- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (91 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (73 opinie)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (427 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (67 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (84 opinie)
Sprawdzamy wiosenne zapowiedzi zmian w ruchu w Gdańsku
W maju władze Gdańska zapowiedziały "prawdziwą rewolucję" na gdańskich drogach i chodnikach, w ramach której bezwzględny priorytet mieli zyskać piesi i rowerzyści. Decyzja o zmianach zapadła w czasie wiosennej, pierwszej fali koronawirusa. Uwolniona przestrzeń od samochodów miała dać oddech mieszkańcom i umożliwić pieszym swobodne poruszanie się i korzystanie z miejskiej infrastruktury zdominowanej dotychczas przez parkujące lub stojące w korkach samochody. Po pół roku od zapowiedzi sprawdzamy, które pomysły udało się wprowadzić w życie, a z czego urzędnicy się wycofali.
Z jednej strony przedstawione propozycje były odpowiedzią na realne potrzeby w poszczególnych dzielnicach, z drugiej - próbą włączenia Gdańska w ogólny trend dużych europejskich miast, takich jak Wiedeń, Amsterdam, Barcelona czy Kopenhaga, które pandemię koronawirusa i związane z nią obostrzenia wykorzystały do odzyskania przestrzeni w mieście dla wszystkich niezmotoryzowanych mieszkańców.
Zapowiedzi zmian w europejskich miastach były w wielu przypadkach głębokie i radykalne: od ograniczania na ulicach ruchu i dozwolonej prędkości, przez wprowadzanie wielu ulic jednokierunkowych, tworzenie nowych placów, skwerów, aż po zamykanie ulic i przeobrażania ich w deptaki i strefy dostępne tylko dla pieszych i rowerzystów.
W Gdańsku działania nie były aż tak rewolucyjne, a ich wprowadzenie "podparto" zastrzeżeniem, że są testowe i będą podlegać ocenie.
- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreślał podczas majowej konferencji prasowej Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Wdrożenie zmian miało nastąpić w ciągu kilku tygodni. Najdłużej, bo ok. 4-6 tygodni miało to potrwać w miejscach wymagających przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.
Po ponad pół roku od zapowiedzi postanowiliśmy sprawdzić, co z nich wyszło.
Urzędnicy wstrzymują się z oceną zmian na ul. Piramowicza
Najwięcej kontrowersji wzbudziło odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza
Tylko na naszym portalu o skutkach tej decyzji powstało prawie 10 artykułów. Urzędnicy pomysł mieli ocenić z końcem roku, ale jest to o tyle trudne, że nadal do normy nie wrócił ruch na drogach (wiele osób wciąż pracuje zdalnie, w takim samym trybie pracują też uczelnie wyższe i szkoły).
Zwężenie al. Grunwaldzkiej w Oliwie i we Wrzeszczu
Drugą zmianą, która dotyczyła głównego ciągu komunikacyjnego, ale nie wzbudziła tylu kontrowersji, było zwężenie w dwóch miejscach al. Grunwaldzkiej
Pasy dla rowerów wymalowane na jezdniach
Duża część propozycji dotyczyła ruchu rowerowego. Poza odwróceniem ruchu na ul. Piramowicza, spowodowanym troską o rowerzystów poruszających się al. Zwycięstwa, miasto wytyczyło pasy rowerowe na jezdni ul. Myśliwskiej
W trzech przypadkach planów nie udało się zrealizować
Pierwszym przypadkiem jest al. Hallera
- Po spotkaniu z Radą Dzielnicy Brzeźno odstąpiono od przygotowanego wariantu - wyjaśnia Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Wniesione uwagi Rady Dzielnicy wymagają nowego projektu i rozwiązań wykraczających poza tymczasową organizację ruchu.
Dzielnicowi radni wskazali m.in. że miejskie propozycje wyeliminują znaczną liczbę miejsc postojowych oraz utrudnią wyjazd z ul. Dworskiej na al. Hallera. Zdaniem Rady Dzielnicy realizowany projekt powinien uwzględniać następujące kryteria:
- zmniejszyć ruch rowerowy na nowo wybudowanym pasie pieszo-rowerowym przy al. Hallera (Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R9) na odcinku od ul. Dworskiej do ul. Wczasy,
- łączyć się z drogami rowerowymi na wysokości al. M. Płażyńskiego,
- w miarę możliwości nie ograniczać ilości miejsc parkingowych przy al. Hallera na wysokości pętli tramwajowej,
- nie może utrudniać wyjazdu pojazdów z ul. Dworskiej w al. Hallera,
- brać pod uwagę bezpieczeństwo rowerzystów z uwzględnieniem pojazdów parkujących wzdłuż drogi,
- uwzględniać bezpieczny wjazd w drogę rowerową od strony północnej,
- uwzględniać bezpieczne przejazdy na wszystkich skrzyżowaniach z al. Hallera,
- pozostawić ruch pieszy po zachodniej stronie al. Hallera.
Bez pasów rowerowych na 3 Maja i Platynowej
Nie udało się też wytyczyć pasów rowerowych na ul. 3 Maja
Fiaskiem zakończyło się też wytyczenie pasów rowerowych w jezdni w ciągu ul. Platynowej
- Obecnie trwa opracowanie i uzgodnienie projektu budowlanego. Z uwagi na warunki pogodowe i konieczność wykonania oznakowania poziomego, realizacja została przeniesiona na wiosnę 2021 r. - wyjaśnia Agata Lewandowska.
Rozwiązania tymczasowe albo anulowane
Zawiedzeni mogą czuć się też mieszkańcy Wrzeszcza, a zwłaszcza ul. Grażyny
To co nie udało się na ul. Grażyny i ul. Białej zrealizowano - ale tylko tymczasowo - na ul. Ceynowy
Opinie (240) 5 zablokowanych
-
2021-01-13 00:56
Gdyby tak obiecali, że wywalą Grzelaka ...
... to warto by poczekać do wiosny
- 2 0
-
2021-01-13 09:10
(1)
dlaczego nie są konsultowane niektóre decyzje z np. kierowcami autobusów np. wyjazd i wjazd w i z Dworskiej stanowi realne niebezpieczeństwo dla rowerzystów których nie widać z perspektywy kierowcy no ale palcem na mapie wygodniej, panie Grzelak i reszta urzędników nie utrudniać a pomóc to wasze zadanie bo chyba zapominacie o tym
- 4 1
-
2021-01-13 09:35
dlaczego nie widać? kierowcy chcieli "ścieżki" bo im rowerzyści na jezdni przeszkadzali to niech sobie teraz radzą.
ja od zawsze powtarzam że pasy ruchu dla rowerów na jezdni są milion razy lepsze. Wszędzie to wiedzą tylko nie w Gdańsku- 0 1
-
2021-01-13 09:26
Odnosze wrazenie ze urzednicy Gdanscy sa przeciw mieszkancom Gdanska. Moze sie myle ale potwierdza to wielu gdanszczan, nawet ci co nie sa zwolennikami Zjednoczonej Prawicy .
- 1 1
-
2021-01-13 09:32
To co się sprawdza na wiosce, czyli passat
Nie sprawdza się w gęsto zaludnionym terenie miejskim. Miejsce dla aut się już skończyło, a przykłady zza Odry pokazują, jak można efektywnie rozwiązać problem komunikacji w miastach. Moim zdaniem Gdańsk bardzo źle robi rozwijając sieć tramwajową po przedmieściach zamiast dogęścić sieć tramwajową w centrum i na całym dolnym tarasie. Tak, żeby jak staną tramwaje na jednej nitce, to było je jak ominąć. Potrzetbna tramwajowa Nowa Abrahama, potrzebne porządne skomunikowanie Głownego i Starego Miasta, potrzebny bypass na Miszewskiego.
- 1 1
-
2021-01-13 09:33
A mi Was nie żal. Sami sobie wybraliście,
i zapewniam, że jesteście już ofiarami tego wyboru.
- 4 3
-
2021-01-13 09:43
wiosną 2067roku pojedzie pierwsza SKM południe.
- 3 0
-
2021-01-13 10:37
Drodzy poddani
Jak głosujecie na niedorzecznych twórców głupoty w mieście, choć oni to nazywają "wszystko dla mieszkanców gdańska" to macie. Póki nie znajdziecie prwdziwego bezpartyjnego gospodarza to jeszcze więcej będzie decyzji wymyślanych i podpisywanych przez marionetkę Dulską.
- 2 0
-
2021-01-13 10:49
Po co pasy na 3 Maja?
Przecież równolegle do tej ulicy poprowadzono dobrą drogę rowerową. Problem w tym, że droga ta na odcinku biegnącym nad torami nie jest zabezpieczona wysoką siatką i to tylko kwestia czasu kiedy po jakiejś kolizji któryś z rowerzystów spadnie na dół a skutki będą tragiczne.
- 1 2
-
2021-01-13 10:58
Nie piszą nic o przejściach naziemnych przy dworcu głównym i przy locie. Ile można jeszcze czekać.
- 2 1
-
2021-01-13 11:33
Grunwaldzka Wrzeszcz kolo poczty
Kiedy wreszcie zostanie przywrócony normalny parking za cięzkie miliony zbudowany, który niepotrzebnie zajmuje prawoskret w Partyzantów koło Manhatanu. To samo w Oliwie zajęli prawy pas a na miejscach porkingowych słupki stoją
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.