• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska po zmianach: skrajne opinie

Patryk Szczerba
15 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (537)
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł

Prace się skończyły. Trwają ostatnie poprawki

Prace remontowe na ul. Starowiejskiej w Gdyni się skończyły. Są nowe chodniki, wyniesione skrzyżowania, kilkanaście parkletów oraz ogródków gastronomicznych i czerwone latarnie. Na odcinku od 3 Maja do Władysława IV ruch został odwrócony. "Nowa" Starowiejska wzbudza skrajne opinie wśród kierowców i mieszkańców.




Czy podobają ci się zmiany na Starowiejskiej?

  1. Najpierw w listopadzie 2022 r. pojawiły się czerwone latarnie, a później okazało się, że remont, który miał się skończyć w grudniu, przedłuży się o kwartał.
  2. Wiosną zamontowano kilkanaście parkletów, pojawiła się mała infrastruktura, stojaki rowerowe - także w kolorze czerwonym.
  3. Ostatnio odwrócono ruch, na odcinku od 3 Maja i Władysława IV, pozbawiając kierowców możliwości bezpośredniego przejazdu od dworca do ul. Świętojańskiej.


Czerwone latarnie jak w Amsterdamie



Oficjalnie prace się nie zakończyły, trwają ostatnie poprawki, ale zmiany już wywołały sporo emocji wśród kierowców. Nadal wielu z niedowierzaniem wpatruje się też w czerwony kolor latarni i ławek, kojarzących się z dzielnicami rozpusty w Amsterdamie czy Kopenhadze.



Władze miasta tłumaczą, że ta barwa wybrana została przez miejskiego plastyka. Nie jest przypadkowa, bo poza tym, że stanowi wyrazisty kontrast do standardowej ulicznej infrastruktury, nawiązuje też do historycznego wyglądu tej ulicy, a konkretniej: do koloru cegieł, z których powstawały pierwsze zabudowania w tym miejscu.

- Zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, że będzie to miejsce atrakcyjne do złapania oddechu, chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie, kupionej w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.

Jakie zmiany w ruchu?



  • Odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Mściwoja - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę dworca PKP Gdynia Główna;
  • odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. Mściwoja do skrzyżowania z ul. Władysława IV - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę ul. 3 Maja;
  • początkowy fragment ul. Starowiejskiej przy placu Gdynian Wysiedlonych i ul. Dworcowej - brak możliwości zawrócenia do ulicy Dworcowej;
  • cała długość ul. Starowiejskiej - wprowadzenie strefy zamieszkania.




Wywołało to ogromne kontrowersje, co udowadnia nasz Raport.

19:29 29 KWIETNIA 23

(24 opinie)

Gdynia starowiejska. Niepełnowymiarowy znak zakaz wjazdu i nakaz jazdy w prawo. Gratulacje. Łupienie kierowców pora zacząć
Gdynia starowiejska. Niepełnowymiarowy znak zakaz wjazdu i nakaz jazdy w prawo. Gratulacje. Łupienie kierowców pora zacząć

19:52 29 KWIETNIA 23

(77 opinii)

Absurdy Gdyni. Wjazd na starowiejska od dworcowej znaki strefa zamieszkania. Przy 3 Maja nakaz skrętu w prawo i po 50m kończy się strefą zamieszkania. Jadąc 3 Maja od hali mamy strefę zamieszkania ok 50m przed skrzyżowaniem. Tak więc na odcinku prawie 100m pieszy może chodzić po jezdni, ma pierwszeństwo przed samochodami...
Absurdy Gdyni. Wjazd na starowiejska od dworcowej znaki strefa zamieszkania. Przy 3 Maja nakaz skrętu w prawo i po 50m kończy się strefą zamieszkania. Jadąc 3 Maja od hali mamy strefę zamieszkania ok 50m przed skrzyżowaniem. Tak więc na odcinku prawie 100m pieszy może chodzić po jezdni, ma pierwszeństwo przed samochodami... Zobacz więcej

Nie wjeżdżaj "na pamięć" w Starowiejską (35 opinii)

W związku z niedawną zmianą organizacji ruchu na ul. Starowiejskiej w Gdyni policjanci proszą o zwrócenie uwagi na oznakowanie pionowe i poziome oraz ostrzegają kierowców przed jazdą "na pamięć". Nowe zasady ruchu obowiązują już od jakiegoś czasu, ale codziennie dochodzi do sytuacji, gdy kierowcy poruszają się ulicą nie zwracając uwagi na znaki.
W związku z niedawną zmianą organizacji ruchu na ul. Starowiejskiej w Gdyni policjanci proszą o zwrócenie uwagi na oznakowanie pionowe i poziome oraz ostrzegają kierowców przed jazdą "na pamięć". Nowe zasady ruchu obowiązują już od jakiegoś czasu, ale codziennie dochodzi do sytuacji, gdy kierowcy poruszają się ulicą nie zwracając uwagi na znaki. Zobacz więcej


Urzędnicy: trzeba patrzeć na znaki



Urzędnicy z magistratu tłumaczą, że trzeba patrzeć na znaki.

- Naprawdę warto zwracać uwagę na znaki, są one ustawione wszędzie tam, gdzie powinny być: znaki "droga jednokierunkowa" czy "zakaz wjazdu". Cała ulica została zamieniona w strefę zamieszkania. Oznacza to, że na całej jej długości obowiązuje prędkość maksymalna do 20 km na godz., piesi mają pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami oraz postój pojazdów jest możliwy tylko na wyznaczonych stanowiskach postojowych, nie wolno parkować w pozostałych miejscach - podkreśla Rafał Studziński z Referatu Organizacji Ruchu gdyńskiego Urzędu Miasta.

Nie wszyscy stosują się do znaków.



Społecznicy: mniejszy ruch to mniejszy hałas



O opinię na temat Starowiejskiej zapytaliśmy inicjatorów zmian na ulicy. Przypomnijmy, że to Łukasz Piesiewicz, który założył stowarzyszenie "Starowiejska", przemianowane później na Miasto Wspólne, przekonywał od lat, że ulica potrzebuje gruntownego remontu. Jak podkreślał wcześniej, skończyło się na estetyzacji, ale widzi plusy zmian.



- Odwrócenie ruchu na środkowym odcinku (między Władysława IV a 3 Maja jeździmy w kierunku dworca), choć nierespektowane przez wszystkich, już daje efekt w postaci wyeliminowania dużej części przejazdów tranzytowych. Ci, co nie mają celu podróży na Starowiejskiej, wybierają równoległe ulice - Wójta Radtkego i 10 Lutego. Mniejszy ruch to mniejszy hałas, większe bezpieczeństwo pieszych, większy komfort korzystających z ogródków gastronomicznych. Wciąż mamy do czynienia z ruchem w poszukiwaniu darmowych miejsc postojowych, ale widać stopniowo, że świadomość zakazu parkowania w strefie zamieszkania poza miejscami wyznaczonymi jest coraz powszechniejsza - wskazuje, dodając, że czerwień rzeczywiście może wyróżnić Starowiejską na lata i być jej pozytywnym wyróżnikiem.
Nie brakuje też jednak krytycznych uwag.

Zostaje podział na jezdnię i chodnik



- Mimo zmiany charakteru ulicy pozostał wyraźny podział na chodnik i jezdnię - pustą i prowokującą do jej wypełnienia. Na razie wypełnia ją nieprawidłowe parkowanie poza miejscami wyznaczonymi i parklety. Z czasem może wypełnią ją stoliki ogródków gastronomicznych. To chyba najważniejsze zadanie i pytanie na najbliższy czas - czym wypełnić jezdnię, szczególnie poza sezonem. Na to projektanci i Urząd Miasta nie odpowiedzieli. Niestety względy ochrony konserwatorskiej uniemożliwiły głębszą ingerencję w bruk, co ułatwiłoby to zadanie - dodaje Łukasz Piesiewicz.
Jego zdaniem parklety powinny montować lokale. Na razie ustawiono 14 takich konstrukcji. Połowa w założeniu ma być dla lokali gastronomicznych.



Parklety? Niejasne zasady



- Sam koszt parkletów gastronomicznych to blisko 600 tys. zł, a moim zdaniem to lokale powinny samodzielnie "kolonizować" dawną jezdnię wedle wytycznych miasta. Nie bardzo wiadomo, jak miasto obdzieliło parkletami lokale gastronomiczne. Jedne dostały możliwość powiększenia ogródków gastronomicznych, z kolei inni zgłaszający chęć uruchomienia gastronomii dostawali warunki uniemożliwiające postawienie choćby jednego stolika. Warto tu nakreślić jasne zasady, tak by Starowiejska przyciągała jeszcze więcej gastronomii, a lokale miały jasną perspektywę rozwoju - kończy.
Przebudowa ul. StarowiejskiejMapkaAbrahamaMapka w Gdyni kosztowała 10 mln zł. 5 mln zł pochodziło z rządowego programu Polski Ład. Przebudowa objęła też częściowo "kantorowy" fragment ul. Abrahama.


Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (537) ponad 20 zablokowanych

  • Tzw. rewitalizacja pod haslem " Co by tu jeszcze sp......ć Panowie" Mlynarski sie kłania

    • 18 2

  • Ten plastyk czy architect to musiał dostać ta prace po znajomosci i jeszcze ta cena złodziejska 10 milionów

    • 12 1

  • szkoda straconej szansy (2)

    trochę wstyd

    • 19 2

    • Wstydź się za siebie.

      • 1 2

    • A można było zburzyć i postawić bloki, np szafę czy piłę! I do tego kościół! Np trumnę z Grabówka!

      I koniecznie autostradę i trzypoziomowy parking.

      • 0 0

  • Cieszcie się że nie zrobiono z was skansenu jak w Oliwie na Grottgera,Kasprowicza i Tetmajera. (2)

    Nasze miejsce do życia zmieniło się po remoncie ulic w skansen.Kruszec rozwala zawieszenia naszych samochodów,wózek z dzieckiem trzeba ciągnąc przez jezdnię bo pchać się nie da.Zwichnięte nogi i potrącenia na chodnikach bo wszystko co jeździ przeniosło się na chodniki to codzienność.Mieli jeździć wolniej ale służbowe,dostawcze żeby nie czuć kruszca pod kołami wali ile się da a skrzyżowania równorzędne przy tym to strach w oczach.Wcześniej pod asfaltem był pięknie wyszlifowany bruk ale go jakoś nie widać.Petycja do władz nic nie dała.

    • 11 1

    • Sądząc z cen nieruchomiści wielu chciałoby tam mieszkać (1)

      Przeprowadź się gdzieś gdzie jest dużo asfaltu. Zyszkasz finansowo na zamianie

      • 3 7

      • Na obwodnicę!

        • 0 0

  • Zlikwidiwać chodniki i zrobić wszędzie parkingi

    Jak ktoś nie umie jeździć samichodem to niech nie mieszka w mieście!

    • 6 6

  • Trzeba mieć talent jak włodarze miasta, aby wszystko robić źle

    Każda zmiana na minus

    • 26 4

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    Mieszkam przy tej ulicy, na odcinku, na którym odwrócono ruch. Cieszą mnie wyniesione skrzyżowania, na których wcześniej można było stracić życie (będąc pieszym), cieszy sporo zieleni. Do odwróconego ruchu na razie nie mogę się przyzwyczaić i sądząc po chaosie w ruchu w ostatnich dniach - nie tylko ja, ALE można odczuć, że ulica się uspokoiła. Na duży minus natomiast, już pomijając wątpliwą estetykę małej architektury, jest pozostawienie ruchu rowerowego na bruku (!) oraz takie zaprojektowanie nasadzeń, parkletów i wszystkiego tego co tam nastawiali w taki sposób, że nijak się nie da przejść z jednej strony ulicy na drugą! Niby ulica dla pieszych, a pieszy, przechodząc przez nią, musi albo podeptać roślinność, albo przeskoczyć stojak rowerowy. Druga sprawa - po zmroku jest po prostu ciemno. Latarnie są na niektórych odcinkach tylko po jednej stronie jezdni - nie rozumiem właściwie dlaczego - i mają bardzo małe natężenie światła. Odcinek wzdłuż szkoły tonie w mroku. Podsumowując - wg mnie zmiana oczywiście na plus, bo była tragedia, ale niestety bardzo słabo przemyślana i zaprojektowana. Szkoda.

    • 109 50

    • (6)

      Ile osób straciło tam życie? Największe zdarzenie, jak pamiętam jakie miało tam miejsce to potrącenie przez autobus miejski pierwszego, który wszedł bezpośrednio pod jego koła (kiedy tymczasowo wprowadzili kontrapas dla autobusów)

      • 21 7

      • (3)

        Potrąceń było kilka, co prawda nie śmiertelnych, ale niektóre groźne. Na skrzyżowaniu z Władysława IV spora część kierowców lewego pasa nie zatrzymywała się w momencie, gdy zatrzymywał się pas prawy, by przepuścić pieszych idących od strony Placu Kaszubskiego.

        • 3 11

        • (2)

          Tak bywa wszędzie nie tylko tam.

          • 7 2

          • Dlatego poprawiono.

            • 2 0

          • Skoro tak, to zamykamy wszystko. I tak nikt już tam nie bywa.

            • 2 2

      • Pisz precyzyjnie. (1)

        Niby gdzie? Nigdy nie było na Starowiejskiej kontrapasa dla autobusów.

        • 6 1

        • Był na Władysława IV i auto jadące Starowiejską wcisnęło się pod autobus. Teraz wjazd jest tylko w Starowiejską z Władysława IV.

          • 3 1

    • Po pierwsze (1)

      za dużo piania nad niczym tam kosmosu nie zrobiono. Zobaczcie ile było się chwalenia ul.Abrahana jakie to cuda na kiju tam będą efekt tam jest ulica pełną parą trzeba uważać ostro na samochody
      a z dzieckiem tam coś zjeść trzeba mieć dziecko na oku dosłownie na kolanach.
      Jesteśmy w Polsce więc jak coś unowocześniamy na ulicy nazywajmy to po polsku a nie po angielsku co z tą nazwą nic wspólnego nie ma dosłownie.

      • 10 1

      • Pretensje do kierowców!

        • 1 4

    • Starowiejska to nie deptak, to jest normalna ulica gdzie odwrócono kota ogonem. (2)

      "Niby ulica dla pieszych" - tyle z opinii mi wystarczy, ulica była niby dla samochodów. Dla pieszych od zawsze były i są chodniki. Ludzie nie zapominajcie się bo kiedyś dojdzie do nieszczęścia na tej ulicy tak, jak to ma miejsce z pieszymi na przejściach, zero myślenia i gotowe.

      • 15 4

      • przede wszystkim to strefa zamieszkania i należy stosować się do zasad w takiej strefie obowiązujących

        także możecie pomalutku sobie jechać za pieszym i ładnie grzecznie powolutku opuścić szybę i ew poprosić niepodniesionym głosem czy mogliby was przepuścić

        • 3 3

      • o regułach na danej ulicy decyduje znak a nie infrastruktura

        jak na jakiejs ulicy postawią znak zakazu wjazdu to i tak wjedziesz bo masz jezdnię? Jezdnie jednym znakiem mozna zmienić w deptak. Na tej ulicy postawiono znak strefa piesza i to wszystko wyjasnia - pieszy moze poruszac sie po całej ulicy i ma pierwszeństwo.

        tak na marginesie mylisz pojęcie ulicy i jezdni - ulica to chodnik, jezdnia, trawnik, torowisko itd

        • 2 0

    • latarnie słabo świecą bo nawiązują do historii

      przed wojną też było ciemno ;)

      • 15 0

    • Rowery mogą jechać po całej szerokości bruku, bo to strefa zamieszkania.

      • 2 2

    • Zastanawiam się, czy teraz cokolwiek i ktokolwiek zmusi mnie, aby tam pójść lub pojechać, bo po co, po co? (1)

      • 8 3

      • Ale celem było to, byś właśnie nie pojechal

        • 3 0

    • Teraz zamknijmy ul. Zieloną i pozostałe kolorowe + Płk. Dąbka, Bosmańską i Unruga. To na początek. Trzeba nawiązać do genezy.

      • 3 0

  • I tak oto zycie zatoczylo kolo i wrocilismy do stanu z lat 70-tych 80-tych. (2)

    Powrot zieleni, chodniki proste i szerokie jak dawniej, bez tych zatok postojowych Ruch pojazdow tez taki troche mniejszy. Zawsze powtarzam, ze najwiekszym bledem decydentow jest niszczenie bez opamietania wszytskiego co zrobili poprzednicy, w tym przypadku poprzednicy z czasow komuny. Calkiem sporo rozwiazan stosowanych za komuny bylo lepszych od tych stosowanych wspolczesnie

    • 11 4

    • Gdzie ty widzisz szerokie chodniki?

      Na Starowiejskiej zwezono chodniki

      • 4 1

    • Bydowniczy Gdyni mieli wizję, ale została zaprzepaszczona.

      • 0 0

  • Tragedia (1)

    Po 70 latach ktoś wpadł na super pomysł zmiany ruchu, postawienia pięknych betonowych donic i wspaniałych bezużytecznych podestów. Co to za zmiany, to utrudnianie ruchu. Jak na 3maja ze Starowiejską można było zrobić jeden pas? Ciągle są teraz tam korki. Cały ten magistrat i te rowerowe mądrale są problemem Gdyni. Dlaczego dla kilku rowerzystów rujnuje się miasto? Jakie to są zasady? Za 5 lat cały ten bałagan pewnie trafi pid estakadę lub za riviere tak jak infobox czy inne beznadziejne projekty

    • 38 5

    • Podesty są super, już zaczynają być wykorzystywane

      przez restauratorów.

      • 1 1

  • (3)

    Przeniesienie części ruchu tranzytowego Dworzec - Świętojańska z ul. Starowiejskiej na ul. 10 Lutego jest dobre dla Starowiejskiej, jednak w przypadku wzrostu ruchu na ul. 10 Lutego tym bardziej pilna staje się konieczność remontu jezdni tej ulicy. Fatalny stan nawierzchni asfaltowej i brukowe pasy przy dużym natężeniu ruchu samochodów generują bardzo wysoki poziom hałasu wzdłuż ul. 10 Lutego, a przecież też mieszkają tu ludzie.

    • 16 3

    • (2)

      Asfalt z 10 lutego powinien zniknąć, tam był bruk od czasów Mieszka I, a podobno nawet wcześniej, za czasów Asterixa i Obelixa.

      • 9 1

      • Według ustaleń historycznych, tam była droga polna. (1)

        Nawet rzymianie ją chwalili.

        • 5 1

        • Maryla Rodowicz też tak twierdzi

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane