• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • Śmieci (2)

    A co z paleniem śmieci w kominach w domkach jednorodzinnych? Może za to niech się najpierw wezmą, a nie za samochody.

    • 25 5

    • A może niech wezmą się za to i za to?

      • 4 1

    • Cóż bo w piecach ta sama patologia co na drogach można bez żadnych norm opal stosować i sprzedawać ;)

      • 0 0

  • bardzo dobrze! dosyć trucia...najwyższy czas zmieniać przyzwyczajenia! To ostatni dzwonek na ratowanie naszej planety i nas samych

    • 4 27

  • Tylko auta z LPG (5)

    To jest eko!

    • 10 11

    • (4)

      no nie LPG robi się z tej samej ropy co benzynę i diesla...

      • 2 13

      • (3)

        A rozumiesz że LPG jest produkowane przy okazji benzyny i oleju napędowego i spalanie jego jest zupełnie inne i bardziej czyste czy tego już nie zrozumiesz

        • 4 2

        • Nie dla dealerów

          Dla dealerów samochodowych, którzy lobbują za tymi ograniczeniami, log jest także szkodliwe. W KRK radni wzięli do serca badania przedstawione przez jakiś krajowy związek dealerów samochodowych,.z którego wynikało, że lpg truje w sumie tak samo jak benzyna.

          Więc nie będzie popularyzacji starych aut nadających się do przeróbki. Uff. Dealerzy jednak zarobią.

          • 0 1

        • (1)

          Ludzie na tym portalu jednak są głupi :D a skąd weźmiecie LPG jak zakażą benzyny i diesla? Hahah

          • 0 0

          • Z

            Kuchenki

            • 0 0

  • Skończyć z tym masowym truciem w miastach

    Są mądrzejsze sposoby na transport ostatniej mili. Gdańsk ma potencjał aby być atrakcyjny przez regularne wycofywanie transportu spalinowego z miasta.

    • 6 27

  • W XIX wieku w Nowym Jorku

    ówczesne konie, które były jedynym transportem, a właściwie ich odchody, bardziej zanieczyszczały powietrze niż w lata 70tych XX w auta. Czybktos pamięta ole było syfu od syrenek, WSK czy trabantów, że o kominach nie wspomnę. Jakie budynki były brudne od tego. Owszem, było ich mniej. Ale syf byl taki, że jakby dziś się przenieść nagle na tamtą ulicę, dopiero by się poczuło szok

    • 11 2

  • W Gdańsku nowoczesne dizle wypuszczają czystsze powietrze niż zaciągają. (2)

    • 27 7

    • A co to dizle?

      • 2 1

    • Autobusy gait

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    dlaczego Polska to taki scentralizowany kraj? o wszystkim decydują politycy w sejmie (28)

    a to jest niepraktyczne jak widać choćby we wspomnianym przykładzie

    to gminy powinny decydować czy chcą wpuszczać samochody czy nie, ile i kiedy biorą za parkowanie, jakiej wysokości są kary za złe parkowanie, itd

    na zachodzie od lat wiele miast ma specjalne strefy, płatne lub z ograniczeniami takimi jakie są według nich potrzebne

    • 98 128

    • Nie można pominąc siły nabywczej Polaków (7)

      To nie jest kaprys, że przez Polaków najchętniej kupowane są kilkunastoletnie używane samochody. Gdyby relacja cen do zarobków była korzystniejsza to raczej każdy szukałby dla siebie nowszy samochód z mniejszym przebiegiem. Byłoby bardxzo niedobrze gdyby teraz władze czy to centralne czy samorządowe powiedziały: mamy was gdzieś, nie wjedziecie 15-letnim samochodem, kupcie sobie nowszy a jak was nie stać to dymać na piechotę lub komunikacją miejską.

      • 38 9

      • Czy do wycinania DPF i kata też skłania ich siła nabywcza czy może buractwo i brak szacunku dla zdrowia innych? (5)

        • 21 19

        • Jak widać myślenie nie jest twoją mocną stroną

          Ścieżki rowerowe w mieście to wydatek na marne chyba, że ktoś lubi jeździć rowerem i wąchać spaliny. Wiec nie pisz głupot o zdrowi nie mając na to żadnego potwierdzenia a jedynie są to twoje puste słowa.

          • 4 8

        • (2)

          Nowy DPF czy katalizator byłby droższy niż ten samochód, więc tak, to siła nabywcza decyduje.

          • 10 3

          • (1)

            To znaczy, że nie stać Cię na diesela z DPF. Albo naprawiasz tak jak trzeba, albo oddaj na złom.

            • 0 2

            • no właśnie przecież mówimy o sile nabywczej. Jeśli kogoś nie stać na nowoczesnego diesla to jeździ starym i głupotą byłoby mu tego zabraniać teraz. Co innego gdy nastąpi taki wzrost cywilizacyjny że zamiast statystycznie 13,5 letnich samochodów zaczniemy kupować np. 8 letnie.

              • 0 0

        • Oczywiste jest że nikt nie robi tego dla przyjemności tylko dla tego że to drogie, utrudnia życie i ogranicza moc.

          • 0 0

      • W skrócie dla bogatych,oligarchów partyjnych wjazd wszędzie,dla ludu albo dodatkowe opłaty albo zap.....c na piechotę.

        • 18 3

    • o tym zdecyduja samorzadowcy tu lokalnie ustawa daje tylko taka mozliwosc (4)

      • 8 1

      • im szybciej odsuniemy tych nieoPiSanych szkodników od żłoba władzy - tym lepiej (2)

        433miliardy długu tylko w 2lata - inflacja najwyższa w europie - ustawy BEZprawia i nowe wały+

        • 14 3

        • Lecz się

          i weź ten swój partyjny przekazik schowaj w buty.

          • 6 8

        • Alternatywni politycy zrobią to samo więc o co ci chodzi?

          • 0 0

      • nie jest to prawdą - lokalnie to robi się to w Kanadzie, USA czy innych krajach

        tu sejm musi zezwolić na ustanowienie jakichś ram, dochodzi przecież do tego, że to od sejmu zależy ile można brać za parkowanie w miastach i w jakie dni

        to nie jest normalne

        • 1 0

    • (1)

      Gdy porównuję osiągnięcia centralnego GDDKiA budującego drogi szybkiego ruchu z osiągnięciami lokalnego GZDiZ budującego przejścia naziemne obok tuneli i antyzatoki, to żałuję że zarządzanie drogami nie jest bardziej scentralizowane.

      • 13 10

      • po pierwsze drogi są różne, po drugie na te drogi trzeba mieć pieniądze

        drogi 'państwowe/centralne/federalne' buduje i utrzymuje centrum, u nas też jest taki podział

        drogi centralne nigdy w Polsce nie były budowane sprawnie lub przynajmniej sprawiedliwie

        właśnie Polska północna jest tego przykładem, bo gdy na południu były ekspresówki czy autostrady, tutaj nie było niczego, nie dość o A1 trzeba było się praktycznie bić

        natomiast na drogi lokalne trzeba mieć pieniądze, w krajach o większej autonomii czy federalnych podział środków na to pozawala, i zaczyna się inaczej niż u nas od pozostawiania własnych i odprowadzania jedynie podatków centralnych

        u nas wpierw wszystko zbierają, a potem teoretycznie oddają (co już samo w sobie generuje koszty) centrala jedynie ciągnie kasę i niespecjalnie chce potem ją dawać na te zadania, które musi wykonać samorząd

        • 0 1

    • Kaczyszek z ciepłym Zbyszkiem chcą zarządzać (1)

      • 7 6

      • Nie no, lepiej dac klmus kto na ulice wysypie piah " bawcie sie drogie dzieci"a, pozniej zabierze piach bo ulica to jednak nir miejsce zabaw. Takich pomyslow gospodarnwgo gdanska jest mnostwo. Kolesiostwo i brak gospodarnosci. Pozniej festyn i wata dla kazdego i wszyscy szczesliwi.

        • 0 0

    • Gdynia.. (4)

      Na autobusach i traktach reklama 0 emisyjny!Jest to wprowadzanie ludzi w błąd.W fazie produkcji pozostaje wytworzony tzw.slad węglowy,ma podczas użytkowania ładowanie zasilanie akumulatorowe jest pośrednio z elektrownii węglowych Na koniec utylizacja akumulatorów nie rozwiązana do tej pory Efekt osatnie testy niemieckie aut elektrycznych i spalinowych wykazały lepsze parametry czystości od elektryka.Lobby elektryczne jednak uparcie walczy.Motoryzacja idzie w kierunku zasilania wodorem.

      • 14 4

      • Utylizacja (1)

        akumulatorów, opowiedz proszę więcej tylko zgodnie z prawdą, a nie zasłyszanymi "prawdami" :) no i oczywiście linka daj do tych ostatnich badań ;)

        • 5 4

        • Jak dasz pieniądze na badania to się zrobi.

          • 1 0

      • Oczywiście, ludzie nie mają pojęcia (1)

        Samochody elektryczne to ekologiczna ściema, ale liczy się zysk. Dopiero zasilanie wodorem może rozwiązać problem ale to daleka przyszłość.

        • 7 0

        • Skąd bierze się wodór?

          Ze Słońca? Bo na Ziemi występuje w postaci związków chemicznych i żeby go pozyskać trzeba najpierw dostarczyć energii z jakiegoś innego źródła.

          • 2 1

    • dobrze by było gdyby to Polacy decydowali.

      • 1 0

    • 100% racji (1)

      Z tygodnia jazdy autem po mieście pewnie by mi się nazbierał materiał godzinny z autami, które kopcą albo na niebiesko olejem albo diesli po wieś tuningach i awariach. Najpierw niech wyeliminują to co faktycznie smrodzi i leci mu z każdego uszczelniacza, nie ma hamulców a dziury w progu są takie że pięść można wsadzić.

      Widać jakie mamy auta, na nowym osiedlu już cały parking z czarnymi plamami od oleju czy to mieszkańców czy budowlańców przyjeżdżających wykańczać.

      • 2 0

      • Dziury w progu to nie twoja sprawa. To nie ma nic z ekologią wspólnego.

        • 1 0

    • Ponieważ mamy w kraju wielu takich, co chciałoby rozwalić nasz kraj

      i idąc tym krokiem mielibyśmy państwo w państwie !

      • 1 0

    • tu mają decydować Twoi w PO - w Gdańsku. I co czemu ta partia jest taka scentralizowana bo to pewno będzie i w Gdyni i Sopocie, i w wielu miastach Polski rządzonych przez władze z PO.

      • 0 0

    • Betonoza=brak ciagow powietrza= smog ktory sie nie rozejdzie bo nie ma jak.

      • 0 0

  • Vvv (1)

    Dodatkowo pełno meneli i żuli jeździ śmierdzących i pijących za pazuchą zawsze na ostatnich siedzeniach piwsko.
    Dlatego nigdy nie siadam na ostatnich miejscach bo to są żulowe miejsca i często zesikane . Więc tu powinien być nacisk jak najmniej żuli i meneli w komunikacji.

    • 18 2

    • Właśnie,jadą na obiad do Nowego Portu,do pani Patrycji....

      • 2 0

  • Wiele tych dymiacych aut to norma Euro 5 ale sa zaniedbane. Wiec teoretycznie moze byc tak ze nadal beda wjezdzac

    • 10 4

  • (3)

    Najpierw metro, a potem takie pomysły.

    • 25 2

    • (2)

      Nie da się w Gdańsku zrobić metra, miasto jest na podmokłym terenie

      • 1 2

      • jasne...

        tunel jakoś funkcjonuje

        • 0 0

      • xD

        dziesiątki miast nad wodą mają ogromne sieci metra

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane