• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • Byłem niestety ostatnio w pracy w Gdyni, niestety tam miałem zlecenie (2)

    Serwis, wiadomo- narzędzia czesci zamienne itp trzeba dojechać. Skrojono mnie z parking 4 godziny około 25 złoty. Kto normalny tam chce jezdzic jeszcze z własnej woli naprawde nie wiem. Ja zostałem niejako. zmuszony i mi to obojętne czy nie chce tam jechać dieslem czy nie dieslem, w ogole nie mam ochoty ani jezdzic ani przebywac w żadnym centrum. Po pracy postanowiłem pójść na obiad bo już parking mialem opłacony to mi bez roznicy czy pojde tam czy nie. Wchodzę do restauracji i co? W porze obiadowej byłem jedynym klientem. Strach jesc cos jak widać, że nie schodzi.

    • 11 2

    • pogadaj z przełożonym , niech lepiej robotę organizuje. (1)

      • 0 3

      • Ale historia zycia

        A o tym obiedzie az ciary przechodzą. Co za trauma

        • 1 4

  • Po wubuchu wojny trzeba się powtórnie zastanowić nad ekologią w Europie (2)

    Jeśli już wiemy, że spora część działań wszelkich organizacji ekologicznych była opłacana z Kremla, to należy trochę przystopować, bo to co teraz robimy wynika z działań Moskwy.

    • 17 3

    • Ograniczenie spalania ropy to działania Moskwy?

      Weź już leki, bo Moskwa ze wstydu poszła na dno.

      • 1 4

    • Ruski Troll, uwaga. Czuć na odległość.

      • 0 5

  • Może najpierw niech się zajmą piratami drogowymi jak gersdorf a później samochodami... (3)

    • 14 3

    • wyłącz PISlam tv korea (2)

      na razie z danych, o których mówisz, wynika, że pani Gersdorf nie prowadziła pojazdu w czasie wypadku. Nie umniejszając tej osobie oczywiście ewentualnej winy, na razie brak wystarczających danych. Ale skoro nie prowadziła to nie można jej nazwać piratem.
      Ale poniewaz plujesz jadem więc należy założyć, że ci pewna partia z nowogrodzkiej szare komórki zamnieła w nie powiem co.
      Ruski okręcie wojenny idi na ...j

      • 1 6

      • Córko Leśnika, wracaj do lasu (1)

        Sama jadem plujesz i ogólnie sprawiasz wrażenie głupio-mądrej. Spadówa.

        • 3 1

        • ruski trollu idi tam gdzie Moskwa.

          • 0 3

  • Wiecej przejsc dla pieszych (2)

    Pani prezydent wiecej przejsc dla pieszych to bedziemy co chwile stawać i ruszać ze świateł bedzie mega ekologicznie !

    • 13 2

    • Nie ma sprawy.

      Już budujemy kolejne na Zwycięstwa i Rzeczypospolitej.

      • 1 0

    • hahahaa, jak boli kierowczyka, że jest w końcu normalniej.

      zostaw dizla pod oborą w Żukowie, serio. Idź na pkm, skm, autobus, rower, cokolwiek. Zapewniem, że poczujesz wiatr w żagle!

      • 1 5

  • Skoro w Polsce paliwo pochodzi glownie z Rosji (1)

    To zobaczcie jakie jest poparcie kierowczykow dla Ukrainy. Głównie na przedmieściach jeżdżą dizle. Olej napędowy jest z ropy, a ropa z Rosji. Zatem kierowczyki z przedmieści sponsorują Putina w mordowaniu Ukraincow. Prawdaw oczy kole?

    • 2 7

    • każdy spaliniarz dzisiaj płaci za bomby, które Putler zrzuca na ludzi, nie wyłączając kobiet i dzieci.

      • 1 3

  • to chodzi o sadzę i tlenki azotu ? (2)

    te co każdy wulkan wywala co minutę więcej niż wszystko co majo ludzie ? wiecie ile jest czynnych kopcacych wulkanow ? strzelajcie ! *można się pomylić o 200

    • 13 4

    • tu chodzi o biznes,zmuszenie niewolnika aby tyrał jeszcze więcej i kupił nowe auto

      • 6 2

    • a wiesz ile na kaszubach kopcących dizli?

      Możesz się pomylić o 10 tys.

      • 1 3

  • Gdansk, miasto gdzie wiecznie hula wiatr (1)

    w kazdej dzielnicy, raczej nie potrzebuje takich stref. Bo wiatrzysko rozwiewa wszystko w trzy dooopy. Takie strefy to dla miast typu Krakow, leżące w niecce ze stojacym powietrzem. Poza tym auta z LPG powinny byc wylaczone z zakazu, bo to czyste spalanie. Inna sprawa to tysiace aut, ktore z rury walą czarnym i szarym dymem, dlaczego one jezdza, gdzie są kontrole i zatrzymywanie dowodow rejestracyjnych...

    • 9 2

    • aha. czylki wiesz, że trujesz ale nie należy nic robic bo jest wiatr.

      O rany, ale galaretka w czaszce. Albo ruski troll, sprzedający paliwo.
      I jesczze LPG to czyste spalanie. Papierosy to też czyste spalanie? Hahahahaaha.
      A co to jest spalanie? Reakcja z tlenem z produkcją tlenków węgla. I to jest czyste.
      Ło rany. Galaretka.

      • 0 5

  • czysty transport obejmie autobusy?

    proponuję Gdańsk Południe odciąć od WMG.

    • 5 0

  • Dakie dymiące Diesle to zwyczajnie uszkodzone diesle (1)

    Powinno się to eiminować przy przegladach.

    • 5 0

    • "niedymiące" też trują. Tlenki azotu są bezbarwne.

      Tlenki węgla też. trucizny z rosji też. To, że czegoś nie widać gołym okiem, nie oznacza że tego nie ma.
      Benzyniaki też trują, trochę mniej, ale trują.

      • 0 1

  • lekko bywamy oszukiwani przy tych wszystkich obliczeniach (1)

    Mamy w domu dwa auta. Diesla 1.6 oraz benzyne 2.0. Na 100 kilometrach diesel spala 4,5 litra a benzyna 8,4. Chcecie mi powiedzieć, że te 4,5 litra wyemituje wiecej niż 8,4 benzyny??

    • 7 1

    • ale wyemituje więcej czego?

      Zastanów się zanim napiszesz.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane