• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szykuje się do wymiany trakcji. Powoli

Piotr Weltrowski
13 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najwięcej problemów sprawia obecnie trakcja na odcinku między Gdańskiem Głównym a Sopotem. Najwięcej problemów sprawia obecnie trakcja na odcinku między Gdańskiem Głównym a Sopotem.

W lutym SKM chce ogłosić przetarg na projekt modernizacji sieci trakcyjnej między Gdynią Główną a Sopotem. W kwietniu gotowy ma być podobny projekt, dotyczący trakcji między Gdańskiem a Sopotem. Na samą modernizację pieniędzy jednak na razie nie ma.



Która z planowanych przez SKM inwestycji będzie najważniejsza z punktu widzenia pasażerów?

Sieć, z której korzysta trójmiejska SKM, delikatnie mówiąc, do najnowocześniejszych nie należy. W najgorszym stanie znajduje się odcinek między Gdańskiem Głównym a Sopotem, gdzie cały osprzęt sieciowy pochodzi z... początku lat 50. ubiegłego wieku.

To właśnie ten odcinek SKM chciałaby wyremontować jako pierwszy. Obecnie kończą się prace nad projektem jego modernizacji. Dokumentacja, za której przygotowanie SKM zapłaci około 300 tys. zł, powinna być gotowa już w kwietniu.

Projekt będzie przewidywać m.in. wymianę samej sieci na najnowocześniejszy jej rodzaj stosowany w Polsce. Dzięki niemal dwukrotnie większemu przekrojowi sieci niż obecnie, zmniejszy się jej awaryjność, a zwiększy się przepustowość. Wymienione na nowe zostaną także konstrukcje dachowe, wsporcze oraz słupy.

Z pewnością pozwoli to także na zmniejszenie kosztów utrzymania samej trakcji, na co SKM wydaje obecnie około 1,6-1,8 mln zł rocznie. Tylko w grudniu i styczniu wymienione musiały być np. przewody jezdne o łącznej długości 3,5 km.

Na wszystko to będziemy musieli jednak poczekać. SKM realizuje obecnie kompleksowy projekt modernizacji swojego taboru i peronów. Ma on pochłonąć około 350 mln zł (połowa tej kwoty pochodzić będzie prawdopodobnie z pieniędzy unijnych - decyzja o ich przyznaniu "spodziewana jest" w maju).

W jego ramach wyremontowanych zostanie m.in. ponad 20 składów kolejowych. Powstanie także system elektrycznego sterowania rozjazdami. Nastąpi także przedłużenie linii SKM do śródmieścia Gdańska. Wszystko to zrealizowane ma być, przynajmniej w teorii, do czerwca 2012 roku.

Kasa SKM kolejnych obciążeń w tym czasie nie będzie w stanie znieść, tym bardziej, że modernizacja całej trakcji na linii Gdańsk - Gdynia Główna to koszt, w zależności od szacunków, od 50 do 70 mln zł.

Po co więc kolei projekty modernizacji już teraz? Chodzi o zsynchronizowanie prac z Polskimi Liniami Kolejowymi, które przebudowują linię E-65 z Gdyni do Warszawy. Na niektórych odcinkach w Trójmieście (np. między Oliwą a Wrzeszczem) obie trakcje znajdują się tak blisko, że mogłyby korzystać ze wspólnych elementów infrastruktury.

- Będziemy chcieli powierzyć część prac, głównie gruntowych, wykonawcy modernizacji linii PLK. Ustawa o zamówieniach publicznych dopuszcza taką możliwość - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM.

Kiedy przyjdzie czas na resztę prac? Przedstawiciele SKM mówią, że po 2012 roku. Pocieszające jest jednak to, że sam projekt zakłada modernizację sieci w okresie nie dłuższym niż, łącznie, pięć lat. Inwestycja zapewni nam spokój aż na 60-80 lat, na tyle bowiem "wyceniana" jest żywotność nowej sieci.

Miejsca

Opinie (124) 4 zablokowane

  • (1)

    a czemu strona www skm-ki nei działa?

    • 1 0

    • bo ona nigdy nie działa haha

      • 0 0

  • Gościu, odróźniaj TRAKCJĘ od SIECI TRAKCYJNEJ

    Bo piszesz artykuł o dwóch różnych rzeczach...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane