• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • A gdyby tak taki zakaz wprowadzić w Sopocie..w końcu uzdrowisko a na Alei Niepodległości smród spalin nie do wytrzymania.

    • 14 7

  • Bzdura (2)

    Nowoczesny disel jest czystrzy niż elektryk ładowany z naszych elektrownii.

    • 36 7

    • Sam jesteś czystRZY

      • 2 10

    • To jest dopiero bzdura :D

      • 0 1

  • dieselek musi smrodzić! never diesel!

    • 1 13

  • ekologia (ta prawdziwa jak i fałszywa) kosztuje - czas kryzysu to zły czas na takie pomysły.

    • 17 2

  • Całodobowy ryk silników i wyścigi w Sopocie

    Przy celowej bierności Policji. Nie piszcie o pierdołach.

    • 10 7

  • To slabo sie sprawdzilo w Berlinie. To poza tym srodowiskowa fikcja - (1)

    zeby wjechac autem do centrum musze kupic nowe "ekologiczne" auto ktorego wyprodukowanie kosztuje srodowisko tyle ile jazda moim "starym" dieslem przez pewnie 100 lat. Pamietajmy - ekologiczne jest to co JUŻ posiadamy. Jezdze moim, tym samym autem 17 rok. Nie zmuszajcie mnie bym kupiła nowe auto tylko po to bo jakis mądry uznał ze moja 17 letnia Toyota truje. Ide o zaklad, ze gdyby zmierzyc realne wartosci emisji mojego auta i wspolczesnych, moglabym zmiescic sie w normach o ile nie wygrac z niektorymi (patrz afera znanej marki sprzed kilku lat)

    • 34 2

    • Na pewno chcesz tego zakladu?

      Co mi zaoferujesz, jesli wygram Andzela?

      • 0 7

  • lewactwo w działaniu (4)

    samochody przeszkadzają a piece węglowe w centrum nie?
    Samochód benzynowy jest mniej szkodliwy dla środowiska niż elektryczny, koszty utylizacji!!!!

    • 33 8

    • Ba, im nie przeszkadza spalarnia plastików z kominów której, na całe miasto będą wylatywać rakotwórcze dioksyny?

      • 9 2

    • (2)

      Uwielbiam takie komentarze- używanie słowa lewactwo, którego znaczenia się nie zna i twierdzenie, że jedno przeszkadza a drugie nie.

      • 3 11

      • (1)

        wiesz kim są lewacy?To głupi roszczeniowi ludzie którzy uważają że wszyscy mają żyć myśleć kochać tak jak oni oni w swoich chorych łbach uznali że elektryczne samochodziki są super i tak ma być wszyscy mają się na takie przesiąść i koniec nie ma że boli że mało kogo0 na to będzie stać a utylizacja eko elektro złomu o krótkiej żywotności pochłania energię i truje środowisko to nieważne tak ma być jak oni chcą i koniec, mistrzowie kreacji problemów a potem walki z nimi użyteczni id..ci korporacji którym marzą się gigantyczne zyski

        • 0 1

        • a prawaki, to tacy, co sądzą, ze maja prawo brudzi i truć, bo są biedni?

          otoz nie, prawicowosc to odpowiedzialnosc. Bieda wedlug prawicy, wynika z lenistwa. Jesli ciebie nie stac i domagasz sie przywilejów, wynikajacych tylko z twojej biedy, to sorry, jestes lewakiem

          • 0 0

  • (1)

    Najpierw trzeba usprawnić komunikację miejską, zachęcić ludzi do korzystania z tej komunikacji a potem wprowadzać zakazy, oczywiście wszystko robi się od du, py strony.
    Gdynia zmniejsza częstotliwość jazdy autobusów a teraz myśli o analizie i zakazie wjazdu samochodów. Ale oczywiście bez najmniejszych problemów wprowadzą taki zakaz a zniewoleni zaakceptują to bez najmniejszego protestu. A wszystko to w imię lewackiej ekologii która z ekologia nie ma nic wspólnego.
    Panele fotowoltaiczne, baterie do samochodów elektrycznych to wszystko trzeba jakoś będzie zutylizować, jak, dzisiaj nikt się nad tym nie zastanawia. Prąd do napędu tych elektryków to niby z czego, z powietrza? Nawtykali obłąkanym haseł o ekologii i ratowaniu świata, a podstawowego syfu jakim jest plastik nie likwidują.

    • 26 1

    • zachęcają - podwyżką cen biletów...

      • 4 0

  • No chyba ich pogieło. (2)

    Co jeszcze, może zakaz oddychania od 8do 22

    • 29 6

    • TY widzisz jakie głupoty piszesz?

      • 2 4

    • Prostactwo i Smród !

      • 1 3

  • odnośnie czystego transportu :)

    kiedy zostaną umyte tramwaje? To był priorytet nowego prezesa Wiatra i popatrzcie tylko na Swingi jakie uwalone jeżdżą Górny pasek nie jest czerwony tylko czarny.
    A co do czystego transportu: w Gdańsku utopia, liczba samochodów się nie zmniejszy, nie czarujmy się, nikt nie chce poprawić komunikacji publicznej, jakieś obietnice to są działania pozorowane, za chwilę wytniemy resztę drzew, albo same umrą podlewane chemią, obrośnięte jemiołą, i przycięte do pieńka. Serdeczna panna to pustak, a nikogo innego nie widać. Więc smog i degradacja miasta.

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane