• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd zdecyduje o autostradzie A1

Mikołaj Chrzan
28 sierpnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Pierwszy odcinek autostrady A-1 z Gdańska do Nowych Marz powstaje w systemie koncesyjnym. Pierwszy odcinek autostrady A-1 z Gdańska do Nowych Marz powstaje w systemie koncesyjnym.
Drogowcy szykują kierowcom prezent pod choinkę: pierwszy odcinek A1 ma być otwarty 21 grudnia. Powody do radości mają także mieszkańcy Grudziądza, bo węzeł Warlubie powstanie szybciej niż planowano. Ale nie wiadomo jeszcze, kto ucieszy się za 18 dni - po rozprawie w sprawie koncesji na budowę autostrady A1.

14 września w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie spotkają się prawnicy reprezentujący: ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS) oraz firmę Gdańsk Transport Company. Ci pierwsi uważają, że koncesja na budowę autostrady A1 wydana GTC w 1997 r. wygasła. Drudzy będą udowadniać, że koncesja jest ważna, a minister się myli.

Kto powinien finansować budowę autostrad?

Wyrok będzie miał wymierne skutki ekonomiczne. Jeśli okaże się, że koncesja jest ważna, autostradę A1 na 60-kilometrowym odcinku Grudziądz-Toruń powinna budować i eksploatować przez 30 lat firma GTC. Jeśli dokument wygasł i rację ma minister Polaczek, to ten odcinek A1 przejmie rząd. Chodzi o wielkie pieniądze, bo budowa tego fragmentu A1 warta jest ponad pół miliarda euro. Rozprawy w sprawach administracyjnych na ogół są krótkie i wyrok usłyszymy być może już 14 września. Oczywiście strony mogą odwołać się do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

O ile przyszłość odcinka Grudziądz-Toruń jest wciąż pod znakiem zapytania, to kłopotów nie ma na budowanym już przez GTC odcinku autostrady A1 pomiędzy Gdańskiem a Grudziądzem. Zgodnie z umową koncesyjną, ten 90-kilometrowy fragment ma być gotowy do końca 2008 r.

Umowa z 2005 r. nie przewidywała jednak budowy węzła autostrady w Warlubiu. Z powodu oszczędności miał być włączony do kontraktu na drugi odcinek A1, którego losy - jak pisaliśmy wyżej - pozostają niesprecyzowane. Teraz jednak Ministerstwo Transportu zmieniło zdanie. Chce, by GTC wybudowało węzeł w pierwszym etapie.

- Rozpoczęliśmy negocjacje z GTC w sprawie ceny i warunków realizacji węzła Warlubie - potwierdza Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Do 10 września dostarczymy GDDKiA naszą kalkulację kosztów - mówi Aleksander Kozłowski z rady nadzorczej GTC.

Nieoficjalnie eksperci wyceniają budowę węzła na ok. 10 mln euro. To dobra wiadomość dla około 100 tys. mieszkańców Grudziądza. - Gdyby nie było węzła w Warlubiu, musielibyśmy dojeżdżać do autostrady przez węzeł w Nowych Marzach. To by oznaczało drogę dłuższą o 20 km - informuje Rafał Chylewski, rzecznik prezydenta Grudziądza.

Powody do radości będą też mieć mieszkańcy Trójmiasta i Tczewa. Już wcześniej GTC zapowiadało, że otwarcie pierwszego odcinka autostrady A1 pomiędzy Rusocinem (skrzyżowanie z obwodnicą Trójmiasta) a Swarożynem (okolice Tczewa) będzie możliwe w tym roku. Udało nam się ustalić datę otwarcia. Jeśli szybkie nadejście zimy nie pomiesza szyków drogowcom, to na ten 25-kilometrowy odcinek A1 wjedziemy po raz pierwszy na trzy dni przed Wigilią - 21 grudnia. Choć minister transportu nie podjął jeszcze decyzji, wszystko wskazuje na to, że przejazd tym odcinkiem będzie bezpłatny.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (131) ponad 10 zablokowanych

  • go g:

    Tego nie wiem.
    jednak bylem ta wiadomoscia troche zbulwersowany.

    • 0 0

  • Jak kiedyś zdobyłeś

    super winik wyborczy
    Przeslij mi zprosze autograf jako najlepszego niedoszłego samorządowca na świecie HAHAHAHAHAh Sary połowa sopotu do teraz pęka ześmiech z Ciebie.
    A teraz napisz kilka swoich debilnych wierszyków - rymowanek i zacisnij przy tym mocno swoje udka.......
    A co sądzisz alfo i omego na temat kurczowego trzymania się koryta twoich ulubieńców ?? Nawet granatami nie da się ich usunąć od koryta.Super

    • 0 0

  • jana i JJJ

    moi mili ja jestem niestety nie przekonana:) za 30 lat będa wasi potomni biadolic ,że mamy drogi do kitu , super !!! GTC wyznaczy sobie ceny za przejazd autostrada , 30 lat drogi beda w dobrym stanie oni oczywiscie będą eksploatatorem swojego dzieła , a za 30 lat łaskawie nam przekaża ,no ekstra !!! i znowu bedziemy mieli do remontu drogi . Może juz czas pomyslec aby samemu zainwestowac , aby czerpac zyski ? Dobra dali kapitał i OK. , ale tak jak napisałam my grunt więc wydaje sie logiczne ,że zyski fifty- fifty . Kurcze przeciez jak masz grunt i ktoś stawia na nim salon samochodowy (przykład ) to ty jeden z drugim patrzysz jak on czerpie z tego zyski czy dałeś bo tez chcesz mieć coś z tego? Jana i JJJ jak chcecie to w ten sposób róbcie "interesy" , ale innym pozwólcie czerpac korzysci obopólnie

    • 0 0

  • Sopocianko,

    twoja tępota wręcz powala, a tupet polegający na tym, że zabierasz głos w sprawach, o których pojęcia zielonego nie masz - dobija! Typowe PiSdzielstwo! Durne, głupie i zawzięte w składaniu hołdów naszej pożal się Boże waaadzy.
    Nie rozumiesz, , że zerwanie umowy z GTC to GŁUPOTA? Że stracimy na tym wszyscy i ty, i ja, i wielu innych? A najgorsze z tego, to to, że najprawdopodobniej Euro2012 zostanie nam odebrane i będzie to nie tylko wstyd za żałosne kacze rządy, ale wstyd dla Kraju.

    • 0 0

  • baja - masz swoje wizje i spij spokojnie z nimi...

    jesli nie kumasz to przeczytaj jeszcze raz KONCESJA WYGASA!!!! rozumiesz co tzn. wygasa???? Weź se polej i idz spac dalej:)) I kolejny raz bardzo prosze bez obelg nie zycze sobie abys mi ubliżała i mam nadzieje ,że rozumiesz co ja napisałam .

    • 0 0

  • Sopocianko,

    czytaj, sieroto:
    "14 września w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie spotkają się prawnicy reprezentujący: ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS) oraz firmę Gdańsk Transport Company. Ci pierwsi uważają, że koncesja na budowę autostrady A1 wydana GTC w 1997 r. wygasła. Drudzy będą udowadniać, że koncesja jest ważna, a minister się myli...."

    Sąd określi, czy wygasa, czy nie, rozumiesz ciemnoto słowo pisane????????????

    • 0 0

  • sopocianko

    brak mi juz sił zeby ci tłumaczyć wiec niech każda z nas pozostanie przy swoim zdaniu. pamietaj tylko o jednym-budowanie własnymi siłami zakłada ze siły te-w sensie pieniędzy trzeba wykroc z budzetu,co to znacza mama nadzieje że sie domyslasz, Polska to nie bogate niemcy,na razie przynajmniej, siły sprawcze czyli pracownicy to podwykonawcy,którzy wszyscy stana do przetargu jesli zorganizuje je GDDKIA i wygra ten który przedstawi najlepszą ofertą , często nawet 3 czy 3 firmy na rózne odcinki,, i nie ważne czy bedzie to polski Mostostal czy budimex dromex czy mtm, warbud, czy firmy zagraniczne majace siedzicy w polsce: skanska, Heilit &woerner, ,NCC czy jakakolwiek inna.nota bene zatrudniajaca polaków, płacaca polskie podatki itp.
    takze na te siły czysto własne za bardzo bym nie liczyła.

    • 0 0

  • vb

    owszem z ekologami był problem, chodziło o migracje jakiegos tak rodzaju żab, ale bnie pamietam jak ten problem rozwiązano

    • 0 0

  • hmmm

    "a powiedz mi kto finansuje budowe czyli wypłaci wynagrodzenie firmie GTC ?????" - droga sopocianko, a powiedz mi gdzie ja pisałem o finansowaniu? Mówiłem o WYKONASTWIE. Zakładam że jeśli w konsorcjum GTC głównymi udziałowcami są Skanska, NDI i Intertoll, to można spodziewać się że budowa będzie przebiegała w miarę sprawnie (z resztą już przebiega).

    • 0 0

  • Sopocianko

    "Kurcze przeciez jak masz grunt i ktoś stawia na nim salon samochodowy (przykład ) to ty jeden z drugim patrzysz jak on czerpie z tego zyski czy dałeś bo tez chcesz mieć coś z tego? Jana i JJJ jak chcecie to w ten sposób róbcie "interesy" , ale innym pozwólcie czerpac korzysci obopólnie"

    Nie mam pojęcia dlaczego umyka Twojej uwadze drobny, maleńki, niewiele znaczący fakt, że my będziemy mieli z tego na tym arcycennym gruncie autostradę, której teraz na tym gruncie nie ma...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane