• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • I love diesel (10)

    Diesel musi kopcić i tyle, w każdym nowym moim aucie np. z 2020, 2021 czy 2022 DPF wywalam a EGR wyłączam, auto odrazu dostaje power️. Kochajmy diesle, tak szybko je EU niszczy.

    • 45 43

    • (7)

      Diesel nie musi kopcić. Wystarczy co 10 tys km wymieniać olej i filtry i nie ma problemow z DPFem ani EGRem.

      • 17 3

      • chyba że się pojedzie do tunera i**oty ;)

        • 10 0

      • Megane 1.5 dCi 2013 przebieg 450.000 (4)

        W moich rękach od 7 lat i prawie cały przebieg mój . Olej wymieniam co 50.000 DPF i EGR to nawet nie wiem co to jest bo nigdy nic się z tym nie działo , nie dbam specjalnie , myje za 3 zł i jeździ , nie kopci , nawet się nie psuje . Lizanie auta jest przereklamowane . Ma jeździć aż zdechnie .

        • 7 9

        • Bajki to sobie dzieciom wciskaj (3)

          Przy interwale olejowym 50k km nawet w trasie dolot i EGR masz na 100% zapchany...

          • 11 2

          • Próbowałeś ? (2)

            Ja tak i nic się nie zapycha .

            • 2 3

            • Dieslowskie oleje (1)

              Nawet te dostosowane do DPF po jakiś 15k km produkują duże ilości sadzy, która dzięki EGR osiada później na całym kolektorze dolotowym i zapycha go, w konsekwencji auto więcej pali, ma mniej mocy i sypie błędami. Jeżeli zmieniasz olej co 50k km to jest tylko kwestią czasu, aż zaczniesz mieć problemy.

              • 8 0

              • Czytałeś co napisał?

                Skoro już ma 450000 to kiedy ma mieć te problemy ? Po milionie ?

                • 0 0

      • Zakazac kopcacych diesli

        Kopci - to 10.000 zł mandatu i sami się tych biednych diesli pozbędziecie w tydzień

        • 5 4

    • lol tyle że w nowoczesnych dieslach bez EGR to ci uciekło sporo niuta... tak się znasz :D

      • 3 0

    • A tu, proszę państwa okaz chłopa ze wsi z nie do końca wykształconym mózgiem.

      • 0 0

  • (5)

    Usunąć przejścia naziemne z dróg ruchu przyspieszonego, przebudować skrzyżowania na bezkolizyjne, wprowadzić na nich ograniczenie 70km/h i nagle się okaże, że samochody płynnie jadąc 70km/h spalają 2 razy mniej paliwa niż co chwilę zatrzymując się i ruszając na światłach. Będzie wilk syty i owca cała.

    • 139 17

    • (1)

      Nie, tak nie będzie doświadczenia z USA pokazują że to jedynie zwiększa ruch na droga i korki ;)

      • 10 29

      • Nie do końca. W USA problemem jest to, że każdy ma własny dom jednorodzinny z własnym polem, przez co miasta rosną znacznie szybciej niż gdy buduje się bloki na peryferiach, a oprócz tego tam nie ma żadnych alternatyw dla samochodu, a u nas są. W USA problemem jest uzależnienie mieszkańców od samochodów, a w Gdańsku problemem wkrótce może być uzależnienie mieszkańców od komunikacji miejskiej. Dlatego te wszystkie filmiki o car-dependend suburbs nas nie dotyczą.

        • 18 4

    • Z której wioski się wyrwałeś? (1)

      No napisz

      • 5 13

      • Z takiej małej wioski z prawami miejskimi, co się nazywa "Gdańsk"

        • 16 4

    • Popieram w 100%

      • 2 2

  • (5)

    Bezsens totalny obecnie nie mamy żadnych norm, niech zaczną stopniowo od zakazu wjazdu wszystkiego co ma mniej niż EURO 4 i co 2 lata sukcesywnie dojść do EURO 6 i na tym zakończyć.
    Elektryki wprowadzą się same z biegiem czasu.

    • 13 56

    • Dodam że mowa o starym szrocie euro 5 mam w 11 letnim aucie...

      • 6 8

    • Po 2025 roku Bruksela i Stany wydadza nowe normy. (1)

      Tak ze nie kupuj zadnego samochodu z silnikiem spalinowym.

      • 6 2

      • i spędzaj godziny w trasie na czekaniu na wolną ładowarkę i na ładowanie

        • 20 3

    • Tak i przy okazji zniszczyć cały transport samochodowy

      Nie mówiąc o autobusach ZKM, ale multum TIRow też ma ucierpieć?

      • 6 2

    • Ale z jakiej paki?

      Mam prawie nieużywanego deasela z norma EURO 4, którym robie co miesiąc 300 km po Trójmieście. Dlaczego maja mi zakazać jazdy moim samochodem, który przez 10 lat użytkowania będzie miał dużo mniejszy wpływ na środowisko niż 1 dzień jazdy miejskiego autosbusu. Niech sie lepiej wezmą za przekręty i złodziejstwo miejskich urzędników a nie za mój prywatny samochód.

      • 10 2

  • Nazwijcie to po imieniu

    To nie jest żadna "strefa czystego transportu", tylko kolejny podatek nakładany na kierowców. Stare auta i auta nie spełniające normy nie mogą wjechać, chyba, że zapłacą "myto"... To jest kpina. Auta "stare", zdrowe, spełniające normę Euro4 są już przyjazne środowisku.

    • 106 8

  • Jak najszybciej musi być w tym polskim grajdole (4)

    Wojna. Koniecznie !!! Ludziom się we łbach pier...li. Nowobogackie szczury chcą narzucać większości społeczeństwa swoje reguły. A wojna wszystko wyrówna. I nikt nie będzie wyszukiwał wyimaginowanych problemów.

    • 70 30

    • No jak te nowobogackie szczury mogą np ustalać limity prędkości. No co oniXD

      • 5 5

    • Wojna na pewno wyrówna (2)

      Biedota pójdzie jako mięso armatnie i będzie dobrze wtedy bogaci wrócą z zagranicy do oczyszczonej ojczyzny.

      • 5 1

      • (1)

        Będą golasami jeżeli uda im się wyjechać. Pieniądze będą miały niewielką wartość. Mienie trwałe przepadnie. Nie wiadomo kto będzie zarządzał danym terenem. Przeżyjesz jak potrafisz uprawiać ziemię, hodować zwierzęta.

        • 2 1

        • Praca zdalna na Majorce

          Za dużo filmów retro się naoglądałeś.

          • 0 2

  • W Gdańsku muszą iść jak te barany na rzeź jak coś i**otycznego wymyślą w innych miastach to Gdańska zaraz to kopiuje ! (5)

    I nie ważne czy to jest potrzebne czy też nie wzorując się bogatym zachodem a nam jeszcze daleko do ich poziomu nie wychodźmy przed szereg bo nic to nie da Bogate Niemcy to zapoczątkowały tutaj w Europie ale minęło trochę czasu a już sami Niemcy wycofują się raczkiem z tego i nie chcą samochodów elektrycznych ! W każdym razie poziom pyłów powinien być mierzony w środku sezonu grzewczego po zakazaniu wjazdu do stref czystego transportu by pomiar był wiarygodny a nie zakazać latem by móc się chwalić że to zasługa tych i**otycznych stref. tyle że jeśli jakość powietrza się nie poprawi a jestem pewien że tak będzie to czy wtedy zakaz wjazdu do stref czystego transportu zostanie zniesiony ??? nie sztuką jest mierzenie po za sezonem grzewczym w mieście i ogłaszanie sztucznego sukcesu a w trakcie trwania sezonu grzewczego wrócimy do poprzedniego stanu powietrza tyle że auta już nie będą mogły wjechać !

    • 49 8

    • (2)

      Niemcy nie chcą samochodów elektrycznych xddd

      • 5 3

      • W TVPiS tak mówili (1)

        Nie chcą i zazdroszczą Polakom starych diesli.

        Pewnie wprowadzą reeksport starych golfów i passatow

        • 2 4

        • W TV PO mówili o czymś innym

          Że to co niewygodne na temat szkopów jest utajniane nie mówi się o tym ale wystarczy poczytać neutralne politycznie źródła a każdy może się dowiedzieć jakich problemów przysparzają auta elektryczne w Niemczech i nie tylko są to niestety auta jednorazowe których koszty napraw przekraczają wartość tych aut a sami Niemcy którzy tak lobbowali za teraz są coraz bardziej sceptyczni i nie chcą tych aut ! Polska miała kupować tą ich technologię nie bacząc na prawdziwą wartość tej technologii i Ruski gaz którego dystrybucją chcieli się zająć Szkopy !

          • 2 0

    • ale niemcy

      wielu niemców codziennie dojeżdza do pracy po 60,80 km dziennie w jedną strone.jest to w miarę częste.Stać ich było to sobie budowali domki za miastem i swoimi merasiami i bmkami śmigali do roboty.Kto wie czy to nie jest jeden z powodów dla których nie chcą sie odciąć od ruskiej ropy

      • 3 0

    • .

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    A kiedy policja czy ITD robiła badania spalin (24)

    Na mieście? Zabierając kopciuchom dowody rej? Kto widział?

    • 410 28

    • Ostatnio jechałem za kopciuchem i blisko stal radiowóz. Po zwróceniu uwagi pan policjant powiedział że nie będzie go gonił. Takie podejście mają służby

      • 63 3

    • Zacząłbym od porządnego przetrzepania (3)

      właścicieli diesli. 3/4 ma wycięty DPF a właściciele są z tego dumni i tylko robią głupie miny a na przeglądach nikt nie zwraca na to uwagi.

      • 45 18

      • Samochody z DPF mają gorszy wpływ na środowisko (2)

        Niż te które go nie posiadają.

        • 8 19

        • (1)

          Wioskowe mądrości od pachołka, który jeździ zdezelowanym Passatem z wyciętym DPF, bo mu się nie chciało go poprawnie wypalać.

          • 13 3

          • Nie masz pojęcia o czym piszesz. Dpf to chory wymysl

            • 1 0

    • Ludzie za rok będziecie się martwili czy starczy wam na jedzenie do końca miesiąca (11)

      A nie czy dieslem do miasta wjedziecie. Idzie bieda jakiej dawno nie było, zapamiętajcie moje słowa

      • 49 22

      • A ty kto? Prorok? (3)

        To powiedz jakie liczby padną przy najbliższej kumulacji.

        • 13 27

        • Analityk czyli dla laika prorok i czarodziej (2)

          • 15 7

          • Albo zwykły panikarz (1)

            • 4 5

            • dane upubliczniane przez NBP i publikowane przez GUS są jednoznaczne

              ale ty wolisz się pocieszać i nic nie robić

              • 1 0

      • Poza tymi, ktorzy nie dozyja w wyniku zatrucia toksycznymi spalinami. Ale Twoim zdaniem to przeciez szczesciarze. (5)

        • 13 14

        • (3)

          Bierni palacze też umierają - w podobnej liczbie do tych od spalin. Może w rodzinie też zrób strefę wolną od kopcących fajki?
          Ilu znajomych i członków rodziny stracisz taką restrykcją? I nie zapominaj że życie nie jest 0-1 - nie wszystkich stać świeże auta. Podziękuj też Glapińskiemu z NBP za niszczenie gospodarki, inflację i dobijanie kredytobiorców. Nie pozdrawiam.

          • 10 11

          • "w podobnej liczbie do tych od spalin." (2)

            Podaj źródłu tych danych? I nie chodzi mi o fusy, z których wróżysz.

            • 4 5

            • A jak się mają twoje dane o ilości umierających od spalin? (1)

              Są jakieś badania na ten temat czy tylko twoje urojenia?

              • 8 2

              • Po pierwsze "liczbie" a nie "ilości".

                Po drugie nikt nie pisał o konkretnej liczbie umierających od spalin ale o tym, że tacy są i nie dożyją do następnego roku.

                • 0 0

        • Tworzenie przejść co 150m nie jest ekologiczne!

          więcej przejść naziemnych = więcej zatrzymywania = więcej spalin! Zacznijmy od tego..

          • 6 3

      • to nie policja, to milicja.

        i wszystko jasne.

        • 4 4

    • Niech zaczną tez od tych zajechanych autobusów

      • 17 1

    • robili darcie ryja o brak maski rodzinom na spacerze

      i umorzenia

      • 11 4

    • zamiast policji są progi zwalniające policję z pracy.

      a one dodatkowe spaliny produkują a nie badają.

      • 1 0

    • Twojego jeszcze nie sprawdzili? ;)

      • 0 0

    • To jak będziesz chciał dojechać do pracy jak nie wyjadą autobusy ZKM ?

      • 0 0

    • Myślałem, że wróg to rusek, a tu znowu um Gdynia

      • 0 0

    • Betonoza= ciagi powietrzne(brak) smog w miescie bedzie wisial zawsze(nawet jak znikna auta) wystarczy zerknac na dane z czasow zamkniecia wszystkiego.

      • 0 0

  • Trzeba zadzwonić do ITD (2)

    Ponieważ ten kopcący busik cały czas jeździ po ulicach miasta.

    • 42 4

    • (1)

      Wprowadzanie tzw. stref czystego transportu tak i tak nic dobrego nie da . Taka strefa i tak nic nie zyska, bo te kopciuchy i tak będą dalej jeździły tyle że poza nią , a wiatr ten smród i tak w końcu do niej przywieje . Przecież te strefy to tylko niewielki ułamek terenu miasta . Co innego gdyby takie strefy zaczynały się już kilkanaście kilometrów od rogatek miast .

      • 3 4

      • I

        Tak trzeba zrobić. Objąć całe miasto strefą

        • 1 1

  • Wprowadźcie taki przepis to was ludzie wywiozą z ratusza na taczkach. (7)

    Będzie to wasza ostatnia kadencja.

    • 82 12

    • Jakies inne cudowne pomysly masz (5)

      Rewolucjonisto dizliwski? Nie rozumiesz, że zatruwasz ludziom powietrze i że sam siebie trujesz najgorszy.i dizlowskimi spalinami? Włącz mózg.

      • 6 27

      • Ja truje? DPFy, moczniki, milion filtrów przez co spalin z nowego diesla praktycznie nie czuc ani tym bardziej nie widać. (4)

        Jaką proponujesz alternatywę? Ekologia jest logiczna, to co proponujesz czyli przypuszczam że elektryki nie są czyli szerzysz ekologizm, durną ideologię oparą na lobby firm które ja sponsorują. Utylizacja baterii jest wysoce energochłonna i kosztowna, większość energii elektrycznej po chodzi z węgla, spora część elektryków ma na trasie taki zasięg, że latem na autostradzie nie dojedziesz od stacji do stacji, a sama podróż z 3City w góry trwałaby 5x dłużej prze z konieczność doładowywania. To może mamy mieć po minimum 2 auta z czego jedno na trasę (diesel) a inne do miasta (elektryk)? Mnie na to nie stać, sporej części polskiego społeczeństwa również.

        • 21 3

        • (3)

          To do roboty jak cie nie stać. Polaków nie stać wiec mamy wszyscy zdechnąć na raka, brawo.

          • 5 19

          • Rozumiem, że spalarnia na szadółkach ci nie przeszkadza? Lubisz wdychać takie dioksyny? (2)

            "Największym środowiskowym źródłem tych związków jest spalanie odpadów: przemysłowych i komunalnych"

            • 17 2

            • (1)

              A co ma jedno z drugim? To jak spaliny przeszkadzają, to już spalarnia nie może przeszkadzac?XD

              • 3 13

              • ok, jaką widzisz alternatywę? Przy obecnych możliwościach technicznych i finansowych?

                • 8 1

    • Lockdown pokazał jak marginalny jest udział aut w miejskim smogu.

      Zamiast zabrać się za kopciuchy czy np port service urząd Miasta Gdańska buduję nam na Szadolkach, od zawietrznej strony spalarnię plastików i innego rakotwórczego badziewia. Gdzie są ekooszołomy gdy buduję się coś co będzie trulo cały Gdańsk i pół Trójmiasta?

      • 22 3

  • Jako posiadacz benzynowego (5)

    Popieram

    • 13 47

    • Jak zabierali gluchych siedziałem cicho, jak zabierali ślepych siedziałem cicho, aż w końcu przyszli po mnie - również nikt (2)

      ... inny się nie odezwał.

      • 13 6

      • (1)

        Nie kompromituj się.

        • 6 11

        • ty się id..to głupi nie kompromituj takie pomysły to kolejny krok tych totalitarnych sk..wysynów by odbierać ludziom kolejne wolności wyciągać jeszcze więcej kasy czynić z ludzi z klasy średniej żebraków którzy mają być w całości zależni od dobrej woli kochanego rządu w tym nie ma żadnej myśli o środowisku to kolejny bezczelny skok na kasę i zatruwanie życia ciężko pracującym ludziom w tle oczywiście gigantyczna kasa dla korporacji jak korporacja robi g..wno którego nikt nie chce to co zrobić?Opłać pożytecznych krzykaczy eko id..tów i polityków oraz media politycy zrobią takie prawo że się zmusi wszystkich by drogie nieefektywne g..wno kupowali a media obrabiają bezmózgową masę że kochani politycy chcą tylko dobra ogółu

          • 1 1

    • Jako posiadacz starego dizla - też popieram. Serio. To nie są auta do miasta.

      • 4 4

    • Spoko, teraz zakażą diesla, za chwilę benzyny, a w końcu nawet elektryków, i zostanie ci ekologiczny rower.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane