• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sami przekopiemy Mierzeję

msz, PAP
29 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Czy przekop przez Mierzeję Wiślaną to kolejna przedwyborcza obietnica? Czy przekop przez Mierzeję Wiślaną to kolejna przedwyborcza obietnica?
420 mln zł będzie kosztował przekop Mierzei Wiślanej pozwalający na utworzenie do 2013 r. kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim. Inwestycja ma być finansowana wyłącznie ze środków budżetu państwa, a nie jak wcześniej zapowiadano - z funduszy Unii Europejskiej.

- Przyjechałem do Elbląga, by zaprezentować program wieloletni przekopu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - mówił minister gospodarki morskiej Marek Grabarczyk na czwartkowej konferencji w Elblągu. - Realizacja przekopu udrożni port morski. Program w ciągu trzech miesięcy zostanie przyjęty w formie uchwały.

Temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną odżywa zawsze przed wyborami. 10 listopada 2006 r., również w Elblągu, oficjalną decyzję o jego budowie ogłosił premier Jarosław Kaczyński.

Kolejna przedwyborcza obietnica przywróciła nadzieję zwolenników przekopania mierzei. Przypomnijmy, że pod koniec sierpnia projekt "Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną" został skreślony z listy inwestycji unijnego programu "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2007-2013. Powodem były m.in. złe podstawy projektu przekreślające porozumienie portu w Elblągu z obwodem kaliningradzkim.

Póki co projekt nadal nie ma poparcia rządu. Jednak według przedstawicieli resortu na pewno zostanie przyjęty przed wyborami. W przyszłym roku na projekt przekopu zagwarantowana jest kwota 10 mln zł. Jeszcze w tym roku 1 mln zł zostanie przeznaczony na studium wykonalności oraz ekspertyzę oddziaływania na środowisko.

Projekt budzi silne zastrzeżenia ekologów, ponieważ ingerowałby w obszary chronione Natura 2000. Może się okazać, że przekopanie Mierzei Wiślanej jest niemożliwe, właśnie z powodów ekologicznych.
msz, PAP

Opinie (47) 10 zablokowanych

  • A nie lepiej przekopać przy granicy

    odpadnie koszt budowy mostu i łatwiej będzie pilnować granicy

    • 0 0

  • jak można być przeciwko ?!

    Niemcy mieli w Elblągu port i stocznie - oni pewnie nie słuchali nieudaczników tylko brali sprawy w swoje ręce i budowali !

    • 0 0

  • najpierw Żuławy

    Zanim będziemy przekopywać Mierzeje za horrendalne pieniądze ,których Polska nie ma trzeba uregulować rzeki i kanały na Żuławach.
    Te bajki o przekopie to zwykłe mamienie Elblążan przd wyborami. Kaczyński jeżdzi po Polsce i obiecuje zlote góry . Podobnie Gdańskowi obiecywał gazopoirt ,który potem obiecał w Swinoujściu i którego w ogóle nie ma bo ma kosztować 1,2mln euro zł zamiast 400 mln euro.

    • 0 0

  • Michu

    odpowiedz mi na pytanie; dlaczego tak jest ze jezeli czlowiek wykazea ignorancje lub nieuctwo zwolennikowi PO, natychmiast jest obrzucany przez niego rynsztkowymi epitetami? dlaczego ta maskujaca warstewka "europejskosci" i "kultury" jest na was taka cienka? przecierz mozna na tym popracowac...

    wracajac do ad remu: znam Zalew gdyz zegluje tam od 5 lat, trzymam tam swoj jacht i zamierzam robic to dalej, Ty tylko znasz to miejsce ze slyszenia bo Twoi "koledzy tam zegluja",
    napisalem ze nie mam przekonania co do tego czy przekop jest konieczny, chyba raczej tak, natomiast Twoje i innych dyskutantow argumenty przeciw przekopowi wyglaszane na tym forum sa - tylko nie unos sie, please - zenujace, wynikajace z niewiedzy,

    • 0 0

  • do Irek Z Gdanska

    -----------------
    odpowiedz mi na pytanie; dlaczego tak jest ze jezeli czlowiek wykaze ignorancje lub nieuctwo zwolennikowi PO, natychmiast jest obrzucany przez niego rynsztkowymi epitetami? dlaczego ta maskujaca warstewka "europejskosci" i "kultury" jest na was taka cienka? przecierz mozna na tym popracowac...
    ------------------
    1. Nie wykazales mi nieuctwa i ignorancji tylko sam w to wpadles - przeczytaj moje posty, wypisalem konkretne argumenty ze Kanal sie po prostu nie oplaca. I nic nie zmieni jesli chodzi o port w Elgblagu i nic nie zmieni jesli chodzi o zeglarstwo.
    2. To ty pierwszy zaatakowales argumentem osobisto-politycznym a nie ja - i napisalem w swoim ataku, ze bym tego nie zrobil gdybys nie zaczal pierwszy. Pomijajac to - rynsztokowych epitetow nie uzywalem, przewrazliwiony jestes. To ty napisales "oferma z PO". Ja jestem liberał i nie trawie rozpuszczania publiczneaj kasy na bzdury.

    ---------------
    wracajac do ad remu: znam Zalew gdyz zegluje tam od 5 lat, trzymam tam swoj jacht i zamierzam robic to dalej, Ty tylko znasz to miejsce ze slyszenia bo Twoi "koledzy tam zegluja",
    napisalem ze nie mam przekonania co do tego czy przekop jest konieczny, chyba raczej tak, natomiast Twoje i innych dyskutantow argumenty przeciw przekopowi wyglaszane na tym forum sa - tylko nie unos sie, please - zenujace, wynikajace z niewiedzy,
    ------------------
    Uwazam, ze jesli twierdzisz ze przekop jest potrzebny "chyba raczej tak" to znaczy ze nawet wg ciebie potrzebny nie jest. Aby wydac 400 baniek to trzeba byc PEWNYM i miec ARGUMENTY na to ze to sie oplaca i jest potrzebne. To zwolennik ma udowodnic ze sie oplaca i jest potrzeba, a nie odwrotnie - dotychczas zaden tego nie zrobil. Chyba to sie lodka na wodzie, i argument "chyba" jest niewystarczajacy by usprawiedliwic taki wydatek. Ja tez bym wolal zeby taki Kanal istnial - moze by cos dal. Ale jesli ma to kosztowac taka konkretna kase to jestem przeciw, acz zaluje, ze na przyklad nie wykopali go Prusacy albo ze nie istnieje naturalny.
    A moje argumenty przeciw wynikaja po pierwsze z liberalnych przekonan, a po drugie z wiedzy - jestem ekonomista po specjalnosci handel morski i tematyka portowa to dla mnie chleb codzienny. Samym kanalem sie tez interesowalem i czytalem pare opracowan na ten temat. Wyrobilem sobie opinie i potrafie ja obronic ARGUMENTAMI o nieoplacalnosci przedsiewziecia bo wiem jak port w Elblagu dziala i co moze a co nie moze do niego wplynac. A argumenty zwolennikow to tylko "dosrac Ruskim" i "fajnie by bylo zeby byl". Owszem fajnie by bylo, ale nie za 400 baniek, gdy jest tyle innych potrzeb w kraju.

    A w ogole to temat spadl z pierwszej strony wiec chyba EOT.

    • 0 0

  • Przekop

    Nareszcie ktoś rozsądny i kompetentny zabrał głos i powiedział głośno to oczym mnóstwo ludzi mówi pocichu BRAWO !!!!!!

    • 0 0

  • Nie koniecznie port ,ale

    Możliwość żeglugi niezależnie od humoru sąsiada, wymieszanie wód i być może samoistne oczyszczenie, co podniesie walory turystyczne miejscowości leżących na stałym lądzie i ich rozwój.

    • 0 0

  • Już Niemcy od 1894 roku wiedzieli co zrobić z Elblągiem.
    Ogólnie Elbląg ma przy zainwestowaniu dużych pieniędzy lepsze warunki niż np takie porty jak Szczecin , Kaliningrad czy Gdynia.

    Niemcy wybudowali falochron pod przyszły port , którego budowy nie zdąrzyli ukończyc , dzięki temu powstała sztuczna zatoka elbląska.

    Plany ich sięgały rozbudowy portu od Elbląga aż po Suchacz.

    Dlugość 9km szerokość bodajże 1,5km co przerasta możliwości takich portów jak Gdynia czy Kaliningrad które maja: Gdynia 9ha , Kaliningrad 6ha powierzchni.

    Problemem pozostaje głębokość torów wodnych ale jakoś ruscy sobie z tym radzą , w Szczecinie sobie z tym radzą (40km od morza) i nie widzą problemu.

    Wystarzą po prostu chęci.

    Co do towarów : zainteresowanie jest (zachodnia ukraina , mołdawia , słowacja czy obwody brzeski i grodzieński na białorusi).

    Co do ekologii. Mierzeja Wiślana właściwie przez cały czas była poddawana ingerencji człowieka , w obecnej dobie jest tworem w 50% sztucznym. Pamiętajmy - rozlewisko wisły (nie miała prostego ujścia jak teraz (przekop) , wyspy na mierzei (teraz to jest jeden ląd) itd , Całe żuławy to jedna wielka ingerencja człowieka.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane