• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Setki milionów na nowe pociągi dla Pomorza

Maciej Naskręt
20 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Do floty niedawno zakupionych nowych szynobusów PKM dołączą kolejne składy. Do floty niedawno zakupionych nowych szynobusów PKM dołączą kolejne składy.

Kupić 34 nowe pociągi elektryczne (tzw. elektryczne zespoły trakcyjne), a także zmodernizować 15 starych składów chcą władze województwa. Wraz z kupnem nowych pociągów spalinowych typu push-pull, oznaczałoby to wartą 850 mln zł rewolucję kolejową na Pomorzu.



Jakich pociągów pasażerskich Pomorze potrzebuje najbardziej?

Samorząd ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności zakupu pociągów do obsługi ruchu pasażerskiego na Pomorzu. Na ten rok zapisali w budżecie ok. 233 tys. zł na przygotowanie wspomnianego dokumentu, który jest niezbędny do ubiegania się o jakiekolwiek środki unijne.

Wstępne plany zakupowe samorządu opisaliśmy w lutym, ale teraz wracamy do nich, ponieważ poznaliśmy ich szczegóły.

Przede wszystkim samorząd planuje kupno 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie aglomeracyjne, czyli SKM i PKM, która powinna do tego czasu zostać zelektryfikowana. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących. Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy miedzy przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.

Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.

Planowana inwestycja obejmuje także modernizacje elektrycznych zespołów trakcyjnych - czterech serii EN-71 i 11 serii EN-57. Są to składy podobne do tych, które kursują na linii SKM.

  • Elektryczna wersja pociągu typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
  • Elektryczna wersja pociągu typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
  • Pociąg typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich. Na wizualizacji wersja elektryczna.
  • Pociąg typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
Nowość na torach Pomorza: pociągi push-pull?

W ogłoszonym niedawno przetargu pojawiły się także plany dotyczące zakupu pociągów typu push-pull. To pociągi złożone z lokomotywy i wagonów, zakończone wagonem sterowniczym. Funkcjonowanie takiego składu jest podobne do kolejki SKM, jednakże w przeciwieństwie do niej, pociągi push-pull można dowolnie skracać i wydłużać oraz wymieniać lokomotywę.

Na razie nie wiadomo jaka liczba składów trafi na pomorskie tory, ale pewnym jest, że będą to wagony piętrowe, mieszczące większą niż standardową liczbę pasażerów. Piętrowy ma być także końcowy wagon sterowniczy.

Fakt, że do tych pociągów planowany jest zakup lokomotyw spalinowych, może świadczyć o tym, że tego typu składy wyjadą na tory w kierunku Półwyspu Helskiego i głównie w okresie letnim. Ewentualnie, mogą też pojechać w kierunku Kaszub - m.in. Bytowa, ale poza sezonem. To jednak wszystko są jeszcze spekulacje.

- Na obecnym etapie nie przesądzamy najkorzystniejszego wariantu inwestycyjnego - mówi Trojmiasto.pl Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego - organizatora przewozów kolejowych w województwie.
850 mln zł na zakupy pociągów

W studium pojawią się także szacunkowe wartości zamówienia na wykonanie i dostawę wspomnianych składów, a także szacunki kosztów ich utrzymania i eksploatacji.

Władze samorządu województwa mają też nadzieję, że ich projekt uda się dofinansować w 85 proc. z budżetu unijnego, w ramach funduszu POIiŚ n lata 2014-2020. Oznaczałoby to, że w budżecie samorządu należałoby znaleźć na jego realizację nieco ponad 127,5 mln zł. Całość kosztowałaby 850 mln zł. Wysokość tej dotacji zależy od jakości złożonych wniosków przez inne samorządy.

Opinie (227) 1 zablokowana

  • Ja tak przy okazji w temacie kolejowym.... (1)

    W piątek w samo południe jechałem z Gdyni do Wrocławia, nowiuteńkim 10-wagonowym składem IC zwanym Błyskawicą. Kupując bilet w kasie na dworcu głównym nie otrzymałem miejscówki do wagonu klasy 2. Pani w kasie poinformowała mnie, że nie może mnie zagwarantować miejsca siedzącego w tej klasie, ale za to w zamian proponuje mnie bilet na 1 klasę, oczywiście za dopłatą. Odmówiłem, bo dajmy na to nie stać mnie i otrzymałem bilet na dwojke z nadrukiem "Brak gwarancji miejsca do siedzenia" na bilecie. Zapytałem jeszcze w okienku, czy ten pociąg jest az tak krótki i czy nie mogą dostawić dodatkowego wagonu skoro jest takie zainteresowanie. Oczywiście Pani to odpowiednio skomentowała w stylu ja nie mam na to wpływu. Poszedłem więc do pociągu, a tam.....pustki, szalejący wiatr i pustki. I tak całą drogę do Wrocławia, we wszystkich wagonach, oprócz ....jedynki rzecz jasna. Ta była pełna. O co chodzi pytam ? Co się dzieje z tą koleją i jaki jest cel tak bezczelnego i chamskiego traktowania pasazerow.
    Ps. Żeby było ciekawiej, w niedzielę w drodze powrotnej we wrocławskiej kasie i pociągu spotkało mnie to samo. Ludzie gnieżdzili się w jedynce, a ja jak LORD siedziałem sam w dwójce.
    Brawo PKP IC, róbcie tak dłużej, a znikniecie

    • 9 2

    • tak samo jest z biletami kupowanymi przez internet. Przedzialy sa do pelna zaladowane a sasiednie sa puste

      • 1 0

  • Proste rozwiązania są za trudne...

    Na zakupach pociągów będą "obrywy", a na codziennym dokładaniu do komunikacji trudno się "dorobić". Do tego zrobienie porządnego rozkładu jazdy przynajmniej między Gdańskiem Głównym a Gdynią wszystkich przerasta, że nie wspomnę o wspólnym bilecie (g.... obiboków obchodzi, że ludzie chętnie garną się do dobrego, a dziadostwo omijają z daleka - patrz choćby likwidacja wszystkich porannych połączeń Gdańsk-Gdynia).

    • 4 0

  • "Pomorza"?

    Dlaczego samorząd woj. pomorskiego kupuje tabor dla 6 województw i części Niemiec? Proponuję utworzenie katalogu najczęściej popełnianych błędów językowych i wywieszenie w redakcji. Nie trzeba będzie poprawiać niemal codziennie tych samych błędów

    • 1 1

  • też tak w temacie kolei

    Na zbity pysk powinien polecieć ktoś, kto wydał decyzję o zawieszeniu jeszcze kursującego pociągu TLK, wyjeżdżającego z Warszawy około 19-tej i przyjeżdżającego do Trójmiasta około 23-ej, który niby ma niską frekwencję. Przyznajcie, że kasę chcecie wyciągnąć od pasażerów i zmusić do Pindolino !!!!!!!!! Walcie się PKP IC !!!!!

    • 1 0

  • Nowe pociągi, nowymi pociągami

    Ale problem w PKM to nie tylko pociągi. Szynobusy na PKM są fajne, jednak nie sprawdzają się w ruchu miejskim. Do tego ciągle się psują. Pierwszą rzeczą powinien być zakup ekologicznych, szybkich i mniej awaryjnych pociągów elektrycznych. Dzięki elektryfikacji PKM, na trasę mogłyby wyjechać też pociągi z SKM, co umożliwiłoby wprowadzenie stałego i częstego cyklu w kursowaniu pociągów. Kto pójdzie na pociąg wiedząc, że następny ma za półgodziny. Gdyby pasażer wiedział, że nie ważnie kiedy pójdzie, pociąg przyjedzie wybrałby PKM. Dodatkowo linia PKM, jest bardzo słabo oznaczona. Na lotnisku (pomijając kolorowe taśmy) powinien być wywieszony baner, który pokazywał by zagranicznym, że kiedy wejdą w odpowiednie drzwi do centrum dojadą tanio w 15min i tyle. Potencjalny pasażer poszedł by na peron. Dodatkowo powinna być zastosowana prosta informacja, a na peronach powinny być czytelne mapy trasy. Zmienione mogły by być też nazwy tras. Skoro PKM jest częścią SKM, to dlaczego nie zrobić linii SKM niebieską S1, a PKM czerwoną S2. O wiele prostsze. A na koniec moim skromnym zdaniem w SKM i PKM powinny być zastosowane bramki jak w metrze, a bilety kupowane mogłyby być na konkretne strefy (Gdańsk - Z1, i dodatkowo w zależności ile stref jedziemy, Z2 np. Gdynia, Z3 np. Wejherowo, Z4 np. Kartuzy i Kościerzyna itd.). Można by było też jeździć w obrębie jednej strefy (np. Z2), jednak bramki w strefie Z1, już by nas nie wypuściły. Proste, proste. Ale do tego potrzebne są pieniądze :-(

    • 6 0

  • Odjechaliśmy

    dosłownie. Od reszty Polski, która nowe pociągi ma już od dawna. A kiedy będziemy już takie mieli, zaczniemy się przechwalać, jaką to mamy świetną komunikację w Pomorskim. Wstyd. Powinniśmy już to dawno robić

    • 3 0

  • Nie rozumiem zachwytu na push-pullami (4)

    Nie rozumiem zachwytu na push-pullami. Jest lokomotywa EZT, miejsc pasażerskich w niej nie ma np. koleje mazowieckie (Sundeck + lokomotywa GAMA). Czesi maja zestaw Skoda CityElefant, jest BOMBARDIER OMNEO. Zestawy bez zewnętrznej lokomotywy. Dla mnie jest to bardziej zwarta konstrukcja. Silnik znajduje się w składzie, Całość wygląda spójnie i zajmuje mniej miejsca

    • 1 0

    • a co masz do pociągów push&pull? (3)

      jest to dobre rozwiązanie w ruchu podmiejskim
      np takie coś funkcjonuje od pół wieku w Berlinie
      4-5 wagonów piętrowych + wagon sterowniczy + lokomotywa
      to gwarantuje przewóz dużej ilości podróżnych
      w Berlinie, w godzinach szczytu te pociągi są obłożone na maksa
      Koleje Mazowieckie poszły po rozum do głowy i wprowadziły taki tabor
      ale Pomorskie jest 50 lat za murzynami

      • 1 0

      • (1)

        Powyżej napisałem. Nie neguję Twoich argumentów, jednak zestaw bez zewnętrznej lokomotywy jest, dla mnie, bardziej spójny. Jak pociąg jedzie w przeciwnym kierunku, tj.z lokomotywą na końcu składu, to wygląda to dla mnie co najmniej dziwnie.

        • 0 2

        • A wyobraź sobie że w Szwajcarii widziałem lokomotywę w środku składu.
          Może to wyglądało dziwnie - ale szwajcarska kolej a polska to lata świetlne.
          Jeżeli dziwi cię lokomotywa na końcu pociągu - polecam wyjazd za Odrę.
          Tam to norma.

          • 1 0

      • już nawet Francuzi zamiast TGV kombinują z AGV, żeby więcej przestrzeni pasażerskiej uzyskać

        • 1 0

  • adamowicze stop z wydawaniem pieniędzy Gdańszczan

    • 3 2

  • Jednak nasz ukochany wódz dba o nas!!! Kchajmy go zatem!!!!

    ;-)))))))))

    • 0 0

  • A ja pytam, kiedy będzie PKM na chwarzno-wiczlino?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane