• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM na Euro 2012 - idzie nowe, ale nie wszędzie

Michał Sielski
14 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012. Remonty wagonów SKM przyspieszają przed Euro 2012.

Turyści i kibice, którzy przyjadą do Trójmiasta w 2012 roku, zobaczą wyremontowane przystanki i pojadą nowocześnie wyposażonymi SKM-kami. Ale mogą też trafić na stary tabor i perony bez wiat i wyświetlaczy, które nie będą dobrą wizytówką.



Nowoczesny skład z miękkimi fotelami, drzwiami otwieranymi przyciskiem i cicho pracującym silnikiem, a obok stara kolejka z plastikowymi siedziskami, niedomkniętymi drzwiami i głośno buczącą instalacją pod podłogą? Tak może wyglądać tabor SKM w czasie piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Na szczęście nowych pociągów będzie zdecydowanie więcej niż teraz.

Wyremontowane zostaną również niektóre przystanki. W lutym 2010 roku zakończą się prace na peronie Sopot-Wyścigi, który zyska nowe wejścia, nawierzchnię, windę i, przede wszystkim, wiatę. Podobne zmiany widać już na także remontowanym przystanku w centrum Sopotu.

Czy nowoczesne pociągi przekonają kierowców do przesiadki na SKM?

Na początku lata odnowiony będzie przystanek Gdańsk-Politechnika, który nie będzie jednak gruntownie zmodernizowany. Wyremontowane zostaną jedynie najbardziej zniszczone fragmenty wejścia i samego peronu. Zmiany czekają również Gdynię Wzgórze św. Maksymiliana, remontowaną w ramach przebudowy całego węzła Wzgórze.

W ramach ogólnopolskiego programu renowacji dworców kolejowych, przebudowana zostanie również stacja w Wejherowie, a władze Redy planują wyremontowanie dworca w swoim mieście.

- Do 2012 roku przeprowadzone zostaną jeszcze remonty przystanków na Żabiance i we Wrzeszczu. Czekają nas też spore zmiany w taborze - mówi Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM chce przeprowadzić generalny remont 22 z 65 swoich pociągów. - Nowa jednostka kosztuje ok. 20 mln zł. Modernizacja już istniejącej nie przekracza siedmiu mln zł. Efekt jest niemal identyczny, a możemy zrobić niemal trzykrotnie więcej - tłumaczy dyrektor ds. marketingu SKM, Marcin Głuszek.

Dlatego pociągi będą remontowane, pojawią się w nich nowe siedzenia, okna, wnętrze będzie wyciszone, a drzwi - zarówno wyjściowe, jak i pomiędzy wagonami - będą otwierane przyciskiem. W 2010 roku powinny być gotowe dwa całkowicie zmodernizowane pociągi i kolejne 10, w których wymienione zostaną najważniejsze dla pasażerów elementy - m.in. siedziska i okna, nastąpi też regulacja zasilania. Przed Euro 2012 ma również zostać zbudowany całkowicie nowy przystanek - Gdańsk Śródmieście.

- Przedłużenie linii SKM i wybudowanie przystanku Gdańsk Śródmieście nie będzie kolidować z przyszłymi planami zagospodarowania tego terenu przez miasto Gdańsk. Projekt SKM, z uwagi na jego powiązanie z EURO 2012, został wpisany na listę projektów kluczowych programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Dlatego zrobimy wszystko, aby to przedsięwzięcie zostało zrealizowane jeszcze przed tą najważniejszą dla Gdańska i Pomorza imprezą - zapewnia Marcin Głuszek.

Tę informację potwierdza Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miejskiego: - Najpierw powstanie przystanek SKM, a "nad nim" kolejne budowle. SKM musi wykorzystać środki unijne do 2015 roku, a inwestycja zagospodarowania Targu Siennego i Targu Rakowego powinna rozpocząć się od zabudowy torów i potrwa około ośmiu lat - mówi Iwona Bierut.

Miejsca

Opinie (251) 2 zablokowane

  • ZROBCIE LATAJĄCE RĘBIECHOWO _ PGE ARENA

    • 2 1

  • Lepiej jechać SKM niż rozklekotanym tramwajem (1)

    ostatnio coraz więcej tramwajów ma popsute drzwi a te zmodernizowane Dortmundy mają awarie i jedzie,stoi a potem pieszo dalej.

