• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska po zmianach: skrajne opinie

Patryk Szczerba
15 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (537)
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł

Prace się skończyły. Trwają ostatnie poprawki

Prace remontowe na ul. Starowiejskiej w Gdyni się skończyły. Są nowe chodniki, wyniesione skrzyżowania, kilkanaście parkletów oraz ogródków gastronomicznych i czerwone latarnie. Na odcinku od 3 Maja do Władysława IV ruch został odwrócony. "Nowa" Starowiejska wzbudza skrajne opinie wśród kierowców i mieszkańców.




Czy podobają ci się zmiany na Starowiejskiej?

  1. Najpierw w listopadzie 2022 r. pojawiły się czerwone latarnie, a później okazało się, że remont, który miał się skończyć w grudniu, przedłuży się o kwartał.
  2. Wiosną zamontowano kilkanaście parkletów, pojawiła się mała infrastruktura, stojaki rowerowe - także w kolorze czerwonym.
  3. Ostatnio odwrócono ruch, na odcinku od 3 Maja i Władysława IV, pozbawiając kierowców możliwości bezpośredniego przejazdu od dworca do ul. Świętojańskiej.


Czerwone latarnie jak w Amsterdamie



Oficjalnie prace się nie zakończyły, trwają ostatnie poprawki, ale zmiany już wywołały sporo emocji wśród kierowców. Nadal wielu z niedowierzaniem wpatruje się też w czerwony kolor latarni i ławek, kojarzących się z dzielnicami rozpusty w Amsterdamie czy Kopenhadze.



Władze miasta tłumaczą, że ta barwa wybrana została przez miejskiego plastyka. Nie jest przypadkowa, bo poza tym, że stanowi wyrazisty kontrast do standardowej ulicznej infrastruktury, nawiązuje też do historycznego wyglądu tej ulicy, a konkretniej: do koloru cegieł, z których powstawały pierwsze zabudowania w tym miejscu.

- Zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, że będzie to miejsce atrakcyjne do złapania oddechu, chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie, kupionej w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.

Jakie zmiany w ruchu?



  • Odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Mściwoja - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę dworca PKP Gdynia Główna;
  • odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. Mściwoja do skrzyżowania z ul. Władysława IV - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę ul. 3 Maja;
  • początkowy fragment ul. Starowiejskiej przy placu Gdynian Wysiedlonych i ul. Dworcowej - brak możliwości zawrócenia do ulicy Dworcowej;
  • cała długość ul. Starowiejskiej - wprowadzenie strefy zamieszkania.




Wywołało to ogromne kontrowersje, co udowadnia nasz Raport.

19:29 29 KWIETNIA 23

(24 opinie)

Gdynia starowiejska. Niepełnowymiarowy znak zakaz wjazdu i nakaz jazdy w prawo. Gratulacje. Łupienie kierowców pora zacząć
Gdynia starowiejska. Niepełnowymiarowy znak zakaz wjazdu i nakaz jazdy w prawo. Gratulacje. Łupienie kierowców pora zacząć

19:52 29 KWIETNIA 23

(77 opinii)

Absurdy Gdyni. Wjazd na starowiejska od dworcowej znaki strefa zamieszkania. Przy 3 Maja nakaz skrętu w prawo i po 50m kończy się strefą zamieszkania. Jadąc 3 Maja od hali mamy strefę zamieszkania ok 50m przed skrzyżowaniem. Tak więc na odcinku prawie 100m pieszy może chodzić po jezdni, ma pierwszeństwo przed samochodami...
Absurdy Gdyni. Wjazd na starowiejska od dworcowej znaki strefa zamieszkania. Przy 3 Maja nakaz skrętu w prawo i po 50m kończy się strefą zamieszkania. Jadąc 3 Maja od hali mamy strefę zamieszkania ok 50m przed skrzyżowaniem. Tak więc na odcinku prawie 100m pieszy może chodzić po jezdni, ma pierwszeństwo przed samochodami... Zobacz więcej

Nie wjeżdżaj "na pamięć" w Starowiejską (35 opinii)

W związku z niedawną zmianą organizacji ruchu na ul. Starowiejskiej w Gdyni policjanci proszą o zwrócenie uwagi na oznakowanie pionowe i poziome oraz ostrzegają kierowców przed jazdą "na pamięć". Nowe zasady ruchu obowiązują już od jakiegoś czasu, ale codziennie dochodzi do sytuacji, gdy kierowcy poruszają się ulicą nie zwracając uwagi na znaki.
W związku z niedawną zmianą organizacji ruchu na ul. Starowiejskiej w Gdyni policjanci proszą o zwrócenie uwagi na oznakowanie pionowe i poziome oraz ostrzegają kierowców przed jazdą "na pamięć". Nowe zasady ruchu obowiązują już od jakiegoś czasu, ale codziennie dochodzi do sytuacji, gdy kierowcy poruszają się ulicą nie zwracając uwagi na znaki. Zobacz więcej


Urzędnicy: trzeba patrzeć na znaki



Urzędnicy z magistratu tłumaczą, że trzeba patrzeć na znaki.

- Naprawdę warto zwracać uwagę na znaki, są one ustawione wszędzie tam, gdzie powinny być: znaki "droga jednokierunkowa" czy "zakaz wjazdu". Cała ulica została zamieniona w strefę zamieszkania. Oznacza to, że na całej jej długości obowiązuje prędkość maksymalna do 20 km na godz., piesi mają pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami oraz postój pojazdów jest możliwy tylko na wyznaczonych stanowiskach postojowych, nie wolno parkować w pozostałych miejscach - podkreśla Rafał Studziński z Referatu Organizacji Ruchu gdyńskiego Urzędu Miasta.

Nie wszyscy stosują się do znaków.



Społecznicy: mniejszy ruch to mniejszy hałas



O opinię na temat Starowiejskiej zapytaliśmy inicjatorów zmian na ulicy. Przypomnijmy, że to Łukasz Piesiewicz, który założył stowarzyszenie "Starowiejska", przemianowane później na Miasto Wspólne, przekonywał od lat, że ulica potrzebuje gruntownego remontu. Jak podkreślał wcześniej, skończyło się na estetyzacji, ale widzi plusy zmian.



- Odwrócenie ruchu na środkowym odcinku (między Władysława IV a 3 Maja jeździmy w kierunku dworca), choć nierespektowane przez wszystkich, już daje efekt w postaci wyeliminowania dużej części przejazdów tranzytowych. Ci, co nie mają celu podróży na Starowiejskiej, wybierają równoległe ulice - Wójta Radtkego i 10 Lutego. Mniejszy ruch to mniejszy hałas, większe bezpieczeństwo pieszych, większy komfort korzystających z ogródków gastronomicznych. Wciąż mamy do czynienia z ruchem w poszukiwaniu darmowych miejsc postojowych, ale widać stopniowo, że świadomość zakazu parkowania w strefie zamieszkania poza miejscami wyznaczonymi jest coraz powszechniejsza - wskazuje, dodając, że czerwień rzeczywiście może wyróżnić Starowiejską na lata i być jej pozytywnym wyróżnikiem.
Nie brakuje też jednak krytycznych uwag.

Zostaje podział na jezdnię i chodnik



- Mimo zmiany charakteru ulicy pozostał wyraźny podział na chodnik i jezdnię - pustą i prowokującą do jej wypełnienia. Na razie wypełnia ją nieprawidłowe parkowanie poza miejscami wyznaczonymi i parklety. Z czasem może wypełnią ją stoliki ogródków gastronomicznych. To chyba najważniejsze zadanie i pytanie na najbliższy czas - czym wypełnić jezdnię, szczególnie poza sezonem. Na to projektanci i Urząd Miasta nie odpowiedzieli. Niestety względy ochrony konserwatorskiej uniemożliwiły głębszą ingerencję w bruk, co ułatwiłoby to zadanie - dodaje Łukasz Piesiewicz.
Jego zdaniem parklety powinny montować lokale. Na razie ustawiono 14 takich konstrukcji. Połowa w założeniu ma być dla lokali gastronomicznych.



Parklety? Niejasne zasady



- Sam koszt parkletów gastronomicznych to blisko 600 tys. zł, a moim zdaniem to lokale powinny samodzielnie "kolonizować" dawną jezdnię wedle wytycznych miasta. Nie bardzo wiadomo, jak miasto obdzieliło parkletami lokale gastronomiczne. Jedne dostały możliwość powiększenia ogródków gastronomicznych, z kolei inni zgłaszający chęć uruchomienia gastronomii dostawali warunki uniemożliwiające postawienie choćby jednego stolika. Warto tu nakreślić jasne zasady, tak by Starowiejska przyciągała jeszcze więcej gastronomii, a lokale miały jasną perspektywę rozwoju - kończy.
Przebudowa ul. StarowiejskiejMapkaAbrahamaMapka w Gdyni kosztowała 10 mln zł. 5 mln zł pochodziło z rządowego programu Polski Ład. Przebudowa objęła też częściowo "kantorowy" fragment ul. Abrahama.


Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (537) ponad 20 zablokowanych

  • Jeden burdel (1)

    jak wyżej

    • 19 0

    • przy tej ulicy jest burdel wiec pasuje

      • 4 0

  • Tja. Pędzę łapać oddech i wytchnienie na totalnie betonowo-brukowej Starowiejskiej. Co wy tam kopcicie w tym UM.

    • 17 0

  • Zamknac Gdynia (3)

    Na wszystkich drogach albo przynajmniej większości dróg dojazdowych do centrum Gdyninpostawic zakazy ruchu,oczywiście nie dotyczy rowerów i stworzyć miasto ekologiczne ez samochodow. Dlaczego tylko Starowiejska,ja na 3go Maja też chcę żeby był mniejszy ruch,mój znajomy na Wl. 4 ma dosyć ciągle jeżdżących samochodów. A urzędnicy do pracy niech jezdza rowerami. I zmienić nazwę na Lucykowo,o! Mam nadzieję że wybory coś wkoncu z.ienia w tym mieście,a jak nie to chyba c,as pomyśleć o Redzie

    • 28 1

    • Naucz się pisać poprawnie.

      • 2 5

    • Tak tow Beł Boot! Będziecie mogli w Redzie czyścić kible w Aquaparku (1)

      • 0 2

      • To ten charakterystyczny rozpoznawalny poziom.

        • 0 0

  • ktoś kto uważa zmiany na tej ulicy na gorsze jest albo złośliwy albo ślepy. (3)

    Mieszkałem tam kilka lat i zmiany uważam za warte swoich pieniędzy , nareszcie w pełni europejska ulica . Organizacja ruchu świetnie wymyślona, ograniczy nie potrzebny ruch na ulicy która stała się ulicą dla ludzi a nie samochodów. Malkontentom proponuje wyemigrować do innego miasta np. do Częstochowy tam się podobno mniej przeklina.

    • 6 37

    • Kolejna opinia z UM Gdynia (1)

      Jacy ci mieszkancy niwdzieczni i slepi. Nie dostrzegaja lucykiwego geniuszu

      • 16 1

      • Twój geniusz w braku składania literek w wyrazy

        zauważono.

        • 0 2

    • troll z UM Gdynia

      super zmiany Łucyk i Szczurek! szkoda że mieszkańcom się nie podobają. Wsiadaj w samolot w Kosakowie i leć jeden z drugim jak najdalej

      • 1 0

  • Nie potrzebna zmiana (2)

    Ulica nie była w tak złym stanie żeby ją trzeba było remontować, to było celowe zagranie urzędników żeby uprzykrzyć życie mieszkańcom. Zmiana organizacji ruchu nie potrzebna była, czerwone latarnie? po co ?. Kwietniki po to by ludzie nie mieli gdzie parkować. Szkoda było wydawać pieniądze, ale teraz patrząc na tą inwestycję nie dziwie się że Gdynia jest najbardziej zadłużonym miastem w Polsce. Jeśli wydajemy na takie głupoty, które uprzykrzają życie no to na pewno wiadomo na kogo głosować

    • 31 3

    • Na ulicy gdzie mieszkam są siwe albo szare latarnie.

      To pasuje czy nie. Mnie czerwony kolor nie razi.

      • 2 2

    • Chodniki były tragiczne.

      • 0 0

  • Haha (2)

    Po co próbować się zmienić. Gdynia zawsze będzie biednym, brzydkim, postkomunistycznym miastem, przez które trzeba przejeżdżać w drodze do Gdańska. Na szczęście Gdańsk ma ładne części zbudowane przez Prusaków, inaczej byłby tak zły jak Gdynia. jeśli chcesz czystych, dobrze zbudowanych miast, ruszaj się jak wszyscy utalentowani Polacy.

    • 5 11

    • Jakim postkomunistycznym?Ile dzieciaku masz lat (1)

      Trafiłeś jak kulą w płot.Akurat centrum Gdyni powstawało w międzywojennym 20 leciu,a to co poza ścisłym centrum rzeczywiście powstawało w PRL u.Poczytaj dzieciaku trochę książek o tym jak powstawał port i miasto Gdynia

      • 3 1

      • I ile powstało w tym 20 leciu?

        A ile w czasie wojny i później?

        • 0 0

  • (1)

    Sorry ale spektakularne to nie jest. Ograniczenie miejsc parkingowych, zieleń uboga, nowe chodniki krzywe a bruk tak jak było. Naprawdę nie wiem czym tu się chwalić. Jak było tak jest. Tylko kasa wydana.

    • 23 3

    • Wolałeś bruk w pionie?

      Czy kostkę betonową?

      • 0 0

  • Po co niszczyć to miasto (1)

    Od razu zamknijmy Gdynię za nim nie jest za późno żeby sobie wstydu nie robić. Bo to co się w tym mieście dzieje to nie uwagi mieszkańców tylko ludzi u władzy którym coś nie pasuje i robią tak żeby im było dobrze, nie ważne z jakim skutkiem.
    Jak by Gdynia była dobrze rządzona to by nie była tak mocno zadłużona

    • 23 3

    • Zgadnij ile szkół ma Gdynia? Ile rząd oddaje

      na podwyżki dla oświaty? Ile zabiera przez obniżone podatki?

      • 0 2

  • brawo um gdynia ! Cudowna ulica.

    • 1 13

  • nawet jeśli mieszkańcom (1)

    społecznikom czy innym działaczom to nie pasuje to znaczy że się nie znają. Urzędnik najlepiej wie co jest mieszkańcom potrzebne. Jeśli urzędnik mówi że najbardziej potrzebne są parklety i woonerfy to znaczy że są. Jeśli za czas jakiś urzędnik stwierdzi, że jednak potrzebne są miejsca parkingowe to się zdemontuje parklety za 600 tys zł plus koszt demontażu i zrobi się miejsca parkingowe. Czego nie rozumiecie ??

    • 22 3

    • Biedaku, śpisz w autku? To możesz parkować gdziekolwiek. Nawet na podwórku u Beł Boota w Koleczkowie!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane