- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (413 opinii)
- 2 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (56 opinii)
- 3 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (393 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (49 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
Sprawdzamy wiosenne zapowiedzi zmian w ruchu w Gdańsku
W maju władze Gdańska zapowiedziały "prawdziwą rewolucję" na gdańskich drogach i chodnikach, w ramach której bezwzględny priorytet mieli zyskać piesi i rowerzyści. Decyzja o zmianach zapadła w czasie wiosennej, pierwszej fali koronawirusa. Uwolniona przestrzeń od samochodów miała dać oddech mieszkańcom i umożliwić pieszym swobodne poruszanie się i korzystanie z miejskiej infrastruktury zdominowanej dotychczas przez parkujące lub stojące w korkach samochody. Po pół roku od zapowiedzi sprawdzamy, które pomysły udało się wprowadzić w życie, a z czego urzędnicy się wycofali.
Z jednej strony przedstawione propozycje były odpowiedzią na realne potrzeby w poszczególnych dzielnicach, z drugiej - próbą włączenia Gdańska w ogólny trend dużych europejskich miast, takich jak Wiedeń, Amsterdam, Barcelona czy Kopenhaga, które pandemię koronawirusa i związane z nią obostrzenia wykorzystały do odzyskania przestrzeni w mieście dla wszystkich niezmotoryzowanych mieszkańców.
Zapowiedzi zmian w europejskich miastach były w wielu przypadkach głębokie i radykalne: od ograniczania na ulicach ruchu i dozwolonej prędkości, przez wprowadzanie wielu ulic jednokierunkowych, tworzenie nowych placów, skwerów, aż po zamykanie ulic i przeobrażania ich w deptaki i strefy dostępne tylko dla pieszych i rowerzystów.
W Gdańsku działania nie były aż tak rewolucyjne, a ich wprowadzenie "podparto" zastrzeżeniem, że są testowe i będą podlegać ocenie.
- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreślał podczas majowej konferencji prasowej Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Wdrożenie zmian miało nastąpić w ciągu kilku tygodni. Najdłużej, bo ok. 4-6 tygodni miało to potrwać w miejscach wymagających przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.
Po ponad pół roku od zapowiedzi postanowiliśmy sprawdzić, co z nich wyszło.
Urzędnicy wstrzymują się z oceną zmian na ul. Piramowicza
Najwięcej kontrowersji wzbudziło odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza
Tylko na naszym portalu o skutkach tej decyzji powstało prawie 10 artykułów. Urzędnicy pomysł mieli ocenić z końcem roku, ale jest to o tyle trudne, że nadal do normy nie wrócił ruch na drogach (wiele osób wciąż pracuje zdalnie, w takim samym trybie pracują też uczelnie wyższe i szkoły).
Zwężenie al. Grunwaldzkiej w Oliwie i we Wrzeszczu
Drugą zmianą, która dotyczyła głównego ciągu komunikacyjnego, ale nie wzbudziła tylu kontrowersji, było zwężenie w dwóch miejscach al. Grunwaldzkiej
Pasy dla rowerów wymalowane na jezdniach
Duża część propozycji dotyczyła ruchu rowerowego. Poza odwróceniem ruchu na ul. Piramowicza, spowodowanym troską o rowerzystów poruszających się al. Zwycięstwa, miasto wytyczyło pasy rowerowe na jezdni ul. Myśliwskiej
W trzech przypadkach planów nie udało się zrealizować
Pierwszym przypadkiem jest al. Hallera
- Po spotkaniu z Radą Dzielnicy Brzeźno odstąpiono od przygotowanego wariantu - wyjaśnia Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Wniesione uwagi Rady Dzielnicy wymagają nowego projektu i rozwiązań wykraczających poza tymczasową organizację ruchu.
Dzielnicowi radni wskazali m.in. że miejskie propozycje wyeliminują znaczną liczbę miejsc postojowych oraz utrudnią wyjazd z ul. Dworskiej na al. Hallera. Zdaniem Rady Dzielnicy realizowany projekt powinien uwzględniać następujące kryteria:
- zmniejszyć ruch rowerowy na nowo wybudowanym pasie pieszo-rowerowym przy al. Hallera (Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R9) na odcinku od ul. Dworskiej do ul. Wczasy,
- łączyć się z drogami rowerowymi na wysokości al. M. Płażyńskiego,
- w miarę możliwości nie ograniczać ilości miejsc parkingowych przy al. Hallera na wysokości pętli tramwajowej,
- nie może utrudniać wyjazdu pojazdów z ul. Dworskiej w al. Hallera,
- brać pod uwagę bezpieczeństwo rowerzystów z uwzględnieniem pojazdów parkujących wzdłuż drogi,
- uwzględniać bezpieczny wjazd w drogę rowerową od strony północnej,
- uwzględniać bezpieczne przejazdy na wszystkich skrzyżowaniach z al. Hallera,
- pozostawić ruch pieszy po zachodniej stronie al. Hallera.
Bez pasów rowerowych na 3 Maja i Platynowej
Nie udało się też wytyczyć pasów rowerowych na ul. 3 Maja
Fiaskiem zakończyło się też wytyczenie pasów rowerowych w jezdni w ciągu ul. Platynowej
- Obecnie trwa opracowanie i uzgodnienie projektu budowlanego. Z uwagi na warunki pogodowe i konieczność wykonania oznakowania poziomego, realizacja została przeniesiona na wiosnę 2021 r. - wyjaśnia Agata Lewandowska.
Rozwiązania tymczasowe albo anulowane
Zawiedzeni mogą czuć się też mieszkańcy Wrzeszcza, a zwłaszcza ul. Grażyny
To co nie udało się na ul. Grażyny i ul. Białej zrealizowano - ale tylko tymczasowo - na ul. Ceynowy
Opinie (240) 5 zablokowanych
-
2021-01-12 13:43
kierowcy protesujcie (2)
Kierowcy samochodów jest was dużo więcej niż rowerowców, korzystajcie ze swoich praw i organizujcie protesty przeciwko zmianom które wam nie odpowiadają, parę samochodów może zrobić legalny zgłoszony protest na jakimś skrzyżowaniu.
- 3 8
-
2021-01-12 14:39
kierowca=pieszy=rowerzysta=człowiek
szanujmy się wzajemnie na drogach i nie tylko!
Propozycja brzmi: będzie bezpiecznie.- 4 1
-
2021-01-12 15:09
heeh. przecież wy non stop protestujecie. paraliżujecie miasto i rozwalacie komunikację publiczną o każdej porze dnia i nocy
- 3 3
-
2021-01-12 14:37
Panie Grzelak co z tymi odpadami jeszcze jest Pan wstanie zaoferować poza *
żeby była możliwość wywiezienia do 2 ton odpadów budowlanych we własnym zakresie po remoncie np. z mieszkania, - a nie ma możliwości wywiezienia odpadów po remoncie w których są odpady z izolacji np. styropian, wełna, papa, za to kasują jak za zboże a i tak każdy mieszkaniec płaci za odbiór odpadow i utylizacje jak za zboże w sysytemie ogólnym dla odbioru odpadów z nieruchomości.
- 2 2
-
2021-01-12 15:00
(1)
Pas rowerowy na Piecewskiej od lat sluzy jako parking i do dzis nikt nic z tym nie zrobil
- 6 3
-
2021-01-12 15:08
tam nie ma żadnego pasa.
jest kontra ruch dla rowerów jedynie- 2 4
-
2021-01-12 15:26
a na ujeścisku nadal tragedia
wszędzie coś się dzieje, ale przejścia z piotrkowskiej na pętlę ujeścisko, które jest bardzo potrzebne oczywiście nie ma. trzeba przejść przez błoto, las i kawałek zamkniętej drogi. jak jest mokro, to robi się tam niebezpiecznie. ile ludzi musi się tam pozabijać, aby miasto coś z tym zrobiło?
- 4 0
-
2021-01-12 16:02
O jest inzynier !!
Co taki mały/a inz organizacji ruchu a kiedy będą normalne zjazdy z obwodnicy na wys OSOWY??
- 2 0
-
2021-01-12 16:10
Tam gdzie jest możliwość, róbcie drogi rowerowe z dala od jezdni, takie jak ta na ul. 3-go Maja nad torami kolejowymi
Tu chodzi o nasze bezpieczeństwo
- 1 2
-
2021-01-12 17:17
Urzędnicy
Twarz i wypowiedzi Grzelaka nigdy nie wzbudzały zaufania.
- 8 0
-
2021-01-12 18:04
Bzdury (3)
Ciekawe ile razy panowie i Pani prezydent przyjechali do pracy zziajani po rowerowej przejazdzce do biura w urzędzie miasta. Rower to fajna rzecz ale nie zawsze może służyć jako środek lokomocji. Robienie zakupów dla rodziny z dziećmi to nie lada wyczyn a włodarze myślą że na rowerku mamy sobie wozić te zakupy? Te inicjatywy są żeby dorównać innym miastom czy żeby mieszkańcom żyło się lepiej?
- 16 4
-
2021-01-13 00:50
Olu bzdury piszesz. (1)
Na rowerze można dojechać do pracy. Robię to codziennie. A na zakupy idę na piechotę.
- 2 2
-
2021-01-13 09:24
I piechotą nosisz do domu zgrzewkę mleka, zgrzewkę wody, warzywa, owoce, mięso, mąkę, kosmetyki...itd!!?
- 3 1
-
2021-01-13 09:58
Bzdurne Bzdury
Olu, może tak pedałować by się nie zziajać i rozpocząć pracę będąc już przebudzoną a nie jak lunatyk szukać z rana expresu do kawy.
- 0 0
-
2021-01-12 18:07
Na ul. 3 Maja jest droga rowerowa od strony torów kolejowych, więc po co kolejna na tej ulicy.
- 3 2
-
2021-01-12 21:17
Do Gdańska to już tylko na (krótkie) wakacje... (1)
Współczuję, tym którzy jeszcze tu mieszkają i muszą się zmagać z głupotą władz Miasta.
Wszystkie te "nowości" w normalnych miastach są dodatkiem do dobrej i przepustowej infrastruktury drogowej a nie zamiast niej.
Jako Gdańszczaninowi z urodzenia przykro mi patrzeć na utrudnienia jakim są poddawani mieszkańcy-kierowcy w imię ideologii... Jak "za komuny" nie ważna racjonalność i praktyczność, ważne że zgodne z teorią antykapitalistyczną (dzisiaj antymotoryzacyjną).- 5 3
-
2021-01-12 21:48
Nie ma bardziej socjalistycznego wynalazku niż samochód
Tylko zakup pojazdu jest finansowany z kieszeni właściciela. Drogi i parkingi budowane są z publicznych pieniędzy. Podatek drogowy jak wiadomo nie pokrywa procenta nakładów jakie wydaje państwo na utrzymanie dróg.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.