    • 6 2

    • To sie nazywa Dzien pieszego pasazera

      • 2 0

  • SKM (2)

    Ciekawe, ilu pracowników SKM jeździ do pracy kolejką??? Serdecznie zapraszam do podróżowania wypełnionym po brzegi porannym pociągiem. Wszyscy jada jak sledzie w puszce, a wokół kaszelek, katarek, grypka, a do tego potwornie gorąco, bo przeciez trzeba grzać, bo zima i SKM musi sie wykazać!

    • 14 3

    • a potem jęczą, że koszty energii wysokie i dlatego pojedyńcze składy jadą

      a ciepełko to wg mózgów z SKM to za darmo jest. Od bozi chyba.

      • 0 0

    • nie jesteśmy sardynkami!

      zgadam się w 100%, w dodatku ma jeździć coraz mniej wagonów a to znaczy, że będzie coraz ciaśniej i mniej przyjemnie.
      puścilibyście dłuższe składy w godzinach większego zatłoczenia a nie coraz to krótsze!!!

      • 3 0

  • Kolejne autobusy Mercedesy z Niemiec padają (6)

    Wiem, tu mowa o SKM, ale może ku przestrodze tej spółki wspomnę o błędzie, który popełniły ZKM/ZTM. Dziś znów spóźniłem się do pracy, bo padł po raz kolejny jeden z używanych autobusów kupiony z Niemiec. Pomijam już drzwi, które się nie zamykają, bo w gdańskich warunkach autobusy wypełnione są po brzegi, każdy chce wrócić do domu, a fotokomórka nie pozwala zamknąć drzwi. Wkurza mnie to, że te autobusy po prostu się rozsypują. Dziś zajechał jeden na przystanek, zatrzymał się, zgasł i siadł mu akumulator najprowdopodobniej, bo rozrusznik w ogóle nie chciał kręcić. Po co kupować dziadostwo? Ikarusy przynajmniej były w stanie zamknąć drzwi, a poza tym nie ulegały awarii tak często jak te niemieckie gruchoty pomimo znacznie dłuższego stażu. Absolutnym wzorem do naśladowania są polskie Solarisy - ani się nie psują, ani nie ma problemów z zamykaniem drzwi - nic im nie dolega! Ale lepiej było odkupić od Niemców sprzęt, który planowali zezłomować.

    • 6 2

    • (4)

      nie Solarisy są cacy... Szkoda tylko że lubią się często palić...

      • 1 1

      • (3)

        a spalił się jakiś w 3mieście????

        nie wiesz, więc nie wypisuj głupot.
        Spaliły się za to Neoplany i Mercedes Citaro.

        do "Ludwik Dorn". Solarisy nie mają tylu lat co te szroty z Niemiec. Najstarszy przegubowy Solaris w Polsce, który jeździ z Gdyni już zaczyna się sypać a ma dopiero 10 lat.

        • 0 0

        • autobus jest projektowany na 10-15 lat (1)

          więc ma prawo juz się sypać

          • 0 0

          • niekoniecznie

            Twoja teoria ma rację bytu faktycznie gdy kupuje się Jelcza (co już raczej niemożliwe) Autosana, Skodę czy nowego Ikarusa, Maza czy Solbusa.
            w przypadku bardziej renomowanych firm jak Mercedes, NEOBUS, Scania i chcącemu być w tym gronie Solarisowi to trochę za mało.
            -dlatego faktem jest, że Gdynia ma sprawnego Mercedesa z 1974 roku (mogę się pomylić parę lat)

            • 0 1

        • Wystarczą mi pożary w Warszawie czy Bratysławie...

          • 0 0

    • Ja, ja, sehr gut!

      Ostatnio w Mercedesie na linii 154 odczepiła się klapa osłaniająca jakąś instalację (pewnie elektryczną) i majtała ludziom nad głowami! :/ Raz jechałem też Merolem, który miał niesprawne amortyzatory w tylnym członie i na każdej dziurze w nawierzchni miałem wrażenie, że wylecę na orbitę okołoziemską...

      • 3 0

  • ale nadal bedzie trzeba skakac

    Nie wyczytalam nic na temat odleglosci kolejki od peronu. Nie wiem po co sa te remonty skoro i tak jezdzi kilka rodzajow kolejek i z kazdej jest inna odleglosc. Osobiscie jak mialam w perspektywie dojazd do pracy SKM to kupilam samochod. A tak juz na marginesie; jak bylam w Buenos Aires postanowilam pojechac ichniejsza koleja ok. 1h drogi do miasteczka La Plata. Znajomy autochton przestrzegl nas, ze tam oze byc brudno i nie do konca standard, do ktorego przywyklismy w Europie. Wsiedlismy do pociagu, taka nasza SKM -odleglosc miedzy wagonem a peronem ok. 5 cm, pocig czysty, miekkie siedzenia czysciutkie, zero sladow po brudasach-graficiarzach a za bilety w 2 strony zaplacilam ok 3zl. No a oni maja kompleksy....

    • 8 1

  • Zdeptana polityką logika

    Sę marzę :
    1. Zamiast remontować fragmenty trasy kolejki do Gdyni radzę reaktywować wreszcie kretyńsko pochopnie zlikwidowaną SKM-kę do Nowego Portu.
    2. Należałoby już zaprząć milion Azjatów do błyskawicznej budowy dojazdów do poronionego stadionu na wysypisku śmieci, gdzie (być może) będą zaledwie 1/8 finały Euro 2012.
    700-metrowy odcinek trasy od Błędnika do Huciska polskie ekspresiki robiły trzy lata !
    Ale marzenia tworzą nadzieję, która na ogół dożywotnią jest.
    GRĄDŻL

    • 13 1

  • od czasów pana Gierka ZERO inwestycji - wszystko rozpieprzone i brudem zarosniete

    teraz w dwa lata bedzie cud - głosujcie na ministranta i bande AQWS-PiS-PO - przed wyborami zrobią wam cuda

    • 6 1

  • Prawda jest taka, że nie mamy się czym pochwalić przed innymi (1)

    Zjedzie się Europa, zobaczy ten folklor to nas wyśmieją. Niemcy do teraz mają z nas bekę, że cały czas jeździ u nas tabor, który dostaliśmy od nich wieku temu

    • 4 1

    • bez przesady

      w wielu niemieckich miastach jezdza jeszcze tramwaje z lat70-80tych, a w berlińskim metrze do niedawna jezdzily wagony z lat 30tych

      • 0 0

  • A kolej metropolitalna

    Co z połączeniem nowych dzielnic gdańska z resztą świata?

    • 3 1

  • Pic na wodę... (5)

    SKM jeździ za wolno, bo tory są zdewastowane - podkłady drewniane, niewymieniane rozjazdy od dzesiątek lat.

    Poza tym te wagoniki EN57 i podobne to stare i niewydolne składy nie nadające się na kolej miejską!

    Przecież nie trzeba kupować od razu nowych kolejek za 20mln, można znaleźć coś tańszego, lekkiego, funkcjonalnego, używanego, co nie będzie przynosić wstydu Trójmiastu...

    Tymczasem remontowanie EN57 oznacza, że będziemy z nimi się borykać gdzieś do 2025, co pewnie nie śniło się konstruktorom w najśmielszych snach...

    • 10 3

    • dokładnie, mogliby kupić coś z Niemiec używanego (3)

      i tak byłoby 100 lat do przodu w por. do tego syfu z pafawagu

      • 1 0

      • Na przykład składy z lat 30-tych :)

        które po Berlinie jeździły jeszcze w 2003 roku.
        Pociągi starzeją się bardzo powoli. Zdziwiłoby mnie, gdyby miały wytrzymać krócej niż 40-50 lat.

        • 3 0

      • (1)

        kolejki sa sprowadzane z Niemiec. w Polsce dostosowywano je tylko do naszych warunków

        • 0 0

        • to było dawno, przed wprowadzeniem napięcia 3000 V i obecnych wynalazków polskiej myśłi technicznej

          • 0 0

    • SKM nie może jechać szybciej, bo poszczególne przystanki są bardzo blisko siebie

      Jak choćby Leszczynki i Chylonia. Ledwo ruszy, już musi hamować. Przy większej prędkości, ludzie byliby rozpłaszczeni.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane