• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Setki milionów na nowe pociągi dla Pomorza

Maciej Naskręt
20 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Do floty niedawno zakupionych nowych szynobusów PKM dołączą kolejne składy. Do floty niedawno zakupionych nowych szynobusów PKM dołączą kolejne składy.

Kupić 34 nowe pociągi elektryczne (tzw. elektryczne zespoły trakcyjne), a także zmodernizować 15 starych składów chcą władze województwa. Wraz z kupnem nowych pociągów spalinowych typu push-pull, oznaczałoby to wartą 850 mln zł rewolucję kolejową na Pomorzu.



Jakich pociągów pasażerskich Pomorze potrzebuje najbardziej?

Samorząd ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności zakupu pociągów do obsługi ruchu pasażerskiego na Pomorzu. Na ten rok zapisali w budżecie ok. 233 tys. zł na przygotowanie wspomnianego dokumentu, który jest niezbędny do ubiegania się o jakiekolwiek środki unijne.

Wstępne plany zakupowe samorządu opisaliśmy w lutym, ale teraz wracamy do nich, ponieważ poznaliśmy ich szczegóły.

Przede wszystkim samorząd planuje kupno 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie aglomeracyjne, czyli SKM i PKM, która powinna do tego czasu zostać zelektryfikowana. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących. Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy miedzy przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.

Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.

Planowana inwestycja obejmuje także modernizacje elektrycznych zespołów trakcyjnych - czterech serii EN-71 i 11 serii EN-57. Są to składy podobne do tych, które kursują na linii SKM.

  • Elektryczna wersja pociągu typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
  • Elektryczna wersja pociągu typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
  • Pociąg typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich. Na wizualizacji wersja elektryczna.
  • Pociąg typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
Nowość na torach Pomorza: pociągi push-pull?

W ogłoszonym niedawno przetargu pojawiły się także plany dotyczące zakupu pociągów typu push-pull. To pociągi złożone z lokomotywy i wagonów, zakończone wagonem sterowniczym. Funkcjonowanie takiego składu jest podobne do kolejki SKM, jednakże w przeciwieństwie do niej, pociągi push-pull można dowolnie skracać i wydłużać oraz wymieniać lokomotywę.

Na razie nie wiadomo jaka liczba składów trafi na pomorskie tory, ale pewnym jest, że będą to wagony piętrowe, mieszczące większą niż standardową liczbę pasażerów. Piętrowy ma być także końcowy wagon sterowniczy.

Fakt, że do tych pociągów planowany jest zakup lokomotyw spalinowych, może świadczyć o tym, że tego typu składy wyjadą na tory w kierunku Półwyspu Helskiego i głównie w okresie letnim. Ewentualnie, mogą też pojechać w kierunku Kaszub - m.in. Bytowa, ale poza sezonem. To jednak wszystko są jeszcze spekulacje.

- Na obecnym etapie nie przesądzamy najkorzystniejszego wariantu inwestycyjnego - mówi Trojmiasto.pl Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego - organizatora przewozów kolejowych w województwie.
850 mln zł na zakupy pociągów

W studium pojawią się także szacunkowe wartości zamówienia na wykonanie i dostawę wspomnianych składów, a także szacunki kosztów ich utrzymania i eksploatacji.

Władze samorządu województwa mają też nadzieję, że ich projekt uda się dofinansować w 85 proc. z budżetu unijnego, w ramach funduszu POIiŚ n lata 2014-2020. Oznaczałoby to, że w budżecie samorządu należałoby znaleźć na jego realizację nieco ponad 127,5 mln zł. Całość kosztowałaby 850 mln zł. Wysokość tej dotacji zależy od jakości złożonych wniosków przez inne samorządy.

Opinie (227) 1 zablokowana

  • jedną rewolucję w postaci PKM już PO zafundowało, przeżyjemy i następną (4)

    ponad 200 tysięcy za sam dokument, fiu fiu, chyba o to chodzi w tej rewolucji

    • 12 9

    • Projekt (3)

      To nie duzo w stosunku do zamówienia. Jednak dokument ten musi być sensowny. Ty kupując dom nie planujesz jego budowy dobrze?

      Dasz 50zl na projekt budowy domu studentowi czy raczej 3tys poważnej firmie architektonicznej.??? Odpowiedź sobie sam

      Najgorsze jest to że w tym woj. Wszystko konczy się na etapie planowania. Od 5 lat mamy trasy na V160 a puszczam na nie masakrycznie wolne trupy...

      • 4 2

      • Ten koleś co narzeka, że 200 tys. sam dokument kosztował, nie ma pojęcia o kolei.

        Na nim taka suma robi wrażenie, bo nie ma pojęcia, że tak w branży się płaci. Więc wymyśla swoje wypociny, że pewnie ktoś przygarnął pełno kasy.

        • 4 0

      • 3tys projekt domku??? Chyba na Allegro, dobry projekt domku, taki który jest dostosowany do Twojej działki to minimum 7 tysięcy. Te projekty na stronach które kupisz za 2/3 tysiące i tak musisz potem coś zmienić czy dostosować, więc z gotowym widzisz do architekta który za darmo Ci przecież nie zrobi tego.

        • 1 0

      • wybacz, pracuję w branży, która przygotowuje o wiele bardziej skomplikowane projekty

        dokumentację robimy nawet przez rok,

        i wiem, że koszt 230 000 zł w tej skali projektu to przewał .

        • 0 1

  • Poprawka (1)

    Dla Gdańska ,a nie dla Pomorza.To jest różnica

    • 1 8

    • Tylko Gdansk

      Oj tak. Kolej w tym woj. to w zasadzie tylko Gdańsk. Reszta totalny upadek. Tczew też jest w tym zaspany województwie.

      • 1 1

  • (4)

    Zamiast wydawać fortunę w nowe pociągi lepiej by było zainwestować i uruchomić na nowo linię Lębork-Pruszcz przez Kartuzy

    • 17 4

    • Gdynia - Slupsk (1)

      A czym będą jeździć? Już teraz nie maja czym. Co mają powołać kolejna spółkę? Pr Gdynia, SKM, PKM, ZTM itd... Sytuacja już teraz jest nienormalna.

      Ps. Cyrk to będzie on nowego roku na trasie Gdynia - Słupsk. Obsługę linii wygrały PRy. Bedzie drożej, będą przesiadki, będzie o wiele mniej kursów. Dodatkowo PLK wejdzie z remontem.

      Szeroko o tym pisze rynek kolejowy. To jedyny w Polsce taki absurd kolejowy będzie.

      • 3 0

      • Poważnie? PR będą obsługiwać linię do Słupska? To doskonała wiadomość -

        na Regiokarnecie, będzie można za 25zł dojechać aż do Szczecina (z przesiadkami, ale cóż - nie ma nic za darmo).

        • 2 0

    • Gdańsk Pruszcz Kolbudy Kartuzy / Kościerzyna Lębork SŁupsk

      Takiej Linii Brakuje.

      • 6 0

    • Zwolnij kolego. Nikt z Kartuz nie pojedzie do Gdańska przez Pruszcz. Tak juz było w latach 90tych

      • 0 1

  • Te szynobusy to porażka (1)

    normalne składy EZT niech kupują Filrty Impulsy a nie busy na szynach

    • 13 3

    • Jest zle

      U nas kochają szynobusy :)

      PR Gdynia w piątkowe popołudnie potrafi taka jedną jednostkę pchnac na trasę :) :)
      Armagedon na peronie tyłu podróżnych a oni podstawie ją bzyczka.

      Centrala PR też powinna zadbać o tego przewoźnika. Wyklepane kible to już nie te czasy. Dyrektor PR Gdynia powinien honorowy podać się do dymisji.

      Miej Panie troszkę godności. Odejdź

      • 1 1

  • Ciekaw jestem kto z krewnych i znajomych królika przytuli na tym kasę. (1)

    PKM tnie połączenia, żeby nie jeździć na pusto, a ci jeszcze kupią im kolejne składy. Już nie mówiąc o tym, że elektryfikacja dopiero co wybudowanej linii to czysta niegospodarność, bo przecież można było zrobić to już budując linię PKM.

    • 16 7

    • Pkm

      Po co składy dla PKM? Bezsens. Garnitur szyję się na miarę. Pkm dopiero uczy pasażerów jeździć koleją. Ten proces dopiero potrwa. Na razie to egzotyczny środek transportu.

      • 0 1

  • Wszyscy w Polsce od dawna mają nowy tabor (1)

    A my jesteśmy na szarym końcu. Takie decyzje trzeba było podejmować parę lat temu kiedy te stare trupy jakoś wyglądały. Duże grono klientów odwróciło się od kolei bo tylko cenę potrafią zwiększać, a jakoś za tym nie szła. I teraz ta suma na opracowanie dokumentu... Ktoś chyba nowe auto dostanie extra.

    • 6 5

    • Optymalizacja

      A jest plan B? Jeśli ta nielubiana unia nie wyłoży tej kasy? Mam nadzieję że nie będą to kolejne trupy w postaci szynobusów tylko EZT na 160km /h. Czy weźmie się pod uwagę potoki pasażerów? Pruszcz, Pszczółki, Tczew, Malbork, Elbląg należy połączyć szybką koleją. Od Malborka do Elblaga takie składy powinny się dopiero zatrzymywać na wszystkich przystankach osobowych.

      • 0 0

  • w przeciwieństwie do SKM? czy aby na pewno?

    bo mnie wydawało się, że SKM tez mozna skracać i wydłużac

    • 2 0

  • Poza Bytowem nie zapominajcie o planach reaktywacji połączenia do Sierakowic, czyli wydłużenia PKM jadącej do Kartuz. Obecnie trawa przygotowywanie studium dla tej trasy i z tym też wiązałbym plany zakupowe.

    • 7 2

  • (7)

    Za robote sie wezcie a nie tylko sieszicie przed kompem i piszecie komentarze

    • 3 0

    • a Ty co , z kosmosu piszesz? czy też przy biurku ? (5)

      ja nie kradnę czasu pracodawcy.

      • 1 0

      • Ja pisze z kosmosu a ty wez sie za robote (4)

        • 1 0

        • na szczęście nie muszę (3)

          prowadzę działalność i dzisiaj jadę tylko do księgowej

          • 0 0

          • (2)

            No wlasnie-i jak ma byc w Polsce dobrze. Zamiast pracowac to do ksiegowej na balety jedzie.

            • 0 0

            • Jak wrocisz od ksiegowej to napisz jak bylo (1)

              • 0 0

              • no, niestety, znowu jest podatek do zapłacenia

                • 0 0

    • Niektórzy nie muszą jak Ty podbijać karty w fabryce azbestu o. 06.00 rano.

      • 0 0

  • Bilety i organizacja (4)

    Za ułamek tej kwoty można by wprowadzić wspólny bilet dla trójmiasta i wszystkich rodzajów komunikacji, oraz przeorganizować rozkład jazdy by PKM funkcjonowało jak kolej miejska, nie regionalna:większa częstotliwość na całej trasie, nie tylko do lotniska, oraz wydłużenie trasy do Gdańska Głównego.

    • 8 2

    • Hehehe, uwielbiam tych znawców Januszy od wszystkiego😃

      • 1 4

    • masz rację,wystarczy zobaczyć jak to funkcjonuje w Warszawie

      jeden bilet na wszystkie środki komunikacji, nawet teraz, w dobie remontów,
      można jechać na tym bilecie pociągiem dalekobieżnym np. od Wwy centr. do Wschodniej.
      Kilka dni temu ciocia z Wwy przeżyła "szok", gdy poruszając się po tzw.3 mieście, musiała co chwilę kupować bilet: inny na SKM, inny na trolejbus i autobus w Gdyni, inny na autobus w Sopocie, inny na autobus z Sopotu do Oliwy,
      w Gdańsku dodatkowo takie jak w Sopocie do Oliwy jadąc.

      • 2 0

    • i trasy obsługiwane taczkami

      • 0 0

    • Do Gdańska nie da się. Zamiast połączyć linie PKM z linią SKM połączyli ja z linią pkp PLK. Teraz to PKM musi się prosić o przydział linii. A że na niej królują wolnw trupy PR Gdynia tak łatwo nie będzie.

      A tymczasem w Gdańsku Głównym cały peron / dwa tory stoi pusty. Fizycznie nie ma połączenia z torów PLK na tory SKM (jest odwrotnie).

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane