• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM na Euro 2012 - idzie nowe, ale nie wszędzie

Michał Sielski
14 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012. Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012.

Turyści i kibice, którzy przyjadą do Trójmiasta w 2012 roku, zobaczą wyremontowane przystanki i pojadą nowocześnie wyposażonymi SKM-kami. Ale mogą też trafić na stary tabor i perony bez wiat i wyświetlaczy, które nie będą dobrą wizytówką.



Nowoczesny skład z miękkimi fotelami, drzwiami otwieranymi przyciskiem i cicho pracującym silnikiem, a obok stara kolejka z plastikowymi siedziskami, niedomkniętymi drzwiami i głośno buczącą instalacją pod podłogą? Tak może wyglądać tabor SKM w czasie piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Na szczęście nowych pociągów będzie zdecydowanie więcej niż teraz.

Wyremontowane zostaną również niektóre przystanki. W lutym 2010 roku zakończą się prace na peronie Sopot-Wyścigi, który zyska nowe wejścia, nawierzchnię, windę i, przede wszystkim, wiatę. Podobne zmiany widać już na także remontowanym przystanku w centrum Sopotu.

Czy nowoczesne pociągi przekonają kierowców do przesiadki na SKM?

Na początku lata odnowiony będzie przystanek Gdańsk-Politechnika, który nie będzie jednak gruntownie zmodernizowany. Wyremontowane zostaną jedynie najbardziej zniszczone fragmenty wejścia i samego peronu. Zmiany czekają również Gdynię Wzgórze św. Maksymiliana, remontowaną w ramach przebudowy całego węzła Wzgórze.

W ramach ogólnopolskiego programu renowacji dworców kolejowych, przebudowana zostanie również stacja w Wejherowie, a władze Redy planują wyremontowanie dworca w swoim mieście.

- Do 2012 roku przeprowadzone zostaną jeszcze remonty przystanków na Żabiance i we Wrzeszczu. Czekają nas też spore zmiany w taborze - mówi Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM chce przeprowadzić generalny remont 22 z 65 swoich pociągów. - Nowa jednostka kosztuje ok. 20 mln zł. Modernizacja już istniejącej nie przekracza siedmiu mln zł. Efekt jest niemal identyczny, a możemy zrobić niemal trzykrotnie więcej - tłumaczy dyrektor ds. marketingu SKM, Marcin Głuszek.

Dlatego pociągi będą remontowane, pojawią się w nich nowe siedzenia, okna, wnętrze będzie wyciszone, a drzwi - zarówno wyjściowe, jak i pomiędzy wagonami - będą otwierane przyciskiem. W 2010 roku powinny być gotowe dwa całkowicie zmodernizowane pociągi i kolejne 10, w których wymienione zostaną najważniejsze dla pasażerów elementy - m.in. siedziska i okna, nastąpi też regulacja zasilania. Przed Euro 2012 ma również zostać zbudowany całkowicie nowy przystanek - Gdańsk Śródmieście.

- Przedłużenie linii SKM i wybudowanie przystanku Gdańsk Śródmieście nie będzie kolidować z przyszłymi planami zagospodarowania tego terenu przez miasto Gdańsk. Projekt SKM, z uwagi na jego powiązanie z EURO 2012, został wpisany na listę projektów kluczowych programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Dlatego zrobimy wszystko, aby to przedsięwzięcie zostało zrealizowane jeszcze przed tą najważniejszą dla Gdańska i Pomorza imprezą - zapewnia Marcin Głuszek.

Tę informację potwierdza Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miejskiego: - Najpierw powstanie przystanek SKM, a "nad nim" kolejne budowle. SKM musi wykorzystać środki unijne do 2015 roku, a inwestycja zagospodarowania Targu Siennego i Targu Rakowego powinna rozpocząć się od zabudowy torów i potrwa około ośmiu lat - mówi Iwona Bierut.

Miejsca

Opinie (251) 2 zablokowane

  • a co z przystankiem w Orłowie?! (1)

    Jestem mieszjanką Orłowa - od "zawsze" i widzę jego powolną degradację. Dla władz Gdyni jego tereny (unikatowe pod względem krajobrazu) są wyłącznie rezerwuarem dla deweloperów pod betonowe bunkry jak te przy Orłowskiej 12. Przystanek kolejowy straszy i . Drewniana kładka, pamiętająca jeszcze tow. Bermana i Bieruta- stwarza niebezpieczeństwo dla korzystających. Tolry kolejki dziela Orłowo na dwie autonomiczne części i bez gruntownej przebudowy - np. budiwa tunelu pod torami dla pieszych i pojazdów - nadal w Orłowie będzie byle jak. Jako mieszkankę tego uroczego zakątak jakim jest Orłowo wyrażam ubolewanie dla lekceważącego stosunku włodarzy Miasta dla spraw dzielnicy.

    • 10 0

    • Danuto, głosuj dalej na Szczurka

      • 2 0

  • Wszystko zniszczą kibice a my zapłacimy z odsetkami (1)

    czy tu nikt nie mysli

    • 2 1

    • Powiedz kiedy ostatnio kibice cos zniszczyli

      • 1 0

  • A co z dworcem w Rumi...................

    A co z z dworcem w Rumi. Piszecie o planach modernizacyjnych Wejherowa i Redy a Małe Trójmiasto Kaszubskiej to równeż Rumia ze swoim o zgrozo dworcem. Od kilku lat mieszkam w Rumi i nie mogę tego pojąć jak wszystko w około może pięknić, powstają nowe centra handlowe, osiedla mieszkanowe, drogi a dworzec PKP jaki był...(nie potrafię podać czasu od kiedy) taki jest nadal ? !

    • 5 0

  • W cywilizowanym kraju to już dawno było by metro (5)

    a nie kolejka przez środek zabudowy trójmiasta.

    • 3 9

    • bzdury opowiadasz (2)

      nie ważne czy na ziemi czy pod, ale bój toczy się o jakość tego czegoś

      • 4 0

      • Dokladnie

        • 3 0

      • bzdury opowiadasz

        Jak napisała wcześniej Pani Danuta Lisowska, kolejka dzieli dzielnice na dwie autonomiczne części. Bardzo utrudnia komunikację poprzeczną. Gdyby była pod ziemią zmniejszyłoby się zakorkowanie ulic, bo powstałyby na powierzchni nowe ciągi komunikacyjne.

        • 0 2

    • metro to nie potrzebna i głupia rozrzutność pieniędzy (1)

      wystarczy zmodernizować cą trase skm-ki od tczewa do wejherowa, kupić pare nowych skm-ek, pare zmodernizować i tyle, metro jest zbędne, w mieście należy budować trasy tramwajowe...są o wieeeeeele tańsze, szybciej i łatwiej się buduje, nie stoją w korku...nie rozumiem czemu władze gdańska nakupowali tyle autobusów, tylko stoją w korkach i blokują ruch...

      • 2 0

      • bo kupić bus jest najłatwiej.

        w Karlsruhe (bodajże) ustawą rady miasta (odpowiednika) każde osiedle pow. 10 000 ma byc obsługiwane przez tramwaj. A u nas? Gorzej jak u Ruskich

        • 2 0

  • asd

    Niech jeszcze bardziej ogranicza czestotliwosc pociagow do jednego na godzine to na pewno kibice w 2012 beda jezdzic tylko nowymi skladami.

    • 6 1

  • Stan pociągów jest ok, ale wolałbym aby częściej jeździły

    Co mi po tym, że siedzenia będą miękkie jak muszę czekać na pociąg. Kolejki między 6:20 a 9:20 i między 14:00 a 17:30powinny kursować co 4-5 min, a w pozostałych godzinach co 10 min. Składy nie muszą składać się z 2-3 wagonów, ale niech częściej jeżdżą. Wolę te 12 min stać w pociągu niż w nim siedzieć, ale długo na niego czekać.

    • 5 2

  • baju, baju,

    będziem w raju:))

    • 2 1

  • "mogą też trafić na stary tabor i perony bez wiat i wyświetlaczy, które nie będzie dobrą wizytówką."

    ale "co" które nie będzie? tabor, który nie będzie, perony, które nie będą, wiaty, które nie będą, wyświetlacze, które nie będą, ale które nie będzie - to nie, wiem, co...?

    • 1 1

  • co za idioci....a mówili że będą kupować nowe składy...

    a teraz już nie...lepiej wtapiać pieniądze w pseudo modernizacje kibli które za 2 lata beda wygladaly tak jak przed modernizacja

    POLSKA ŻENADA!

    • 5 0

  • po co kupować nowe składy SKM

    "Efekt jest niemal identyczny, a możemy zrobić niemal trzykrotnie więcej"

    ciekawe w którym miejscu efekt jest niemal identyczny....

    to tak jakby odnowić wszystkie ikarusy w początkach obecnej dekady zamiast kupować nowe many, solarisy, mercedesy boprzecież po odnowie efekt jest niemal identyczny.

    Najgorsze w tym jest to, że te "KIBLE" (bo nic innego na nazwę tego pojazdu nie przychodzi mi do głowy) za 2-3 lata będą wyglądały niewiele lepiej jak teraz.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane