• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM na Euro 2012 - idzie nowe, ale nie wszędzie

Michał Sielski
14 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012. Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012.

Turyści i kibice, którzy przyjadą do Trójmiasta w 2012 roku, zobaczą wyremontowane przystanki i pojadą nowocześnie wyposażonymi SKM-kami. Ale mogą też trafić na stary tabor i perony bez wiat i wyświetlaczy, które nie będą dobrą wizytówką.



Nowoczesny skład z miękkimi fotelami, drzwiami otwieranymi przyciskiem i cicho pracującym silnikiem, a obok stara kolejka z plastikowymi siedziskami, niedomkniętymi drzwiami i głośno buczącą instalacją pod podłogą? Tak może wyglądać tabor SKM w czasie piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Na szczęście nowych pociągów będzie zdecydowanie więcej niż teraz.

Wyremontowane zostaną również niektóre przystanki. W lutym 2010 roku zakończą się prace na peronie Sopot-Wyścigi, który zyska nowe wejścia, nawierzchnię, windę i, przede wszystkim, wiatę. Podobne zmiany widać już na także remontowanym przystanku w centrum Sopotu.

Czy nowoczesne pociągi przekonają kierowców do przesiadki na SKM?

Na początku lata odnowiony będzie przystanek Gdańsk-Politechnika, który nie będzie jednak gruntownie zmodernizowany. Wyremontowane zostaną jedynie najbardziej zniszczone fragmenty wejścia i samego peronu. Zmiany czekają również Gdynię Wzgórze św. Maksymiliana, remontowaną w ramach przebudowy całego węzła Wzgórze.

W ramach ogólnopolskiego programu renowacji dworców kolejowych, przebudowana zostanie również stacja w Wejherowie, a władze Redy planują wyremontowanie dworca w swoim mieście.

- Do 2012 roku przeprowadzone zostaną jeszcze remonty przystanków na Żabiance i we Wrzeszczu. Czekają nas też spore zmiany w taborze - mówi Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM chce przeprowadzić generalny remont 22 z 65 swoich pociągów. - Nowa jednostka kosztuje ok. 20 mln zł. Modernizacja już istniejącej nie przekracza siedmiu mln zł. Efekt jest niemal identyczny, a możemy zrobić niemal trzykrotnie więcej - tłumaczy dyrektor ds. marketingu SKM, Marcin Głuszek.

Dlatego pociągi będą remontowane, pojawią się w nich nowe siedzenia, okna, wnętrze będzie wyciszone, a drzwi - zarówno wyjściowe, jak i pomiędzy wagonami - będą otwierane przyciskiem. W 2010 roku powinny być gotowe dwa całkowicie zmodernizowane pociągi i kolejne 10, w których wymienione zostaną najważniejsze dla pasażerów elementy - m.in. siedziska i okna, nastąpi też regulacja zasilania. Przed Euro 2012 ma również zostać zbudowany całkowicie nowy przystanek - Gdańsk Śródmieście.

- Przedłużenie linii SKM i wybudowanie przystanku Gdańsk Śródmieście nie będzie kolidować z przyszłymi planami zagospodarowania tego terenu przez miasto Gdańsk. Projekt SKM, z uwagi na jego powiązanie z EURO 2012, został wpisany na listę projektów kluczowych programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Dlatego zrobimy wszystko, aby to przedsięwzięcie zostało zrealizowane jeszcze przed tą najważniejszą dla Gdańska i Pomorza imprezą - zapewnia Marcin Głuszek.

Tę informację potwierdza Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miejskiego: - Najpierw powstanie przystanek SKM, a "nad nim" kolejne budowle. SKM musi wykorzystać środki unijne do 2015 roku, a inwestycja zagospodarowania Targu Siennego i Targu Rakowego powinna rozpocząć się od zabudowy torów i potrwa około ośmiu lat - mówi Iwona Bierut.

Miejsca

Opinie (251) 2 zablokowane

  • Cisowa. (1)

    A tak po co jest ta zajezdnia? By pociagi przejezdzaly przez peron bez pasazerow?!

    wiecej pociagow do konca gdyni!

    • 7 1

    • zgadza sie

      Kilka razy widzialem jak pociagi konczace w Chyloni, puste i z majestatem (20 km/h) sunely obok peronu w Cisowej. Bzdura! Ale jest "lepiej", wszystkie "chylonskie" skmki koncza teraz w Gdyni. Proponuje w ramach walki z niedocisnieniem, puszczanie tych pustych skladow z Gdyni Glownej na postoj do zajezdni na Cisowej bez zatrzymania.

      • 0 0

  • zastanawia mnie tylko dlaczego dawna linia SKM biegnąca tuż obok PGE Areny nie zostanie uruchomiona choćby na miesiąc, bo jakoś (1)

    nie mogę wyborazić sobie tych tabunów kibiców telepiących się tramwajami z odpadającymi drzwiami...

    • 19 2

    • Euro w Gdańsku trwać będzie 3 dni ...

      ...

      • 0 0

  • Ale Słowackiego na Euro nie dojedziemy. (2)

    • 13 0

    • ale pójdziesz do ECS! (1)

      Amen!

      • 3 0

      • Też nie, przesunięto termin na 2013 rok :D

        • 0 0

  • oprócz modernizacji przystanków i taboru (2)

    warto modernizować otoczenie i wprowadzić zintegrowany bilet okresowy na SKM i pociągi osobowe od Tczewa do Wejherowa (a nawet dalej).
    Alternatywnie - dla posiadaczy biletów okresowych SKM oferować tanie dopłaty dla chcących mieć wybór. (np. Wrzeszcz Sopot albo 12 minut SKM albo 7 minut osobówką - rano to każde 5 minut się liczy)

    To chyba nie wymaga dużych nakładów?

    Oprócz tego oczywiście strzeżone parkingi dla rowerów - i to nie pięć, piętnaście ale od razu co najmniej 150 miejsc).

    • 7 0

    • takie cos juz jest od kilku lat

      łączony bilet miesięcznyPR/SKM

      • 0 0

    • teraz dodatkowo bilet metropolitalny od Cieplewa

      jest ważny w PR

      • 0 0

  • W tym kraju zawsze wszystko na pol gwizdka! (1)

    Wstyd na cala Europe. Co z tego ze kilka kolejek bedzie w miare nowoczesnych skoro reszta to beda sklady jak w Albanii eksploatowane od 50 lat? Gdy by nie te cale mistrzostwa to pewnie w ogole nic by sie w tym temacie nie ruszylo. Kiedy w ko ncu bedzie normalnie w tym nieszczesnym kraju, no kiedy !?

    • 7 1

    • Nigdy ;]

      • 0 0

  • nowy tabor z lat 70siątych (1)

    • 8 0

    • a konstrukcyjnie z konca 50tych...

      • 3 0

  • Uwierzę, jak zobaczę (6)

    Na razie najważniejsze w sprawie taboru jest złomowanie składu, który ma na pewno jakąś nazwę, ale ja nazywam go "Pomarańczowym bydlęcym". Kiedyś był czerwony, ale go odmalowali... Jeśli te kible (wybaczcie to słowo, ale bardziej odpowiedniego znaleźć nie mogę) nadal będą się telepać po torach, nie będzie można o skm nic dobrego powiedzieć. Zdarza mi się być zmuszonym wsiadać do niego od czasu do czasu i jak tylko skład przyspiesza do 33 km/h, to ja wpadam w stan ciągłego napięcia i strachu, że oto za momencik zerwie się dach. Zazwyczaj jechał jeszcze taki drugi, ale albo też go odmalowali, albo, chwała niebiosom, wycofali z użytku, albo, o zgrozo, modernizują. Jeśli to drugie, to ok. Jeśli jednak jedna z pozostałych opcji, to już tak różowo (pomarańczowo) nie jest... A zatem - dopóki pod banderą SKM toczą się te zdezelowane składy z wypożyczone z muzeum kolejarstwa średniowiecznego, dopóty nie będzie można powiedzieć nic o pozytywnych zmianach w skm.

    • 7 5

    • znasz się jak świnia na gwiazdach (3)

      te pociągi technicznie są dużo bardziej zaawansowane od obecnie uzywanych kibli, kogutków, tyku-tyku czy jak je tam zwał. Zresztą zaprojektowano je specjalnie dla tej linii, właśnie w stylu S-bahn. Ale "wspaniała" SKM doprowadziła je do ruiny i totalnego złomizmu. Powinni za to beknąć.

      • 4 2

      • tak czy owak nie nadają się do jazdy

        o ile pamiętam były dwa: EW58 i EW60 oba nigdy nie nadawały się do jazdy. W zimie było w nich strasznie zimno. Pełno klitek i przedzialików w środku. Co z tego, że napęd niby nowocześniejszy jak się jechać tym nie dało.

        • 0 1

      • bo te technicznie zaawansowane pojazdy

        żarły energię jak smoki, a techniczne zaawansowanie nie polega na puszczaniu ciepła przez opory przy każdym rozruchu/hamowaniu. Jak przerobią ich napęd to może będzie dobrze, w końcu mają więcej drzwi.

        • 1 1

      • to ty się nie znasz...

        na linię typu skm nie potrzeba tak ciężkich pojazdów. Masa ich bierze się głównie z wymogów UIC odnośnie transportu w składzie pociągu i wytrzymałości ramy z tym związanym.
        Pociągi SKM nie jeżdżą w składzie pociągu, powinny być więc lekkie. Mniejsza masa, to mniej energii potrzebnej głównie przy ruszaniu oraz jeździe pod górę. To również możliwość lepszego przyspieszenia a więc zmniejszenia czasu przejazdu.
        Zarówno EW 58 jak i EW 60 to zabytek i powinny wylądować na złomie. Reanimowanie EN 57 również nie ma żadnego sensu z tego samego powodu. Szkoda, że kolejarze tego nie wiedzą, a może udają że nie wiedzą?

        • 0 0

    • Tu się mylisz!!! (1)

      Obecny wygląd tych składów to efekt zaniedbań z wielu lat. Tak naprawdę konstrukcyjnie są one dużo bardziej zaawansowane od najpopularniejszych składów EN57 i EN71, są projektem młodszym o ok. 20 lat, mają dużo lepsze przyspieszenie, więcej drzwi i dużo lepsze rozplanowanie wnętrza dla ruchu aglomeracyjnego. Niestety, żarły dużo prądu i miały problemy z silnikami trakcyjnymi, więc mimo planów nie stały się podstawowym taborem SKM w latach 70-tych. Po modernizacji będą się nadawać dużo lepiej do potrzeb pasażerów, niż obecnie modernizowane składy. A podobno jakieś plany modernizacji EW58 są, i bardzo dobrze!

      • 3 2

      • niech je na złomowcu zmodernizują:

        może będzie z tego blacha na jakieś auto albo lokomotywę :).

        • 0 1

  • czy oni maja nas za durniów? (1)

    "Nowa jednostka kosztuje ok. 20 mln zł. Modernizacja już istniejącej nie przekracza siedmiu mln zł. Efekt jest niemal identyczny," przecież to kpina z rozsądku! 7 mln za remont starego złomu? Jakbym miał bardzo starą lodówkę i sie sypła, a jej naprawa kosztowałaby 1/3 nowej, ani sekundy bym się nie zastanawiał tylko kupił NOWĄ!

    • 10 3

    • skm stawia na ilość zamiast na jakość

      • 2 0

  • A co z SKM do Nowego Portu? (3)

    Tyle się o tym mówiło przed przyznaniem nam EURO... Jak ci ludzie będą mieli wracać z meczów? Z buta, czy przepełnionymi tramwajami, a może promem Wisłoujście???

    • 17 0

    • (2)

      A żebyś sie nie zdziwił: tak, z buta.
      W oficjalnych materiałach Urzędu Miasta przystanek Politechnika znajduje się w strefie dojścia na stadion!

      • 1 2

      • (1)

        Trzeba przyznać, że nasz Urząd Miasta wymyślił już wiele kwiatków, zebrała by się z tego pokaźna książka...

        • 1 0

        • A jakże, kwiatków. Pamiętacie jak jakiś czas temu

          przed jakimś gdańskim urzędem rosły konopie? Ktoś miał ciekawe poczucie humoru.

          • 1 0

  • co z Leszczynkami i Chylonia??? (1)

    czemu np dworzec Gdansk Politechnika bedzie remontowany po raz kolejny a inne dworce się rozpdadają ?? czy to logiczne??

    • 6 2

    • ...władze...

      ...widocznie wspołwłasciciel miasto Gdynia mało walczy o swoich mieszkańców w spółce.... stare perony...teraz jeszcze zabrali nam kursy do Gdyni Chylonia----będzie smród, ścisk i ubóstwo w SKM...czas zaczac wspierac ZKM ....żal

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane