• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sami przekopiemy Mierzeję

msz, PAP
29 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Czy przekop przez Mierzeję Wiślaną to kolejna przedwyborcza obietnica? Czy przekop przez Mierzeję Wiślaną to kolejna przedwyborcza obietnica?
420 mln zł będzie kosztował przekop Mierzei Wiślanej pozwalający na utworzenie do 2013 r. kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim. Inwestycja ma być finansowana wyłącznie ze środków budżetu państwa, a nie jak wcześniej zapowiadano - z funduszy Unii Europejskiej.

- Przyjechałem do Elbląga, by zaprezentować program wieloletni przekopu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - mówił minister gospodarki morskiej Marek Grabarczyk na czwartkowej konferencji w Elblągu. - Realizacja przekopu udrożni port morski. Program w ciągu trzech miesięcy zostanie przyjęty w formie uchwały.

Temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną odżywa zawsze przed wyborami. 10 listopada 2006 r., również w Elblągu, oficjalną decyzję o jego budowie ogłosił premier Jarosław Kaczyński.

Kolejna przedwyborcza obietnica przywróciła nadzieję zwolenników przekopania mierzei. Przypomnijmy, że pod koniec sierpnia projekt "Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną" został skreślony z listy inwestycji unijnego programu "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2007-2013. Powodem były m.in. złe podstawy projektu przekreślające porozumienie portu w Elblągu z obwodem kaliningradzkim.

Póki co projekt nadal nie ma poparcia rządu. Jednak według przedstawicieli resortu na pewno zostanie przyjęty przed wyborami. W przyszłym roku na projekt przekopu zagwarantowana jest kwota 10 mln zł. Jeszcze w tym roku 1 mln zł zostanie przeznaczony na studium wykonalności oraz ekspertyzę oddziaływania na środowisko.

Projekt budzi silne zastrzeżenia ekologów, ponieważ ingerowałby w obszary chronione Natura 2000. Może się okazać, że przekopanie Mierzei Wiślanej jest niemożliwe, właśnie z powodów ekologicznych.
msz, PAP

Opinie (47) 10 zablokowanych

  • lexusie Ty nie sprzątasz nie pierzesz nie gotujesz

    masz niewolnictwo wokół siebie mrówki Ci kasę znoszą do kufra a Twoim problemem jest jaki koniak dzisiaj do kolacji.Żonusia siedzi cicho bo kasa jest autko zawsze wymyte na czasy za granicę może nawet pełny miesiąc.A my tu o życie walczymy i węgiel kupujemy a jak plaży nie będzie to co.Ty i tak kasy u nas nie zostawiasz więc na Ciebie liczyć nie możemy taki to Ty patriota jesteś

    • 0 0

  • Skarpawa

    Śródlądziem na Zelew to mogą sobie przepłynąć tylko jachty na, których można położyć maszt i o niewielkim zanurzeniu. Przyczyną jest stały most na śluzie w Przegalinie. Te które jeszcze się otwierają też nie robią tego zbyt często. Jeśli ktoś twierdzi, że można na Wisłę bezpiecznie wpływać przez przekop to jest w błędzie. Płycizny i brak oznakowania powodują, że nawet przy niewielkiej fali i małym zanurzeniu jest to niebezpieczne. Wiem co piszę, testowałem wszelkie warianty prześcia na Zalew. Do niedawna jedyną możliwą drogą było przejście przez Bałtijsk (płynołem tamtędy kilka razy), ale teraz Rosjanie zablokowali tą ewentualność.

    • 0 0

  • do autora Szkarpawa

    Sam widzisz, że za milion zwodzony most w Przegalinie i jest droga otwarta. Most o niskiej nośności, bo tylko dla ruchu lokalnego. I taki most kiedyś był, ale potrafiliśmy go zlikwidować. A w tym roku przekopem dało by się pływać, tylko trzeba by trasę wyznaczyć. Za parę tysięcy złotych. A tu nic się nie robi i próbuje znajdować usprawiedliwienie dla nic nie robienia. Decyzja o przekopie bez studium wykonalności, to czysta paranoja. A właściwie typowa kampania wyborcza.

    • 0 0

  • kopac

    nie wkopywac, chyba ze putinowi.

    • 0 0

  • do przeciwników - nieudaczników

    pierwsza grupa to narzekacze - oni uważają, że i tak się nie uda bo im w życiu nic się nie udaje i oceniaja wszystkich swoją miarą.
    Druga grupa - narzekacze - ekotalibowie - Tym nie podoba się wszystko bo wszystko niszczy mateczkę Ziemię. Ci chcieliby wszystko mieć - prąd, jedzenie, drogi, towary, itp. pod warunkiem nie ingerowania w środowisko...
    Trzecia grupa - mówią - nie uda się bo mieszkamy przecież w Polsce - piszą tak chyba Polacy wiec sami sie oceniają takimi wypowiedziami. Debile
    Sa jeszce oszołomowie, którzy by wszystko chcieli ale pod warunkiem, ze nie koło nich...

    • 0 0

  • Micho (1)

    kilka sprostowan Twoich nieprawdziwych danych:

    klasyfikacja Zalewu Wislanego jako wod morskich nie ma zadnego znaczenia dla rozwoju zeglarstwa, kilka miesiecy temu Urzad Morski w Gdyni zmienil wymagania dotyczace przepisow bezpieczenstwa, zdejmuja obowiazek posiadania przez jachty Kart Bezpieczenstwa i Orzeczen Zdolnosci Zeglugowej, czym efekytwnie otwiera ten akwen do zeglugi srodladowych jachtow, takich jakich pelno jest na Mazurach, z tym ze nie liczylbym na ich exodus na Zalew, moze z czasem, ale to osobny temat, poki co Warszawka lubi jezdzic i chlac w wydeptane miejsca,

    przejscie Szkarpawa na morze - wiesz jaka glebokosc ma Szkarapawa? podejrzewam ze nie wiesz, zanurzenie morskiego jachtu balastowego to 1.5-2m, poza tym linie elektryczne zwisajace 10m nad lustrem wody zmuszaja do polozenia masztu, co znowu dla jachtu morskiego jest ogromnym problemem, w sumie Szarpawa dla malych jachcikow i barek tak,

    jednym slowem wiesz ze gdzies dzwoni, ale w ktorym kosciele to juz nie za bardzo, jak kazda oferma z PO

    • 0 0

    • do Irek z Gdanska

      Sam jestes oferma socjalisto, ktory najlepiej rozdal by cala kase z budzetu na glupoty. Czy jestes PiS i czy SLD to jeden pies, bo to dokladnie to samo lewackie myslenie.
      Nie zaatakowalbym w ten sposob, bo myslalem ze mozna z Toba pogadac normalnie, ale jak wjezdzasz na polityke z takim tekstem, to ja tez mam w d... te konwenanse i wlasnie mowie to co mysle. A mowie ze PIS w Sejmie to powinien siedzic z lewej strony, tuz kolo samoobrony, bo tacy wlasnie sa.

      Moi kumple plywaja na Zalew via Szkarpawa, takze jachtami morskimi, wiec da sie.
      Barki tez plywaja wiec da sie.
      Poglebienie Szkarpawy i podniesienie (lub zakopanie) drutów tyylko te groge ułatwi a nie umożliwi, bo mozliwosc jest juz.

      O tym ze UM zniosl KB na jachty to ja wiem lepiej od Ciebie.
      A problem braku wykorzystania Zalewu jako atrakcji turystycznej lezy w samym Zalewie a nie w braku Kanalu do niego, bo jak juz pisalem - gdyby mial byc zagospodarowany to juz by dawno byl.
      A problem lezy chocby w glebokosciach w portach Zalewu, co z tego ze tam wejdziesz jachtem morskim jak do portu juz nie.
      A gdyby z i do Elblaga bylo tyle ladunkow, ze kanal mialby byc oplacalny to dzis te ladunki jechalyby barkami via Szkarpawa w takim zageszczeniu ze bys nie mial gdzie splawika wstawic, tyle barek powinno byc. Jakos nie ma, wiec po zbudowaniu Kanalu nagle sie tez nie pojawia.

      • 0 0

  • Ktoś tu pisał o przyszłych pokoleniach - że ten kanał niby dla nich. Przyszłe pokolenia będą się co najwyżej śmialy z naszej głupoty, że zamiast się z Rosją dogadać, to wolelismy postawić na swoim i po raz kolejny wyrzuciliśmy pieniądze w błoto (dosłownie, bo tam pogłębiarki byłyby chyba non stop w użyciu)

    • 0 0

  • do Irka z Gdańska

    A nie wiesz jaką głębokość ma Zalew? Właśnie tyle co Szkarpawa. Łatwiej pogłębić Szkarpawę i zwodzić most w Przegalinie niż budować przekop i pogłębiać Zalew. A gadka o przekopie jest tylko wymówką dla nic nie robienia.

    • 0 0

  • Przykładem genialnej polskiej myśli technicznej jest niedawno wybudowany most. Nie prostopadle do rzeki tylko po skosie i aby barki mogły tamtędy przepływać prostowano rzekę. Droga Szkarpawą jest też bardzo ważna, ale tylko dla małych jednostek. Jachty morskie i większe jednostki muszą wpływać na Zalew od strony morza. Z Rosją zawsze będą kłopoty i jedynym dobrym rozwiązaniem jest kanał.

    • 0 0

  • Do Sceptyka

    Zalew jest nieco glebszy od Szkarpawy, srednio ma 2-3.5m, a wiec zeglowny dla sredniej wielkosci jachtow marskich takich jakich najwiecej plywa na Baltyku,

    Nie mam zdecydowanego pogladu na to czy potrzebny jest przekop, ale nalezy dokonac finansowego porownania kosztow i ew. zyskow:

    1. czy poglebiac Szkarpawe, ktora ma ok 30km + toru wodnego od ujscia Szkarpawy do Eblaga ok 10km + przebudowac most na sluzie w Glowie Gdanskiej (nie wiem czy on jest obrotowy, czy staly) + podniesc wszstkich kilkanascie lini energetycznych przecinajacych Szkarpawe

    2. czy wybudowac przekop i poglebic tor do Elblaga - ok 12 km

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane