• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • Niesprawne auto

    Równa się, że właściciela na niego nie stać

    • 6 0

  • Disel mniej truje środowisko niż wam się wydaje (2)

    Najgorsze są te elektryki i problem z Nimi za 20 lat, z bateriami będziemy mieć problem niczym z eternitem teraz

    • 16 1

    • Ty to masz wiedzę. Galaretka zwana mózgiem. Druga możliwość - trollisz ruski trollu, (1)

       żeby więcej kupować ropy od twojego putlerka.

      • 0 1

      • Dobra, już japa tam

        Wszyscy wiemy, że Putin to w pierwszej kolejności eko świrów sponsoruje.

        • 0 0

  • Może najpierw zajmijmy się tymi, co wydzielają więcej szkodliwych związków chemicznych? Port service, Szadółki, rafineria i elektrociepłownia w centrum miasta itd. samochody stanowią jedynie niewielki % zanieczyszczeń powietrza.

    • 8 2

  • Czy widzicie codziennie kłęby dymu z Elektrociepłowni Gdańsk (2)

    czy widzicie zatem hipokryzję pomysłów typu zakaz wjazdu danym autem do Centrum etc. etc.?

    • 11 4

    • To nie dym to para wodna pisowski durniu (1)

      • 2 3

      • dla niego klimat to pogoda a para to spaliny.

        galaretka zamiast substancji szarej.

        • 0 5

  • Najpierw niech zaczną od tego żeby na przeglądzie skontrolować po prostu czy silnik jest sprawny i spełnia odpowiednią normę. Tyle. Te super filmy pokazują najczęściej po prostu niesprawny samochód. Jak wszystko działa jak należy to nawet diesel nie zostawia takiej chmury za sobą.

    • 4 1

  • (3)

    Dziwię się, że w Ukrainie tego nie wprowadzili, przecież wtedy rosyjskie czołgi nie mogłyby tam wjechać.

    • 11 2

    • (2)

      Na Ukrainie! Mów i pisz po polsku.

      • 0 0

      • (1)

        A mówisz "na Niemczech", "na Turcji", czy jednak "w Niemczech" i "w Turcji"? W Ukrainie jest poprawnie.

        • 0 0

        • Andrzej

          Poprawnie jest na Ukrainie, język Polski nie jest z gumy! Podobnie jak na Śląsku czy na Kaszubach. Ukraina nigdy przed 1991 r nie była państwem i nigdy w obecnych jej granicach nie powinna nim być!

          • 0 0

  • Bez różnicy

    Diesel benzyna nie dbasz masz starsze zaniedbane nie wjedziesz dużo diesli jest w lepszym stanie niż benzyna

    • 4 1

  • chory pomysł (2)

    a co ludzie mają zrobić z tymi autami ? rekompensaty będą ? to rozumiem

    • 7 4

    • Zezłomować

      Rekompensata w cenie złomu wystarczy

      • 3 3

    • zostaw pod oborą i przyjedź pociągiem.

      Aha. Koniec rury wydechowej skieruj do kabiny bo to podobno nic nie truje,

      • 1 3

  • Jeden duzy statek w porcie spala tyle co kilkanaście dizli (1)

    To wojenka z tymi ktrórych niestać na nowsze samochody. Totalny bezsens. Jak zawsze ktoś próbuje rozwiązać problem z d. Strony. Oczywiśli kucyk z gdyni leaderam walki z kierowcami, a sam jeździ samochodem, codziennie. Hipokryci!

    • 14 0

    • statki też przerobią na elektryki, spokojna głowa. Martw się o swojego trujaka

      • 0 1

  • Zdrowie vs kasa

    Myśląc o zdrowiu - pomysł jednoznacznie dobry, myśląc portfelem - zły. Bogactwo społeczeństwa miarą popularności pomysłu. Zupełnie jak z karmieniem putina (a pod auchan/leroy wciąż pełno samochodów).

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane