• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szykuje się do wymiany trakcji. Powoli

Piotr Weltrowski
13 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najwięcej problemów sprawia obecnie trakcja na odcinku między Gdańskiem Głównym a Sopotem. Najwięcej problemów sprawia obecnie trakcja na odcinku między Gdańskiem Głównym a Sopotem.

W lutym SKM chce ogłosić przetarg na projekt modernizacji sieci trakcyjnej między Gdynią Główną a Sopotem. W kwietniu gotowy ma być podobny projekt, dotyczący trakcji między Gdańskiem a Sopotem. Na samą modernizację pieniędzy jednak na razie nie ma.



Która z planowanych przez SKM inwestycji będzie najważniejsza z punktu widzenia pasażerów?

Sieć, z której korzysta trójmiejska SKM, delikatnie mówiąc, do najnowocześniejszych nie należy. W najgorszym stanie znajduje się odcinek między Gdańskiem Głównym a Sopotem, gdzie cały osprzęt sieciowy pochodzi z... początku lat 50. ubiegłego wieku.

To właśnie ten odcinek SKM chciałaby wyremontować jako pierwszy. Obecnie kończą się prace nad projektem jego modernizacji. Dokumentacja, za której przygotowanie SKM zapłaci około 300 tys. zł, powinna być gotowa już w kwietniu.

Projekt będzie przewidywać m.in. wymianę samej sieci na najnowocześniejszy jej rodzaj stosowany w Polsce. Dzięki niemal dwukrotnie większemu przekrojowi sieci niż obecnie, zmniejszy się jej awaryjność, a zwiększy się przepustowość. Wymienione na nowe zostaną także konstrukcje dachowe, wsporcze oraz słupy.

Z pewnością pozwoli to także na zmniejszenie kosztów utrzymania samej trakcji, na co SKM wydaje obecnie około 1,6-1,8 mln zł rocznie. Tylko w grudniu i styczniu wymienione musiały być np. przewody jezdne o łącznej długości 3,5 km.

Na wszystko to będziemy musieli jednak poczekać. SKM realizuje obecnie kompleksowy projekt modernizacji swojego taboru i peronów. Ma on pochłonąć około 350 mln zł (połowa tej kwoty pochodzić będzie prawdopodobnie z pieniędzy unijnych - decyzja o ich przyznaniu "spodziewana jest" w maju).

W jego ramach wyremontowanych zostanie m.in. ponad 20 składów kolejowych. Powstanie także system elektrycznego sterowania rozjazdami. Nastąpi także przedłużenie linii SKM do śródmieścia Gdańska. Wszystko to zrealizowane ma być, przynajmniej w teorii, do czerwca 2012 roku.

Kasa SKM kolejnych obciążeń w tym czasie nie będzie w stanie znieść, tym bardziej, że modernizacja całej trakcji na linii Gdańsk - Gdynia Główna to koszt, w zależności od szacunków, od 50 do 70 mln zł.

Po co więc kolei projekty modernizacji już teraz? Chodzi o zsynchronizowanie prac z Polskimi Liniami Kolejowymi, które przebudowują linię E-65 z Gdyni do Warszawy. Na niektórych odcinkach w Trójmieście (np. między Oliwą a Wrzeszczem) obie trakcje znajdują się tak blisko, że mogłyby korzystać ze wspólnych elementów infrastruktury.

- Będziemy chcieli powierzyć część prac, głównie gruntowych, wykonawcy modernizacji linii PLK. Ustawa o zamówieniach publicznych dopuszcza taką możliwość - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM.

Kiedy przyjdzie czas na resztę prac? Przedstawiciele SKM mówią, że po 2012 roku. Pocieszające jest jednak to, że sam projekt zakłada modernizację sieci w okresie nie dłuższym niż, łącznie, pięć lat. Inwestycja zapewni nam spokój aż na 60-80 lat, na tyle bowiem "wyceniana" jest żywotność nowej sieci.

Miejsca

Opinie (124) 4 zablokowane

  • Europejskie miasto (3)

    Dzisiaj o godzinie 7:24 wszedłem na peron SKM Gdańsk Wrzeszcz. Tak godzinę wskazywał zegar na peronie. Według aktualnego rozkładu jazdy o godzinie 7:27 miała odjechać kolejka w kierunku Gdańska Głównego. Niestety kolejka przyjechała o 7:34 i to była już następna w rozkładzie. Informacji o utrudnieniach nie podawano. A Minutnik, który pokazywał przyjazd nie działa od pół roku. Witamy w Gdańsku "europejskim centrum kultury".

    • 23 1

    • Oj tam oj tam,

      SKM 7:27 była tylko skęciła w objazd za browarem Heweliusza:), poza tym nie stawała na przystankach bo odrabiała spóźnienie :)

      • 4 0

    • niestety to europejskie miasto jest obsługiwane przez firmę SKM z Wszechświatowego Centrum Dobrobytu i Wspaniałości Gdynia

      to tam kieruj zastrzeżenia

      • 1 0

    • Minutniki nie działają nigdzie

      Żeby nie było widać opóźnień. Jeżeli teraz kolejka się spóźni, winisz za to swój własny czasomierz, bo może się spieszy, a nie kolejkę.

      • 1 0

  • powoli. słowo - klucz (2)

    • 7 1

    • baaardzo powoli (1)

      • 0 0

      • jeeeeeszcze wolniej

        • 0 0

  • (1)

    Co to jest "przetarg na projekt" ? Czyli co ktos ma napisac SKM to nalezy wymienic zmodernizowac ? Nie obczajam, a potem jeszcze SKM za to zapłaci :))

    • 1 1

    • przetarg na projekt budowlany służy do sporządzenia projektu budowlanego wraz z kosztorysem. Mając projekt można ogłosić przetarg już na samą robotę budowlaną z wyceną kosztorysową, w odróżnieniu od formuły przetargu "zaprojektuj i wybuduj" z ceną ryczałtową.

      • 2 0

  • A ja się pytam gdzie jest jakas wypowiedź mojego idola i boga pana Głuszka?! (2)

    Nie wierzę, że nie miał nic do powiedzenia w tym temacie

    • 6 0

    • urlopuje się na Szeszelach

      • 4 0

    • Pan Głuszek wkleja właśnie w wordzie szablon typu:

      "stale pracujemy nad rozbudową naszej metropolitarnej super kolei. Dbamy by poza wielkim 7 procentowym tortem pasażerowi dostawiali chińskie ciasteczka z wróżbami czy spóźnią się do pracy. Chciałbym powiedzieć, że powinniśmy WSZYSCY uzbroić się w cierpliwość ponieważ w dniach najbliższych będą problemy między tczewem a lęborkiem"

      Coś w ten deseń:P

      • 5 0

  • A nie da się przesunąć części pieniędzy?

    Ważna jest modernizacja pociągów i zakup nowych, pilnie potrzebna wymiana sieci trakcyjnej. A remonty peronów mogą jednak trochę poczekać. Jedna rzecz na peronach wymaga tylko natychmiastowego remontu na wielu przystankach: informacja. Urządzenia informujące o tym, za ile minut przyjedzie pociąg nie działają już na większości ,,starych'' przystanków i SKM nic nie robi w tej sprawie (czeka na remont...).

    • 7 0

  • Artykuł językowo bardzo ubogi. Sądzę, że uczeń po gimnazjum ma większy i lepszy jakościowo zasób słów, niż Pan redaktor.

    • 4 4

  • A ja powiem tylko tyle... (1)

    TERAZ TO BĘDĄ OPŹNIENIA!!!!!!!

    • 6 0

    • .

      oczyiście jak będą zmieniać sieci :P

      • 2 0

  • Mnie się marzą nowoczesne i szybkie składy (2)

    ale w opakowaniu "starych dobrych" SKMek...Te charakterystyczne kształty EN57 po prostu wrosły w klimat miasta, stały się jego częścią jak Ratusz czy stoczniowe dźwigi. Szkoda by było gdyby znikneły! :(

    • 1 5

    • Łatwiej będzie pokazywać w nich grudzień 70

      • 1 0

    • to będziesz to miał po modernizacji

      • 2 0

  • Ankieta: ktora z planowanych inwestycji jest najwazniejsza? Wszystkie inwestycje sa najwazniejsze.

    • 2 0

  • "yyyyyytttt. PSSsSsssS T, tyku tyku tyku tyku tyku tyku prom ssssss"

    Tyle nas słyszą zza okien bany, panowie z zarządu oraz pan gongresmen głuszek

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane