat temu ciekawy jestem kiedy ktoś to naprawi widać SKM ma to gdzieś a może o tym nie wie to nich ktoś chodzi po przystankach i sprawdza czy wszystko działa

    • 0 1

  • A może by tak zająć się peronami między Gdynią Gł. a Cisową?

    Wiem! Łatwiej i oszczędniej będzie zamknąć te przystanki.

    • 0 1

  • powinni wszystkie EN-57 wymienić na ET-22 - ET-22 rządzi - hard core

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane