• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • Jaka strefa.? Sprawne auto obojętnie z którego roku po badaniu technicznym ma nie wjechać do centrum ? Dlaczego ktoś ma być ograniczany ? Pomijam i przyznaje rację że dymiące auta powinny być eliminowane z dróg.

    • 15 0

  • autobus gaiT (1)

    W piątek chciałem wysłać film z dymu jaki ciągnął się za autobusem miejskim w Gdańsku Wrzeszczu - pojedynczy krótki autobus. Dramat siwy dym smród a kierowca jedzie....

    • 15 1

    • Pustaki z um

      My nie możemy nic zrobić aby Kaśka się zgadzała nam

      • 1 0

  • Zgoda (1)

    Ale tylko pod warunkiem że radni i prezydent że świtą przesiądą się na komunikację miejską ewentualnie rowery które tak promują

    • 23 0

    • ...wraz ze swoimi rodzinami, dziećmi, dziadkami...

      • 13 0

  • mam benzynowy silnik 1.1 (3)

    Jestem za

    • 2 14

    • który spala więcej oleju silnikowego niż benzyny i rozleci się po 100 tys km? Taka ot pseudoekologia. (2)

      • 7 2

      • nie rozleci się i nie spała oleju (1)

        • 2 6

        • tak powiedział sprzedawca? xD tak, tak, wiemy...

          • 7 1

  • Decydujący będzie wpływ strefy..

    ... Na turystyczny biznes w patokurorcie. Jeżeli nie będą mogli turyści dojechać swoimi bolidami, to na nic przejścia nadziemne i inne suweniry dla "biznesu".

    • 8 1

  • Ja sie zastanawiam kto to wymysla.
    Samochód rocznik 2003-04 aktualne badania, przebieg 200 tyś km, spełniający uwczesne normy , z filtrem dpf ma nie wjechać, z jakiej racji? Bo ktoś ma taką wizję? Zacznijmy od tego ze te auta jesli sa zarejestrowane mają ważne badania techniczne mają takie samo prawo do udziału w ruchu jak każde inne.
    To jakieś nie porozumienie i tyle.

    Najlepsze są ekologiczne 0.9 cm3 z turbiną które spalają olej po 180 tyś km że należy z bańką oleju w bagażniku i to jest eko rozumiem tak?

    • 20 2

  • Ależ cebulackie wyniki ankiety- polskie społeczeństwo nie jest gotowe by nie wycinać filtrów w 20 letnich blachosmrodach, Jest Za to gotowe żyć w najgorszym powietrzu w Europie i umierać, Brawo.

    • 4 18

  • Miasto mrzonek.

    • 10 1

  • Gdynia dba o jakość życia mieszkańców....???

    ... kłamstwo!!! Gdynia o nic tak nie dba jak o jakość życia darmozjadów z urzędu miasta.

    • 15 1

  • Co to za trolling redakcji? (1)

    Na pierwszym zdjęciu pokazany jest mikro autobus, który ma 3 litrowy silnik Iveco montowany również w Fiacie Ducato jak i oczywiście w Iveco Daily. Na zdjęciu uchwycony jest moment wypalania DPF czyli wspaniałej ekologii EU.

    • 15 3

    • tak on tak ciągle wypala :)

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane