• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • Hej

    Najpierw zabieżcie się za kopciuchy z domków jednorodzinnych

    • 10 0

  • Gdynia

    Zajmijcie się pyłem węglowym, który osadza się nie tylko na parapetach, ulicach, chodnikach ale także w naszych płucach.

    • 12 0

  • (2)

    jak był lockdown i ruch drogowy zmalał o 70% smog był dalej więc jest to wielki lewacki bullshit kolejne łajdackie wyciąganie kasy pod pretekstem pseudo troski o środowisko

    • 26 2

    • 100 punkt

      • 10 2

    • Btw już naprawdę bardzo rzadko

      Można napotkać auto które kopci. No chyba że wypala DPF ale to jest eko dym.
      Ale jedno co się nie zmienia to bardzo charakterystyczny zapaszek koło Szadółek
      I koło Świecia też jakoś od lat 80 capi jak capalo

      • 5 3

  • Gdańsk jest zasciankiem nie tylko europy alei Polski!!Ludzie sami zrezygnują z blachosmrodów jak in zapewnic dobra komunkacje

    Ale urzednicy gdańskie robią wszystko by była ona najgorsza w Polsce!!Nikt nie przesiadzie se do strego gruchota tramwajowego który minimum 2 razy dziennie sie psuje a jak nie on to trakcja !!I nadodatek blokuje cała linie tramwajową na kilka godzin! A Władze miasta chwala sie ze bedą ten tramwajowy złom rozwijac i jeszce zastepowac linie autobusowe.
    Najbardziej smieszne jest to ze to własnie autobusy zatepuja co dziene awaryjnie zepsute tramwaje

    • 8 5

  • Ankieta: zdecydowana większość opowiada się za brakiem zakazu wjazdu
    Miasto Gdańsk: potrzymajcie mi piwo
    Stawiam czteropak że znów po d*pie dostaną kierowcy (mam tu na myśli właścicieli tych sprawnych aut).

    • 13 1

  • Nie róbcie z Gdańska Betlina

    • 4 1

  • Unia Europejska, Unia Skandynawska, Turcja, Japonia, Rwanda, Kanada i Kalifornia. Reszta kopci jak zawsze.

    • 8 0

  • Öujuhhhuhhhgffiih

    Zakazać wszystko na wszystko pozwolenia za wszystko całować w d tak wygląda nasza demokracja

    • 19 1

  • Wrzeszcz czeka na strefę

    Należy ograniczyć wjazd dla zadymiarzy

    • 1 13

  • Wypasione auta z poj. silnika pow.2 ltr.

    Zabronic wjazdu do centrow miast pojazdom o poj. silnika pow.2 ltr,obojetnie benzyna czy diesel. Takie decyzje prognozuje sie z wyprzedzeniem 5 lat.

    • 1 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane