- 1 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (121 opinii)
- 2 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (30 opinii)
- 3 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (74 opinie)
- 4 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (225 opinii)
- 5 Nowa wiceprezydent zaczyna pracę 5 lipca (229 opinii)
- 6 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (84 opinie)
Sąd zdecyduje o autostradzie A1
14 września w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie spotkają się prawnicy reprezentujący: ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS) oraz firmę Gdańsk Transport Company. Ci pierwsi uważają, że koncesja na budowę autostrady A1 wydana GTC w 1997 r. wygasła. Drudzy będą udowadniać, że koncesja jest ważna, a minister się myli.
O ile przyszłość odcinka Grudziądz-Toruń jest wciąż pod znakiem zapytania, to kłopotów nie ma na budowanym już przez GTC odcinku autostrady A1 pomiędzy Gdańskiem a Grudziądzem. Zgodnie z umową koncesyjną, ten 90-kilometrowy fragment ma być gotowy do końca 2008 r.
Umowa z 2005 r. nie przewidywała jednak budowy węzła autostrady w Warlubiu. Z powodu oszczędności miał być włączony do kontraktu na drugi odcinek A1, którego losy - jak pisaliśmy wyżej - pozostają niesprecyzowane. Teraz jednak Ministerstwo Transportu zmieniło zdanie. Chce, by GTC wybudowało węzeł w pierwszym etapie.
- Rozpoczęliśmy negocjacje z GTC w sprawie ceny i warunków realizacji węzła Warlubie - potwierdza Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Do 10 września dostarczymy GDDKiA naszą kalkulację kosztów - mówi Aleksander Kozłowski z rady nadzorczej GTC.
Nieoficjalnie eksperci wyceniają budowę węzła na ok. 10 mln euro. To dobra wiadomość dla około 100 tys. mieszkańców Grudziądza. - Gdyby nie było węzła w Warlubiu, musielibyśmy dojeżdżać do autostrady przez węzeł w Nowych Marzach. To by oznaczało drogę dłuższą o 20 km - informuje Rafał Chylewski, rzecznik prezydenta Grudziądza.
Powody do radości będą też mieć mieszkańcy Trójmiasta i Tczewa. Już wcześniej GTC zapowiadało, że otwarcie pierwszego odcinka autostrady A1 pomiędzy Rusocinem (skrzyżowanie z obwodnicą Trójmiasta) a Swarożynem (okolice Tczewa) będzie możliwe w tym roku. Udało nam się ustalić datę otwarcia. Jeśli szybkie nadejście zimy nie pomiesza szyków drogowcom, to na ten 25-kilometrowy odcinek A1 wjedziemy po raz pierwszy na trzy dni przed Wigilią - 21 grudnia. Choć minister transportu nie podjął jeszcze decyzji, wszystko wskazuje na to, że przejazd tym odcinkiem będzie bezpłatny.
Opinie (131) ponad 10 zablokowanych
-
2007-08-29 09:23
przetargi, koncesje i autostrady - jakaś ściema
dobrze, że budowa postępuje, idzie do przodu i może wreszcie autostrady w Polsce staną się rzeczywistością- 0 0
-
2007-08-29 09:25
nie takie to piękne
niestety to nie autostrada tylko droga szybkiego ruchu - dwa pasy na obwodnicy Gdańska już w tej chwili się korkują, dalej pewnie też nie będzie lepiej - trzeba było zrobić trzy pasy, a nie bawić się w rozwiazania zastępcze
- 0 0
-
2007-08-29 11:38
baja
ty jesteś żałosna , zagubiona osóbka , biedna jestes szkoda mi ciebie nie zasniesz jak komuś niedowalisz prawda??? :( pisałas o zerwaniu umowy , a teraz wskazujesz mi to co ja ci napisałam , moze dzisiaj twój umysł jest trzeźwy i wyspany :)
- 0 0
-
2007-08-29 11:46
JJJ
Jezu!!!! przeciez to logiczne , ale nie beedziesz jako Polka zwolniona z opłat , a mi chodzi o to ,że jak dam swój grunt to tez chce czerać z tego zyski mniejsze , ale chce , czy to takie trudne , aby zrozumiec. Chodzi o to , aby sie nie uzaleznic całkowicie od GTC i mieć również prawo do dysponowania ta autosrtradą .Trzymac kontrolę , aby ci nie dosolili za przejazd itd. Wybudowanie to jedno , a obsługa po wybudowaniu to druga sprawa i może właśnie te kwestie sa niekorzystne ???
- 0 0
-
2007-08-29 12:17
JJJ i jana
a jeszcze dodam grunty to nie tylko ugory leżące bez zagospodarowania , grunty były również wykupywane od ich włascicieli za niemałe pieniądze , a za te grunty placiło nasze państwo czy się myle i GTC płaciło , chyba nie ,prawda ???
- 0 0
-
2007-08-29 13:34
Ależ Sopocianko
jeśli inwestor będzie utrzymywał drogę w złym stanie albo śpiewał sobie zbyt wysokie stawki za przejazd, to jego wpływy będą zbyt niskie, to proste.
Poza tym co to znaczy "dysponować" w kontekście autostrady? Zwiną ją? Przeniosą gdzie indziej? Wywiozą?
Ja jestem gotów płacić sporo, by jeździć bezpieczniej do takiego Krakowa.- 0 0
-
2007-08-29 13:34
:D
"Trzymac kontrolę , aby ci nie dosolili za przejazd" - istnieje też coś takiego jak wolny rynek, jeśli "dosolą" to im się inwestycja nie zwróci bo nikt nie będzie tam jeździł
- 0 0
-
2007-08-29 13:46
SKANSKA RULEZ!!!
Moja ukochana firma! Nikt nie wspomina, że to właśnie dzięki NAM będzie ta autostrada! Dzięki MNIE też! :D
- 0 0
-
2007-08-29 13:46
JJJ i MJ
jak to nie pojadą to co przefruną ? założe sie ,że bedą płacic i płakac :) a pojada , a ci których nie stac to nawet za niska cenę nie pojadą bo ich nie będzie stać i wybiora boczne drogi .Dodatkowo czas to pieniądz i nikt nie będzie tracił czasu , aby jeździc przez "polne "drogi , prócz tego graciołem mozesz sobie jeździć po wybojach , ale dobrą furą pojedziesz autostradą .Tylko cały czas się zastanawiam za ile?
- 0 0
-
2007-08-29 13:57
Sopocanko
Przecież dotychczas istniejące marne bo marne drogi nie zostaną zlikwidowane. Więc alternatywa będzie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.