• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw?

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (333)
Temat sekundników na skrzyżowaniach wraca co kilka lat jak bumerang. Teraz znów się pojawił, ale urzędnicy w Trójmieście mówią krótko: nie ma szans na montaż takich urządzeń na naszych drogach. Temat sekundników na skrzyżowaniach wraca co kilka lat jak bumerang. Teraz znów się pojawił, ale urzędnicy w Trójmieście mówią krótko: nie ma szans na montaż takich urządzeń na naszych drogach.

W ostatnim czasie kierowców i internautów znów rozgrzał temat sekundników odliczających czas do końca zielonego czy czerwonego światła. W wielu miastach w Polsce zostały już wprowadzone. Zgodnie z prawem mogę być stosowane tylko na skrzyżowaniach o stałoczasowej sygnalizacji świetlnej. Światła na głównych arteriach naszej aglomeracji, wpięte w system Tristar, są zmiennoczasowe. Postanowiliśmy sprawdzić, czy jest szansa na wprowadzenie sekundników chociaż na niektórych skrzyżowaniach.



Czy sekundniki na skrzyżowaniach usprawniłyby ruch samochodowy?

Sekundniki odmierzające czas do końca czerwonego lub zielonego światła, to rozwiązanie stosowane w wielu miastach, zarówno w kraju, jak i za granicą. Kierowcy się ich gorąco dopominają, twierdząc, że odmierzanie czasu raz na zawsze upora się z guzdrającymi się kierowcami, którzy nie reagują w porę na zielone światło, powodując dłuższe korki.

Wtórują im też lokalni politycy, za sprawą których temat wraca głównie w okresie kampanijnym. Bardziej sceptyczni są eksperci, którzy najpierw wskazywali na niezgodność sekundników z obowiązującym prawem, a następnie na ich niebezpieczne skutki.


Zdecydowana większość sygnalizatorów w Trójmieście pracuje w trybie zmiennoczasowym, co uniemożliwia montaż na nich sekundników. Zdecydowana większość sygnalizatorów w Trójmieście pracuje w trybie zmiennoczasowym, co uniemożliwia montaż na nich sekundników.

Jak sprawa wygląda dziś?



Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - mówi Tomasz Wawrzonek z GZDiZ. Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - mówi Tomasz Wawrzonek z GZDiZ.
Zgodnie z aktualnie obowiązującym "Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" wyświetlacze czasu mogą być stosowane przy sygnalizacji świetlnej stałoczasowej.

I tu pojawia się pierwszy problem, bo takich sygnalizacji w Trójmieście z roku na rok jest coraz mniej.

W Gdańsku pozostało ich zaledwie 10 proc. (ok. 30 skrzyżowań na 300 wyposażonych w sygnalizację). "Stałoczasówki" regulują ruchem m.in. na KartuskiejMapka (skrzyżowania z PaskaMapka, ZakopiańskąMapkaJasnąMapka) czy Powstańców Warszawskich z Dąbrowskiego. Pozostałe to głównie krzyżówki zlokalizowane na obrzeżach miasta, mające umiarkowany, a nawet znikomy wpływ na przepustowość i płynność ruchu.

Na innych skrzyżowaniach funkcjonuje bardziej elastyczna sygnalizacja zmiennoczasowa, a więc taka, która dostosowuje długość zielonego i czerwonego światła dla poszczególnych relacji w zależności od natężenia ruchu.

Wideo z 2021 roku

Drugą przeszkodą są zachowania samych kierowców. Urzędnicy odpowiedzialni za sterowanie ruchem w mieście powołują się na badania i praktyki z innych miast, które mają wskazywać, że kierowcy - widząc uciekający czas - chętniej przyspieszają przed skrzyżowaniem, niż na nim zwalniają.

- Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Z jednej strony można je stosować tylko na skrzyżowaniach z sygnalizacją stałoczasową, których mamy w mieście coraz mniej, z drugiej - wszelkie badania i doświadczenia z innych miast pokazują, że kierowcy, widząc uciekający czas na skrzyżowaniu, raczej przyspieszają, niż zwalniają. O tym, że sekundniki mogą powodować niebezpieczne sytuacje na drodze pomyślał nawet ustawodawca, wpisując tam warunek, że tam, gdzie są one stosowane, przed skrzyżowaniem powinno obowiązywać np. ograniczenie prędkości - podkreśla Wawrzonek.

Wideo archiwalne

W Gdyni nie ma szans na sekundniki



Jeszcze mniej skrzyżowań ze stałoczasową sygnalizacją świetlną pozostało w Gdyni. Tam też nie ma raczej szans, by takie urządzenia pojawiły się w najbliższych latach.

- Spośród 111 sygnalizacji na terenie Gdyni, obecnie tylko jedna działa w sposób stałoczasowy, natomiast wszystkie pozostałe są sygnalizacjami akomodacyjnymi, czyli dostosowującymi się do zmiennego natężenia ruchem rejestrowanego przez urządzenia detekcji pojazdów i pieszych - wyjaśnia Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - W związku ze sposobem działania sygnalizacji świetlnej, liczniki czasu nie będą w stanie wyświetlać czasu pozostałego do końca sygnału, ponieważ czas ten jest zmienny w każdym cyklu, a decyzja o zmianie fazy ruchu może być podejmowana z sekundy na sekundę - tłumaczy.

Sekundniki dla tramwajów i pieszych



Trójmiasto na mapie miejsc z sekundnikami nie jest jednak białą plamą. Od kilku lat z takiego rozwiązania korzystają motorniczowie. Z odliczania sekund do zielonego światła korzystają też piesi na przejściu dla pieszych na al. Jana Pawła II na wysokości szpitala na Zaspie.

Miejsca

Opinie (333) 6 zablokowanych

  • Czy zostanie ukarany Bałwan który ... (1)

    zainstalował pułapke ofsaidową w postaci świateł zawieszonych nad skrzyżowaniem drógi nr. 6 ze skrętem do Luzina ?.To jest zrobione specjalnie po to aby łapać tych którzy nie zdążają przejechać przy 5 sekundowym cyklu zmiany świateł - zainstalowana jest tam kamera która rejestruje te "wykroczenia" !!! skandal ! .

    • 10 4

    • te luzino to w PL jest ?

      • 0 4

  • Sekundniki stosowane są na całym świecie (2)

    w tym w Polsce, tylko u nas "nie da się". Rozumiem, że w innych krajach nie znają czegoś takiego jak sygnalizacja "zmiennoczasowa" i tylko my posiadamy taką kosmiczną technologię? System na pewno wie, czy w ciągu 10 sekund zmieni światło czy nie. Informacja o zbliżającej się zmianie światła nie musi być wyświetlana przez cały czas (czyli np. 60 sekund). To właśnie brak sekundników powoduje przekraczanie prędkości (czego sam jestem dowodem), bo w naszej rzeczywistości nie istnieje coś takiego jak zielona fala albo jest dostosowana właśnie do dziwnych prędkości typu 85 km/h.

    • 34 7

    • Urzednika nie przekonasz

      Że biale jest biale a czarne jest czarne.

      • 4 0

    • Tak, tak. Na całym świecie

      W Etiopii i na Antarktydzie też.

      • 0 2

  • Jak ludzie nie będą czekać na bardziej zielone to bez sekundników poprawi się ruch i jego płynność... (1)

    lepszym rozwiązaniem jest pre sygnalizacja przed skrzyżowaniem 100-200m - żółte pulsujące światła przed zmianą na czerwone i w trakcie gdy jest zaświecone. Wyeliminowało by to wiele problemów w tym późne żółte :) i "jeszcze zdążę... a nie jednak nie".

    • 4 12

    • Takie rozwiązanie jest na Elblasiej przy Sztutowskiej w stronę Orlenu(Lotosu).

      • 1 0

  • Skoro sekundniki przynoszą więcej szkód niż korzyści, to kiedy GZDiZ usunie sekundniki dla tramwajów?

    One są od lat i teraz standardem jest, że tramwaj wjeżdża na skrzyżowanie kilka sekund przed swoim "zielonym" światłem, gdy inne samochody nie zdążą z niego zjechać. Również to może powodować większą liczbę wypadków z udziałem tramwajów w ostatnich latach.

    • 27 6

  • Xd

    Jestem za w Szczecinie tak jest i to się sprawdza

    • 19 1

  • (8)

    Kierowczyki oczywiście zawsze na tak. Prawda jest taka, że coraz mniej sekund do zmiany światła sprawia, że kierowczyki przyspieszają na skrzyżowaniach do absurdalnych prędkości, gdzie jednocześnie na bocznej ulicy inny kierowczyk wjeżdża na zielonej strzałce bez zatrzymania. W efekcie mamy wypadek śmiertelny przy 100 km/h w terenie zabudowanym w obrębie skrzyżowania

    • 15 76

    • No to niech odlicza tylko do zielonego a nie do czerwonego. Jakby odliczało do czerwonego to też obawiałbym się wysypu szeryfów blokujących ruch tak, żeby to oni przejechali 1 sekundę przed czerwonym światłem, a wszyscy za nim musieliby stać na czerwonym cały cykl świateł.

      • 4 4

    • A teraz to niby na późnym pomarańczowym nie przejadą? (1)

      Co to za logika...

      • 4 4

      • Późne pomarańczowe

        Pomarańczowy to jest sok

        • 2 3

    • (1)

      minęło 10 minut i już hejcik na kierowców. klasyka na tym portalu.

      • 16 2

      • Stowarzyszenia rowerowe bardzo wcześnie zaczynają swoją pracę zemwaną też propagandą, zaś ten portal na to przyzwala, już od lat. A to co ci raktywiści wypisują to dosłownie definicja tego ulubionego trójmiejskiego "hejtu"

        • 14 1

    • (1)

      "Kierowczyki" to zwrot używany przez sprawnych inaczej. Szkoła nie ukończona, życie do kitu i wylewa taki frustracje obrażając kierowców. Znajdź sobie jakiś cel w życiu gam...

      • 13 1

      • Nie stać go na samochód to pluje jadem.
        Lub co gorsza nie potrafi nawet zdać egzaminu i wylewa swą frustrację na cały świat.

        • 9 0

    • Tak pacanoe

      Prędkość światła rozwijają, żeby cie podmuch wiatru zdmuchł z drogi. Jesteś ewidentnie sfrustrowany i niezadowolony ze swojego życia, a swoje frustracje wylewasz na innych.

      • 3 1

  • Tylko autonomiczne pojazdy (2)

    Ludzie są za głupi do prowadzenia samochodów.

    • 5 15

    • Nie mierz wszystkich swoją miarą

      • 7 1

    • jeszcze trochę czasu

      będzie w Gdański 1000 autonomicznych pojazdów. Ale tylko 1000 reszta na rowerach.

      • 0 0

  • Super sprawa, będę wiedział kiedy mogę szminkę i pomadkę wyjąć z torebki

    Zdzisław B.

    • 5 4

  • W Szczecinie sprawdza sie znakomicie.

    • 18 0

  • (1)

    Ja może czegoś nie rozumiem, ale dlaczego licznik nie może być tylko na zakończenie czerwonego? Wtedy chyba nie ma problemu przyspieszających kierowców.

    • 16 0

    • Do tego Nakaz wyłączenia silnika tak jak w Szwajcarii

      Jak blachosmród stoi na czerwonym to aby NIE truc poeszych Musi Wyłączyć silnik!
      No ale teraz jak weszło KPO to nikomu się juz nie chce bo i tak wkrótce silniki spalinowe zostaną zabronione!

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane