• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw?

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (333)
Temat sekundników na skrzyżowaniach wraca co kilka lat jak bumerang. Teraz znów się pojawił, ale urzędnicy w Trójmieście mówią krótko: nie ma szans na montaż takich urządzeń na naszych drogach. Temat sekundników na skrzyżowaniach wraca co kilka lat jak bumerang. Teraz znów się pojawił, ale urzędnicy w Trójmieście mówią krótko: nie ma szans na montaż takich urządzeń na naszych drogach.

W ostatnim czasie kierowców i internautów znów rozgrzał temat sekundników odliczających czas do końca zielonego czy czerwonego światła. W wielu miastach w Polsce zostały już wprowadzone. Zgodnie z prawem mogę być stosowane tylko na skrzyżowaniach o stałoczasowej sygnalizacji świetlnej. Światła na głównych arteriach naszej aglomeracji, wpięte w system Tristar, są zmiennoczasowe. Postanowiliśmy sprawdzić, czy jest szansa na wprowadzenie sekundników chociaż na niektórych skrzyżowaniach.



Czy sekundniki na skrzyżowaniach usprawniłyby ruch samochodowy?

Sekundniki odmierzające czas do końca czerwonego lub zielonego światła, to rozwiązanie stosowane w wielu miastach, zarówno w kraju, jak i za granicą. Kierowcy się ich gorąco dopominają, twierdząc, że odmierzanie czasu raz na zawsze upora się z guzdrającymi się kierowcami, którzy nie reagują w porę na zielone światło, powodując dłuższe korki.

Wtórują im też lokalni politycy, za sprawą których temat wraca głównie w okresie kampanijnym. Bardziej sceptyczni są eksperci, którzy najpierw wskazywali na niezgodność sekundników z obowiązującym prawem, a następnie na ich niebezpieczne skutki.


Zdecydowana większość sygnalizatorów w Trójmieście pracuje w trybie zmiennoczasowym, co uniemożliwia montaż na nich sekundników. Zdecydowana większość sygnalizatorów w Trójmieście pracuje w trybie zmiennoczasowym, co uniemożliwia montaż na nich sekundników.

Jak sprawa wygląda dziś?



Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - mówi Tomasz Wawrzonek z GZDiZ. Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - mówi Tomasz Wawrzonek z GZDiZ.
Zgodnie z aktualnie obowiązującym "Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" wyświetlacze czasu mogą być stosowane przy sygnalizacji świetlnej stałoczasowej.

I tu pojawia się pierwszy problem, bo takich sygnalizacji w Trójmieście z roku na rok jest coraz mniej.

W Gdańsku pozostało ich zaledwie 10 proc. (ok. 30 skrzyżowań na 300 wyposażonych w sygnalizację). "Stałoczasówki" regulują ruchem m.in. na KartuskiejMapka (skrzyżowania z PaskaMapka, ZakopiańskąMapkaJasnąMapka) czy Powstańców Warszawskich z Dąbrowskiego. Pozostałe to głównie krzyżówki zlokalizowane na obrzeżach miasta, mające umiarkowany, a nawet znikomy wpływ na przepustowość i płynność ruchu.

Na innych skrzyżowaniach funkcjonuje bardziej elastyczna sygnalizacja zmiennoczasowa, a więc taka, która dostosowuje długość zielonego i czerwonego światła dla poszczególnych relacji w zależności od natężenia ruchu.

Wideo z 2021 roku

Drugą przeszkodą są zachowania samych kierowców. Urzędnicy odpowiedzialni za sterowanie ruchem w mieście powołują się na badania i praktyki z innych miast, które mają wskazywać, że kierowcy - widząc uciekający czas - chętniej przyspieszają przed skrzyżowaniem, niż na nim zwalniają.

- Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Z jednej strony można je stosować tylko na skrzyżowaniach z sygnalizacją stałoczasową, których mamy w mieście coraz mniej, z drugiej - wszelkie badania i doświadczenia z innych miast pokazują, że kierowcy, widząc uciekający czas na skrzyżowaniu, raczej przyspieszają, niż zwalniają. O tym, że sekundniki mogą powodować niebezpieczne sytuacje na drodze pomyślał nawet ustawodawca, wpisując tam warunek, że tam, gdzie są one stosowane, przed skrzyżowaniem powinno obowiązywać np. ograniczenie prędkości - podkreśla Wawrzonek.

Wideo archiwalne

W Gdyni nie ma szans na sekundniki



Jeszcze mniej skrzyżowań ze stałoczasową sygnalizacją świetlną pozostało w Gdyni. Tam też nie ma raczej szans, by takie urządzenia pojawiły się w najbliższych latach.

- Spośród 111 sygnalizacji na terenie Gdyni, obecnie tylko jedna działa w sposób stałoczasowy, natomiast wszystkie pozostałe są sygnalizacjami akomodacyjnymi, czyli dostosowującymi się do zmiennego natężenia ruchem rejestrowanego przez urządzenia detekcji pojazdów i pieszych - wyjaśnia Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - W związku ze sposobem działania sygnalizacji świetlnej, liczniki czasu nie będą w stanie wyświetlać czasu pozostałego do końca sygnału, ponieważ czas ten jest zmienny w każdym cyklu, a decyzja o zmianie fazy ruchu może być podejmowana z sekundy na sekundę - tłumaczy.

Sekundniki dla tramwajów i pieszych



Trójmiasto na mapie miejsc z sekundnikami nie jest jednak białą plamą. Od kilku lat z takiego rozwiązania korzystają motorniczowie. Z odliczania sekund do zielonego światła korzystają też piesi na przejściu dla pieszych na al. Jana Pawła II na wysokości szpitala na Zaspie.

Miejsca

Opinie (333) 6 zablokowanych

  • Sekundniki to dobry pomysł (13)

    Jeżdze samochodem hybrydowym widząć sekundik wiem, że trzeba zwalniać i stopniowo odzyskuje energię do akumulatorów.
    Tym samym emituje mniej zanieczyszczeń z klocków hamulcowych.
    Mozna rozwiązać szybko problem stosując mrugające światło zielone, Jeden mały moduł załatwia sprawę.

    • 35 14

    • Co ma do tego hybryda? (1)

      A samochodem spalinowym to trzymałeś gaz do końca i hamowałeś przed samymi światłami?

      • 4 3

      • Hybryda pozwala na większy odzysk energii

        W aucie hybrydowym w mieście klocki wytrzymują około 120 tyś km.

        • 2 0

    • Zdaje się że to mrugające zielone już kiedyś było!! Komu to przeszkadzało??!!

      • 3 1

    • Też mam hybrydę i nie widzę związku (3)

      Jak mam czerwone to hamuję odzyskując energię a jak zielone to jadę. Sekundniki powinny tylko odliczać czas do zielonego światła, żeby wiedzieć kiedy ruszyć. Jak masz jeszcze zielone światło ale hamujesz "bo za 10 sekund będzie czerwone światło" to jest to zwykłe blokowanie ruchu.

      • 5 1

      • Badania potwierdzają, że sekundniki przy ruszaniu są niebezpieczne. (2)

        Kierowcy startują na "0" nie patrząc co jest przed nimi.

        • 1 4

        • Szczegolnie ze duzo jezdzi na "poznym zielonym"

          • 0 0

        • Jeśli to byłoby prawdą, to i na zielonym nie patrzyliby co jest przed nimi i ruszali w ciemno.

          • 2 0

    • "Tym samym emituje mniej zanieczyszczeń z klocków hamulcowych"

      proponuję jeszcze nie oddychać - wtedy nie będziesz emitować dwutlenku węgla i planeta ocaleje. Z resztą argumentów się zgodzę

      • 5 3

    • Mniej zanieczyszczeń z klocków hamulcowych :D

      • 4 1

    • Dzięki ci , dzięki tobie przeżyjemy . (2)

      Mogę oddychać spokojnie bez zanieczyszczeń od klocków hamulcowych .
      Klocki nas zabiją

      • 2 0

      • No przecież o pył z klocków jest wycie przy każdym nowym naziemnym przejściu dla pieszych. (1)

        Nagle nie ma znaczenia?

        • 2 0

        • Nie o pył z klocków tylko wzrost spalin bo samochód musi ruszyć

          Najmniejsze spalanie jest przy stałej prędkości 60km/h.
          Największe spalanie masz przy ciągłym ruszaniu i hamowaniu. Podobnie wysokie spalanie masz dopiero powyżej 160km/h.

          • 0 0

    • - a co z pyłem ze ścierających się opon?!

      W skali kraju czy świata to są pewnie tony gumowego mikropyłu - jakoś ekolodzy o tym nie mówią!
      Mikroplastik jest szkodliwy i świat się przez to skończy, a mikroguma jest ok, ponieważ się o niej nie mówi...

      • 0 2

  • Za granicami PL...sa...i o dziwo ludzie nie przyśpieszaja...

    Poza granicami można spotkac takie rozwiązanie...i pewnie spadła ilość mandatów "za czerwone" ...nikt nie przyśpiesza w ostatniej chwili....być może w Polsce nikomu nie zależy na bezpieczeństwie? a jedynie na tym aby nie zmieniać nic na lepsze

    • 7 0

  • zdecydowanie ZA!

    nie będzie opóźnień w ruszaniu spod świateł, bo ktoś się zagapił

    • 7 0

  • 1122

    Panie Tomaszu zaszkodzi to tylko Panu, bo lepiej zamontować foto kamery,żeby łapać kierowców żeby płacili mandaty, jak widac nie chodzi tu Panu o bezpieczeństwo tylko o wpływ pieniędzy z mandatów, tyle w temacie. Można jeszcze prowadzić takie rozwiązanie żeby przed zmianą zielonego światła zaczęło migać trzy razy i potem zmiana na żółte i czerwone.

    • 8 3

  • W Gdańsku dużo to nie da. (1)

    Najpierw trzeba by rozwiązać problem kierowców wciskających się na skrzyżowania bez możliwości zjazdu, bo to oni są główną przyczyną spowolnień i korków.

    • 3 4

    • i kierowców-cwaniaków objeżdżających wyspę centralną dookoła, żeby skręcić w prawo...

      ...i wcisnąć się przed tych którzy wcześniej ustawili się w kolejce do prawoskrętu. Blokują w ten sposób całe skrzyżowania i wydłużają korki

      • 0 2

  • Jestem na tak

    • 3 1

  • ale wiecie, że jesteśmy w tyle za Białorusią?

    tam to funkcjonuje od lat, szczególnie przydatne dla pieszych

    • 5 0

  • A może te sekundniki są rozwiązaniem zbyt tanim?

    Może zastosowanie sekudników potwierdzi ich skuteczność? I wtedy wszystkie inne bardzo kosztowne sytemy ....okażą się zbędne?...a co gorsza infrastruktura będzie bardziej przepustowa i bezpieczna....a urzędnicy i niektórzy pracownicy oraz ich "rozwiązania" niepotrzebni?..... i co gorsza może spaść liczba mandatów....a także wypadkòw?....czy poprawa taka jest ekonomicznie uzasadniona dla miasta, urzędników oraz systemu?....

    • 11 1

  • Czasem żeby wprowadzić coś mądrego, trzeba zwolnić wicedyrektora ...

    • 10 1

  • Już dawno powinno być to wprowadzone jak zagranica

    Miliony wylane na ten TriStar a korki nadal są, sekundnik zdecydowanie popieram, byłoby mniej kolizji

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane