• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o przyciski na przejściach dla pieszych

Szymon Zięba
9 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kierowcy nie chcą likwidacji przycisków. Kierowcy nie chcą likwidacji przycisków.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Nie zgadzają się z tym kierowcy, którzy podkreślają, że zmiana negatywnie wpłynie na płynność ruchu. W sprawie skierowali petycję do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.



Czy korzystasz z przycisków przy przejściach dla pieszych?

Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje wśród uczestników ruchu. Rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych.

Kierowcy piszą petycję w sprawie przycisków



Świadczą o tym m.in. wpisy w Raporcie z Trójmiasta:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.
W obronę przyciski biorą natomiast zmotoryzowani, którzy - w ramach stowarzyszenia Trójmiejskiej Inicjatywy Kierowców - wyliczają wady zmian i zwracają się z apelem do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.

Rozkłady komunikacji w Trójmieście



- Jako kierowcy, piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej stanowczo sprzeciwiamy się rozbieraniu kluczowej dla funkcjonowania miasta infrastruktury drogowej w postaci przycisków dla pieszych i rowerzystów. W przypadku trwałego usunięcia detektorów ręcznych (przycisków) uniknięcie negatywnych konsekwencji tej decyzji będzie bardzo trudno odwrócić - wskazują,
wyliczając, że są to między innymi:

  • spotęgowanie i tak wdających się we znaki mieszkańcom Gdańska korków i opóźnień komunikacji miejskiej oraz pogorszenie komfortu podróżowania wszystkimi środkami transportu;
  • wydłużenie czasu oczekiwania na zielone światło dla pieszych i rowerzystów - pogorszenie jakości powietrza w mieście i zwiększenie kosztów ponoszonych przez osoby prywatne korzystające z transportu indywidualnego w ramach codziennych podróży;
  • spadek bezpieczeństwa ruchu spowodowany większą skłonnością do zachowań ryzykownych i niezgodnych z przepisami ruchu ze względu na frustrację;
  • drastyczne zmniejszenie potencjału i tak niewykorzystywanego w pełni systemu Tristar.

Petycja kierowców ws. przycisków



Demontaż przycisków potrwa do maja



Zgodnie z planami miasta wszystkie przyciski przewidziane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Beethovena - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).

Opinie (293) ponad 10 zablokowanych

  • I bardzo dobrze -- te przyciski i tak działały jak chciały , albo wcale !!!! (1)

    • 10 8

    • Skorzystałeś choć raz?

      • 0 2

  • Światło powinno się zmieniać od razu po wciśnięciu przycisku, a nie po dwóch minutach

    aktualne funkcjonowanie tych przycisków to jakiś absurd.

    • 13 5

  • (5)

    Te przyciski są bardzo przydatne i powinny pozostać w użyciu.

    • 15 9

    • Dlaczego kierowcy nie wciskają żadnych guziczków jak chcą przejechać przez skrzyżowanie? (3)

      • 6 2

      • Bo mają pętle indukcyjne w jezdni ty ignorancie! (2)

        • 1 7

        • piesi też mają "wykrywacze pieszych", a jednak przyciski są

          • 4 0

        • Na wszystkich skrzyżowaniach, gdzie są przyciski, wszystkie pasma ruchu samochodów mają pętle?

          I powstrzymaj się od inwektyw, albo ogranicz je do bliskiej rodziny.

          • 3 0

    • I tak nie dzialaja

      • 2 0

  • Przyciski pwoinny pozostać tylko na rzadko uczęszczanych przejściach na żądanie. (1)

    W pozostałych gdzi i tak jest sygnalizacja świetlna trzeba je wywalić. Kierowcom bez rożnicy bo i tak zmieniają się światła na sygnaliztorach. A jako pieszy to powiem, że mnie tylko wkurzały te przyciski, bo czesto jak nacisnąłem je zbyt późno to nawet pomimo czerwonego śiwatła dla kierowców i tak nie było dla mnie zielonego i musiałem czekać do następnego cyklu. Po diabła mi zatem takie przyciski

    • 10 3

    • Zgadza się, przyciski dla pieszych powinny być tylko na przejściach poza skrzyżowaniami

      Na większości skrzyżowań i tak praktycznie nic nie dawały, a często potrafiły zaszkodzić.
      Np. Jedna z najnowszych dróg czyli Adamowicza, skrzyżowanie z Wołkowyską. Bez aktywacji przyciskiem, zielone przez wschodnią jezdnię nie zapalało się, mimo że samochody i tak stały na czerwonym.
      Jaśkowa z Batorego podobnie było. Nie raz była sytuacja, że samochody na głównej stoją, piesi i rowerzyści stoją, bo się spóźnili z przyciskiem kilka sekund, z bocznej kto miał wyjechać, to wyjechał na zielonej strzałce, więc jak dostali zielone to już nikogo nie było.
      Jaśkowa Dolina z Grunwaldzką, to już w ogóle ewenement, bo mam wrażenie, że przycisk spowalnia fazę dla pieszych i rowerzystów. Od jakiegoś czasu sygnalizacja jest tak zgrana, że piesi i rowerzyści dostawali wcześniej zielone niż zjeżdżający z Jaśkowej Doliny, co bardzo poprawiło bezpieczeństwo. Jednak aktywacja przycisku powodowała wyrównanie fazy, powrót do starej synchronizacji. Można też było odnieść wrażenie, że czeka się na zielone dłużej niż bez aktywacji.

      • 1 1

  • Kiedowcy to nie caly swiat. Oni chca miec xawsze zielone, ulice po 5 pasow i brak swiatel i skrzyzowan. Oczywiscie do tego darmowy parking pod samym blokiem

    • 11 8

  • proponuję systemową zmianę w działaniu przycisków

    jak nikt nie wciska - to się zielone dla pieszych nie zaświeca i kierowcy nasyceni św. Przepustowością mogą jechać szybko, ale bezpiecznie i ekologicznie, bo nie muszą hamować. Ale jak ktoś wciska, to dla samochodów od razu zapala się żółte i czerwone i piesi przechodzą. Przed pandemią parodią tej metody był fakt, że jeśli pieszy wcisnął przycisk "nie w tej fazie" zmiany świateł, to czekał 2 cykle.

    • 9 4

  • Ten demontaż to głupota do kwadratu!

    • 12 1

  • Antyzatoki, likwidowane przyciski, (2)

    przejścia naziemne nad podziemnymi. To celowe korkowanie miasta. Powód? Myślenie a'la timmermans, ekologizm (wymyślanie i**otyzmów o środowisku) , aktywizm (życie z wymyślania "lepszego" miasta) i zwykłe deficyty umysłu.

    • 25 5

    • dobrze się przedstawiać - w skrócie piszesz jak zombie (1)

      działania, które wymieniłeś, to działania świadczące o nieśmiałych próbach priorytetowego traktowania potrzeb pieszych i rowerzystów. Kierowcy (nadmiar samochodów) są głównym źródłem trudności, przeżywanych przez innych kierowców, nie mówiąc o mieszkańcach. Dlatego trzeba w sposób priorytetowy (uprzywilejowany) traktować rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych, rowerzystów i klientów transportu miejskiego, by kierowcy poszli po rozum do głowy i zmienili co najmniej niekiedy swoje zachowania komunikacyjne.

      • 3 5

      • Tylko ze to nie ma absolutnie zadnego zwiazku z dzialaniami miasta.

        • 1 0

  • Przycisklandia

    Bez jojkania:

    1) Na przejściach dla pieszych które są w obrębie skrzyżowań te przyciski są kompletnie bez sensu. W takich przypadkach czy pieszy naciśnie przycisk czy też nie samochody czekają na swoje zielone światło, więc niech nie kwitnie biadolenie o ciężkiej doli kierowcy.
    2) Sens mają przyciski na przejściach dla pieszych poza skrzyżowaniami.

    Przyciski/światła/zebry wszystko to powinno służyć bezpieczeństwu nas wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jak napisałem nie narzekajmy, nie jojkajmy tylko bądźmy konstruktywni. Muszę przyznać, że niestety urzędnicy nie są konstruktywni, a wielu przypadkach destruktywni głównie z poczuciem "większej wiedzy" np. na temat przejścia dla pieszych, albo skrzyżowania którego nigdy na oczy nie widzieli, a o jakiejś analizie ruchu czy lokalnych uwarunkowaniach nie wspominając.

    P.S. Autor postu przemierza dzień w dzień pieszo ponad 10km po trójmiejskich chodnikach, drogach i poboczach.

    • 7 1

  • Żeby one działały .bo można wciskać i nic się nie dzieje...

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane