• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szykuje się do wymiany trakcji. Powoli

Piotr Weltrowski
13 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najwięcej problemów sprawia obecnie trakcja na odcinku między Gdańskiem Głównym a Sopotem. Najwięcej problemów sprawia obecnie trakcja na odcinku między Gdańskiem Głównym a Sopotem.

W lutym SKM chce ogłosić przetarg na projekt modernizacji sieci trakcyjnej między Gdynią Główną a Sopotem. W kwietniu gotowy ma być podobny projekt, dotyczący trakcji między Gdańskiem a Sopotem. Na samą modernizację pieniędzy jednak na razie nie ma.



Która z planowanych przez SKM inwestycji będzie najważniejsza z punktu widzenia pasażerów?

Sieć, z której korzysta trójmiejska SKM, delikatnie mówiąc, do najnowocześniejszych nie należy. W najgorszym stanie znajduje się odcinek między Gdańskiem Głównym a Sopotem, gdzie cały osprzęt sieciowy pochodzi z... początku lat 50. ubiegłego wieku.

To właśnie ten odcinek SKM chciałaby wyremontować jako pierwszy. Obecnie kończą się prace nad projektem jego modernizacji. Dokumentacja, za której przygotowanie SKM zapłaci około 300 tys. zł, powinna być gotowa już w kwietniu.

Projekt będzie przewidywać m.in. wymianę samej sieci na najnowocześniejszy jej rodzaj stosowany w Polsce. Dzięki niemal dwukrotnie większemu przekrojowi sieci niż obecnie, zmniejszy się jej awaryjność, a zwiększy się przepustowość. Wymienione na nowe zostaną także konstrukcje dachowe, wsporcze oraz słupy.

Z pewnością pozwoli to także na zmniejszenie kosztów utrzymania samej trakcji, na co SKM wydaje obecnie około 1,6-1,8 mln zł rocznie. Tylko w grudniu i styczniu wymienione musiały być np. przewody jezdne o łącznej długości 3,5 km.

Na wszystko to będziemy musieli jednak poczekać. SKM realizuje obecnie kompleksowy projekt modernizacji swojego taboru i peronów. Ma on pochłonąć około 350 mln zł (połowa tej kwoty pochodzić będzie prawdopodobnie z pieniędzy unijnych - decyzja o ich przyznaniu "spodziewana jest" w maju).

W jego ramach wyremontowanych zostanie m.in. ponad 20 składów kolejowych. Powstanie także system elektrycznego sterowania rozjazdami. Nastąpi także przedłużenie linii SKM do śródmieścia Gdańska. Wszystko to zrealizowane ma być, przynajmniej w teorii, do czerwca 2012 roku.

Kasa SKM kolejnych obciążeń w tym czasie nie będzie w stanie znieść, tym bardziej, że modernizacja całej trakcji na linii Gdańsk - Gdynia Główna to koszt, w zależności od szacunków, od 50 do 70 mln zł.

Po co więc kolei projekty modernizacji już teraz? Chodzi o zsynchronizowanie prac z Polskimi Liniami Kolejowymi, które przebudowują linię E-65 z Gdyni do Warszawy. Na niektórych odcinkach w Trójmieście (np. między Oliwą a Wrzeszczem) obie trakcje znajdują się tak blisko, że mogłyby korzystać ze wspólnych elementów infrastruktury.

- Będziemy chcieli powierzyć część prac, głównie gruntowych, wykonawcy modernizacji linii PLK. Ustawa o zamówieniach publicznych dopuszcza taką możliwość - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM.

Kiedy przyjdzie czas na resztę prac? Przedstawiciele SKM mówią, że po 2012 roku. Pocieszające jest jednak to, że sam projekt zakłada modernizację sieci w okresie nie dłuższym niż, łącznie, pięć lat. Inwestycja zapewni nam spokój aż na 60-80 lat, na tyle bowiem "wyceniana" jest żywotność nowej sieci.

Miejsca

Opinie (124) 4 zablokowane

  • Ankieta (1)

    Jest dosłownie kilka głosów. Oddaje swój głos i.. w mojej kategorii nadal jest "zero" procent!!!

    • 4 1

    • matematyka:)
      wystarczy, że byłaś pierwsza a głosowało troszkę ponad 200 osób :D

      • 1 0

  • Podwyżka (1)

    Do tego czasu jeszcze 3x podwyższą ceny biletów, bo przecież "Na samą modernizację pieniędzy jednak na razie nie ma".... Wieksze premie dla prezesów, a co tam..

    • 9 0

    • większa premia dla p. Głuszka za stare plakaty wiszące wewnątrz SKM

      • 3 0

  • Ankieta

    Może powinna być opcja w ankiecie - zarząd do dymisji?

    • 14 1

  • foto

    stwierdzam ze kosycarz nie umie robic zdjęć, co to jest (wtf)

    • 6 3

  • dyskretny urok eskaemki (3)

    na peronie eskaem w sopocie umówiłem się z pierwszy raz z pierwszą dziewczyną
    był 4 grudnia 1967
    potem było molo...... a jeszcze potem dojeżdżałem eskaemką do wrzeszcza gdzie mieszkała
    gdyby nie eskaemka to by wielu z was nie było na tym padole łez i cudów
    weźcie to pod uwage:-)

    • 10 3

    • ja szykuję się do wymiany żarówki (1)

      • 4 0

      • weź pięciu policjantów

        • 4 1

    • Kolejka zwana pożądaniem?

      • 1 0

  • Trakcja najczęściej zrywa się w Cisowej

    o ile dobrze pamiętam....

    • 1 1

  • SKM ma trudną sytuację (2)

    Taki przykład: wyobraźmy sobie biednego człowieka, który potrzebuje butów. Kupuje więc takie liche tekturowe, za powiedzmy 50 zł, bo na droższe, ale lepszej jakości go nie stać. Po miesiącu te buty mu się rozpadają, więc znów musi wydać 50 zł. I tak co miesiąc. Tymczasem buty dobrej jakości starczyłyby na rok, ale kosztują 300 zł, a na taki jednorazowy wydatek człowieka nie stać. Za to stać go na wydanie raz w miesiącu 50 zł.

    W takiej sytuacji jest SKM: potrzeby są duże, ale SKM musi - z braku pieniędzy na drogą, jednorazową inwestycję - sięgać po rozwiązania tymczasowe, które nie starczają na długo. Tak jest chociażby z taborem. Powiedzmy sobie szczerze - 30 lat to nie jest długo, jak na pociąg, ale pod warunkiem, że jest w dobrym stanie technicznym, a tego o SKM-kach powiedzieć się nie da niestety. Dlatego modernizują, co mają, bo nowe pociągi są za drogie.

    Ale zanim zmodernizujemy tabor, trzeba pomyśleć o infrastrukturze. Nowe pociągi tak samo będą "siadać", jak stare, jeśli sieć się będzie rwała, a tory pękały. Dlatego uważam, że modernizacja infrastruktury to bardzo dobry pomysł.

    • 4 2

    • brak pieniędzy? przy obecnej hojnej Unii E?

      to menedżerzy do d@^#*#^@* są! mogliby spokojnie miliard wyciągnąć jeśliby tylko przedstawili rozsądny nowoczesny projekt

      • 3 0

    • ludzie... ludzie slysze smiechy z daleka... murzyni sie z nas nabijaja!!!

      to chyba jakas kpina... modernizacja jest potrzebna ale nie za 5gr na 5 min... jak sie trakcja sypie to niech to zrobia raz a pozadnie i poloza ja rownolegle do torow. laczy to sie z modernizacja lub wymiana taboru- no ale coz kiedys trzeba zaczac sie pozbywac tego zlomu... albo jak nie wiedza jak sie takie modernizacje wykonuje niech dadza to zrobic niemcom. bedzie przynajmniej raz a pozadnie...

      • 4 0

  • Nie opluwajcie SKM (2)

    To zacna firma , pracowałem tam czas jakiś. Nawet rozmawiałem z Prezesem , powiedziałem mu "Dzień dobry". Jakiś czas srywaliśmy nawet w jednym kiblu!

    • 13 3

    • to niech prosperuje jak pożądna firma,a nie maxymalizacja zysku z klapkami na oczach (1)

      • 0 0

      • Ale celem działania każdego przedsiębiorstwa jest maksymalizacja zysku. SKM bardzo dobrze sobie radzi. Bilety okresowe są na prawdę tanie. Cudów nie ma - albo tanie bilety i ścisk albo drogie bilety i luksusy. Luksusy są w samochodach osobowych - dla SKM zostaje niska cena i ścisk w kolejkach.

        • 0 0

  • Polskie absurdy (7)

    Tak jest jak cała kasę sie przeżera, jak potrzeba na "inwestycje" to podwyżka cen, tylko moi drodzy wymiana tzw modernizacja trakcji to nie inwestycja, tylko podtrzymanie jej działania,
    Jełśi planuje zrobic remont w domu to nie podwyższam czynszu żonie, dzieciom i chomikowi tylko oszczędzam i robię ten remont ze srodków własnych w osttateczności pożyczam w BANKU.

    • 7 2

    • A te oszczędności to SKM ma robić... gdzie? (6)

      Pensje prezesów, OK. Ale to za mało. Spore pieniądze pochłaniają remonty bieżące, konieczne ze względu na bydło podróżujące kolejkami. Możliwości oszczędzania są niewielkie.

      • 2 3

      • (3)

        To samo ostatnio mówił biedny premierek Tusk, że to oni mieli odwagę robic cięcia i on prosi aby oopozycja wskazała miejsca gdzie nalezy zarac kase:) i komu :)),
        Już ci piszę na czym można zrobic oszczednosci:
        1. Ile w SKM dziłała związków zawodowych ?
        2. Czy SKM nadal płaci 13nastki ?
        3. Uprościc strukturę SKM, zwolnic 1/3 kadry zarzadzającej oraz biurowej,
        4. Kwestie księgowości zlecic firmom zewnetrznym
        5. Wprowadzic do SKM ekspertów od usprawniania procesów,
        6. Rezygnacja z przywilejów dla procowników SKM i koleji (darmowe przejazdy, znizki)

        I nie pisz mi, że w SKM sie mało zarabia, wszędzie sie mało zarabia

        • 7 1

        • dodatkowo wymienić tabor na energooszczędny (to baardzo pomoże na finanse...)

          i nie marnować kasy na grzanie aury jak jest 10 st. na dworze

          • 2 1

        • To są nawet słuszne koncepcje, z paroma wyjątkami (1)

          1., 2., 3. 6. - bez sprzeciwu

          4. - to wcale nie musi być tańsze rozwiązanie

          5. - akurat ci "eskperci" biorą ogromne pieniądze za to, co przedstawiają zwykli pracownicy, czyli są w zasadzie zbędni, a często zwyczajnie zakłócają pracę. Poza tym taki "ekspert" musiałby posiedzieć w firmie długi czas, żeby zobaczyć, jak to wszystko funkcjonuje.

          • 2 0

          • 4. Nalezy wybrac dobrego dostawcę usługi ot co , a napewno bedzie tańszy od pani Zdzisi i Czesi , które na liczydłach zliczają wynagrodzenia
            5."co przedstawiają zwykli pracownicy" nie wiem czy jeszcze bardziej można rozłozyć pracę PKP jak to robię jej wewnętrzni "eksperci", a co do czasu to.....niektózy siedza tam po 20-30 lat :)) i efekty masz, kolej juz dawno przegapiła moment, w którym jeszcze mogła sie sama uzdrowić

            • 1 0

      • proponuje ,żeby nkt nie jeżdził skm i pewnie wg ciebie niebydła , kasa się znajdzie, oj nasze społeczeństwo i matma , widac jak

        można łatwo ogłupić

        • 0 1

      • Zapewniam cię, że nierobów w SKM nie brak

        A koszty osobowe to znacząca pozycja...

        • 1 0

  • Odsyłam autora do słownika technicznego

    do pojęć:
    - trakcja
    - sieć trakcyjna
    - pojazd trakcyjny
    - USRK
    - infrastruktura

    PRZECIEŻ TO JEST JEDEN WIELKI BEŁKOT!!!

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane