- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (507 opinii)
- 2 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (101 opinii)
- 3 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (52 opinie)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (81 opinii)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (76 opinii)
- 6 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (378 opinii)
Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw?
W ostatnim czasie kierowców i internautów znów rozgrzał temat sekundników odliczających czas do końca zielonego czy czerwonego światła. W wielu miastach w Polsce zostały już wprowadzone. Zgodnie z prawem mogę być stosowane tylko na skrzyżowaniach o stałoczasowej sygnalizacji świetlnej. Światła na głównych arteriach naszej aglomeracji, wpięte w system Tristar, są zmiennoczasowe. Postanowiliśmy sprawdzić, czy jest szansa na wprowadzenie sekundników chociaż na niektórych skrzyżowaniach.
Wtórują im też lokalni politycy, za sprawą których temat wraca głównie w okresie kampanijnym. Bardziej sceptyczni są eksperci, którzy najpierw wskazywali na niezgodność sekundników z obowiązującym prawem, a następnie na ich niebezpieczne skutki.
Jak sprawa wygląda dziś?
Zgodnie z aktualnie obowiązującym "Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" wyświetlacze czasu mogą być stosowane przy sygnalizacji świetlnej stałoczasowej.
I tu pojawia się pierwszy problem, bo takich sygnalizacji w Trójmieście z roku na rok jest coraz mniej.
W Gdańsku pozostało ich zaledwie 10 proc. (ok. 30 skrzyżowań na 300 wyposażonych w sygnalizację). "Stałoczasówki" regulują ruchem m.in. na Kartuskiej
Na innych skrzyżowaniach funkcjonuje bardziej elastyczna sygnalizacja zmiennoczasowa, a więc taka, która dostosowuje długość zielonego i czerwonego światła dla poszczególnych relacji w zależności od natężenia ruchu.
Wideo z 2021 roku
- Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Z jednej strony można je stosować tylko na skrzyżowaniach z sygnalizacją stałoczasową, których mamy w mieście coraz mniej, z drugiej - wszelkie badania i doświadczenia z innych miast pokazują, że kierowcy, widząc uciekający czas na skrzyżowaniu, raczej przyspieszają, niż zwalniają. O tym, że sekundniki mogą powodować niebezpieczne sytuacje na drodze pomyślał nawet ustawodawca, wpisując tam warunek, że tam, gdzie są one stosowane, przed skrzyżowaniem powinno obowiązywać np. ograniczenie prędkości - podkreśla Wawrzonek.
Wideo archiwalne
W Gdyni nie ma szans na sekundniki
Jeszcze mniej skrzyżowań ze stałoczasową sygnalizacją świetlną pozostało w Gdyni. Tam też nie ma raczej szans, by takie urządzenia pojawiły się w najbliższych latach.
- Spośród 111 sygnalizacji na terenie Gdyni, obecnie tylko jedna działa w sposób stałoczasowy, natomiast wszystkie pozostałe są sygnalizacjami akomodacyjnymi, czyli dostosowującymi się do zmiennego natężenia ruchem rejestrowanego przez urządzenia detekcji pojazdów i pieszych - wyjaśnia Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - W związku ze sposobem działania sygnalizacji świetlnej, liczniki czasu nie będą w stanie wyświetlać czasu pozostałego do końca sygnału, ponieważ czas ten jest zmienny w każdym cyklu, a decyzja o zmianie fazy ruchu może być podejmowana z sekundy na sekundę - tłumaczy.
Sekundniki dla tramwajów i pieszych
Trójmiasto na mapie miejsc z sekundnikami nie jest jednak białą plamą. Od kilku lat z takiego rozwiązania korzystają motorniczowie. Z odliczania sekund do zielonego światła korzystają też piesi na przejściu dla pieszych na al. Jana Pawła II na wysokości szpitala na Zaspie.
Miejsca
Opinie (333) 6 zablokowanych
-
2024-04-19 07:39
Sekundniki to dobry pomysł (13)
Jeżdze samochodem hybrydowym widząć sekundik wiem, że trzeba zwalniać i stopniowo odzyskuje energię do akumulatorów.
Tym samym emituje mniej zanieczyszczeń z klocków hamulcowych.
Mozna rozwiązać szybko problem stosując mrugające światło zielone, Jeden mały moduł załatwia sprawę.- 35 14
-
2024-04-19 07:45
Co ma do tego hybryda? (1)
A samochodem spalinowym to trzymałeś gaz do końca i hamowałeś przed samymi światłami?
- 4 3
-
2024-04-19 09:43
Hybryda pozwala na większy odzysk energii
W aucie hybrydowym w mieście klocki wytrzymują około 120 tyś km.
- 2 0
-
2024-04-19 07:53
Zdaje się że to mrugające zielone już kiedyś było!! Komu to przeszkadzało??!!
- 3 1
-
2024-04-19 07:53
Też mam hybrydę i nie widzę związku (3)
Jak mam czerwone to hamuję odzyskując energię a jak zielone to jadę. Sekundniki powinny tylko odliczać czas do zielonego światła, żeby wiedzieć kiedy ruszyć. Jak masz jeszcze zielone światło ale hamujesz "bo za 10 sekund będzie czerwone światło" to jest to zwykłe blokowanie ruchu.
- 5 1
-
2024-04-19 08:12
Badania potwierdzają, że sekundniki przy ruszaniu są niebezpieczne. (2)
Kierowcy startują na "0" nie patrząc co jest przed nimi.
- 1 4
-
2024-04-19 08:25
Szczegolnie ze duzo jezdzi na "poznym zielonym"
- 0 0
-
2024-04-19 09:04
Jeśli to byłoby prawdą, to i na zielonym nie patrzyliby co jest przed nimi i ruszali w ciemno.
- 2 0
-
2024-04-19 07:54
"Tym samym emituje mniej zanieczyszczeń z klocków hamulcowych"
proponuję jeszcze nie oddychać - wtedy nie będziesz emitować dwutlenku węgla i planeta ocaleje. Z resztą argumentów się zgodzę
- 5 3
-
2024-04-19 07:55
Mniej zanieczyszczeń z klocków hamulcowych :D
- 4 1
-
2024-04-19 08:07
Dzięki ci , dzięki tobie przeżyjemy . (2)
Mogę oddychać spokojnie bez zanieczyszczeń od klocków hamulcowych .
Klocki nas zabiją- 2 0
-
2024-04-19 08:13
No przecież o pył z klocków jest wycie przy każdym nowym naziemnym przejściu dla pieszych. (1)
Nagle nie ma znaczenia?
- 2 0
-
2024-04-19 10:05
Nie o pył z klocków tylko wzrost spalin bo samochód musi ruszyć
Najmniejsze spalanie jest przy stałej prędkości 60km/h.
Największe spalanie masz przy ciągłym ruszaniu i hamowaniu. Podobnie wysokie spalanie masz dopiero powyżej 160km/h.- 0 0
-
2024-04-19 08:21
- a co z pyłem ze ścierających się opon?!
W skali kraju czy świata to są pewnie tony gumowego mikropyłu - jakoś ekolodzy o tym nie mówią!
Mikroplastik jest szkodliwy i świat się przez to skończy, a mikroguma jest ok, ponieważ się o niej nie mówi...- 0 2
-
2024-04-19 07:40
Za granicami PL...sa...i o dziwo ludzie nie przyśpieszaja...
Poza granicami można spotkac takie rozwiązanie...i pewnie spadła ilość mandatów "za czerwone" ...nikt nie przyśpiesza w ostatniej chwili....być może w Polsce nikomu nie zależy na bezpieczeństwie? a jedynie na tym aby nie zmieniać nic na lepsze
- 7 0
-
2024-04-19 07:42
zdecydowanie ZA!
nie będzie opóźnień w ruszaniu spod świateł, bo ktoś się zagapił
- 7 0
-
2024-04-19 07:42
1122
Panie Tomaszu zaszkodzi to tylko Panu, bo lepiej zamontować foto kamery,żeby łapać kierowców żeby płacili mandaty, jak widac nie chodzi tu Panu o bezpieczeństwo tylko o wpływ pieniędzy z mandatów, tyle w temacie. Można jeszcze prowadzić takie rozwiązanie żeby przed zmianą zielonego światła zaczęło migać trzy razy i potem zmiana na żółte i czerwone.
- 8 3
-
2024-04-19 07:43
W Gdańsku dużo to nie da. (1)
Najpierw trzeba by rozwiązać problem kierowców wciskających się na skrzyżowania bez możliwości zjazdu, bo to oni są główną przyczyną spowolnień i korków.
- 3 4
-
2024-04-19 07:49
i kierowców-cwaniaków objeżdżających wyspę centralną dookoła, żeby skręcić w prawo...
...i wcisnąć się przed tych którzy wcześniej ustawili się w kolejce do prawoskrętu. Blokują w ten sposób całe skrzyżowania i wydłużają korki
- 0 2
-
2024-04-19 07:44
Jestem na tak
- 3 1
-
2024-04-19 07:46
ale wiecie, że jesteśmy w tyle za Białorusią?
tam to funkcjonuje od lat, szczególnie przydatne dla pieszych
- 5 0
-
2024-04-19 07:48
A może te sekundniki są rozwiązaniem zbyt tanim?
Może zastosowanie sekudników potwierdzi ich skuteczność? I wtedy wszystkie inne bardzo kosztowne sytemy ....okażą się zbędne?...a co gorsza infrastruktura będzie bardziej przepustowa i bezpieczna....a urzędnicy i niektórzy pracownicy oraz ich "rozwiązania" niepotrzebni?..... i co gorsza może spaść liczba mandatów....a także wypadkòw?....czy poprawa taka jest ekonomicznie uzasadniona dla miasta, urzędników oraz systemu?....
- 11 1
-
2024-04-19 07:49
Czasem żeby wprowadzić coś mądrego, trzeba zwolnić wicedyrektora ...
- 10 1
-
2024-04-19 07:50
Już dawno powinno być to wprowadzone jak zagranica
Miliony wylane na ten TriStar a korki nadal są, sekundnik zdecydowanie popieram, byłoby mniej kolizji
- 12 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.