• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Setki milionów na nowe pociągi dla Pomorza

Maciej Naskręt
20 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Do floty niedawno zakupionych nowych szynobusów PKM dołączą kolejne składy. Do floty niedawno zakupionych nowych szynobusów PKM dołączą kolejne składy.

Kupić 34 nowe pociągi elektryczne (tzw. elektryczne zespoły trakcyjne), a także zmodernizować 15 starych składów chcą władze województwa. Wraz z kupnem nowych pociągów spalinowych typu push-pull, oznaczałoby to wartą 850 mln zł rewolucję kolejową na Pomorzu.



Jakich pociągów pasażerskich Pomorze potrzebuje najbardziej?

Samorząd ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności zakupu pociągów do obsługi ruchu pasażerskiego na Pomorzu. Na ten rok zapisali w budżecie ok. 233 tys. zł na przygotowanie wspomnianego dokumentu, który jest niezbędny do ubiegania się o jakiekolwiek środki unijne.

Wstępne plany zakupowe samorządu opisaliśmy w lutym, ale teraz wracamy do nich, ponieważ poznaliśmy ich szczegóły.

Przede wszystkim samorząd planuje kupno 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie aglomeracyjne, czyli SKM i PKM, która powinna do tego czasu zostać zelektryfikowana. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących. Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy miedzy przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.

Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.

Planowana inwestycja obejmuje także modernizacje elektrycznych zespołów trakcyjnych - czterech serii EN-71 i 11 serii EN-57. Są to składy podobne do tych, które kursują na linii SKM.

  • Elektryczna wersja pociągu typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
  • Elektryczna wersja pociągu typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
  • Pociąg typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich. Na wizualizacji wersja elektryczna.
  • Pociąg typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
Nowość na torach Pomorza: pociągi push-pull?

W ogłoszonym niedawno przetargu pojawiły się także plany dotyczące zakupu pociągów typu push-pull. To pociągi złożone z lokomotywy i wagonów, zakończone wagonem sterowniczym. Funkcjonowanie takiego składu jest podobne do kolejki SKM, jednakże w przeciwieństwie do niej, pociągi push-pull można dowolnie skracać i wydłużać oraz wymieniać lokomotywę.

Na razie nie wiadomo jaka liczba składów trafi na pomorskie tory, ale pewnym jest, że będą to wagony piętrowe, mieszczące większą niż standardową liczbę pasażerów. Piętrowy ma być także końcowy wagon sterowniczy.

Fakt, że do tych pociągów planowany jest zakup lokomotyw spalinowych, może świadczyć o tym, że tego typu składy wyjadą na tory w kierunku Półwyspu Helskiego i głównie w okresie letnim. Ewentualnie, mogą też pojechać w kierunku Kaszub - m.in. Bytowa, ale poza sezonem. To jednak wszystko są jeszcze spekulacje.

- Na obecnym etapie nie przesądzamy najkorzystniejszego wariantu inwestycyjnego - mówi Trojmiasto.pl Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego - organizatora przewozów kolejowych w województwie.
850 mln zł na zakupy pociągów

W studium pojawią się także szacunkowe wartości zamówienia na wykonanie i dostawę wspomnianych składów, a także szacunki kosztów ich utrzymania i eksploatacji.

Władze samorządu województwa mają też nadzieję, że ich projekt uda się dofinansować w 85 proc. z budżetu unijnego, w ramach funduszu POIiŚ n lata 2014-2020. Oznaczałoby to, że w budżecie samorządu należałoby znaleźć na jego realizację nieco ponad 127,5 mln zł. Całość kosztowałaby 850 mln zł. Wysokość tej dotacji zależy od jakości złożonych wniosków przez inne samorządy.

Opinie (227) 1 zablokowana

  • szkoda, że zabrakło pieniędzy na elektroniczny wyświetlacz we Wrzeszczu (1)

    dla rozkładu PKM
    nie ma nawet zegara na peronie,
    nie mówiąc o braku rozkładu jazdy PKM w budynku dworca

    • 14 0

    • mam także zastrzeżenia do oznakowania wind

      powinny być jaskrawego koloru i większe,
      a nie szare jak obudowa szybu (szaro- srebrne),
      wszak korzystać z nich będą w większości osoby starsze i niepełnosprawne-
      w obu grupach: nierzadko słabo widzące

      to nic nie kosztuje, tylko "pomyślunek"" podczas projektowania

      • 0 0

  • Tylko po co to..

    Tylko po co to wszystko skoro i tak będą wozić powietrze..ja już poddałem się z tą PKM. Zero skomunikowania z SKM (przykładowo jadąc z Gdańska Gł. o 19 dojeżdżamy do Wrzeszcza o 19:07 i machamy odjeżdzającej 2 perony dalej PKM, która startuje rozkładowo o tej samej porze). Z ZTM nie lepsza współpraca..przywozi Cię autobus 20 min przed PKM a potem czekasz kolejne 15 min na autobus, ktory dowiezie Cię do miejsca docelowego.
    Takich rozwiązań to mogę oczekiwać w mniejszych miastach, ale nie w 800.000 aglomeracji...

    • 18 1

  • Tak Was gdańska władza truje i taki ma do Was szacunek.

    Nie będzie wysokiej kary dla zakładu Port Service za składowanie skażonej ziemi z Ukrainy. Marszałek nie ma podstaw do wymierzenia opłaty - uznało Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Spalarnia być może przeniesie się w inne miejsce - trwają analizy nowych lokalizacji.

    • 3 1

  • Kupimy, a potem się pomyśli? (3)

    Jak można kupować i wydawać taką kasę, bez jasno określonych planów gdzie, który pociąg będzie jeździł. Kupimy, a potem może damy tu albo tam albo postawi się na bocznicy i poczeka na lepsze czasy.
    Najpierw:
    1/ Stwórzcie politykę transportu publicznego dla całego regionu - od Elbląga
    do Słupska, od Kwidzyna i Chojnic do Helu.
    2/ Ukróćcie partykularne interesy przedsiębiorstw transportu miejskiego i wprowadźcie prawdziwą komunikację zbiorową na terenie dużego Trójmiasta od Tczewa do Wejherowa jako jednej aglomeracji choć realizowanej przez rożne podmioty.
    3/ Zbudujcie prawdziwe węzły przesiadkowe z darmowymi dużymi parkingami dla samochodów i rowerów blisko miejsca przesiadki.
    Pozdrawiam

    • 15 1

    • w większości się zgadzam

      ale parkingi nie powinny być darmowe - powinny być "za zeta" ze zwolnieniem z opłaty przy zakupie biletu.

      • 2 0

    • kupią i postawią w krzakach na Chyloni

      tablica kredowa

      • 0 0

    • Akurat w woj. Pomorskim tak potrzeba jakiegokolwiek taboru ze wystarczy kupić i od razu bedzie zapotrzebowanie na wszystko na raz.

      • 0 0

  • żadnych

    Albo prywatne, albo żadne.

    • 0 5

  • Barkuje takiej Linii: (2)

    - Gdańsk Pruszcz Kolbudy Kartuzy / Kościerzyna Lębork Słupsk.
    Może zaczynać W Sopocie lub Wrzeszczu.

    • 6 0

    • w sopocie głównym (1)

      oczywiście

      • 3 0

      • w Sopocie Centralnym

        żeby było śmieszniej

        • 3 0

  • Polska jest głeboko zacofana ale PO wmówiła lemingom ze jestesmy tygrysem europy! (2)

    nowe kolejki powinny byc zakupione juz 10 lat temu ale unas nadal promuje sie rozwiazania z epoki PRLu Spalinowe autobusy zakupione po znajomosci Budynia !!Spalinówek powinno byc jak najmniej !

    • 7 3

    • Niemcy nie dawno zamawiali szynobusy z pesy

      Tam tez PRL i zacofanie ?

      • 1 1

    • Ale 10 lat temu PO jeszcze nie rządziła

      tylko trailer "dobrej zmiany". ;)

      • 1 0

  • Mydlenie oczu, nie zdążą do wyborów a brak inwestycji zwala na następców. Kupią na koniec co najwyżej 1 lub 2 składy zeby odejść z udawana godnością ze cos tam robią

    • 1 0

  • Bardzo się cieszę. (3)

    Wczoraj pierwszy raz jechałem nowym pociągiem SKM, genialny, nowoczesny, wygodny, dostosowany do peronów. Oby tak dalej.

    • 7 4

    • Widzę, że pracownicy z działu marketingu SKM, w końcu przesiedli sie ze sluzbowek na pociąg :D

      • 2 1

    • dostosowany do peronów?! (1)

      Ale jak to tak, bez dziury???
      Skandal!

      • 2 0

      • dziura jest nadal, ale mniejsza (mimo mechanicznego stopnia)

        czyli wg SKM jest "dostosowanie". Tradycji stało się zadość

        • 0 0

  • Propaganda jak za Gierka - "setki milionów"

    Może piardyliard milionów?
    Bicie piany i ogólna podnieta.
    Póki koleją w UMWP i PR Gdynia będą zajmowały się te d.upki co teraz - możemy sobie jedynie pobajdurzyć.
    Zakup dwóch nowych składów dla SKM to kompletny niewypał - totalna ciasnota, utrudnione wsiadanie/wysiadanie podróżnych.
    PKM przez brak wspólnego biletu wozi powietrze.
    I ta ciągła reanimacja zdychającego kibla EN57 - ile można?

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane