• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa 30 km/h do końca roku obejmie połowę gdańskich ulic

Maciej Naskręt
10 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku. Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku.

W 2013 r., jak w poprzednich latach, kolejne gdańskie ulice zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h - nazywaną też "tempo 30". Ponadto, w nowych strefach zostaną wyznaczone również skrzyżowania równorzędne.



Czy wprowadzenie stref "tempo 30" na drogach to trafiony pomysł?

Miejscy inżynierowie ruchu nie odpuszczają kierowcom dociskającym nieco mocniej pedał gazu w samochodzie. Będą oni musieli zwolnić na kolejnych osiedlach w Gdańsku. ZDiZ wyznaczył ulice, które zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h.

- Na chwilę obecną mamy już ok. 26 proc. ulic objętych strefą i będących pod nadzorem Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Natomiast do końca tego roku do stref uspokojenia ruchu zostanie włączona ok. połowa wszystkich gdańskich ulic - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

- Bardzo często zdarza się bowiem, że pieszy, nie chcąc czekać na zielone światło, wbiega na jezdnię tuż pod nadjeżdżający z dużą prędkością pojazd. Elementy uspokojenia ruchu powodują natomiast, że pojazdy zwalniają do minimalnej prędkości, a pieszy nie musi czekać, żeby przejść przez jezdnię - mówi Kaczmarek.

Gdzie teraz w Trójmieście możemy napotkać strefy "tempo 30"? Od kilku lat funkcjonuje ona w Śródmieściu Gdańska. Nieco młodsza jest ta na Dolnym Mieście. Pojawiły się one także na wielu gdańskich osiedlach.

Strefa "tempo 30" od 10 października 2012 r. obowiązuje też w centrum Sopotu. Szczegółowy jej zakres możesz sprawdzić tutaj. Dodatkowo dwie strefy powstaną przy szkole i przedszkolu na ul. Kolberga, od Cieszyńskiego do ŚLO oraz na ul. 23 Marca, na odcinku przy przedszkolu.

W Gdyni natomiast nie ma ulic objętych strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h. Jednak o ich wprowadzenie domaga się część rowerzystów.

Do końca tego roku strefy "tempo 30" wprowadzone mają zostać w następujących dzielnicach:

- Oliwa - rejon ul. Grottgera zobacz na mapie Gdańska,
- Żabianka - rejon ulic: Wejhera zobacz na mapie Gdańska, Orłowskiej zobacz na mapie Gdańska, Subisława zobacz na mapie Gdańska, Rybackiej zobacz na mapie Gdańska,
- Chełm - ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska,
- Strzyża,
- Osowa - cała dzielnica, z wyłączeniem ulic: Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska i częściowo Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska,
- Wrzeszcz Dolny - rejon ulic: Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska, Wybickiego zobacz na mapie Gdańska, Kilińskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Brzeźno - rejon ulic: Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska, Łozy zobacz na mapie Gdańska, Portowców zobacz na mapie Gdańska, Gałczyńskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Siedlce - rejon ulic: Zakopiańskiej zobacz na mapie Gdańska, Bema zobacz na mapie Gdańska, Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska, Ojcowskiej zobacz na mapie Gdańska, Malczewskiego zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (518) 10 zablokowanych

  • to ja na rowerze szybciej jezdze :) muszd se zamontowac taki wypasiony klakson zeby mi blachosmrodami ruchu nie blokowali :)

    • 1 3

  • Ja proponuję poustawiać szlabany na każdym przejściu dla pieszych. (3)

    Zawsze to kierowcy są zawsze źli ??? Jeśli chcą żeby barany pod koła się nie pchały to poustawiajmy też kamery rejestrujące przestrzeganie przepisów przez pieszych. Bo w połowie przypadków sprawcami wypadku są piesi.

    • 4 9

    • skad brales te statystyki (2)

      • 0 1

      • statsy wypadkow (1)

        tu masz.

        rocznie wychodzi
        ~ 70 wypadkow z winy aut
        ~ 50 z winy pieszych - oni tez nie sa bez winy.

        • 1 2

        • podaj zródło leszczu

          a 70/50 to faktycznie połowa, skończ to gimnazjum bo widzę ze braki masz

          • 1 1

  • ucza sie wkoncu od zachodu (2)

    Tam jakoś nikomu nie przeszkadzaja ograniczenia do 30 ale polskiego buraka niczego juz nie nauczysz on zawsze wie lepiej potrafi tylko marudzic i nic samemu nie robic by bylo lepiej w tym waszym kraju

    • 7 4

    • synuś o jakim zachodzie mówisz ?? (1)

      byłeś chyba tylko w Niemczech. Do wyzywania od buraków pierwszy jesteś, j... kmiocie z pod monopola.

      • 1 5

      • ograniczony jestes bardzo

        przykro mi ze masz tak nudne życie ale ja nic na to nie poradzę, sam jesteś kowalem swojego losu wiem ze zabolało Cie to bo czujesz ze jesteś burakiem bo tylko Ty poczułeś ze o tobie mowie buraku

        • 2 0

  • Zero racji osoby "kierowca"!

    Pan kierowca oferuje zwolnienie poniżej predkości na znaku, gdy jest dziecko na jezdni lub gołołedź. W tym drugim wypadku chodzi mu pewnie o własną d... i karoserię. Dziecko na drodze osiedlowej jeszcze by oszczędził ale innych pieszych juz nie. Więc przekraczać dozwoloną szybkosc w innych czesciach miasta. Unii Europejska i posłusznemu jej ministrowi transportu Nowakowi dzięki, za wszelkie sposoby wyłapywania takich piratow "kierowcow" z ich rozumem.

    • 5 3

  • wrotkarzy rolkarzy rowerzystów bigacz ,ptaki w loci

    a jak pis pogoni za kotem to kto płaci mandat a samoloty nad miastem też mają zwalniać do 30 ,

    • 0 1

  • nie prędkość a brak kultury i wyobraźni kierowców to problem na polskich drogach

    Jestem świeżym kierowcą. Nikt na mieście nie jeździ tak jak się uczy na kursie. Nagminnie nie stosuje się kierunkowskazów, nagminnie nie widzi się rowerzystów. Częsty brak kultury - gdy ktoś z kierunkowskazem grzecznie czeka aż ktoś go wpuści na inny pas - nie ma szans. Trzeba się wpychać, więc nowi kierowcy szybko uczą się nawyków od starszych. Zasadniczo jestem przeciwko hurtowemu stawianiu stref 30. Ale w niektórych miejscach (zwłaszcza na wąskich, zatłoczonych drogach osiedlowych) kierowcy rzeczywiście przesadzają z gazem. Zdają się tez nie rozumieć, że w strefie zamieszkanej (częstej na osiedlach) pieszy ma pierwszeństwo na całej szerokości drogi.

    • 7 1

  • Kretynizm

    j.w

    Ps. Nie trzeba głosować na pajaca , który nie ma prawa jazdy. - w sumie, dostał on 19% uprawnionych głosów.

    • 0 2

  • (1)

    Jak dużo jeźdzę po miescie to komputer pokazuje średnią prędkość 27 km/h i po co jakieś ogeraniczenia:-)

    • 0 2

    • odróżnij prędkość chwilową od przeciętnej lub średniej

      chwilowa zabija, przeciętna od ograniczenia do 30 km/h prawie się nie zmienia.

      • 0 0

  • Chełm - ul. Wilanowska ,

    Jaki CHEŁM !!!!!!! - sam Pan Naskręt daje linka do Mapy a tam jak wół UJEŚCISKO !!!

    A poza tym na Wilanowskiej 30 łał tam jak jest pusto cisną w wonwóz ponad 100 !!! Miejsce do zabierania prawa jazdy.

    • 1 0

  • (1)

    I bardzo dobrze. Niech będą strefy 30km/h. A czemu nie? I tak przeciw temu krzyczą najgłośniej Ci, którzy np. w taką pogodę jaką mamy za oknami po obwodnicy i po 140km/h latają. Nikt, kto przestrzega przepisy tego nie krytykuje. Czemu na zachodzie takie strefy są i nikomu nie przeszkadzają? Oczywiście zaraz pojawią się odpowiedzi, które słychać aż do wyrzygania, że tam mają lepsze drogi. No i właśnie jeden z drugim pajacu sami sobie strzelacie w kolano takimi stwierdzeniami. A czemu? A temu, że właśnie na tych wspaniałych, równych drogach jeżdżą ludzie, którzy tych przepisów przestrzegają. Tam też są ograniczenia w miejscach gdzie spokojnie można jechać więcej ale nikt tego nie robi. To wszystko wcale nie jest zależne od dróg, aut itd. To siedzi po prostu w narodzie, w mentalności. Dla przykładu. W Szwajcarii gdy tylko pojawi się ograniczenie to każdy zwalnia i tyle jedzie ile powinien i nikt nawet klaksonu nie użyje. W Polsce niestety jest tak, że taki baran myśli sobie: "E co za kretyni, ja nie będę tyle jechał skoro można 100 to po co mam jechać 50?!" Tacy właśnie jesteśmy i nikt tego nie może negować.

    • 10 0

    • Ilez zalu i frustracji w tej wypowiedzi. Znowu oblałes egzamin na prawko?

      • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane