• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o przyciski na przejściach dla pieszych

Szymon Zięba
9 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kierowcy nie chcą likwidacji przycisków. Kierowcy nie chcą likwidacji przycisków.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Nie zgadzają się z tym kierowcy, którzy podkreślają, że zmiana negatywnie wpłynie na płynność ruchu. W sprawie skierowali petycję do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.



Czy korzystasz z przycisków przy przejściach dla pieszych?

Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje wśród uczestników ruchu. Rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych.

Kierowcy piszą petycję w sprawie przycisków



Świadczą o tym m.in. wpisy w Raporcie z Trójmiasta:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.
W obronę przyciski biorą natomiast zmotoryzowani, którzy - w ramach stowarzyszenia Trójmiejskiej Inicjatywy Kierowców - wyliczają wady zmian i zwracają się z apelem do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.

Rozkłady komunikacji w Trójmieście



- Jako kierowcy, piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej stanowczo sprzeciwiamy się rozbieraniu kluczowej dla funkcjonowania miasta infrastruktury drogowej w postaci przycisków dla pieszych i rowerzystów. W przypadku trwałego usunięcia detektorów ręcznych (przycisków) uniknięcie negatywnych konsekwencji tej decyzji będzie bardzo trudno odwrócić - wskazują,
wyliczając, że są to między innymi:

  • spotęgowanie i tak wdających się we znaki mieszkańcom Gdańska korków i opóźnień komunikacji miejskiej oraz pogorszenie komfortu podróżowania wszystkimi środkami transportu;
  • wydłużenie czasu oczekiwania na zielone światło dla pieszych i rowerzystów - pogorszenie jakości powietrza w mieście i zwiększenie kosztów ponoszonych przez osoby prywatne korzystające z transportu indywidualnego w ramach codziennych podróży;
  • spadek bezpieczeństwa ruchu spowodowany większą skłonnością do zachowań ryzykownych i niezgodnych z przepisami ruchu ze względu na frustrację;
  • drastyczne zmniejszenie potencjału i tak niewykorzystywanego w pełni systemu Tristar.

Petycja kierowców ws. przycisków



Demontaż przycisków potrwa do maja



Zgodnie z planami miasta wszystkie przyciski przewidziane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Beethovena - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).

Opinie (293) ponad 10 zablokowanych

  • Jak zwykle miernoty z UM zasłaniają się pandemią, aby usprawiedliwić swoją radosną twórczość.

    To zaczyna przypominać szczebel centralny, tylko że tutaj jest "wina Covid" a nie Tuska.

    • 13 1

  • Jaki sens było ich kupowanie skoro teraz demontują? Chodziło oto by kase mieszkanców miasta zmarnowac!

    Niegospodarność to jest własnie podstawa działan urzedników Gdańska w miescie !!

    • 11 3

  • A w Trojmijskiej Inicjatywie Kierowców są?.... zaraz się okaże że naczelni protestujący przeciw wszystkiemu?

    • 4 3

  • Skoro wśród kierowców jest tyle zwolenników przycisków, to może wprowadźmy je dla nich? (1)

    Przyciski na bramkach na lotnisku działają super, bez problemu można podjechać, nacisnąć i szlaban się otwiera. Można tą technologię przenieść na zwykłe skrzyżowania, tylko zamiast szlabanów będzie czerwone światło.

    Ciekawe jak szybko stwierdzicie, że to jednak nie jest najlepszy pomysł.

    • 8 13

    • doskonały pomysł przed przejściami

      bezpiecznie by było i nagle pieszych bez odblasków na ciemno ubranych by było doskonale widać

      • 2 4

  • Bez sensu

    Pogorszenie jakości powietrza w mieście i zwiększenie kosztów ponoszonych przez osoby prywatne korzystające z transportu indywidualnego w ramach codziennych podróży. Co za parodia były przyciski a i tak jadąc Aleją Jana Pawła II oraz w całym Gdańsku stoimy na każdych światłach. Najpierw zróbcie zieloną fale a powietrze będzie o wiele czystsze mniej korków oraz mniej przekraczania prędkości. Ale to nie jest w interesie władz miasta gdyż spadną im dochody.

    • 12 4

  • I tak zrobią po swojemu... (2)

    W ubiegłym miesiącu 70% społeczeństwa było przeciwko demontażu przycisków ale kogo obchodzi opinia publiczna bo na pewno nie urzędników

    • 16 5

    • społeczeństwa czy kierofczyków co miasto jak tranzyt traktują? (1)

      • 6 7

      • Społeczeństwa, w tym pieszych i rowerofczków

        • 1 1

  • (6)

    Jedyne na co kierowcy zasługują to skankcje.
    Niszczą świat, zatruwają powietrze, stwarzają niebezpieczeństwo w dodatku jeżdżą bardzo często na rosyskiej ropie lub gazie finansując wojny.

    Dlatego to oni powinni przed każdym przejściem wyjść z samochodu, nacisnąć przycisk, przepchnąć samochód, jeszcze raz nacisnąć przycisk.

    • 7 13

    • Ale jak zamawiasz sobie paczkę z internetu to fajnie, że przywiezie Ci ją kierowca pod nos? (4)

      Następnym razem wsiadasz na rower i zasuwasz na kowale po odbiór osobisty 30 kg karmy dla pieska/lodówki/kuchenki itd itp.

      • 4 2

      • poczytaj na temat logistyki miejskiej rozwiązywanej przy pomocy rowerów cargo (2)

        może ci się wyobraźnia poszerzy i wyleczysz się z samochodozy

        • 0 5

        • W jaki sposób rower cargo miałby dostarczać przesyłki gabarytowe?

          To jest rozwiązanie na małe paczuszki i niewielkie odległości. Kurier dziennie robi po 100-150 kilometrów. Poza tym powodzenia w powrocie pod górę na Kowale tym topornym rowerzyskiem. Nie wspominając o tym jak ekonomicznie nieefektywny jest to sposób dystrybucji - zamiast jednego auta zaladowanego po dach musiałoby jechać z 10 rowerów czyli koszty rosną niewspółmiernie do oszczędności. Przekonaj spedytorów, że rower jest lepszy niż auto dostawcze, powodzenia.

          • 3 0

        • 'rower cargo' = yeti :)))

          • 0 0

      • Do fabryki raczej.

        • 0 0

    • Spoko niedługo paliwa po 10 zł

      • 1 0

  • Super (1)

    Czekam aż w Gdyni pójdą po rozum do głowy i też polikwidują te przyciski błagania o przejście. Niestety przynajmniej dwa przyciski niedawno włączyli z powrotem.

    • 4 12

    • Tak, błagania...masz jakiś kompleks niższości? W windzie też "błagasz o wjazd na piętro"?

      • 3 2

  • Cytując klasyka "cofanie do tyłu" jest naszą polską specjalnością a nasiliło się to za czasów dojnej zmiany niestety.

    • 6 4

  • Przyciski powinny zostać, bo to dobre rozwiązanie, ale w Trójmieście chyba nigdy nie były skonfigurowane prawidłowo

    Mimo przycisków światła i tak włączały się na pałę, a z drugiej strony po wciśnięciu przycisku nie było widać efektu w postaci zielonego światła dla pieszego.
    Ogólnie koncepcja świateł na przyciski jest dobra, tylko trzeba te przyciski dobrze skonfigurować.
    Jeżeli pandemia jest przyczyną do zdejmowania przycisków to jest to kompletna bzdura, bo idąć tym tokiem rozumowania trzeba by zlikwidować poręcze w autobusach, czy klamki w drzwiach w sklepach.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane