• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska po zmianach: skrajne opinie

Patryk Szczerba
15 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (537)
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł

Prace się skończyły. Trwają ostatnie poprawki

Prace remontowe na ul. Starowiejskiej w Gdyni się skończyły. Są nowe chodniki, wyniesione skrzyżowania, kilkanaście parkletów oraz ogródków gastronomicznych i czerwone latarnie. Na odcinku od 3 Maja do Władysława IV ruch został odwrócony. "Nowa" Starowiejska wzbudza skrajne opinie wśród kierowców i mieszkańców.




Czy podobają ci się zmiany na Starowiejskiej?

  1. Najpierw w listopadzie 2022 r. pojawiły się czerwone latarnie, a później okazało się, że remont, który miał się skończyć w grudniu, przedłuży się o kwartał.
  2. Wiosną zamontowano kilkanaście parkletów, pojawiła się mała infrastruktura, stojaki rowerowe - także w kolorze czerwonym.
  3. Ostatnio odwrócono ruch, na odcinku od 3 Maja i Władysława IV, pozbawiając kierowców możliwości bezpośredniego przejazdu od dworca do ul. Świętojańskiej.


Czerwone latarnie jak w Amsterdamie



Oficjalnie prace się nie zakończyły, trwają ostatnie poprawki, ale zmiany już wywołały sporo emocji wśród kierowców. Nadal wielu z niedowierzaniem wpatruje się też w czerwony kolor latarni i ławek, kojarzących się z dzielnicami rozpusty w Amsterdamie czy Kopenhadze.



Władze miasta tłumaczą, że ta barwa wybrana została przez miejskiego plastyka. Nie jest przypadkowa, bo poza tym, że stanowi wyrazisty kontrast do standardowej ulicznej infrastruktury, nawiązuje też do historycznego wyglądu tej ulicy, a konkretniej: do koloru cegieł, z których powstawały pierwsze zabudowania w tym miejscu.

- Zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, że będzie to miejsce atrakcyjne do złapania oddechu, chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie, kupionej w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.

Jakie zmiany w ruchu?



  • Odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Mściwoja - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę dworca PKP Gdynia Główna;
  • odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. Mściwoja do skrzyżowania z ul. Władysława IV - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę ul. 3 Maja;
  • początkowy fragment ul. Starowiejskiej przy placu Gdynian Wysiedlonych i ul. Dworcowej - brak możliwości zawrócenia do ulicy Dworcowej;
  • cała długość ul. Starowiejskiej - wprowadzenie strefy zamieszkania.




Wywołało to ogromne kontrowersje, co udowadnia nasz Raport.

19:29 29 KWIETNIA 23

(24 opinie)

Gdynia starowiejska. Niepełnowymiarowy znak zakaz wjazdu i nakaz jazdy w prawo. Gratulacje. Łupienie kierowców pora zacząć
Gdynia starowiejska. Niepełnowymiarowy znak zakaz wjazdu i nakaz jazdy w prawo. Gratulacje. Łupienie kierowców pora zacząć

19:52 29 KWIETNIA 23

(77 opinii)

Absurdy Gdyni. Wjazd na starowiejska od dworcowej znaki strefa zamieszkania. Przy 3 Maja nakaz skrętu w prawo i po 50m kończy się strefą zamieszkania. Jadąc 3 Maja od hali mamy strefę zamieszkania ok 50m przed skrzyżowaniem. Tak więc na odcinku prawie 100m pieszy może chodzić po jezdni, ma pierwszeństwo przed samochodami...
Absurdy Gdyni. Wjazd na starowiejska od dworcowej znaki strefa zamieszkania. Przy 3 Maja nakaz skrętu w prawo i po 50m kończy się strefą zamieszkania. Jadąc 3 Maja od hali mamy strefę zamieszkania ok 50m przed skrzyżowaniem. Tak więc na odcinku prawie 100m pieszy może chodzić po jezdni, ma pierwszeństwo przed samochodami... Zobacz więcej

Nie wjeżdżaj "na pamięć" w Starowiejską (35 opinii)

W związku z niedawną zmianą organizacji ruchu na ul. Starowiejskiej w Gdyni policjanci proszą o zwrócenie uwagi na oznakowanie pionowe i poziome oraz ostrzegają kierowców przed jazdą "na pamięć". Nowe zasady ruchu obowiązują już od jakiegoś czasu, ale codziennie dochodzi do sytuacji, gdy kierowcy poruszają się ulicą nie zwracając uwagi na znaki.
W związku z niedawną zmianą organizacji ruchu na ul. Starowiejskiej w Gdyni policjanci proszą o zwrócenie uwagi na oznakowanie pionowe i poziome oraz ostrzegają kierowców przed jazdą "na pamięć". Nowe zasady ruchu obowiązują już od jakiegoś czasu, ale codziennie dochodzi do sytuacji, gdy kierowcy poruszają się ulicą nie zwracając uwagi na znaki. Zobacz więcej


Urzędnicy: trzeba patrzeć na znaki



Urzędnicy z magistratu tłumaczą, że trzeba patrzeć na znaki.

- Naprawdę warto zwracać uwagę na znaki, są one ustawione wszędzie tam, gdzie powinny być: znaki "droga jednokierunkowa" czy "zakaz wjazdu". Cała ulica została zamieniona w strefę zamieszkania. Oznacza to, że na całej jej długości obowiązuje prędkość maksymalna do 20 km na godz., piesi mają pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami oraz postój pojazdów jest możliwy tylko na wyznaczonych stanowiskach postojowych, nie wolno parkować w pozostałych miejscach - podkreśla Rafał Studziński z Referatu Organizacji Ruchu gdyńskiego Urzędu Miasta.

Nie wszyscy stosują się do znaków.



Społecznicy: mniejszy ruch to mniejszy hałas



O opinię na temat Starowiejskiej zapytaliśmy inicjatorów zmian na ulicy. Przypomnijmy, że to Łukasz Piesiewicz, który założył stowarzyszenie "Starowiejska", przemianowane później na Miasto Wspólne, przekonywał od lat, że ulica potrzebuje gruntownego remontu. Jak podkreślał wcześniej, skończyło się na estetyzacji, ale widzi plusy zmian.



- Odwrócenie ruchu na środkowym odcinku (między Władysława IV a 3 Maja jeździmy w kierunku dworca), choć nierespektowane przez wszystkich, już daje efekt w postaci wyeliminowania dużej części przejazdów tranzytowych. Ci, co nie mają celu podróży na Starowiejskiej, wybierają równoległe ulice - Wójta Radtkego i 10 Lutego. Mniejszy ruch to mniejszy hałas, większe bezpieczeństwo pieszych, większy komfort korzystających z ogródków gastronomicznych. Wciąż mamy do czynienia z ruchem w poszukiwaniu darmowych miejsc postojowych, ale widać stopniowo, że świadomość zakazu parkowania w strefie zamieszkania poza miejscami wyznaczonymi jest coraz powszechniejsza - wskazuje, dodając, że czerwień rzeczywiście może wyróżnić Starowiejską na lata i być jej pozytywnym wyróżnikiem.
Nie brakuje też jednak krytycznych uwag.

Zostaje podział na jezdnię i chodnik



- Mimo zmiany charakteru ulicy pozostał wyraźny podział na chodnik i jezdnię - pustą i prowokującą do jej wypełnienia. Na razie wypełnia ją nieprawidłowe parkowanie poza miejscami wyznaczonymi i parklety. Z czasem może wypełnią ją stoliki ogródków gastronomicznych. To chyba najważniejsze zadanie i pytanie na najbliższy czas - czym wypełnić jezdnię, szczególnie poza sezonem. Na to projektanci i Urząd Miasta nie odpowiedzieli. Niestety względy ochrony konserwatorskiej uniemożliwiły głębszą ingerencję w bruk, co ułatwiłoby to zadanie - dodaje Łukasz Piesiewicz.
Jego zdaniem parklety powinny montować lokale. Na razie ustawiono 14 takich konstrukcji. Połowa w założeniu ma być dla lokali gastronomicznych.



Parklety? Niejasne zasady



- Sam koszt parkletów gastronomicznych to blisko 600 tys. zł, a moim zdaniem to lokale powinny samodzielnie "kolonizować" dawną jezdnię wedle wytycznych miasta. Nie bardzo wiadomo, jak miasto obdzieliło parkletami lokale gastronomiczne. Jedne dostały możliwość powiększenia ogródków gastronomicznych, z kolei inni zgłaszający chęć uruchomienia gastronomii dostawali warunki uniemożliwiające postawienie choćby jednego stolika. Warto tu nakreślić jasne zasady, tak by Starowiejska przyciągała jeszcze więcej gastronomii, a lokale miały jasną perspektywę rozwoju - kończy.
Przebudowa ul. StarowiejskiejMapkaAbrahamaMapka w Gdyni kosztowała 10 mln zł. 5 mln zł pochodziło z rządowego programu Polski Ład. Przebudowa objęła też częściowo "kantorowy" fragment ul. Abrahama.


Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (537) ponad 20 zablokowanych

  • Jezu co wy z tymi latarniami, no sa prawie brązowe i co z tego, jakie mają byś srebrne, złote czy szare? (4)

    Co za różnica.

    Nikogo natomiast nie interesowało nigdy to, że jest to remont kosztowny i przede wszystkim jezdni, a ta niestety nie jest wcale wyremontowana. Lub symbolicznie.

    Tu są wywalone pieniądze w błoto, a nie na farbę do latarni.

    Ja nie jeżdżę samochodem, ale mam na tyle dobry wzrok, by widzieć te same dziury czy zagłębienia w jezdni, jak ktos jest ślepy to niech poczeka na pierwszy lepszy deszcz, to zobaczy kałuże.

    A kierowcy niech tu raczą napisać, czy jezdnia jest płaska czy odczuwają tak jak poprzednio wyboje czy jakkolwiek to nazwać. Przy okazji przypominam, że każda krzywo położona jezdnia, a w Gdyni te z kostką tak są właśnie kładizone czy remontowane, po roku będzie miała jeszcze większe dziury, bo tak działa fizyka, gdy ciężki pojazd jedzie z jakąś prędkością i wpada w zagłębienie ubijając je jeszcze bardziej.

    Tyle pieniędzy ile marnuje UM to jest kpina.

    Niedawno widziałem jak sprzątali kawałek Warszawskiej. Tydzień wcześniej przyjechała ekipa i postawiła jakieś wielkie znaki. Potem pewnego wic zora inna ekipa ustawiła pachołki i taśmę, następnego ranka przyjechała jedna ekipa, duga ekipa, kierownik swoim samochodem osobowym (firmowym) oraz straż miejska. To wszystko by wyczyścić piach ze 100 metrów ulicy (z jednej strony).

    Co ciekawe inna ekipa, która malowała pasy nie czekała na te ekipy, ale hałasowała na brudnej i zapiaszczonej ulicy o 1 w nocy, bo oczywiście nie mogą malować wieczorem, gdy jest równie pusto. Ile płacą nocnej zmianie? Szkoda że już nie rozwożą mleka, bo o 5 rano waliłaby inna ekipa klapą od ciężarówki, jak w pewnym filmie z PRLu. W sumie niewiele się zmieniło w mentalności urzędników.

    • 12 5

    • Weź miotłę i pozamiataj. Pracy fizycznej nigdy nie za mało. (1)

      • 1 5

      • kolejny pisowski troll czy ruska onuca z konfy?

        • 0 0

    • Jaki ciężki pojazd? Autobus przegubowy czy gabaryt z portu? (1)

      To, co piszesz ma zastosowanie na drogach tranzytowych o dop. prędkości 50 i więcej.

      • 0 0

      • ciężkim pojazdem jest każdy samochód

        ciekawe skąd niby biorą się koleiny na ulicach po których nie jeżdżą ciężarówki

        • 1 0

  • Najlepsze jest skrzyżowanie z Władysława IV (1)

    Skrzyżowanie jest w strefie zamieszkania, co znaczy że pieszy ma zawsze pierwszeństwo i może poruszać się w dowolnym kierunku. W wyniku tego pieszy może iść środkiem ulicy, na skos, stać, a nawet biegać w kółko blokując ruch w majestacie prawa.

    • 24 2

    • Może ale po co.

      • 2 1

  • Plastyk jak i osoby zatwierdzające to totalne bezguscia z renesansu

    • 8 3

  • Piszta co chceta. Nam się podoba. (1)

    • 4 18

    • To wasz problem

      • 3 1

  • Jakość argumentów pojawiających się w dyskusji pod tym artykułem świadczy wyraźnie (5)

    o niedocenianiu roli działań w zakresie informacji, edukacji i promocji nowoczesnej polityki transportowej, przestrzennej i parkingowej przez decydentów miasta. Zmiana kierunku przesuwania niezbędnych w mieście kompromisów (rezygnacja z działań polegających na dbaniu przede wszystkim o interesy osób poruszających się samochodami (mieszkańców i przyjezdnych) zawsze wywołuje kontrowersje i pobudzenie energii osób myślących, ze ich sposób myślenia na temat sposobów poruszania się po mieście jest jedyny możliwy. Szkoda, że szansa stworzenia rzeczywiście przyjaznego dla ludzi korytarza ruchu (deptaka z dopuszczeniem ruchu rowerów i pojazdów dostawczych - tych ostatnich tylko w ramach określonych godzin) nie została wykorzystana. Nawierzchnia ulicy powinna być przyjazna dla pieszych, nie musi mieć "historycznego" charakteru.

    • 5 18

    • Dopiero poniedziałek a tu już taki odlot? Tylko pozazdrościć

      • 5 0

    • Rower nie jest nowoczesny (1)

      • 1 1

      • Samochód też ma już ponad 100 lat.

        • 1 1

    • A co powiesz o Piotrkowskiej w Łodzi? Owszem, bywa, ze dzban jedzie szybciej, ale raczej samochody nie stanowią tam problemu.

      Tu miejscowi przywykną do nowych rozwiązań.

      • 0 0

    • Nie jestem zainteresowany twoimi ideami

      Jak rezygnowac z samochodow to najpierw UM koniecznie ma to zrobic zaczynajacnod pojazdow sluzbowych

      • 2 0

  • Dno dna

    I wiadro mułu. Omijajcie Gdynię szerokim łukiem. Nie dawać zarabiać szczurowi i jego złodziejom.

    • 19 4

  • Jest cudownie, po tylu latach mamy cudną ulicę. Brawo pan Prezydent Szczurek! STO lat! (1)

    • 3 25

    • Chyba

      sto lat w kiciu

      • 3 1

  • Jest tyle pięknych modeli lamp. (2)

    Pasujących do modernistycznego centrum, to trzeba wybrać takie jak z farmy drobiu ? Jeszcze argument,że takie wybrał architekt miejski. A lakierowane stojaki na rowery, będą rdzewieć w nadmorskim klimacie już po roku.

    • 18 4

    • O "znafca" maruda. (1)

      • 3 6

      • O klakier z UM

        • 6 4

  • Dlaczego nasze miasta projektują smutni architekci ? (3)

    Tak jak drużyny sportowe trenują cudzoziemcy, tak i architekturę powinni projektować ludzie którzy mają coś do zaoferowania. Polski architekt to najczęściej szary smutas ubrany na czarno w rogowych oprawakch mających mu dodać profesjonalnego looku. Dlaczego nie zatrudnimy Francuzów albo Włochów do projektowania centrum naszych miast?

    • 10 4

    • Zartujesz? Jeszcze by, nie daj boże, coś wesołego wprowadzili. Ludzie by tego nie znieśli. Musi być swojska, szara, smuta.

      • 1 1

    • Jeszcze czego. U nas są znakomici fachowcy.

      A, że Ty nie masz gustu to Twój problem. Nam się ul. Starowiejska w nowym wydaniu podoba.

      • 1 4

    • dokladnie tak samo pomyslalem

      powinnismy zamienic zagranicznych trenerow na zagranicznych architektow-konkretnie z poludniowej lub zach. Europy (Wlosi ,Francuzi).Architekci w Polsce maja w sobie jakis prowincjonalny gen nijakosci i szarosci.Tworza wiec jakies postsowieckie przestrzenie niczym miasto przy dawnej EA Czarnobyl.

      • 1 2

  • tylko po co komu tam te samochody? (1)

    jak pięknie by było tam bez nich

    • 2 10

    • jedż do Afryki na sawanne.

      bedzeisz miec raj.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane