• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM na Euro 2012 - idzie nowe, ale nie wszędzie

Michał Sielski
14 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012. Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012.

Turyści i kibice, którzy przyjadą do Trójmiasta w 2012 roku, zobaczą wyremontowane przystanki i pojadą nowocześnie wyposażonymi SKM-kami. Ale mogą też trafić na stary tabor i perony bez wiat i wyświetlaczy, które nie będą dobrą wizytówką.



Nowoczesny skład z miękkimi fotelami, drzwiami otwieranymi przyciskiem i cicho pracującym silnikiem, a obok stara kolejka z plastikowymi siedziskami, niedomkniętymi drzwiami i głośno buczącą instalacją pod podłogą? Tak może wyglądać tabor SKM w czasie piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Na szczęście nowych pociągów będzie zdecydowanie więcej niż teraz.

Wyremontowane zostaną również niektóre przystanki. W lutym 2010 roku zakończą się prace na peronie Sopot-Wyścigi, który zyska nowe wejścia, nawierzchnię, windę i, przede wszystkim, wiatę. Podobne zmiany widać już na także remontowanym przystanku w centrum Sopotu.

Czy nowoczesne pociągi przekonają kierowców do przesiadki na SKM?

Na początku lata odnowiony będzie przystanek Gdańsk-Politechnika, który nie będzie jednak gruntownie zmodernizowany. Wyremontowane zostaną jedynie najbardziej zniszczone fragmenty wejścia i samego peronu. Zmiany czekają również Gdynię Wzgórze św. Maksymiliana, remontowaną w ramach przebudowy całego węzła Wzgórze.

W ramach ogólnopolskiego programu renowacji dworców kolejowych, przebudowana zostanie również stacja w Wejherowie, a władze Redy planują wyremontowanie dworca w swoim mieście.

- Do 2012 roku przeprowadzone zostaną jeszcze remonty przystanków na Żabiance i we Wrzeszczu. Czekają nas też spore zmiany w taborze - mówi Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM chce przeprowadzić generalny remont 22 z 65 swoich pociągów. - Nowa jednostka kosztuje ok. 20 mln zł. Modernizacja już istniejącej nie przekracza siedmiu mln zł. Efekt jest niemal identyczny, a możemy zrobić niemal trzykrotnie więcej - tłumaczy dyrektor ds. marketingu SKM, Marcin Głuszek.

Dlatego pociągi będą remontowane, pojawią się w nich nowe siedzenia, okna, wnętrze będzie wyciszone, a drzwi - zarówno wyjściowe, jak i pomiędzy wagonami - będą otwierane przyciskiem. W 2010 roku powinny być gotowe dwa całkowicie zmodernizowane pociągi i kolejne 10, w których wymienione zostaną najważniejsze dla pasażerów elementy - m.in. siedziska i okna, nastąpi też regulacja zasilania. Przed Euro 2012 ma również zostać zbudowany całkowicie nowy przystanek - Gdańsk Śródmieście.

- Przedłużenie linii SKM i wybudowanie przystanku Gdańsk Śródmieście nie będzie kolidować z przyszłymi planami zagospodarowania tego terenu przez miasto Gdańsk. Projekt SKM, z uwagi na jego powiązanie z EURO 2012, został wpisany na listę projektów kluczowych programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Dlatego zrobimy wszystko, aby to przedsięwzięcie zostało zrealizowane jeszcze przed tą najważniejszą dla Gdańska i Pomorza imprezą - zapewnia Marcin Głuszek.

Tę informację potwierdza Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miejskiego: - Najpierw powstanie przystanek SKM, a "nad nim" kolejne budowle. SKM musi wykorzystać środki unijne do 2015 roku, a inwestycja zagospodarowania Targu Siennego i Targu Rakowego powinna rozpocząć się od zabudowy torów i potrwa około ośmiu lat - mówi Iwona Bierut.

Miejsca

Opinie (251) 2 zablokowane

  • Skm ?

    A co z przystankami Gdynia-Orłowo albo Gdynia-Grabówek to istny badziew i najgorszy szalet, strach się bać!!!

    • 12 0

  • Panie Sielski!

    Pokaż Pan czytelnikom - gdzie są te nowe składy, o których Pan pisze?
    ("Na szczęście nowych pociągów będzie zdecydowanie więcej niż teraz")

    SKM nie ma NICZEGO nowego. Wszystko, co posiada, to są co najmniej 20-letnie trupy po większym lub mniejszym liftingu. Ale nadal jest to SZMELC!

    I jeżeli chce Pan wpływać na opinię publiczną, uczciwym będzie wcześniejsze wyedukowanie się Pana w istniejącym stanie rzeczy, a nie powtarzanie bzdur serwowanych przez marketong SKM.

    • 16 3

  • A ja upierdliwie wracam do remontu przystanku Sopot Wyścigi za 7 mln zł (10)

    I ponownie pytam się za co te 7 baniek? To koszt budowy 14 domów jednorodzinnych circa 170 m2.
    W Lublinie budowa nowego peronu o dł 300 m kosztuje 1,8 mln zł. Więc pytam się co budują na peronie Sopot Wyścigi? Basen, SPA?

    • 33 0

    • w Sopocie drogie materiały budowlane, (2)

      nie możesz porównywac Lublina z kurortem Sopot,to nie ten przedział cenowy

      • 1 6

      • ceny

        to może i różne w sklepie spożywczym, ale materiały budowlane przy takich nakładach można kupić gdziekolwiek w polsce...

        • 10 0

      • Jasne

        Pewnie do cementu dolewają wody mineralnej.

        • 7 1

    • To jest jeden duży wałek, ale pomyśl, ile pieniędzy idzie na lewo, bo przejście dla pieszych jest droższe o 10 000pln niż powinno, bo remont 1km drogi jest droższy o 20% etc, a ile w całej Polsce się buduje i remontuje przejsć dla pieszych etc. Tam są prawdziwe miliardy.

      • 6 0

    • powiem Ci dlaczego tak drogo - przetarg wygrał ktoś z układziku albo komuchów albo solidarnościowców... bo w tej materii są TACY SAMI

      • 2 1

    • Ja mam lepsze pytanie! Po co w ogóle jest ten przystanek?? (4)

      Skoro znajduje się o rzut beretem od Sopotu (głównego)?

      • 2 3

      • (3)

        z tego samego powodu co w redzie

        • 2 2

        • Akurat Reda jest daleko od sąsiednich przystanków (2)

          Jeszcze bardziej skandaliczna jest Gdynia Stocznia i Gdańsk Stocznia. Dziecko rzuciłoby piłką pingpongową dalej niż odległość odpowiednio od Gdyni Głównej i Gdańska Głównego.

          • 0 1

          • Zakłady stoczniowe wreszcie szlag trafił.

            Te przystanki przydadzą się, gdy zbuduje się na ich miejscu użyteczne przedsiębiorstwa.

            • 0 1

          • Phi! Gdynię Leszczynki dzieli od Gdyni Chylonii mniej niż 400 metrów

            Gdynię Stocznię dzieli od Gdyni Głównej ponad kilometr!

            • 0 0

  • propaganda

    Kolejny artykuł o SKM w krótkim odstępie czasu. W nim ciągle te same informacje o planach i zamierzeniach. A jak będzie? Będzie jak zwykle. Remonty składów nie zmienią zbyt wiele. Co z tego, że będzie ładniej i ciszej, skoro wymiana pasażerów na przystankach nadal będzie utrudniona, bo w wagonach drzwi nie przybędzie (po 2 na wagon po jednej stronie, a w trójmiejskim systemie optymalne są 3 drzwi na wagon), skoro na linię puszcza się pojedyncze EN71 a nawet EN57 i ludzie się tłoczą jak sardynki w puszcze, skoro "grasuje" Renoma z kontrolerami o wątpliwej kulturze osobistej (dziwne, że kontrolują raczej puste kursy, a w szczycie ich nie uświadczysz), skoro jak jakiś skład ulegnie awarii to nie ma nic na podmianę (za mało taboru), mozna tak wyliczać i wyliczać

    • 19 2

  • Przyotowania do Euro w Gdańsku: na 2 lata przed imprezą brak odp lotniska, dróg, dojazdów, dworców,hoteli, STADIONU. Kibice z (3)

    Anglii Francju przyjada tu poraz 1 i ostatni.

    • 12 7

    • (2)

      że przyjadą po raz 1 i ostatni to akurat dobrze.... ze swoim piłkarsko-stadionowym bydłem sobie nie możemy poradzić wiec o czym tu jeszcze mówić

      • 4 5

      • Będą wracać, bo lokalne biznesłomeny szykują promocję piąta "godzina gratis" i "czwarty kolega w grupie gratis". To przyciąga.

        • 1 1

      • A ty do jakiego bydla sie zaliczasz?

        Koscielne czy klubowe?

        • 1 0

  • SKM powinna porządnie obsługiwać trasy Gdańsk - Lębork/Słupsk (2)

    a Gdańsk-Tczew niech spółka PRegionalne dba o te połączenia i po co angazować SKM w tamtym kierunku,wprowadzic wspólne bilety SKM/PR i tyle

    • 4 6

    • nieprawda

      Tczewowi dużo bliżej do Gdańska niż takiemu Lęborkowi. dziwne, że został wykluczony z tzw. "metropolii". a SKM powinny obsługiwać tylko ruch między Tczewem a Wejherowem, dalsze trasy *tylko* PKP PR.

      • 0 0

    • No właśnie, wprowadzić jedną, wzajemnie honorowaną taryfę i znikną idiotyzmy firmowane przez urząd marszałkowski, typu jeden pociąg SKM z Tczewa jadący za pociągiem PR np.z Elblaga (oba zapełnione w połowie), po czym przez 2 godziny nie jedzie nic!

      • 0 0

  • Ważne, że coś się dzieje (4)

    Fakt, że wiele pociągów jest w pożałowania godnym stanie. Ale rozumiem fakt, że SKM ma ograniczone finanse i nie może sobie pozwolić na rewolucyjne zmiany. Nie da się w ciągu kilku miesięcy nadrobić wielu lat zaniedbań. Poza tym za stan pociągów w dużej mierze odpowiedzialni są pasażerowie: pracownicy SKM nie wysiadają ani nie wietrzą wagonu używając dźwigni do awaryjnego otwierania drzwi, wątpię też, by niszczyli obicia siedzeń i rysowali szyby w oknach i drzwiach. Takie doraźne naprawy szkód złożone do kupy też kosztują, a potem brakuje pieniędzy na zakup taboru.

    • 6 1

    • drzwi też psują pasażerowie, stopnie w drzwiach wejściowych też oni zdjęli (2)

      na dodatek spóźniają umyślnie pociągi i podstawiają sobie za krótkie składy. Wszytko to przecież wina pasażerów...

      • 2 1

      • Spóźnienia w 80% nie są winą SKM (1)

        Często za spóźnienia odpowiadają pasażerowie, którzy stasją w przejściu, żeby ich kolega zdążył wsiąść, a nie musiał czekać całe 7 minut na następną. W ten sposób generuje się znaczna większość spóźnień z tego, co widzę.

        • 0 1

        • to lepiej juz nie patrz, bo widzisz dziwne obrazy

          jadę do pracy o 6:29 z Wrzeszcza i pociagi są ciągle spóźnione. Już we Wrzeszczu! robót torowych też się nie prowadzi. Więc co? Pasażerowie opóxniają? z tego powodu że w ogóle jadą?

          • 0 1

    • SKM przez prawie 10 lat samodzielności nie kupiła ŻADNEGO nowego składu.
      Tak więc musi nadrabiać SWOJE zaniedbania.
      i przez SIEBIE zawinione: dlaczego nikogo w SKM-ce nie interesuje to, co dzieje się w końcach składu?
      A potem płacze: bo pasażerowie dewastują.
      Ale żeby ich sobie wychować mandatami WŁASNEGO SOK, to już się nie chce.

      • 0 1

  • Dobrze, że kibice mają szansę na nowe skm-ki i czyste perony, bo mieszkańcy trójmiasta nikogo nie obchodzą

    • 10 1

  • BEZ PARK&RIDE NIKT SIE NIE BĘDZIE PRZESADZAĆ NA SKMKI!!! (4)

    najpierw pobudujcie to choler**e darmowe (v w cenie biletu skm) parkingi i nie na 30 tylko 300 aut

    • 11 2

    • nie na 300 aut tylko na 3 tysiące rowerów (3)

      • 1 2

      • (2)

        a po co miałbym zostawiać rower pod SKM skoro mogę go zabrać ze sobą?

        • 2 0

        • Jeden tak, ale niech wejdzie 3000 rowerów do pociągu...

          • 1 0

        • w lecie owszem

          ale w zimie? Na rower trzeba kupić dodatkowy bilet. Tak mnie to wkurzyło, że jeźdzę teraz do pracy autem.

          • 1 0

  • Można mieć żal do spółki SKM że przez lata nic nie robili

    zaniedbane wszystko a dopiero po decyzji o Euro2012 coś sie zmienia na lepsze,tylko że lata uciekły i mozna było znacznie wcześniej zmodernizować składy i przystanki.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane