• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw?

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (333)
Temat sekundników na skrzyżowaniach wraca co kilka lat jak bumerang. Teraz znów się pojawił, ale urzędnicy w Trójmieście mówią krótko: nie ma szans na montaż takich urządzeń na naszych drogach. Temat sekundników na skrzyżowaniach wraca co kilka lat jak bumerang. Teraz znów się pojawił, ale urzędnicy w Trójmieście mówią krótko: nie ma szans na montaż takich urządzeń na naszych drogach.

W ostatnim czasie kierowców i internautów znów rozgrzał temat sekundników odliczających czas do końca zielonego czy czerwonego światła. W wielu miastach w Polsce zostały już wprowadzone. Zgodnie z prawem mogę być stosowane tylko na skrzyżowaniach o stałoczasowej sygnalizacji świetlnej. Światła na głównych arteriach naszej aglomeracji, wpięte w system Tristar, są zmiennoczasowe. Postanowiliśmy sprawdzić, czy jest szansa na wprowadzenie sekundników chociaż na niektórych skrzyżowaniach.



Czy sekundniki na skrzyżowaniach usprawniłyby ruch samochodowy?

Sekundniki odmierzające czas do końca czerwonego lub zielonego światła, to rozwiązanie stosowane w wielu miastach, zarówno w kraju, jak i za granicą. Kierowcy się ich gorąco dopominają, twierdząc, że odmierzanie czasu raz na zawsze upora się z guzdrającymi się kierowcami, którzy nie reagują w porę na zielone światło, powodując dłuższe korki.

Wtórują im też lokalni politycy, za sprawą których temat wraca głównie w okresie kampanijnym. Bardziej sceptyczni są eksperci, którzy najpierw wskazywali na niezgodność sekundników z obowiązującym prawem, a następnie na ich niebezpieczne skutki.


Zdecydowana większość sygnalizatorów w Trójmieście pracuje w trybie zmiennoczasowym, co uniemożliwia montaż na nich sekundników. Zdecydowana większość sygnalizatorów w Trójmieście pracuje w trybie zmiennoczasowym, co uniemożliwia montaż na nich sekundników.

Jak sprawa wygląda dziś?



Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - mówi Tomasz Wawrzonek z GZDiZ. Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - mówi Tomasz Wawrzonek z GZDiZ.
Zgodnie z aktualnie obowiązującym "Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" wyświetlacze czasu mogą być stosowane przy sygnalizacji świetlnej stałoczasowej.

I tu pojawia się pierwszy problem, bo takich sygnalizacji w Trójmieście z roku na rok jest coraz mniej.

W Gdańsku pozostało ich zaledwie 10 proc. (ok. 30 skrzyżowań na 300 wyposażonych w sygnalizację). "Stałoczasówki" regulują ruchem m.in. na KartuskiejMapka (skrzyżowania z PaskaMapka, ZakopiańskąMapkaJasnąMapka) czy Powstańców Warszawskich z Dąbrowskiego. Pozostałe to głównie krzyżówki zlokalizowane na obrzeżach miasta, mające umiarkowany, a nawet znikomy wpływ na przepustowość i płynność ruchu.

Na innych skrzyżowaniach funkcjonuje bardziej elastyczna sygnalizacja zmiennoczasowa, a więc taka, która dostosowuje długość zielonego i czerwonego światła dla poszczególnych relacji w zależności od natężenia ruchu.

Wideo z 2021 roku

Drugą przeszkodą są zachowania samych kierowców. Urzędnicy odpowiedzialni za sterowanie ruchem w mieście powołują się na badania i praktyki z innych miast, które mają wskazywać, że kierowcy - widząc uciekający czas - chętniej przyspieszają przed skrzyżowaniem, niż na nim zwalniają.

- Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Z jednej strony można je stosować tylko na skrzyżowaniach z sygnalizacją stałoczasową, których mamy w mieście coraz mniej, z drugiej - wszelkie badania i doświadczenia z innych miast pokazują, że kierowcy, widząc uciekający czas na skrzyżowaniu, raczej przyspieszają, niż zwalniają. O tym, że sekundniki mogą powodować niebezpieczne sytuacje na drodze pomyślał nawet ustawodawca, wpisując tam warunek, że tam, gdzie są one stosowane, przed skrzyżowaniem powinno obowiązywać np. ograniczenie prędkości - podkreśla Wawrzonek.

Wideo archiwalne

W Gdyni nie ma szans na sekundniki



Jeszcze mniej skrzyżowań ze stałoczasową sygnalizacją świetlną pozostało w Gdyni. Tam też nie ma raczej szans, by takie urządzenia pojawiły się w najbliższych latach.

- Spośród 111 sygnalizacji na terenie Gdyni, obecnie tylko jedna działa w sposób stałoczasowy, natomiast wszystkie pozostałe są sygnalizacjami akomodacyjnymi, czyli dostosowującymi się do zmiennego natężenia ruchem rejestrowanego przez urządzenia detekcji pojazdów i pieszych - wyjaśnia Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - W związku ze sposobem działania sygnalizacji świetlnej, liczniki czasu nie będą w stanie wyświetlać czasu pozostałego do końca sygnału, ponieważ czas ten jest zmienny w każdym cyklu, a decyzja o zmianie fazy ruchu może być podejmowana z sekundy na sekundę - tłumaczy.

Sekundniki dla tramwajów i pieszych



Trójmiasto na mapie miejsc z sekundnikami nie jest jednak białą plamą. Od kilku lat z takiego rozwiązania korzystają motorniczowie. Z odliczania sekund do zielonego światła korzystają też piesi na przejściu dla pieszych na al. Jana Pawła II na wysokości szpitala na Zaspie.

Miejsca

Opinie (333) 6 zablokowanych

  • Jestem ZA (2)

    naprawdę pomaga to przy dojeżdżaniu do skrzyżowania czy oczekiwaniu na zielone.

    • 12 2

    • Czy jesteś z tych, którzy tworzą korek przed skrzyżowaniem (1)

      Bo trzeba się dotoczyć do świateł 5 km/h byle tylko się nie zatrzymać? A przed Tobą 200m pustego asfaltu...

      • 0 2

      • Nie, ale jak mam światła 100 metrów przed i widzę że zostały 2 sekundy to już nie cisnę

        • 2 0

  • ZDiZ (12)

    Specjalisci z ZDiZ chcą mieć jak najmniej pracy i mają wywalone w to żeby coś usprawniać. Jak napisałam pismo z prośbą o lustro na jednym ze skrzyżowań w Brzeźnie, bo przez ogrodzenie posesji nie widać kompletnie nic czy coś wyjeżdża z ulicy to mi odpisali, że lustro zniekształca obraz i nie ustawią. Po co wtedy w innych miejscach w mieście są lustra skoro są takie złe?

    • 165 13

    • (1)

      przecież to darmozjady, którzy tylko uprzykrzają życie kierowcom, najlepiej jakby nic nie robili cały dzień.

      • 37 5

      • Nie tylko kierowcom, ale pieszym też. Wszystko byle się nie narobić.

        • 10 0

    • a na kogo głosowałeś?

      jak na układ gdański to teraz se możesz....pomerdać ogonkiem hahaha

      • 22 7

    • Przykład ulicy Piramowicza pokazuje odpowiedni palec ZDiZ w stronę kierowców (4)

      • 24 0

      • Aha, czyli "przestańcie rozjeżdżać pieszych i rowerzystów" to pokazanie środkowego palca? (3)

        Kierowcy sobie sami ciężko zapracowali na taki układ ruchu.

        • 1 15

        • (1)

          Kogo tam rozjechali?

          • 7 0

          • Przecież tam było kilkanaście *zgłoszonych* kolizji rocznie i pewnie sporo więcej takich, gdzie nie wzywano policji.

            • 0 6

        • Nie, tam akurat ciężko pracowali rowerzyści

          I mówię to jako osoba, która tam jeździ tylko na rowerze.

          • 2 0

    • Oni jak widac po slowach cytowanego tu p. Tomasza z gzdiz (3)

      Działają w myśl zasady: zakażmy sprzedaży noży, bo w innych miastach okazało się, że są przyczyną morderstw. To podpowiem szanownemu Panu Tomaszowi z gzdiz: od przekraczania prędkości są policja i fotoradary. Sekundniki powinny być wszedzie a Tristan powinien być zlikwidowany bo zwyczajnie nie działa. Chyba że jego działanie polega na tworzeniu czerwonej fali....

      • 27 1

      • Możemy zacząć od walenia srogich mandatów za prędkość i blokowanie skrzyżowań.

        I nagle nikomu nie będą potrzebne sekundniki, a Tristar będzie działał jak należy.

        • 2 13

      • Zielona fala (1)

        To też jest ciekawy temat. Ostatnio jechałem taksówką ul. Morską w Gdyni w stronę Rumi. Taksiarz jechał 70 km/h żeby mieć zieloną falę.
        Coś tu chyba nie tak, bo tam ograniczenie jest do 50 km/h. Gdzie to usprawnianie ruchu?

        • 5 0

        • Nie po to powstal tristar zeby się łatwiej jeździło

          Ale żeby wyciągnąć kasę. Dowod? Wystarczy przejechać się _raz_ po Trójmieście, aby zobaczyć że to nie działa. To że on działa można stwierdzić jadąc przez trójmiasto o trzeciej w nocy a i to trzeba mieć super humor i być pod wpływem, żeby tak stwierdzić.

          • 7 0

  • Przy adaptacyjnych światłach

    pokazujemy tylko czas do zielonego, znika argument śpieszenia się. A sekundnik ma wyższy priorytet niż tri-star, który zmieni nie zmieni nastaw cykli w trakcie odliczania. Przy bardziej skomplikowanych skrzyżowaniach może to być już trudne do synchronizacji.

    • 0 2

  • Sekundniki? Jestem za, ale

    Tylko podczas zmiany z czerwonego na zielone.

    • 5 2

  • Oczywiście na TAK!!!

    I koniecznie powrót zielonych strzałek warunkowego skrętu w Gdyni.

    • 14 3

  • Zapytajcie najpierw tych co to już mieli (4)

    Jak wielkie negatywne skutki te liczniki przyniosły, ilu niecierpliwych wjeżdżało na skrzyżowanie na jeszcze czerwonym

    • 2 22

    • W szczecinie sobie chwalą

      W Krakowie zaczęli zdejmować, bo zmniejszyły się dochody z mandatów, więc sekundniki spełniają swoją role

      • 6 0

    • W Słupsku jest i kierowcy sobie chwalą

      • 5 0

    • Oj ! Ty chyba od tego pana "specjalisty" Wawrzonka.

      • 4 0

    • Bzdura

      Przeciw są wyłącznie zarządcy drogi a na piratow jest policja.

      • 5 0

  • jestem za

    Światło żółte jest takim sekundnikiem , problem tylko w tym ze na różnych skrzyżowaniach światło żółte pali się różnie na jednych skrzyżowaniach 5-6 sek na innych 3 sek , nigdy nie wiadomo ile .Proponowany sekundnik byłby bardziej czytelny

    • 5 1

  • Wawrzonek i wszystko jasne. Ten typ jest dramatem dla Gdańska. Przy nim tylko uwstecznienie.

    • 15 2

  • W Jeleniej Górze na głównej przelotówce przez miasto są takie sekundniki i super się to sprawdza. U nas jak zwykle się nie da.

    • 11 0

  • Jak powiedział MLK, miałem sen

    A w nim semafory przez myślozłącze uruchamiały tylko te start-stop w tych autach, które zdążą przejechać.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane