• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sami przekopiemy Mierzeję

msz, PAP
29 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Czy przekop przez Mierzeję Wiślaną to kolejna przedwyborcza obietnica? Czy przekop przez Mierzeję Wiślaną to kolejna przedwyborcza obietnica?
420 mln zł będzie kosztował przekop Mierzei Wiślanej pozwalający na utworzenie do 2013 r. kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim. Inwestycja ma być finansowana wyłącznie ze środków budżetu państwa, a nie jak wcześniej zapowiadano - z funduszy Unii Europejskiej.

- Przyjechałem do Elbląga, by zaprezentować program wieloletni przekopu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - mówił minister gospodarki morskiej Marek Grabarczyk na czwartkowej konferencji w Elblągu. - Realizacja przekopu udrożni port morski. Program w ciągu trzech miesięcy zostanie przyjęty w formie uchwały.

Temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną odżywa zawsze przed wyborami. 10 listopada 2006 r., również w Elblągu, oficjalną decyzję o jego budowie ogłosił premier Jarosław Kaczyński.

Kolejna przedwyborcza obietnica przywróciła nadzieję zwolenników przekopania mierzei. Przypomnijmy, że pod koniec sierpnia projekt "Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną" został skreślony z listy inwestycji unijnego programu "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2007-2013. Powodem były m.in. złe podstawy projektu przekreślające porozumienie portu w Elblągu z obwodem kaliningradzkim.

Póki co projekt nadal nie ma poparcia rządu. Jednak według przedstawicieli resortu na pewno zostanie przyjęty przed wyborami. W przyszłym roku na projekt przekopu zagwarantowana jest kwota 10 mln zł. Jeszcze w tym roku 1 mln zł zostanie przeznaczony na studium wykonalności oraz ekspertyzę oddziaływania na środowisko.

Projekt budzi silne zastrzeżenia ekologów, ponieważ ingerowałby w obszary chronione Natura 2000. Może się okazać, że przekopanie Mierzei Wiślanej jest niemożliwe, właśnie z powodów ekologicznych.
msz, PAP

Opinie (47) 10 zablokowanych

  • po co ci zaraz kaczki?
    grabi nie masz, czy nauczyłeś sie tylko grabić POd siebie?
    inwestycja ma znaczenie dla regionu, Państwo spokojnie może sie wypiąć, ale jak ogólnie wiadomo jedno na co stać rządzących w regionie pomorskim, to na pyskowanie jak jest cudownie
    port w elblągu jest i z tego co pamietam wybudowany z funduszy unujnych, wypadałoby postawić kropke nad i
    kiedy gdańsk wojował z polskim królem to własnie przez port w elblągu szło polskie zboże żeby se rajcy wzieli do łbłow co im sie bardziej opłaca, wojny czy handelek z Polską
    wtedy sie to wojowanie gdańskowi nie opłaciło:-) teraz jest jednak inaczej

    • 0 0

  • Dobra-do ekonomistów-nie o to chodzi by z Elbląga stał się nagle wielki i cudowny port morski ale

    by zapewnic wolną i nieskrępowaną żeglugę jachtową w ruchu międzynarodowym bez uzywania zagrodzonej przez Rosjan cieśniny Pilawskiej-słowem by jachty ze Skandynawii i Niemiec przede wszystkim mogły w sposób prosty i niekrępujący(ta Szkarpawa wspaniała ale tylko dla Ciebie ekonomisto urodzony w peerelowskiej omedze śmigającej na jeziorak jak sądzę;-bez urazy ja też to robiłem)zawijać po prostu do Elbląga.
    Życze Elblągowi jako Gdańszczanin jak najlepiej i myślę ,że czy port morski sie aktywuje czy nie, kanał napewno będzie przyciągał turystyke żeglarską i o to przede wszystkim chodzi...

    • 0 0

  • A poza tym oczywiście precz z PISEM!

    bo jak wygramy wybory to sami se wykopiemy ten kanał!

    • 0 0

  • sami to se bedziecie kopali groby:-) tak was za uzde krótko złapiemy, że nie zipniecie nawet:-)

    • 0 0

  • A gdzie jest interes Polski i Unii Europejskiej ???

    Tak dziwnie się składa, że co jest sprzeczne i interesem Rosji, to chronione jest przez program Natura 2000. - przekop Mierzei Wiślanej, dolina Rospudy.

    • 0 0

  • do zee

    napisales:
    słowem by jachty ze Skandynawii i Niemiec przede wszystkim mogły w sposób prosty i niekrępujący(ta Szkarpawa wspaniała ale tylko dla Ciebie ekonomisto urodzony w peerelowskiej omedze śmigającej na jeziorak jak sądzę;-bez urazy ja też to robiłem)zawijać po prostu do Elbląga.

    -------------------------
    jakby tam bylo co obejrzec na tym zalewie to te jachty juz by tam dawno przez Szkarpawe poplynely, bo mozna tam isc jachtem morskim. A jak przyjdzie ledwo mocniejszy wiaterek to twoj swietny kanal za 400 baniek bedzie wylaczony z uzytku przez wysoka fale w nim i na podejsciu do niego i i tak ludzie beda Szkarpawa plywac. Nie rozumiem Cie - jest juz droga na Zalew z Zatoki. Latwa, fajna i wcale niedluga. Po co za 400 baniek budowac nastepna? Dla twojego widzimisia czy dla widzimisia kaczorka? Powtarzam - jakby turystyka zeglarska miala na Zalewie kwitnac to juz by kwitla. Kanal nic tu nie zmieni. W zegludze statkow z ladunkami to samo - dzis barki plywaja via Szkarpawa i po wybudowaniu kanalu najprawdopodobniej dalej beda to robic. Kanal za 400 baniek zeby 2 x w tygodniu jacht albo barka nim przeplynely. No brawo.

    • 0 0

  • a skutki?????

    czy ktoś pomyślał o skutkach tego przekopu? mieszkałem kiedyś w krynicy i nie wyobrażam sobie jakiegoś kanału tam, kogo to obchodzi że elblag chce mieć dostęp.niech lepiej zajmą się czyszczeniem rowów na żuławach i udrożnieniem małych lokalnych rzek

    • 0 0

  • Po wyborach to Kurski z Kaczynskim

    przekopia kanal łopatami w ramach wdziecznosci dla wyborcow

    • 0 0

  • czysta kampania wyborcza

    Też bym chciał, żeby ten region się rozwijał. Ale dlaczego nie spróbować innych tańszych metod. Poprosić np. szamana z puszczy amozońskiej o kilka zaklęć.

    A poważnie to:
    1 - dla żeglugi towarowej trzeba
    -wybudować nie tylko kanał przez Mierzeję, ale ze 20 mil rowu w Zalewie
    i rzece Elbląg.
    - wybudować inny głębszy port w Elblągu
    - wydawać miliony rocznie na utrzymanie budowli hydrotechnicznych - rów w Zalewie będzie się zamulał, a ujście przekopu do morza będzie zasypywane po każdym sztormie , patrz na przekop Wisły i wygląd plaż po sztormach.

    2 - żegluga turystyczna - trasa już jest, Zapotrzebowania nie ma. Na trasie z Krynicy do Gdańska i z powrotem w szczycie sezonu spotkałem z 5 jachtów. Zresztą gdańszczanie i tczewiacy pływają tędy na Zalew i Jeziorak.

    3 ekologia - Latem w czasie wysokich temperatur w całym Zalewie pływa zielona breja. Jeżeli się wydostanie na morze, to będą zniszczone trwale
    plaże nad morzem. I zniknie turystyka w tym rejonie. Mierzeja powstała w wyniku przemieszczania się piasku wzdłuż. Przeszkoda może także zlikwidować
    plaże.

    A prawdziwe potrzeby tego regionu, to:
    - oczyszczenie Zalewu ze śmiercionośnego mułu poprzez usunięcie go z Zalewu. Nie wzruszenie i przepompowanie w inne miejsce, co zrobiono w tym roku pogłębiając kawałek toru w rejonie Andzi. Niszcząc plaże w Suchaczu i Kadynach. Tam stale musi pracować pogłębiarka wypompowując szambo na nie używane poldery.
    - podniesienie mostu w Przegalinie i przebudowie nowych mostów w Rybinie i Drewnicy. Mosty te nie otwierają się, tylko uchylają, zatem jednostki z
    większymi masztami się nie zmieszczą.
    - pogłębienie szlaku Szkarpawy i rzeki Elbląg,
    - pogłębienie wszystkich portów zalewowych i ich podejść, Co najmniej do 3. I utrzymanie tego stanu.
    - wybudowanie we wszystkich portach zapleczy sanitarnych których nie trzeba się wstydzić
    - zlikwidowanie plagi owadów - niektórzy nie akceptują obecnego stanu i mówią nigdy więcej.
    - zrobić sensowne plany zagospodarowania, uregulować sprawy własności gruntów i sprzedać grunty inwestorom prywatnym. I nie bac się posądzeń o korupcję paraliżujących jakąkolwiek działalność.

    A najlepiej nic nie robić. Tak jak teraz. Z powodu cyklistów, kułaków, oligarchów, żydów i ruskich.

    Lepiej zresztą nic nie robić, jak mieli byśmy robić coś takiego jak jedyny w Polsce Port Morski. Jest on w Elblągu jak by ktoś nie wiedział. Bez bocznicy kolejowej i z terminalem pasażerskim, który nie odprawił żadnego pasażera. W sytuacji, gdy od dawna był tu port z bocznicą i możliwością załadunku na wagony i samochody. Ale przedtem państwo nie musiało nic wydawać i nic nie traciło. Koniecznie trzeba było wydać sporo milionów. I w końcu podatnicy mają co utrzymywać.

    A po wybudowaniu przekopu, żaden towarowy statek pełnomorski nie zmieści się do portu Elbląg i żaden statek śródlądowy nie ma prawa wypłynąć na pełne morze. A portom otwartego morza nie udało się zachęcić setek jachtów zachodnich do skorzystania z ich gościnności.

    A Rosja nie ma nic do tego. To tylko pretekst do obrzucania się szambem. Dla tych co bez szamba nie potrafią żyć..

    • 0 0

  • Przyznaje że argumenty ekomomiczno-sceptyczne są ważkie ale

    cały czas rozważamy stan aktualny -a bo fale i Elbląg,szkarpawa,polskie żeglarstwo, wiatry i stan wody itd ale przeciez warto coś zrobic dla (pomijając Rosje nawet) przyszłych pokoleń i nowych możliwości-wasze argumenty są przekonywujące w sensie codziennosci ale gdybysmy nie mieli wizji rozwoju morskiego to kilkadziesiąt lat temu nie powstałaby Gdynia...(jako port i miasto rzecz jasna)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane