• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządowcy walczą o Trasę Kaszubską. Argumenty są, ale wątpliwości też

Maciej Naskręt
23 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Oddanie do ruchu Trasy Kaszubskiej możliwe jest najszybciej w 2021 r. pod warunkiem, że w ciągu kilku miesięcy ministerstwo uruchomi środki na ten cel. Oddanie do ruchu Trasy Kaszubskiej możliwe jest najszybciej w 2021 r. pod warunkiem, że w ciągu kilku miesięcy ministerstwo uruchomi środki na ten cel.

Rząd odwleka budowę Trasy Kaszubskiej, tłumacząc to przeszacowaniem kosztów budowy dróg przez poprzedników. Przeciwko tej decyzji protestują pomorscy samorządowcy, zarówno z Trójmiasta, jak i ze Słupska. Gdyby jednak poprzedni rząd sprawniej przygotowywał tę inwestycję, to budowy nie można by już było zastopować. Dziś realizacja 60-kilometrowej drogi za ok. 2,1 mld zł oddala się - obecny najbliższy możliwy termin jej oddania to 2021 r.



Czy popierasz protest samorządowców w sprawie drogi s6?

Samorządowcy z Pomorza, zarówno Gdańskiego, jak i Środkowego, lobbują za przyspieszeniem budowy Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem i dalej ze Słupskiem oraz Pomorzem Zachodnim. Zwracają uwagę, że wstrzymanie budowy drogi, która ma stać się kręgosłupem komunikacyjnym całego Pomorza, jest poważnym błędem.

Zgodnie podkreślają, że:

  • inwestycja znajdowała się na wysokim, 10. miejscu (na 51) na liście zadań w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023,
  • dla inwestycji opracowano koncepcje programowe oraz uzyskano decyzję środowiskową,
  • jej budowa jest pilna, ponieważ istniejącą "szóstką" przejeżdża dziś od 20 tys. do nawet ponad 60 tys. pojazdów dziennie.


Obecny plan: droga gotowa może w 2021 r.

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że Trasa Kaszubska może być gotowa w 2020 r. Tymczasem najnowsze plany rządu zakładają, że Trasa Kaszubska zostanie udostępniona kierowcom najwcześniej w marcu 2021 r. Oznacza to opóźnienie o pół roku, w stosunku do wcześniej prezentowanych zamierzeń. Teoretycznie to niewiele, ale ministerialni urzędnicy nie gwarantują, że także ten termin nie zostanie przesunięty.

Mimo to rząd podkreśla, że inwestycja na Kaszubach cały czas mieści się w ramach, w jakie ujął je rząd Ewy Kopacz w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) i wstępnie skierował do realizacji we wrześniu 2015 r.

Przebieg Trasy Kaszubskiej na Pomorzu. Przebieg Trasy Kaszubskiej na Pomorzu.
Pierwotnie Trasa Kaszubska miała być gotowa w 2013 roku

Tymczasem pierwsze plany zakładały rozpoczęcie budowy Trasy Kaszubskiej w 2010 r. i jej zakończenie w roku 2013. Jednak rekordowo wolne tempo wydawania decyzji środowiskowej na tę drogę pogrzebało ten harmonogram. Przypomnijmy, że na 150-stronicowy dokument drogowcy czekali 2 lata i 4 miesiące.

Trzeba zaznaczyć, że niemogący się porozumieć urzędnicy z GDDKiA, jak i urzędnicy z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, podlegają bezpośrednio tej samej administracji rządowej.

Przypomnijmy: inwestorem budowy drogi ekspresowej S6 jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Urząd podlega bezpośrednio ministrowi infrastruktury i budownictwa. To ministerstwo decyduje o uruchomieniu środków na każdą inwestycję. GDDKiA odpowiada natomiast za przygotowanie formalne, organizację przetargu, nadzór nad wykonawcą oraz odbiór inwestycji.

  • Treść protestu samorządowców.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk popierający protest #TakdlaS6.
  • Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz popierający protest #TakdlaS6.


Najdłuższa inwestycja współczesnego Pomorza

Jeśli nawet rząd zmieni zdanie i zaprosi szybciej wykonawców do składania ofert na budowę Trasy Kaszubskiej, to do wbicia pierwszej łopaty wciąż daleka droga. Drogę trzeba bowiem najpierw... zaprojektować, co potrwa minimum rok. Do tego trzeba uzyskać tzw. decyzję o realizacji inwestycji drogowej. Dopiero wtedy można rozpocząć roboty budowlane. Wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny one potrwać nie dłużej niż 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą.

Z tego powodu też Trasa Kaszubska będzie najdłużej przygotowywaną i realizowaną inwestycją na Pomorzu. Prace nad nią zaczęły się bowiem w 2008 r.

64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.



Komentarz: poprzedni rząd miał 8 lat na rozpoczęcie budowy Trasy Kaszubskiej

Walczący o przyspieszenie budowy Trasy Kaszubskiej urzędnicy, związani przede wszystkim z Platformą Obywatelską, wykazują się zaskakującym brakiem pamięci. To przecież poprzednia administracja rządowa, kontrolowana przez ich partię, miała wszystko, by tę drogę nie tylko przygotować, ale i wybudować. Gdyby współpraca podlegających jej drogowców z GDDKiA z podlegającymi jej urzędnikami z RDOŚ układała się lepiej, ekspresówka już dawno skróciłaby nie tylko dojazd do Słupska, ale i do Szczecina. No, ale skoro nawet wpływowy minister z Pomorza Sławomir Nowak nie był w stanie przyspieszyć trwającego 2,5 roku wydawania opinii środowiskowej, to dzisiejsze rozdzieranie szat o półroczne opóźnienie budowy nie wydaje się wiarygodne.

Opinie (268) 8 zablokowanych

  • ciekawe co te samorządy (1)

    ktore tak "walczą" robiły przez POprzednie 8 lat ??? Zdaje się że miały wszystkie atuty w dłoniach , a zajmowały się bzdurami . Teraz usiłują wymusić coś co sami zbańczyli >

    • 6 4

    • Budowali innedrogi i trasy tramwajowe po których dzisiaj jeździsz. Jedną drogę zostawili następcą, a ci wypieli się na

      • 5 1

  • obywatel

    Nic nasze prośby, nalegania nie pomogą, Jak PiS mówi, że trasa nie jest potrzebna, to mówi. Nikt wam nie da, tyle co oni na obiecują.

    • 6 3

  • Do roboty nieroby !!! (2)

    wszystkim samorządom z naczalstwem włącznie po łopacie na twarz , i niech sie wreszcie wykażą . 8 lat bąki zbijali , Macho Picu obiecywał , wszyscy klaskali . Co im wyszło ?? Nastawiali radarów . To był główny cel. Czas użyć rąk do właściwych celów. Na następnych wyborach pooooooszli na zieloną trawkę !!!!

    • 3 9

    • Chyba nie jesteś z Gdańska. Tutaj nikt nie zbijał bąków. Wystarczy się w koło rozejrzeć. (1)

      • 3 1

      • Rzeczywiście

        Budyń wykazywał wybitną aktywność na polu rozdawnictwa miejskich gruntów dla kościoła , kamienicznictwa i POlityki. Organizując przy tym finansowanie z Niemiec na zakładanie sobie d.....chrona . Od organizacji która chętnie by widziała Gdańsk w granicach rzeszy. To są te "sukcesy " ?

        • 1 3

  • Przed wyborami było wiadomo, (1)

    że jak wygra PiS, to tej drogi nie będzie, Ale wszyscy chcieli dobrej, najlepszej zmiany, to mają. Samorządowcy nie są bez winy. Walczyli między sobą też zajadle wcale nie myśląc o ludziach czy remiędzy. Teraz to zagrywka polityczna.

    • 3 9

    • To lepiej żeby nikt nie zabiegał o budowę tej drogi?

      • 3 0

  • 6!

    NIe rozumiem dlaczego urzędnicy nie zlecą zaprojektowania całej trasy firmie jako osobny przetarg, mając w garści taki projekt zostanie podpisanie umowy z ew. wykonawcą co znacznie skróciło by czas całej inwestycyj. Rozpoczęcie wykonywania projektu (i całej papierologii) powinno być rozpoczęte już w 2010 roku po wcześniejszych uzgodnieniach i wyznaczeniu lokalizacji trasy. Myślę również że koszt takiego projektu mógłby być znacznie tańszy jaki i mogły by unieść poszczególne samorządy!
    Cały czas nie mogę wyjść z podziwu dlaczego to firma budowlana zajmuje się projektami, uzyskiwaniem wszelkiego rodzaju zgód w tym zgód na wprowadzenie ludzi na plac budowy od instytucji państwowych, co znacząco wydłuża taką budowę. Przecież samo wygranie przetargu powinno być jednoznaczne z otrzymaniem wszystkich pozwoleń.

    • 2 6

  • (2)

    W pierwszej kolejności należy dokonać modernizacji ważnej drogi wojewódzkiej nr 214 Warlubie - Łeba przez Lębork długości 170 km. Władze PO przez 8 lat nie potrafiły rozpocząć budowy Trasy Kaszubskiej.Budowę tej trasy należy rozpocząć po wymianie dotychczasowych władz. Będzie zdecydowanie tańsza i lepiej wykonana.

    • 5 6

    • Po wymianie dotychczasowych władz Pomorza to powstanie ale droga do Rzeszowa.

      • 3 0

    • Warlubie - Łeba

      Poco modernizować ta trasę jeżeli masz A1 a potem może kiedyś będziesz miał S6 du Słupska. Z S6 już niedaleko będzie do Łeby
      Strategiczna trasa dla ruchu to kraje nadbałtyckie Pomoże Niemcy, dzięki tej trasie wzrośnie ilość firm zajmujących się różnymi dziedzinami rynku co zwiększy atrakcyjność naszego regionu pod każdym względem!!!

      • 4 0

  • Marzec 2021 dla Trasy Kaszubskiej przy tych zawirowaniach to i tak optymistyczny wariant

    • 3 1

  • Chociaż tutaj jest prawda. Redaktor portalu ExpressKaszubski tak zmanipulował artykuł aby wynikało z niego, ze Metropolitalna jest zagrozona.

    • 3 5

  • Panie Redaktorze. Poprzedni rząd nie ponosi winy za to że obecny rząd zastopował budowę.

    Każdy powinien odpowiadać za własne czyny. Skąd u Pana taka pokrętna logika?

    • 6 8

  • komentarz (6)

    POSŁOWIE i Rządzący PIS !!!!!!!!!!!!!!!

    Głosowałem na PO
    Moja wina ,Moja wina

    Uruchomcie tą inwestycję Lęborską S6 a będę głosował na PIS następne moje 40 lat

    • 4 7

    • Musztarda (5)

      PO obiedzie. Obiecanki cacanki. Kolana zaciśnięte a głupiemu stoi. Jak byś wcześniej głosował na PiS, jakieś 9 lat temu , to droga by już była.

      • 0 6

      • Obawiam (4)

        się że po 9 latach rządów PIS nie było by dla kogo budować tej trasy. Chało które obowiązywało za czasów pierwszej niepełnej kadencji PIS brzmiało " ostatni gasi światło"
        Już zapomnieliście jak to wtedy było? Choćby zakłócanie sygnału telefonów komórkowych strajkującym pielęgniarkom - jak to nazwać? Jak dla mnie nie można tego inaczej nazwać jak metody STALINOWSKIE !!!

        Dostaliście ochłapy w wysokości 500 PLN ale drugie tyle ludziom zabiorą w podatkach.
        Coraz więcej polaków rejestruje firmy w Czechach, Słowacji, Anglii, Irlandii... tam jest TANIEJ, ŁATWIEJ ....Pewniej. Sam się nad tym coraz poważniej zastanawiam :( niestety.

        • 5 2

        • Ostatni to zgasi swiatło (3)

          uciekający do Anglii . Dzięki POlityce PO już 3 mln Mają dosyć śmieciówek itp "wynalazków"

          • 0 4

          • Przez rok "rządzenia" PIS-u z Polski wyjechało ponad 140 000 ludzi. (2)

            Ruszyła największa fala emigracji, a właściwie fala ucieczki przed głupotą obecnie rządzących.

            • 2 1

            • to jeszcze POkłosie

              nierządów partii okupacyjnej, Nie da się odrobić w rok tego co inni niszczyli przez 8 lat.Zadłużenie do granic absurdu, kasy nijak doliczyć się nie można .
              Nierząd który w całym okresie powojennego państwa miał do dyspozycji najwięcej pieniędzy przebimbał go w 'Sowie" tworząc państwo teoretyczne , h,,,d... i kamieni kupę.

              • 1 1

            • Jeżeli to prawda

              to chyba z powodu ogłoszenia Brexitu. Chcą jeszcze zdążyć ci którzy zaplanowali to jeszcze za czasów nierządu tfuska.

              • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane